wat te doen bij warm weer?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:24

Spikeandjax schreef:
elnienjo schreef:
Gewoon niets. Wat heb je aan pony's waar je niet/nauwelijks op mag rijden? Zoek een pony/paard waar je normaal mee mag rijden, het bos in etc. En met dit weer lekker onder de waterslang.
Een borstel erover halen is alleen zinvol als je er daarna een zadel op legt.

Uhm, jij bent dus absoluut GEEN paarden en ponygek. Poetsen is goed voor de doorbloeding en het gaat mij niet om het rijden

Ik ben nooit poetsgek geweest ondanks dat ik m'n hele jeugd tussen de paarden zat. Paarden in 't wild worden ook niet geborsteld. Ze moesten er alleen toonbaar uitzien voor mij, maar als ik niet reed dan borstelde ik zeker niet. Dat extreme getut is volgens mij echt iets van de laatste tijd.


capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:25

Spikeandjax schreef:
Bellatrix schreef:
Maar 1x per week afspuiten? Met dit weer moet het elke dag...of zelfs meerdere keren per dag...

Ik vind het maar belachelijk dat ik het zo weinig mag doen

Dan bespreek je dat met de eigenaar en vertel je waarom je denkt dat het beter is om het vaker te doen. Staat ze daar niet open voor dan is dat jammer. Maar dan moet je je erbij neer leggen.

Ik vind het overigens tegenover de eigenaar niet echt netjes om op bokt te zetten dat je een beslissing van haar belachelijk vind

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:27

Het is maar een paar dagen echt heet in het jaar, dus ik zou zeggen: gun die pony's hun rust. Volgende week wordt het aanzienlijk 'koeler', dus dan kun je altijd nog wat ondernemen. Voor de paarden is het nu echt niet fijn om iets te moeten. Je kunt voor jezelf ook gaan picknicken bij de paarden. Ben je toch in de buurt van ze, maar zonder dat je echt actief hoeft te zijn.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:32

elnienjo schreef:
Spikeandjax schreef:
Uhm, jij bent dus absoluut GEEN paarden en ponygek. Poetsen is goed voor de doorbloeding en het gaat mij niet om het rijden

Ik ben nooit poetsgek geweest ondanks dat ik m'n hele jeugd tussen de paarden zat. Paarden in 't wild worden ook niet geborsteld. Ze moesten er alleen toonbaar uitzien voor mij, maar als ik niet reed dan borstelde ik zeker niet. Dat extreme getut is volgens mij echt iets van de laatste tijd.

Maar moeten andere mensen dan dezelfde mening hebben en dezelfde acties ondernemen? (Bijrijdpaard zoeken.) A nee joh, doe eens normaal zeg. Ik ken genoeg paarden die genieten van een poetsbeurt. Ook genoeg paarden die het getut 10x niets vinden. En bij mensen is dat precies hetzelfde.

Laten we het gezellig houden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:30

Bubblewrap schreef:
Maar moeten andere mensen dan dezelfde mening hebben en dezelfde acties ondernemen? (Bijrijdpaard zoeken.) A nee joh, doe eens normaal zeg. Ik ken genoeg paarden die genieten van een poetsbeurt. Ook genoeg paarden die het getut 10x niets vinden. En bij mensen is dat precies hetzelfde.

Laten we het gezellig houden.

TS klaagt toch dat ze er niet mee mag rijden (of alleen nu met deze warme dagen?) bovendien gaat 't om kleine pony's, dan is een normale bijrijpony zoeken toch geen gekke suggestie?

Frummels
Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: wat te doen bij warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:01

Ik zie nergens dat ze klaagt? Ze geeft alleen aan dat de ene een mini shet is en de ander cushing heeft en ze daarom maar 1x per week beweging krijgen van haar. Er staat ook niet dat ze erop rijdt? Kan net zo goed longeren of lange lijnen zijn.

Wat heb je aan pony's als je er niet op kan rijden? Ik vind dat toch altijd zo een vreemde vraag. Zo vind ik rijden helemaal niet leuk, dus heb bewust voor een kleine pony gekozen. Wat je daar dan mee kan doen: longeren, lange lijnen, mennen, grondwerk, wandelen, poetsen, vrijheidsdressuur etc. Het enige wat je er niet mee kan wat met een groot paard wel kan is rijden. Verder is het ook gewoon een paard :+

TS: appel-/wortelhappen vinden de meeste paarden wel lekker met dit weer. Een grote bak met water neerzetten (of een kruiwagen vullen met water als je geen emmer of waterbak hebt) en stukjes appel en wortel erin doen zodat de paarden ze eruit moeten vissen. Vindt mijn pony geweldig!
Je zou ook - in overleg met de eigenaar natuurlijk - een klein kinderzwembadje kunnen vullen met water en ze daarin laten spelen als ze dat leuk vinden? Weet niet of ze van water houden?
Zag ook een tip voor bix fijn maken en invriezen: paardenijs - leuk idee! Ga ik ook proberen :)

Cavaletto
Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Re: wat te doen bij warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:31

Gelukkig staat mijn paard 24/7 buiten en kan hij in de schaduw staan. Met deze temperaturen ga ik ‘s avonds laat even naar hem toe. Ik check of alles in orde is. Even hoefjes optillen, oogjes schoonmaken en Ik spuit of spons hem af met lauw water, vindt hij heerlijk. Voor de vorm krijgt hij wat lekkers (paar wortels, handje muesli). Verder laat ik hem met rust. Hopelijk wordt het volgende week wat beter weer en kunnen we weer wat gaan doen.

Al het geluk op aard ligt op de rug van een paard (en op de neus van mijn hond hangt ook heel wat geluk rond).

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 11:37

Bubblewrap schreef:
Mag je stukken appel in de drinkbak doen? Mogen de ponys appelhappen :D
Heerlijk met dit weer, en kans dat ze extra water drinken.
Moet de drinkbak wel groot en diep genoeg zijn. Het moet niet makkelijk zijn om de appel te pakken :D

Krijgen ze ook biks? Vragen of je biks mag weken in water en daarna invriezen. Paardenijs!

En anders even naar stal, ponys een knuffel geven, en daarna op een koel plekje je borstels schoonmaken en eventueel je halster/poetskist etc. Kunnen die er weer een poos tegen aan, en kun je tussendoor een paar keer pony knuffelen.

helaas geen appels maar af en toe wel een worteltje! alleen ze zijn een beetje dik dus dat kan ik nu even niet doen ;) ik maak ook wel eens een zomerslobber met een soort musley, ik ben ook meteen vies en nat! :D
wel leuke ideeen! :9

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 11:40

elnienjo schreef:
Bubblewrap schreef:
Maar moeten andere mensen dan dezelfde mening hebben en dezelfde acties ondernemen? (Bijrijdpaard zoeken.) A nee joh, doe eens normaal zeg. Ik ken genoeg paarden die genieten van een poetsbeurt. Ook genoeg paarden die het getut 10x niets vinden. En bij mensen is dat precies hetzelfde.

Laten we het gezellig houden.

TS klaagt toch dat ze er niet mee mag rijden (of alleen nu met deze warme dagen?) bovendien gaat 't om kleine pony's, dan is een normale bijrijpony zoeken toch geen gekke suggestie?

ik mag er wel mee rijden allen nu het zo warm is zweten ze erg en als je even gaat rijden nog meer :)

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:46

Mijne zweet zich ook de pleuris, maar vindt afspuiten ook helemaal niks. Dus ik borstel ze nu alleen. Ook omdat ze alweer verharen richting hun winter vacht. Verder breng ik ze extra veel water en zorg ik voor een liksteen. Dit was Alex gisteren:
[ img ]

Misschien ga ik morgen of overmorgen nog even met ze te zwemmen, want dat kan ik niet alleen doen. Dan heb ik altijd een tweede persoon nodig die de pony die niet het water in gaat, vasthoudt.

Edit; Jorie die zich op de foto achter Alex verstopt, spoel ik wel af want die vindt het wel prettig. Alex die haat me al als ik met een spons aan kom zetten :')
Laatst bijgewerkt door Jorex op 26-07-19 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 11:46

Frummels schreef:
Ik zie nergens dat ze klaagt? Ze geeft alleen aan dat de ene een mini shet is en de ander cushing heeft en ze daarom maar 1x per week beweging krijgen van haar. Er staat ook niet dat ze erop rijdt? Kan net zo goed longeren of lange lijnen zijn.

Wat heb je aan pony's als je er niet op kan rijden? Ik vind dat toch altijd zo een vreemde vraag. Zo vind ik rijden helemaal niet leuk, dus heb bewust voor een kleine pony gekozen. Wat je daar dan mee kan doen: longeren, lange lijnen, mennen, grondwerk, wandelen, poetsen, vrijheidsdressuur etc. Het enige wat je er niet mee kan wat met een groot paard wel kan is rijden. Verder is het ook gewoon een paard :+

TS: appel-/wortelhappen vinden de meeste paarden wel lekker met dit weer. Een grote bak met water neerzetten (of een kruiwagen vullen met water als je geen emmer of waterbak hebt) en stukjes appel en wortel erin doen zodat de paarden ze eruit moeten vissen. Vindt mijn pony geweldig!
Je zou ook - in overleg met de eigenaar natuurlijk - een klein kinderzwembadje kunnen vullen met water en ze daarin laten spelen als ze dat leuk vinden? Weet niet of ze van water houden?
Zag ook een tip voor bix fijn maken en invriezen: paardenijs - leuk idee! Ga ik ook proberen :)

bedankt voor de leuke ideeen! helaas is de minishet bang voor watergeluiden dus het is een apart gevalletje met wassen :) maar de andere vind het denk ik met zo'n zwembadje geweldig. ik zal het vragen! en met dat ene wortel en appelhappen doe ik wel is, ze maken zelfs ruzie om wie eerst gaat. eigenlijk doe ik daar elke keer iets anders in. vandaag had ik stukjes zoutblok met hooi, ik was meteen nat! ik doe er vaak ook iets anders in ter afwisseling :D

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: wat te doen bij warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:51

Ach lieve TS, ik doe nu ook niks met m'n shetties hoor.
Ik snap dat je graag iets wil doen maar met deze temperaturen is het niet echt fijn... mijn pony's hebben relatief weinig last van de warmte, ze zweten ook niet dus ik spons de ook niet af. (Heb nog geen stromend water op mijn weide).
Wat je wel kan doen is basis grondwerk, dus start-stop oefeningen, desensibiliseren, cirkelen in stap, slalommen op lichaamstaal, etc. Het hoeft fysiek niet inspannend te zijn om leuk te zijn. Je hebt hier ook geen snoepjes of andere beloning voor nodig, rust is een prima beloning!
Verder gewoon bij je pony's zitten kan al heel erg leuk zijn, die van mij komen dan altijd in m'n schoenen bijten en komen onderzoeken.
Je kan vrijheidsdressuur proberen? Beginnen met de kleine kunstjes zoals flemen of nee schudden.
Heel veel plezier met je pony's :)

Everything will be alright.

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 11:52

Jorex schreef:
Mijne zweet zich ook de pleuris, maar vindt afspuiten ook helemaal niks. Dus ik borstel ze nu alleen. Ook omdat ze alweer verharen richting hun winter vacht. Verder breng ik ze extra veel water en zorg ik voor een liksteen. Dit was Alex gisteren:
[ [url=m/d7L86w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ga ik morgen of overmorgen nog even met ze te zwemmen, want dat kan ik niet alleen doen. Dan heb ik altijd een tweede persoon nodig die de pony die niet het water in gaat, vasthoudt.

mijn verzorg minishet vind water ook echt niks en dan vooral de geluiden. als ik hem echt wil doen pak ik een emmer en een spons, eerst even kennis laten maken. dan je hand natmaken en voorzichtig zijn neus aanraken. mijn vp vindt het irri als je zijn benen aanraakt dus ga ik eerst zijn neus doen en dan een beetje richting zijn nek. miss ga ik nu kritiek krijgen maar hij gaat helemaal flippen als ik zijn benen aanraak. en hij kan al wennen aan het water omdat het op zijn neus komt
miss heb jij hier ook nog iets aan :)

DreamB
Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-19 11:54

Luca03 schreef:
Ach lieve TS, ik doe nu ook niks met m'n shetties hoor.
Ik snap dat je graag iets wil doen maar met deze temperaturen is het niet echt fijn... mijn pony's hebben relatief weinig last van de warmte, ze zweten ook niet dus ik spons de ook niet af. (Heb nog geen stromend water op mijn weide).
Wat je wel kan doen is basis grondwerk, dus start-stop oefeningen, desensibiliseren, cirkelen in stap, slalommen op lichaamstaal, etc. Het hoeft fysiek niet inspannend te zijn om leuk te zijn. Je hebt hier ook geen snoepjes of andere beloning voor nodig, rust is een prima beloning!
Verder gewoon bij je pony's zitten kan al heel erg leuk zijn, die van mij komen dan altijd in m'n schoenen bijten en komen onderzoeken.
Je kan vrijheidsdressuur proberen? Beginnen met de kleine kunstjes zoals flemen of nee schudden.
Heel veel plezier met je pony's :)

helaas zijn mijn vp's niet gemaakt voor vrijheidsdressuur :( shake is het enige wat lukt en flemen probeer ik met potten pindakaas en andere raar ruikende dingen, werkt helaas niet

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:36

Met het hete weer van afgelopen dagen is er eigenlijk niks te beginnen. Zelf nauwelijks buiten geweest, behalve naar stal natuurlijk. Bij ons is er een soort schaduwplek in de paddock, dus als je die mogelijkheid hebt, vooral doen! Ook veel emmers ijswater over mn paard gegooid, voor de nodige afkoeling. Sponsjes kunnen na het rijden ook! Vooral zelf veel drinken, paard natuurlijk ook.
Tsja verder gewoon veel mogelijk rijden op plekken met veel schaduw zoals in het bos of een binnenbak.
Dat is het meeste wat je kan doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers