galopperen zonder zadel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 20:29

hoi bokkers,

ik heb 2 verzorgpony's en op 1 mag ik wel eens rijden.
alleen helaas heeft hij geen zadel of longeer/voltigesingel en ik mag als ik wil galopperen alleen ik heb dit nog nooit gedaan.
bijna iedereen zegt dat het makkelijker en comfortabeler zit als draf.
ik wil het enorm graag maar toch zit er iets in me dat ik niet durf :(
heeft iemand tips om mijn angst te overwinnen?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:38

Ik zou zeggen gewoon doen.

Misschien dat een vriendin\ouder iemand het paardje even aan de longeerlijn wilt houden? Ikzelf vind rechtdoor galopperen fijner dan op een volte, maar voor het gevoel van ''Iemand heeft hem vast. '' is het misschien fijner voor jou?

Ik zie de meeste in het begin vooral vasthouden aan de teugels, dus probeer evt. de manen vast te houden en niet je evenwicht uit het bit\teugels te halen.

Het ligt natuurlijk ook aan het paardje dat je hebt. één pony die ik rijd schiet in de galop en vind snel gaan geweldig, terwijl de ander het allemaal wel prima vind.

Het is zo'n 8 jaar geleden voor mij, :') maar ik hoop dat je iets aan hebt! Paardrijden is voornamelijk uiteindelijk gewoon doen, :j

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:40

Galop zit zonder zadel idd veel prettiger dan draf +:)+

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:51

Galop zot veel lekkerder als draf zonder zadel, ik persoonlijk vind t zelf makkelijker om in galop mijn evenwicht te bewaren zonder zadel dan in draf

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:26

Anastasia24 schreef:
Ik zou zeggen gewoon doen.

Misschien dat een vriendin\ouder iemand het paardje even aan de longeerlijn wilt houden? Ikzelf vind rechtdoor galopperen fijner dan op een volte, maar voor het gevoel van ''Iemand heeft hem vast. '' is het misschien fijner voor jou?

Ik zie de meeste in het begin vooral vasthouden aan de teugels, dus probeer evt. de manen vast te houden en niet je evenwicht uit het bit\teugels te halen.

Het ligt natuurlijk ook aan het paardje dat je hebt. één pony die ik rijd schiet in de galop en vind snel gaan geweldig, terwijl de ander het allemaal wel prima vind.

Het is zo'n 8 jaar geleden voor mij, :') maar ik hoop dat je iets aan hebt! Paardrijden is voornamelijk uiteindelijk gewoon doen, :j

bedankt voor het antwoord! ik zal er dingen uit halen! :)

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:30

Spikeandjax schreef:
hoi bokkers,

ik heb 2 verzorgpony's en op 1 mag ik wel eens rijden.
alleen helaas heeft hij geen zadel of longeer/voltigesingel en ik mag als ik wil galopperen alleen ik heb dit nog nooit gedaan.
bijna iedereen zegt dat het makkelijker en comfortabeler zit als draf.
ik wil het enorm graag maar toch zit er iets in me dat ik niet durf :(
heeft iemand tips om mijn angst te overwinnen?

ik ga misschien een keer een lesje nemen bij iemand en die heeft een pony die bijna hetzelfde loopt.
ze heeft een voltigesingel en ik ben al bekend met haar, de instructrice is heel aardig!
als iemand dit leest die in de buurt van de Glind woont en wil beginnen met rijden is Lucylla paard en ruiter instructie een echte aanrader.:)

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:32

Je kunt ook een halstertouw om de hals knopen, zodat je die vast kunt houden als je wat extra zekerheid wil.
Kent de pony de galop onder het zadel en de galophulpen wel? Zo ja, lekker proberen!

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:40

xChanelx schreef:
Je kunt ook een halstertouw om de hals knopen, zodat je die vast kunt houden als je wat extra zekerheid wil.
Kent de pony de galop onder het zadel en de galophulpen wel? Zo ja, lekker proberen!

ik dacht zelf ook al aan een touw eromheen knopen!:) alleen ik vind het ook een beetje engig omdat ik er 5 keer op heb gezeten en 2 keer gevallen, dit hebben de eigenaren ook want de pony is met rijden best schriikkerig

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:42

bedankt dat iedereen me vertrouwen probeert te geven!:)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:44

De galop zelf is best te doen zonder zadel, ik vind altijd de overgang terug naar draf zz lastig. Hou je inderdaad goed vast aan de manen en ga een beetje achterover zitten. Dat maakt het makkelijker.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:45

Anastasia24 schreef:
Ik zou zeggen gewoon doen.

Misschien dat een vriendin\ouder iemand het paardje even aan de longeerlijn wilt houden? Ikzelf vind rechtdoor galopperen fijner dan op een volte, maar voor het gevoel van ''Iemand heeft hem vast. '' is het misschien fijner voor jou?

Ik zie de meeste in het begin vooral vasthouden aan de teugels, dus probeer evt. de manen vast te houden en niet je evenwicht uit het bit\teugels te halen.

Het ligt natuurlijk ook aan het paardje dat je hebt. één pony die ik rijd schiet in de galop en vind snel gaan geweldig, terwijl de ander het allemaal wel prima vind.

Het is zo'n 8 jaar geleden voor mij, :') maar ik hoop dat je iets aan hebt! Paardrijden is voornamelijk uiteindelijk gewoon doen, :j

eigenlijk denk ik ook gewoon doen, alleen als ik in harde draf zit weet ik niet of ik echt durf :(

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:47

nessinator schreef:
De galop zelf is best te doen zonder zadel, ik vind altijd de overgang terug naar draf zz lastig. Hou je inderdaad goed vast aan de manen en ga een beetje achterover zitten. Dat maakt het makkelijker.

aan de manen vastpakken kan helaas niet omdat hij die er bijna allemaal heeft afgeschuurd:(
er zit nog maar 1 sprietje van 10 haren en hij heeft een klein voorplukje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:03

Ik vind galopperen zonder zadel ook een stuk prettiger dan draf zonder zadel

Anoniem

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:04

Je hebt trouwens neck ropes die je daarvoor kan gebruiken, om je vast te houden

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 14:24

SwPck schreef:
Je hebt trouwens neck ropes die je daarvoor kan gebruiken, om je vast te houden

dat ga ik ook gebruiken!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:47

Blijkbaar ben ik 1 van de weinigen die de galop dus vreselijk vind zonder zadel. Mijn paard vind de galop moeilijk en gooit hoog op. Haar draf is veel rustiger en ontspannen. Ook flipt ze als ik haar manen vast pak. Dat vind ze niet tof...

Van mijn pony is de galop prima en kan ik het wel goed uitzitten. Maar ik vond het ritme van de draf fijner ofzo.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:43

Het ligt heel erg aan de pony. Mijn pony had een sterke draf, galop vond ze veel moeilijker. Pas toen ze sterker werd en rustig en ontspannen kon galopen werd het voor mij makkelijker om netjes te blijven zitten. Het is nogal een verschil of je op een soepele nageeflijke pony galopeert of eentje die hard en plat door de bocht gaat.

Ik vind het zelf niet echt eerlijk naar de pony toe om zonder zadel te gaan galoperen als je dat nog nooit gedaan hebt. Een zadel verdeelt de druk en vangt de klappen toch wat op. Je zult waarschijnlijk moeten wennen en het leren aanvoelen. Kun je niet ergens een barebackpad lenen? Dan heb je zelf ook net wat meer steun dan als je op een gladde paardenrug zit.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:52

1. Galop zit zo veel lekkerder dan draf, met of zonder zadel.
2. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je eraf flikkert, wat in feite altijd kan gebeuren.
3. Ik rij al n paar maanden alleen maar zonder zadel, en ik kan je zeggen: ik wil niet meer met. Je voelt je gewoon zoveel vrijer!
Daarnaast zal t de eerste paar keren fftjes wennen zijn, maar das met alles zo.
Als tips heb ik; Hou je benen in de positie zoals je aangallopeerd (dus ene been naar achter), zo zit je met en zonder zadel altijd veel stabieler.
Wat ook altijd helpt is om jezelf zwaar te maken, maar ook te doen alsof je dik bent.
Vooral NAAR ACHTER zitten, niet naar voren. Ook lekker ontspannen, je kan beter soepel vallen dan gespannen, als je dan al valt.
Nogmaals, ieder paard heeft zijn eigen gang, sprong, maar alles moet je langzaam opbouwen. Probeer het eerst in de bak, als dat goed gaat buiten. Niks hoeft in een keer goed te gaan; zolang je het maar bereikt!

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:55

capopjekop schreef:
Het ligt heel erg aan de pony. Mijn pony had een sterke draf, galop vond ze veel moeilijker. Pas toen ze sterker werd en rustig en ontspannen kon galopen werd het voor mij makkelijker om netjes te blijven zitten. Het is nogal een verschil of je op een soepele nageeflijke pony galopeert of eentje die hard en plat door de bocht gaat.

Ik vind het zelf niet echt eerlijk naar de pony toe om zonder zadel te gaan galoperen als je dat nog nooit gedaan hebt. Een zadel verdeelt de druk en vangt de klappen toch wat op. Je zult waarschijnlijk moeten wennen en het leren aanvoelen. Kun je niet ergens een barebackpad lenen? Dan heb je zelf ook net wat meer steun dan als je op een gladde paardenrug zit.

ik heb sinds gister een barebackpad! alleen moet nog een singel regelen

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:57

Carol_Beer schreef:
1. Galop zit zo veel lekkerder dan draf, met of zonder zadel.
2. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je eraf flikkert, wat in feite altijd kan gebeuren.
3. Ik rij al n paar maanden alleen maar zonder zadel, en ik kan je zeggen: ik wil niet meer met. Je voelt je gewoon zoveel vrijer!
Daarnaast zal t de eerste paar keren fftjes wennen zijn, maar das met alles zo.
Als tips heb ik; Hou je benen in de positie zoals je aangallopeerd (dus ene been naar achter), zo zit je met en zonder zadel altijd veel stabieler.
Wat ook altijd helpt is om jezelf zwaar te maken, maar ook te doen alsof je dik bent.
Vooral NAAR ACHTER zitten, niet naar voren. Ook lekker ontspannen, je kan beter soepel vallen dan gespannen, als je dan al valt.
Nogmaals, ieder paard heeft zijn eigen gang, sprong, maar alles moet je langzaam opbouwen. Probeer het eerst in de bak, als dat goed gaat buiten. Niks hoeft in een keer goed te gaan; zolang je het maar bereikt!

bedankt voor de goede tips! ik zal ze gebruiken :)

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:03

Ik heb toen onze dochters en nu verzorgmeisje zonder zadel gingen rijden een voltige singel gekocht.Daar zit een handvat aan.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:05

Britta31 schreef:
Ik heb toen onze dochters en nu verzorgmeisje zonder zadel gingen rijden een voltige singel gekocht.Daar zit een handvat aan.

ik heb nu een barebackpad gekocht! daar heb je ook wat houvast aan

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: galopperen zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:56

Aangezien de meeste mensen op hun zitbeenknobbels zitten en een paard zelfs door het zadel heen die nog voelt, hoe denk je dat het voor een paardenrug voelt wanneer er altijd zonder zadel gereden word? Zou er in ieder geval een pad opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:08

Galopperen zou ik vanuit een rustige draf proberen. Niet vanuit een race-draf. (Dat zit écht niet zonder zadel :D )

Is je verzorgpaard bekend met een galop onder de man? Dan zou ik aanspringen in de hoek vanuit een rustige draf. Neckrope/halstertouw als steun om. Bij het teruggaan naar draf, je binnenhand tegen de manenkam, om jezelf tegen te houden als het paard overgaat naar draf.

Paard niet bekend met galop onder de man? Dan zou ik eens een paar keer op een manege meerijden op een manegepaard, en zonder zadel galopperen.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 15:18

bigone schreef:
Aangezien de meeste mensen op hun zitbeenknobbels zitten en een paard zelfs door het zadel heen die nog voelt, hoe denk je dat het voor een paardenrug voelt wanneer er altijd zonder zadel gereden word? Zou er in ieder geval een pad opleggen.

ik heb al een bbp gekocht, voordat ik er weer opga zorg ik dat ik een singel heb