Advies over situatie bijrijdpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
atillos14
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-15

Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 12:18

Hoi!
Graag zou ik jullie advies willen horen over de volgende situatie. Ik weet zelf niet zo goed wat ik er mee moet. Ook weet ik niet zeker in welk forum ik dit het beste kon plaatsen, dus heb voor deze gekozen, hoop dat dat goed is :o

Het gaat dus om het volgende. Ik rijd al twee jaar een hele leuk paard voor een fokker. Hier ben ik via via bij gekomen, nadat ik mijn pony had verkocht, omdat ik daar te groot voor was geworden. Met dit paard mocht ik van de eigenaren alles doen, als ik van te voren alles overlegde. Zo mocht ik privé les nemen, op concours en komen wanneer ik wilde (zolang dit maar regelmatig was). Dit heb ik altijd zo gedaan en dat was hartstikke leuk :) Ook was het super gezellig op stal en kon ik het goed met iedereen vinden. Voor dit alles betaalde ik de kosten voor wat ik wilde doen. Zoals bijvoorbeeld les, startpas, zadel opvullen, enz. Ook maak ik voornamelijk gebruik van mijn eigen spullen, omdat het paard geen spullen had behalve een zadel haha. Ik besef dat ik met deze situatie heel veel geluk heb gehad, dat dit allemaal zo kon en daarvoor bedankte ik de eigenaren regelmatig :)

Nu kwamen de eigenaren er maandag mee dat zij hadden bedacht dat ik mee moest gaan betalen in de kosten voor het paard. Ze zagen dit als soort stalgeld/ leasegeld. Ze verwachten van mij dat ik er vanaf nu 150 euro in de maand voor ga betalen. Dit is dus het probleem waar ik graag jullie advies over zou willen hebben.
Even mijn situatie: ik ben bijna 20 jaar, studeer en kan geen eigen paard betalen. En ik heb dus eigenlijk ook niet 150 euro in de maand over, waardoor ik de eigenaren kan betalen. Ik heb wel een bijbaantje, alleen geen vast inkomen en het ook te druk met school, waardoor een baantje erbij ook niet haalbaar is. Dit heb ik aan de eigenaren uitgelegd, want ik snap dat zij wel iets er voor terug wilden hebben, alleen hier was niet over te praten en het bedrag blijft 150 euro. Zij zien dit als een klein bedrag, wat makkelijk te betalen is. Het is natuurlijk ook niet veel geld in vergelijking wat een eigen paard zou kosten, maar hier heb ik ook bewust niet voor gekozen.
Verder blijft de situatie zoals het altijd was en krijg ik er niet meer over te zeggen. Het paard blijft nog steeds te koop te staan (niet op marktplaats ofzo, maar als er een goede prijs wordt geboden, is ze verkocht) en ze wordt ieder jaar drachtig, waardoor ik een poosje niet kan rijden.

Ik zou het super jammer vinden als het hierdoor straks over is, maar weet zo ook niet wat ik moet doen. Het paard en de stal met gezellige stalgenoten zou ik echt niet willen missen.
Wat zouden jullie doen of adviseren?

Bedankt voor het lezen van dit mega lange verhaal :) Mocht je vragen hebben, mag je deze ook altijd sturen!

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:25

Ik zou aangeven te gaan stoppen.
Als je het geld niet hebt. Dan kan je het ook niet uitgeven.

Laat ze maar eens een bijrijder vinden die zo betrouwbaar is. En daarnaast nog 150€ gaat betalen.
Ik zou zeggen dat je het niet kunt betalen dus gedwongen wordt tot stoppen. No hard feelings voor de eigenaar... en aangeven dat mochten ze niemand vinden en zich toch bedenken dat ze je altijd mogen bellen.

Ik denk dat ze je snel weer bellen of je terug wil komen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:25

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:26

Ik zou het gesprek nog eens aangaan en uitleggen dat jij toch een aantal bezwaren ziet die je hierboven ook aanhaalt. ( Het te koop staan, dus geen zekerheid, ieder jaar een veulen krijgen waardoor jij enige tijd niet kunt rijden. )

En dan het bedrag wat voor jou niet haalbaar is. Ik mag aannemen dat ze verder wel heel tevreden zijn met je, dus is er over het bedrag nog te praten?

Komen jullie er niet uit, dan denk ik dat je op zoek moet naar wat anders.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:26

Als zij zelf niet rijden gaat het paard achteruit en zullen ze er niet meer de vraagprijs voor kunnen krijgen. Of ze moeten een ander zo gek krijgen tegen betaling hun paard in conditie te houden...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:28

Ik zou inderdaad eerlijk aangeven dat je het bedrag per maand niet kan missen. Ontzettend jammer natuurlijk, maar je moet jezelf ook niet in de 'schulden' gaan werken voor 'maar' een bijrijdpaard.

Wellicht is er één van je stalgenootjes die je al die jaren hebt zien rijden en bieden ze je een verzorgpaardje aan. Natuurlijk is dat niet je huidige situatie, maar dan hoef je de paarden en je stalgenootjes niet te missen. ;)

Wel een vervelende situatie. Succes met je beslissing!

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:28

Zolang de eigenaren van het paard bij dit bedrag blijven en voor jou veranderd de situatie niet dat je wel een baantje erbij kunt hebben voor dit bedrag zal het waarschijnlijk voorbij zijn. Het is erg jammer natuurlijk want het is al die tijd zo leuk gegaan. Beide partijen hebben er immers een voordeel aan dat het zo gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:29

Tja, als zij vasthouden aan 150 euro per maand, dan heb je 2 keuzes: stoppen of betalen.
Zo simpel is het. Zij staan in hun recht om een bijdrage te vragen. En heel eerlijk vind ik het zo gek nog niet.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:31

Ik zou aangeven dat je dan genoodzaakt bent om te stoppen. Een bijdrage snap ik wel maar de manier waarop gaat niet zo leuk. Als je het geld niet hebt dan heb je denk ik ook geen andere mogelijkheid als dit bedrag niet naar beneden wordt gedaan.
Vind het wel een rare gang van zaken. Helemaal omdat het paard ook zomaar weg kan gaan omdat het verkocht wordt. En steeds weer drachtig. Ik zou daar eerlijk gezegd zelf ook geen €150 voor betalen. Je hebt dan best een ruimte tijd dat je niets met het paard kan.
Erg vervelende situatie maar ik zou dan toch stoppen. Hoe moeilijk ook...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:32

Cayenne schreef:
Tja, als zij vasthouden aan 150 euro per maand, dan heb je 2 keuzes: stoppen of betalen.
Zo simpel is het. Zij staan in hun recht om een bijdrage te vragen. En heel eerlijk vind ik het zo gek nog niet.

De eigenaar is een fokker die het paard zelf niet traint/uitbrengt volgens mij. Dus TS verhoogt zijn winst bij verkoop. Hij zou TS moeten betalen voor haar werk met het paard ipv haar te laten betalen m.i.

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:34

Nog een keer goed duidelijk aangeven dat dat bedrag te hoog voor je is en dat je dan zal moeten stoppen. Eventueel iets anders voorstellen (ander bedrag). Maar verder houdt het wel op vrees ik.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:34

Paarden kosten gewoonweg veel geld en daar verkijken veel mensen zich op. Ik vind het volkomen normaal dat iemand een maandelijkse bijdrage mee betaald. Je mag je handen dichtknijpen dat je zolang kosteloos op dit paard hebt kunnen rondrijden TS.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:35

Nou, ik vind van niks naar 150 nogal wat :=
Het bedrag voor lease is op zich niet raar, maar wel als er voorheen niets betaald hoefde te worden en nu ineens 150 euro.

Verder eens met hierboven: aankaarten dat je het niet kunt betalen. Willen ze hier niet in meebewegen heb je 2 keuzes: betalen of stoppen.

Succes ermee. Nooit leuk zulke dingen.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:40

maria1990 schreef:
Paarden kosten gewoonweg veel geld en daar verkijken veel mensen zich op. Ik vind het volkomen normaal dat iemand een maandelijkse bijdrage mee betaald. Je mag je handen dichtknijpen dat je zolang kosteloos op dit paard hebt kunnen rondrijden TS.



Maar als TO nu stopt, hoe groot is dan de kans dat de eigenaren weer snel iemand vinden die zo trouw komt, het paard goed rijdt en verzorgt, eigen spullen meeneemt, lessen betaalt enzovoorts?

En die accepteert dat het paard een deel van het jaar niet te rijden is wegens drachtigheid én elk moment verkocht kan worden?

Het lijkt mij dat de eigenaar ook een belang heeft om TO aan te houden.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:40

maria1990 schreef:
Paarden kosten gewoonweg veel geld en daar verkijken veel mensen zich op. Ik vind het volkomen normaal dat iemand een maandelijkse bijdrage mee betaald. Je mag je handen dichtknijpen dat je zolang kosteloos op dit paard hebt kunnen rondrijden TS.

De eigenaar gebruikt deze merrie als fokmerrie en dat blijft zo, ook als TS stopt met rijden.
De kosten worden daar niet meer of minder van voor de eigenaar.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:42

Ik zou persoonlijk ook geen 150 euro betalen voor een paard wat ik jaarlijks een hele periode niet of minder kan rijden ivm dracht/veulen.

Daarnaast, als je het niet kan missen dan gaat dat gewoon niet toch? Je moet jezelf echt niet de schulden in willen werken voor het paard van iemand anders!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:44

ik zou idd even voor jezelf goed na gaan wat een extra bijbaantje in gaat houden: ja je verdient meer geld, maar dan is er veeel minder tijd voor het paard. ga daarna even in gesprek met de eigenaar, onder het genot van een kop koffie aan tafel. niet zoiets overleggen terwijl jullie beiden eigenlijk bezig zijn met iets.

dit is idd een super kans. je hebt het naar je zin, je hebt zo toch een soort van je eigen paardje. ( dat is voor een student mega chill zo, want ik herken je struggles met bijbaan, paardrijden, sociale leven, etc). maar TS, hou alsjeblieft ook de eer aan jezelf. alles wat je nu verdient met werken lekker in je spaarpot stoppen.. ik zou persoonlijk niet 150 euro stoppen in een onzekere zaak.

De eigenaren zouden eigenlijk moeten inzien hoe fijn de situatie is zoals ie was. hun paard krijgt beweging, je betaald zelf je activiteiten.... ik denk ook dat je voet bij stuk moet houden, als ze niet willen zakken met de prijs om dan toch te vertrekken... ik weet zeker dat ze dan balen en misschien zelfs na een tijd weer beginnen te bellen.

TS, er zijn genoeg paarden waar je gratis op kunt rijden, of voor een lager bedrag. ik vind 150 euro + kosten voor spullen en les etc. echt heel veel, vooral voor een student. je hebt een leeftijd + ervaring waar veel paardeneigenaren naar op zoek zijn. succes!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:47

Als je het geld niet hebt kan je het niet uitgeven. Dus dan kan je niets anders dan stoppen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:50

Goh, die fokker heeft het licht gezien zeg!
Ik neem aan dat het paard gewoon op hun eigen stal/terrein staat?
Ik vind dat je als fokker blij mag zijn als je iemand hebt die het paard beleert en uitbrengt, want daardoor stijgt ie in waarde. Die waarde heb jij "eraan" gereden. Als ze daar een professioneel iemand voor zouden moeten nemen kost dat hen ook nog eens flink geld. Jij hebt de waarde van het paard vermeerderd en de fokker de kosten van het beleren bespaard. En het paard kan zo onder je kont worden verkocht.
En nu willen ze je ook nog 150 per maand laten betalen... Ik zou er per direct mee stoppen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:52

Je hebt de afgelopen twee jaar alles zelf betaald behalve het onderhoud , wat ze sws hadden. Daarnaast het je het paard in conditie en zeer waarschijnlijk naar een beter niveau gereden en nu zou je even 150 pm bij moeten betalen?? Mooi stoppen. Hoe moeilijk ook maar dit is imo absoluut niet netjes.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:54

Ik vindt €150,- veel voor een paard die elk jaar drachtig is en ook nog te koop staat. Bij merendeels van de fokkers worden de drachtige paarden niet eens gereden.
En als ze willen dat ze wordt uitgebracht moeten ze iemand vinden die dat wil, die zijn vaak duur en zitten niet te wachten op een drachtige merrie, tenzij ze direct Z kunnen starten en het paard dus eigenlijk Z klaar is, als het om predicaten gaat.
Ik ging dus niet betalen.
En het is misschien even zoeken maar er zijn genoeg mensen die een betrouwbaar iemand zoeken en waar je niet of niet zoveel hoeft te betalen.
Laatst bijgewerkt door Ils_K op 10-07-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:55

Ik snap dat je je stalgenoten en vzpaard niet wil missen maar dit lijkt echt een onredelijke eis van de fokker. Voor fijne ruiters liggen de paarden voor het oprapen, ook zonder bijdrage. Dit ruikt een beetje naar misbruik maken van de situatie. Wachten totdat jij een band hebt opgebouwd met het paard en er dan ineens geld voor vragen terwijl de situatie verder niet veranderd.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:59

Nou, TS, ik zou hier ook niet voor betalen, hoe jammer dat ook is. Elke maand 150 euro is niet min.
Ik ben eigenaar en ik weet hoe moeilijk het is om een goede, betrouwbare bijrijdster te vinden. Mij is het in ieder geval nog niet gelukt. Ik betaal iemand momenteel om mijn paard een paar keer in de week te rijden om hem in conditie te houden, omdat ik niet voldoende kan rijden (doet ze wel super). Ik zou dolgelukkig zijn moest ik iemand vinden zoals jij.
Ik denk dat de eigenaren nu nog even niet goed beseffen wat een luxe je hen biedt.
Laatst bijgewerkt door Ereste op 10-07-19 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:01

Cayenne schreef:
Tja, als zij vasthouden aan 150 euro per maand, dan heb je 2 keuzes: stoppen of betalen.
Zo simpel is het. Zij staan in hun recht om een bijdrage te vragen. En heel eerlijk vind ik het zo gek nog niet.

Die bijdrage is in dit geval wel een beetje raar.
Paard is fokmerrie. Staat te koop.
Het is ook in hun belang dat het dier in conditie gehouden wordt.

Als ik destijds een bijrijder had gevraagd had ik wel een bijdrage gevraagd.
Maar ik reed het paard zelf. Bracht hem zelf uit op cc.
Iemand die bij zou rijden zou dat puur voor eigen gewin doen.
Hij/zij kan veel leren van het dier. Het dier gaat er niet op achteruit als hij niet gereden wordt.

Een bijdrage prima. Maar 150€ in het geval van TS vind ik te hoog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:06

Ik vind 150 euro ook te hoog idd, maar een bijdrage op zich zou ik niet heel vreemd vinden.
Maar om het nu plotseling te gaan eisen is wel een geval apart. Dan zou ik nog eens goed met ze om de tafel vragen en kijken waarom ze er nu toch mee komen.