lesgeven met verzorgpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:06

Ik ben het helemaal mee eens met al het advies wat de anderen hier al geven en raad het je zeker af. Het lijkt allemaal erg leuk om te doen, begrijp ik, maar er hangt voor een paar zakcentjes zo'n groot risico aan vast. Ik zie dat je schrijft dat de paarden zich echt wel gedragen. Mijn dochter viel een paar jaar terug van haar kleine b-pony. Alleen maar omdat hij toen hij stil stond een grasspriet wilde eten en zijn hoofd naar beneden deed. Ze hield de teugels vast en viel er in slowmotion voorover af. De pony probeerde haar zelfs nog te helpen en ze viel eigenlijk heel langzaam en van een klein stukje, maar brak wel mooi haar arm heel vervelend! Ongelukjes zitten echt in kleine hoekjes, vergis je daar niet in!


LLouisee
Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 11:49

Oke nog even om terug te komen vind ik het van mezelf niet gek dat ik misschien aanvallend terug reageer. Tuurlijk een ongeluk zit in eennklein hoekje en ik heb het gewoon over de basis aanleren aan de longe en ja het paard kan schrikken of iets dergelijks dat klopt enndaar moet je rekening mee houden maar om nou zo te reageren beetje over de top en ja ik heb leuke ideeen mag ik die niet uiten dan mijn ouders weten er vanaf en die zien ook dat er dingen mis kunnen gaan maar ze staan wel achter mij anders kan je nooit meer op een paard stappen zelfs de beste ruiter kan flink vallen met de beste instructeur. Bedant voor de mensen die mij wel deels begrijpen ik spreek de eigenaren snel en hopelijk zal ik dan reageren of mijn "circus" doorgaat of niet

LLouisee
Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 11:53

Bovendien weten jullie mijn achtergrond niet ja jullie weten dat ik op een manege heb gereden en privelessen heb gehad maar dat is niet het enigste dus vind niet dat je zomaar over kan oordelen, en ook ik moet nog veel leren dus ik zal geen 18 jarige lesgeven maar een halfuurtje een pony en ruiter helpen met alle plezier en nee het gaat me niet om het geld !

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:54

Stille meelezer van dit topic.

De toon waarop je aangesproken wordt is niet netjes. Ongeacht of mensen het nou eens zijn met je of niet.

Ik vind het niet slim om je plan door te zetten. Stel dat er een kind valt, door iets kleins, en het ligt op de grond en jij bent de enige die moet handelen. En je weet niet wat je moet doen en je raakt in paniek en slaat op slot.
Of je verplaatst het kind in de gedachte hier goed aan te doen maar je maakt de schade erger.
De schade die je dan mentaal op jezelf doet is zo enorm groot. Het is geen gegeven dat er iets mis gaat, maar je moet goed bedenken: wat als er wél wat mis gaat. Kan je dan doen wat je moet doen? Zonder jezelf mentaal kapot te maken?

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:57

LLouisee schreef:
Bovendien weten jullie mijn achtergrond niet ja jullie weten dat ik op een manege heb gereden en privelessen heb gehad maar dat is niet het enigste dus vind niet dat je zomaar over kan oordelen, en ook ik moet nog veel leren dus ik zal geen 18 jarige lesgeven maar een halfuurtje een pony en ruiter helpen met alle plezier en nee het gaat me niet om het geld !

Denk toch dat het wel om het geld gaat. Waarom ga je anders je rij dag weggeven aan kinderen, zonder dat je er iets voor terug krijgt? Nee van manege leer je geen goede basis. Je zit met 10 man in een les en allemaal beugels 10 maten te klein en trekken in die mond als een malle. Nou nee meis. Denk niet dat je een basis kan aanleren

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:57

Vallen hoort er idd bij, kan altijd gebeuren. Tuurlijk kan je gewoon nog op een paard stappen. Val je zelf van je eigen paard, ben je verzekerd, vervelend wanneer je letsel hebt, maar financieel geen punt. Van een paard op de manege of bij een gediplomeerde instructeur met verzekering, zijn zij verzekerd voor je letselschade. Valt een ander van jouw paard of van jouw verzorgpaard, ligt het anders. Dan moet je hiervoor verzekerd zijn, en niet gewoon WA, en wanneer dat gebeurd en jij hebt jouw niet duur verzekerd, kan de verzekering van de partij die letsel opgelopen heeft, bij jou aankloppen en dan moet het uit je eigen portemonnee komen, of in dit geval van jou ouders of de eigenaar van de haflinger. Dat kan enorm in de kosten lopen! Dat is het verschil! Dat is waar mensen je voor willen waarschuwen. Ik neem niet aan dat je ouders het grappig vinden om straks een heleboel geld voor letselschade kwijt te zijn. Sommige mensen zijn daar heel makkelijk in, maar ik sta hier zeker bij stil. Ik laat ook nooit zomaar vriendinnetjes van onze kids op onze pony's rijden. Les geven is leuk en een beginner kun je prima helpen, dat noemt niemand een circus volgens mij, maar denk over de eventuele financiele gevolgen na wanneer je iets op eigen houtje wil starten. Toen mijn dochter haar arm brak werd er op het ziekenhuis met het oog op de verzekering wel degelijk gevraagd van wie zijn pony ze gevallen was.

LLouisee
Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 12:03

Misschien loop ik al een tijdje (zon 5 jaar ) rond op een stal waar mensen zijn die dondersgoed weten hoe je een paard moet behandelen etc ik reed tot mijn 11 a 12 daar en daarna veel verzorgpaardenngehad en prive les op gehad, veel meegekeken bij lessen van mensen die wedstrijden rijden etc ik kan zo nog een hele lijst noemen jij kent mijn paardenleven niet dus kan je er ook niet echt over oordelen of wel ? En misschien omdat ik het leuk vind en een ander ook gun ! En ja dat er dan een zakcentje bijkomt oke leuk. En ik snap de financiele kant heel goed maar letselschade is wel het ergste van het ergste dat gebeurd niet zomaar.

LLouisee
Berichten: 56
Geregistreerd: 11-05-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 12:04

Daar = op manege

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:09

Maar weet je precies wat je moet doen als er wel iemand van een paard af valt? Weet je hoe je moet handelen? Ken je EHBO?

Dat het niet vaak hoeft te gebeuren betekent niet dat je niet voorbereid moet zijn op als het wel gebeurd. En dat je niet hoeft na te denken wat het met jou als persoon doet als je in zo'n situatie komt.

Het risico dat een kindje van een paard valt is veel groter als ze beginnend en ongebalanceerd zijn. Dat ligt niet aan jou, dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan het gebrek aan ervaring. En natuurlijk, die krijg je door te doen.

De kans dat een beginnend ruitertje van een rustig paard afvalt, is groter dan de kans dat een amazone van een rustig paard afvalt. Door het gebrek aan balans.
Kán jij daarop handelen, mocht het voorvallen? Kán jij met de gevolgen leven, ook mentaal, mocht het (goed) mis gaan?

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:13

Niet zomaar? Wat denk je dat een gebroken armpje kost? Kan wel zomaar gebeuren, paard wat struikelt, een kind wat totaal geen evenwicht heeft, noem het maar. Niemand oordeelt of zegt wat van jouw inzet of ervaring toch? Je snapt de financiele kant denk ik niet heel goed, daar stap je overheen omdat je het leuk vind om les te geven en nee, het gebeurd niet vaak dat iemand er zodanig afvalt dat er iets breekt of erger, maar het gebeurd wel degelijk en kan dus ook gebeuren in jouw les! Om iets te breken hoeft niet veel te gebeuren, mijn dochter brak 2 keer haar arm, beide keren doordat ze zelf onhandig was, buiten de schuld van haar pony om en met helemaal niets spectaculairs dus. Ze is er 3 keer afgevallen in 5 jaar tijd en direct 2 keer raak, ze heeft geen handige roltechniek bij een val en valt er als een blok beton vanaf :o 2 van de 3 keer was hier dus wel met schade! De derde keer ging het overigens wel hard, pony bokte haar er flink af en juist toen was er niets, de andere 2 keer stond de pony bijna stil, maar kreeg ze haar arm onder haar lichaam tijdens de val. Als het onder jouw les gebeurd op een pony van jou of verzorgpony, dan ligt daar de verantwoordelijkheid. Hopelijk gebeurd er nooit iets, maar houd daar wel rekening mee dat het wel kan gebeuren! Een EHBO cursus is wel fijn idd wanneer je les wilt geven en kijk naar een verzekering!
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 14-05-19 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety
Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:15

Weet je,
Het eerlijke en oprechte advies is gewoon niet doen.
Om heel veel redenen.


Maar als je het vervelend vindt om dat te horen, tsja.
Dat maakt niet dat het ineens wél een goed plan is.


De toon is wisselend. Het kan aardiger (en ook nog veel onaardiger)

Maar de boodschap verandert er niet mee.
En die boodschap is: niet doen.

mairead
Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:17

Wederom lees ik in de reacties van de TS niks over het meest belangrijke punt: de verzekering. Uit eerdere Reacties is gebleken dat de eigenaar van de paarden het meest aansprakelijk is in deze situatie.
Ik hoop dan ook dat de eigenaar zich dat realiseert en een stokje steekt voor dit plan...

Als ik in de schoenen van de eigenaar stond, zou ik niet blij zijn met die aansprakelijkheid. De eigenaar is een derde partij buiten de lesklant en de TS die les wil geven om en zal in de praktijk niet betrokken zijn bij de lessen. Als er dan wat gebeurt en deze eigenaar moet opeens schade vergoeding betalen, dan wordt deze daar niet blij van. Het is ook niet netjes om die aansprakelijkheid zomaar stilzwijgend af te schuiven op de eigenaar van de paarden. Vermeld het dus wel aan de eigenaar van je verzorgpaarden, TS, als je dit plan alsnog perse wilt voorleggen aan hem/haar en zij zich niet realiseren dat ze aansprakelijk kunnen worden gesteld!

(Iemand met) EHBO diploma is overigens ook geen overbodige luxe...

Ik weer dat verzekeringen en aansprakelijkheid mss droge en zware onderwerpen zijn voor een 15 jarige, maar ga je er toch maar eens goed in verdiepen!

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:21

Wat overschat jij jezelf enorm! Ja ik kan een redelijke inschatting maken van jouw ervaring met paarden, want Hoe harder mensen schreeuwen dat ze ervaring hebben, hoe minder ervaring ze uiteindelijk blijken te hebben, omdat ze door hun arrogantie geen advies meer willen aannemen en dus niet meer leren. Ik vind je vervelend en arrogant reageren. Mensen zijn helemaal niet aanvallend naar jou toe, er wordt helemaal niet op de man gespeeld maar gewoon uitgelegd wat de risico’s zijn. Wanneer jij dan zo vervelend reageert, kan je ook verwachten dat mensen daar fel op terug reageren. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Ik snap jouw motieven ook totaal niet om les te willen geven, als je het beste voor de kinderen wilt doe je dat niet, als je het beste voor de pony’s wilt doe je het ook niet. Zijn pagina’s aan reacties nodig? Blijkbaar wel, want je vraagt zelf om advies en luistert vervolgens niet

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:23

LLouisee schreef:
Misschien loop ik al een tijdje (zon 5 jaar ) rond op een stal waar mensen zijn die dondersgoed weten hoe je een paard moet behandelen etc ik reed tot mijn 11 a 12 daar en daarna veel verzorgpaardenngehad en prive les op gehad, veel meegekeken bij lessen van mensen die wedstrijden rijden etc ik kan zo nog een hele lijst noemen jij kent mijn paardenleven niet dus kan je er ook niet echt over oordelen of wel ? En misschien omdat ik het leuk vind en een ander ook gun ! En ja dat er dan een zakcentje bijkomt oke leuk. En ik snap de financiele kant heel goed maar letselschade is wel het ergste van het ergste dat gebeurd niet zomaar.


Het kan met het kleinste gebeuren. Stel je droom gewoon even aan de kant. Ga lekker je eigen pony rijden. Ik denk aan je haflingers een foto’s te zien (Lees, Nakomelingen gribaldi) dat jij het meisje van een instagram account bent wat ik wel eens voorbij heb zien komen. Daar vanuit te zien nee, heb je niet de juiste ervaring. Als je het bent, ben je een pony aan het doorrijden. Ga daar je tijd in stoppen. Dat is 10x zo belangerijk om dat goed te doen dan lessen geven omdat je geld wilt verdienen. Doe nou niet zo koppig. (Het instagram account zal ik verder niet noemen. Dat gaat te ver. )

alice0cullen
Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:25

Er is een hele goede reden waar ik werk, waarom bij alle beginners er iemand direct naast loopt in stal draf en de mini stukjes galop. En dan heb ik het niet over kinderen die er naast lopen maar mensen die de gevaren zien en kunnen ingrijpen waar nodig. Zelf heb ik al drie keer een kinder letterlijk opgevangen voor er iets erg heeft kunnen gebeuren.

Je kunt bij ons pas los als je fatsoenlijk kunt draven en dan wordt je nog op een dood brave gezet.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

cursebreaker
Berichten: 11390
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:27

horsegg schreef:
Supervixen schreef:
Snap jij niet dat het heel veel schade kan aanrichten als er een kind afvalt in de les die je vriendin geeft en dat kind lichamelijk letsel oploopt??

Natuurlijk snap ik dat. Maar vast aan een touwtje, stappend, op een pony die te vertrouwen is. Ja sorry ik zie het erg er niet van in. Maar dat zal wel aan mijn ervaring liggen := . Ik zeg ook zoals te zien dat het zeker niet slim is zonder verzekering etc. Maar wie kan haar ompraten via Bokt? Niemand! Ik ga haar ook niet ompraten aangezien dat gewoon geen zin heeft. Daarbij ben ik het er zwaar mee eens dat ze het eerst met de eigenaren en mede verzorgster moet overleggen, en dan het plan verder uitzetten. Maar ik weet dat ze het kan. Dus nee. Ik vind het geen slecht idee. Al doet ze het gratis


Los vh feit of de pony doodbraaf is ofniet: Het is haar pony/paard niet dus het is zeker wel een slecht idee... de eigenaar is uiteindelijk aansprakelijk en niet TS, als het paard/pony schade aanricht. Als een verzorgster/bijrijdster van mijn paard iets als dit zou doen, (geld verdienen over de rug van mijn paard, alsook risico nemen met mijn paard en kinderen van anderen waar ik als eigenaar verantwoordelijk en aansprakelijk voor ben) kon ze direct vertrekken :evaw:
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-05-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Isabel_k
Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:29

Lieve TS,

Ik ga hier nog een keer op reageren. Niet omdat ik olie op het vuur wil gooien, maar gewoon omdat ik je wil beschermen. Het klinkt in eerste instantie allemaal mooi en leuk. En dat is het waarschijnlijk ook! Je krijgt de kans om iemand iets te leren, om je grootste hobby te delen.

Maar ook aan een longeerlijn kan een paard heel erg schrikken. En dan kan een kindje vallen en de ongelukken die kunnen gebeuren; daar gaan je haren recht overeind van staan. :( Wellicht heb je nog niet écht grote ongelukken zien gebeuren. Ik heb mensen ruggen, ribben, armen, benen en nekken zien breken. Geloof mij dat je dan wel drie keer nadenkt over je hobby én al helemaal als dat onder jouw toezicht gebeurd.

Mijn tip: doe het niet. Het kan altijd fout gaan. Ouders zeggen waarschijnlijk aan het begin van je periode als instructrice: "Leuk! Het is mijn risico." Tot hun kind in het gips beland. Dan is het opeens jouw schuld.

IG: @arabierjoep

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:31

Ts misschien moet je ook naar je eigen manier van reageren kijken ?
Sorry dat ik het zeg maar je bent in je hele manier van reageren een typische puber. Ik heb wat in mijn hoofd en de hele wereld heeft ongelijk en doe toch wat ik zelf wil.
Hoop dat de eigenaar van je verzorgpaarden en je ouders zich er wat Beter in verdiepen voor dat ze ja zeggen.
Of je nu aan de longe les heeft of gewoon los er kan wat gebeuren en dan kan jij niet handelen daar heb je geen EHBO diploma voor. En als iemand wel gewond raakt dan verhalen ze de rekening als je pech hebt op de eigenaars van verzorgpaarden verhaalt.
Maar buiten dat hele verhaal om het is toch raar dat een gratis verzorgpaard hebt waar de eigenaren dis voor betalen. En jij wilt daar geld mee gaan verdienen dat is toch heel krom?
Jij doet hier op bokt sowiezo beetje of de paarden van jou zijn en dat is wel beetje echt penny gedrag

AmyJamess
Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:34

Ts, met welk doel heb je dit topic geopend?
Vanaf het begin ga je al elke keer tegen de vaak goedbedoelde adviesen in (ook al komt het er zo niet uit) . Volgens mij ben je echt op zoek naar excuses om het maar door te zetten.
Ik heb je andere topics ook door gelezen en heel eerlijk, Ik denk dat jij nog heel veel te leren hebt. En dat is echt niet iets om je voor te schamen. Ik ben 26 en rij al 20 jaar paard, maar zelfs ik leer nog regelmatig wat nieuws.
Wees slim en doe het niet. Het is onverantwoord.
Er kan zoveel gebeuren, ga lekker zelf rijden. En kies eventueel over een paar jaar een opleiding ervoor te doen.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Mars
Berichten: 33252
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:35

Maar nog even he, die kindjes die TS potentieel les zou gaan geven hebben ook ouders lijkt me? Die denken hopelijk toch ook na voordat ze hun jonge kind bij een pubermeisje met wat manege ervaring laten rijden? En die vragen toch hopelijk ook even naar haar diploma/verzekering/EHBO opleidingen?

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

AmyJamess
Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:39

Mars schreef:
Maar nog even he, die kindjes die TS potentieel les zou gaan geven hebben ook ouders lijkt me? Die denken hopelijk toch ook na voordat ze hun jonge kind bij een pubermeisje met wat manege ervaring laten rijden? En die vragen toch hopelijk ook even naar haar diploma/verzekering/EHBO opleidingen?


Ik denk dat je je daar heel erg op verkijk. Mensen die het niet breed hebben en de manege lessen niet kunnen betalen maar toch hun kind gunnen om 1x in de maand bij wijze van te gaan lessen.
Ik betwijfel hoeveel ouders die niets met paarden hebben echt weten of het echt belangrijk is of de instructeur een diploma of dergelijke heeft.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:41

Mensen met geen kennis van paarden staan daar soms wel naïef in, paardjes zijn lief, wat kan er gebeuren, maar hebben vaak ook echt geen idee dat een ander hiervoor niet verzekerd is. Die denken dat ze zelf verzekerd zijn en dat dat voldoende is. Ik zou zelf ook niet voor een jong meisje kiezen, maar als ouder met ponymeisjes zie ik wel hoe andere ouders met onze pony's om gaan. De één vind dat we met de hele klas hier wel een kinderfeestje kunnen doen en dan 20 meiden op onze sportpony's rondjes kunnen laten doen, de ander wil niet dat ze in de buurt van de pony's komen. Vaak gewoon onbegrip. Ik heb ze aan huis, maar wel achter een hek zeg maar. Ik ben daar zelf altijd voorzichtig in geweest en vriendinnetjes rijden hier ook niet. Maar niet paardenmensen zijn zich echt niet altijd bewust. Paardrijden is niet moeilijk, kan iedereen, is alleen maar een rondje hobbelen en wanneer het weinig kost, maakt professioneel of niet ineens niets meer uit.

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:42

Hihi alsof ik mijzelf lees van tien jaar geleden.
Wat erg die herkenning.

Ik heb toen ook mijn mazzel gehad.
Ik was ook onbewust onbekwaam.
God, wat dacht ik veel van paarden te weten en van rijden.
Heb in tien jaar tijd veel bij geleerd, maar misschien nog niet eens één procent van alle info wat er rond zwerft over paarden.

Nu ik de opleiding tot instructeur zelf volg, kan ik je wel vertellen...

Beter doe het niet.
Want welke partij ook gaat falen, je hebt enkel verliezers.

Er zijn mensen die hun leven lang aan de kosten blijven hangen met onverzekerd les geven.

En dat kan al met struikelen of zelfs uitschudden zijn.
Hoe vaak ikzelf als kind niet op mijn kont ben beland door gebrek aan balans en n te grote waffel.

Maar, ts...
Als je het wel gaat doen. Houd dit topic in je achterhoofd.
Helemaal als het wel mis gaat!

Meest verstandige advies?
Mond dicht, luisteren, kijken en in je op nemen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:45

Ouders snappen het verschil niet tussen ervaring en manegeervaring, en mijn niet-paardenouders hebben nooit naar de opleiding/EHBO/weet ik veel van mijn instructeurs gevraagd. wel zette mijn vader mij op mijn 11e op een onbeleerde pony Van een kennis, hij was zo trots als een pauw en zijn dochter zou zo goed kunnen rijden dat ze wel even die pony zou doorrijden. En dat dacht ik zelf eerlijk gezegd ook. Op stallen waar ik gereden heb staan ook altijd ouders te zwetsen langs de bakrand wat hun kinderen allemaal wel niet kunnen, waarvan ik dan denk: nou dat valt best een beetje mee hoor

Daihyo
Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:05

Mars schreef:
Maar nog even he, die kindjes die TS potentieel les zou gaan geven hebben ook ouders lijkt me? Die denken hopelijk toch ook na voordat ze hun jonge kind bij een pubermeisje met wat manege ervaring laten rijden? En die vragen toch hopelijk ook even naar haar diploma/verzekering/EHBO opleidingen?

Ik denk dat dat vies tegenvalt. Ik kreeg laatst van 2 tienermeiden bij ons op stal de vraag of ik ze les wilden geven op hun eigen pony. Vonden de ouders ook een goed idee. Ik heb nee gezegd. Sterker nog, ik vind mezelf echt niet capabel genoeg om les te geven, ondanks mijn leeftijd van 37 en 25 jaar bezig zijn met paarden en pony's. Ik heb geen opleiding, geen verzekering en heb zelf echt niet genoeg kennis en vaardigheden in pacht om het een ander te leren. Ik wil ze best af en toe helpen, maar geen lesgeven. Meiden begrepen het en vinden af en toe hulp al fijn. Maar zo makkelijk gaat dat dus. Ouders heb ik 1x gesproken, ik heb 1x met die meiden in de bak gereden en ze 1x meegenomen met een bosrit. Ouders die zelf niets met paarden hebben zijn daar redelijk naief in, puur vanwege gebrek aan kennis.

Llouise, begin er niet aan. Ga gewoon lekker zelf genieten van je verzorgpaard, neem zelf les, zorg dat je veel leert, maar ook leert kijken naar anderen, maak je middelbare school af en ga een opleiding tot instructeur doen. En ga dan pas les geven. Dat zakcentje kun je nu beter via vakkenvullen, een krante-/folderwijk of ergens stallen mesten halen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers