Mijn verzorgfries

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annamol
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-18

Mijn verzorgfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 11:42

Hallo iedereen, :)

Er is hier vast wel eens eerder (wel vaker denk ik) een topic over geweest.
Ik heb een verzorg fries, ze is 8 jaar ongeveer en ze is nog niet beleerd. We willen haar beleren en ik ben nu bezig met longeren (even voor de duidelijkheid, ze gaat naar iemand toe om haar te beleren dat ga ik niet doen). We hebben geen bak en ik longeer haar in een weilandje (de bak komt nog en ik mag het eventueel van de buren gebruiken). Ik merk tijdens het longeren dat ze het heel lastig vind om te galopeeren en ze heeft er ook totaal geen balans in. De situatie is nu, als ik haar uberhaupt in de galop krijg, zijn dat een paar (2 of 3) hele harde sprongen en dan draait ze zich naar me toe, en iedere keer als ik het weer probeer doet ze steeds het zelfde, of gaat ze alleen maar keihard draven.

Nu is mijn vraag, hoe doen jullie dat in zo'n situatie en wat kan ik het beste doen? Ik wil dit serieus oppakken en ik sta open voor jullie tips!!
Ik ben heel benieuwt naar jullie antwoord, maar ik wil geen vervelende reactie over dat ik har train in een weilandje. :)

Heel liefs Anna ;)


Sintara
Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mijn verzorgfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:47

Galopperen kan ook best moeilijk zijn in het begin, dus dat ze het soms wel doet uitgebreid belonen ook al zijn het twee passen!
Doet ze het wel los in het weiland, met spelen enzo?

Je kunt de spieren die ze nodig heeft om (aan) te galopperen goed oefenen door strakke overgangen te vragen, bv aan de hand vanuit stap naar halthouden, achteruit, wegdraven etc. Ook een cavaletti kan wel eens helpen om daarna aan te galopperen.

En wat ook kan helpen is een wat grotere cirkel te geven, of om haar een stukje rechtuit te laten gaan aan de longe (rechthoek ipv een cirkel). Maar het komt voor dat ze daar misbruik van maken om zich los te trekken, dus daar moet je wel op bedacht zijn :D


Er zijn best veel opties.. Misschien kan je er een keer een instructeur bij halen om je te helpen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Annamol
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 12:29

Ze speelt in het weiland wel vaak in galop, het is dus ook niet dat ze het niet `kan`.
Dankjewel!
Ik zal inderdaad eens even kijken naar een instructeur die mij daar mee kan helpen. Heel erg bedankt voor je reactie!!

Sintara
Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mijn verzorgfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:43

Ja, een instructeur kan jou en je paard samen zien en wat beter inschatten waar het probleem precies in zit. Friezen zijn váák meer van het draven dan het galopperen, maar dat hoeft het niet te zijn. Sommige paarden missen de kracht/lenigheid om aan te galopperen. Soms zit het in het gebogen lopen aan de cirkel wat ze moeilijk vinden in combi met het galopperen. Of ze snappen de hulp niet goed. Of jij zit dr in de weg met iets.

Maar wat het is, of welke combinatie het is, is niet echt in te schatten zo zonder beeld achter een pc

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Annamol
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 12:45

Sintara schreef:
Ja, een instructeur kan jou en je paard samen zien en wat beter inschatten waar het probleem precies in zit. Friezen zijn váák meer van het draven dan het galopperen, maar dat hoeft het niet te zijn. Sommige paarden missen de kracht/lenigheid om aan te galopperen. Soms zit het in het gebogen lopen aan de cirkel wat ze moeilijk vinden in combi met het galopperen. Of ze snappen de hulp niet goed. Of jij zit dr in de weg met iets.

Maar wat het is, of welke combinatie het is, is niet echt in te schatten zo zonder beeld achter een pc


Nee snap ik, ik wilde een filmpje er bij zetten, maar ik wist niet goed hoe het moest. Heel erg bedankt voor je reactie!!


ZivaLane
Berichten: 60
Geregistreerd: 19-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:50

Ik denk dat je het beste zelf een klein zweepje kunt gebruiken niet om mee te slaan maar om mee te zeggen nee verder gaan je moet rekening houden hoe oud ze ook zijn dat ze altijd balans moeten zoeken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers