Bijrijders vraag.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 14:02

Ik zie vaak dat mensen een bijdrage vragen,voor hun paard.
Geheel ongelijk geven doe ik ze niet.
Maar ik zie ook weleens,bedragen langs komen van 100 euro per maand,waarbij ook nog wordt verwacht dat je even,mest en voert als je er bent.
Dit gaat mij wat ver,bij mij is het helpen op stal.
Of een bijdrage betalen,want helemaal gratis wil ik het ook niet.
Hoe gaat dat bij jullie.
Ben benieuwd.


Anneert
Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:12

Wat versta je onder helpen op stal?
Hoort mesten en voeren daar niet onder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:13

Ik vind het afhangen van de kosten die de eigenaar heeft aan zijn paard en hoe vaak de bijrijder komt. Wanneer de bijrijder twee keer per week rijdt en de eigenaar twee keer per week, heeft de bijrijder een half eigen paard dus vind ik ook wel dat die de helft van de klusjes mag doen, het blijft natuurlijk het paard van de eigenaar dus de helft van de kosten vergoeden is misschien wel een beetje veel, maar dan vind ik toch echt wel dat de bijrijder een derde van de kosten voor zijn rekening mag nemen. Maar wanneer de bijrijder veel minder vaak rijdt vind ik het weer een andere kwestie. Of wanneer een slechte voorzieningen zijn op de stal waar gereden wordt. Sta je bijvoorbeeld op een stal met een binnenbak, dan betaal je daar ook naar, dus vind ik dat de bijrijder daar ook naar mag betalen

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:13

Ik vind een bijdrage best normaal, mits je ook echt iets met het beestje kan en mag doen. Mag je op het beestje rijden? Beschikking over een berijdbare bak? Meerdere malen per week? Kun je er echt mee doorgroeien?

Het gaat er de laatste tijd meer om 'wat een gek ervoor geeft', 100 euro is inderdaad behoorlijk veel, maar veel mensen hebben het er wel voor over, zeker in een omgeving waar niet veel bijrijdpaarden worden aangeboden.

Ik ben het er mee eens dat het principe omgekeerd is, jij haalt het werk uit iemand zn handen en jij moet betalen, zou eigenlijk andersom moeten zijn zou je denken. Maar helaas werkt dat nou eenmaal zo.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:29

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

eilleen333
Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:38

Je HOEFT het paard niet bij te rijden. Dat is een keuze die je maakt en elke eigenaar is vrijkom er wel of geen geld voor te vragen. Een eigen paard kost sowieso meer. En als het te duur is, dandoe je het niet ;-)

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:52

Ik vind dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is voor de kosten. Die eigenaar wil tenslotte een paard. Dat de situatie wijzigt en iemand anders ook op het paard komt te rijden, verandert mijn inziens niets aan het feit dat de eigenaar het paard betaalt. Immers krijgt de bijrijder ook geen cent als het paard verkocht wordt.
Mijn bijrijder betaalt dus alleen haar eigen lessen. Hier leert zij van en is een investering in het groeien als ruiter zijnde. Daarnaast kan wel eens gevraagd worden of ze wat op stal wil doen, maar in principe sta ik all-in.

Mars
Berichten: 33256
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 14:57

De bijdrages die ik zie vind ik ook te bizar. Ik snap ook nooit waar die bijdrage voor dient, als eea in verhouding is dan is t win-win voor zowel paard, eigenaar als bijrijder. Eigenaar heeft paar dagen vrij/is uit de brand, paard krijgt beweging of aandacht en bijrijder is leuk met t beestje in de weer.

Op FB lees ik dan advertenties als ‘je moet wel mesten, voeren, een dag meedraaien in het binnen/buitenzet rooster en graag om de week les nemen bij mijn instructrice op eigen kosten’. Nu vind ik klusjes nooit erg, hoort erbij. Maar om daar dan ook nog €100 per maand voor te moeten betalen (voor 2 dagen pw) plus €50 aan lessen, nou nee :n

Nu zoek ik verder ook geen bijrijdpaard en nee niemand is wat verplicht. Maar ik vind eea wel wat uit verhouding in de randstad regio :=

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Ineke2
Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:10

Voor niets gaat de zon op en als je uitrekent wat 2x per week lessen op een manege kost dan is een ( normale) bijdrage om privé paard waar je een band mee kunt opbouwen en mee kunt groeien niet zoveel.

Ik vind wel dat als veel klusjes doet de geldbijdrage beperkt zou moeten zijn in de vorm van rijles nemen om beter te worden in het rijden en bijvb een zak muslie / wortels betalen.

Hoef je geen klusjes te doen kan de geldbijdrage best hoger zijn ivm de luxere accomodatie waar jij als bijrijder ook gebruik van mag maken en daardoor meer mogelijkheden hebt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:20

Ik vraag geen bijdrage want ben ontzettend blij met de hulp die ik krijg. Het scheelt mij dagen dat ik moet gaan en ik vind het gezellig om af en toe samen te gaan.
Er hoeven ook geen klusjes gedaan te worden

Heb vroeger wel eens verzorgpaarden gehad en betaalde toen vaak niks of max 50 euro per maand. Waren vaak eigenaren die gewoon blij waren met wat extra hulp.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:25

100,- is idd veel, maar als je kijkt naar de kosten...dan valt het weer erg mee.
Meestal betaal je dan echt de stallingskosten van die dagen en niet nog een deel van de hoefsmid, dierenarts en tuig etc.
En ja, op sommige stallen moet je ook zelf mesten en nog is 100,- dan in vergelijking wat een paard per maand kost meestal niet heel veel.

Je bent geen eigenaar, dat is deels jammer,maar je hebt ook niet de risico's dat een paard kreupel kan raken of erger...

Tiffany
Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:43

:Y) Ik betaal niets en mag zovaak komen als ik wil. Besef me wel dat ik enorme mazzel heb gehad. Soms zie ik inderdaad hoofdprijzen voorbij komen. Maar als je een beetje goed zoekt kom je leuke paarden tegen voor een schappelijk bedrag.

€100,- voor twee dagen per week zou ik zelf ook te veel vinden, maargoed dat verschilt per persoon.

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 15:46

Als je mag rijden,is een bijdrage op zijn plek.
Ligt er ook aan, of je dan iets op stal moet doen.
Immers de manege is ook niet voor niks,hoor ik vaak.
Bij ons is het rijden,voor mee helpen op stal.
Wil je dat niet,en enkel alleen rijden,dan vraag ik wel een bijdrage.
Bijdrage afhankelijk,van aantal dagen etc.
Ook voor het gebruik van de spullen.

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:53

Ik wil op den duur ook een bijrijder die af en toe eens de stal wil mesten en wat voer wil geven, ik mest zelf elke dag dus als de bijrijder dit 1 of 2 keer wil doen. Maar daarnaast vraag ik wel een bijdrage. Geen 100 euro, maar de bijrijder maakt wel gebruik van mijn harnachement. Je mag dan wel alles, buitenrit, les, clinics, wedstrijd.
Ik weet ze hier in de buurt die voor lease 150-200 euro vragen dat vind ik wel erg veel.

Mars
Berichten: 33256
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:57

Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:00

Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.



:')

Tiffany
Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:01

Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.



:+ Ja dit dus,

Of dat ik mijn kosten ga doorberekenen aan de eigenaar... benzine, onderhoud auto /fiets/ ov, tijd, slijtage rijkleding etc.


Ik vind het een beetje een wisselwerking, een bijdrage is op zich niet heel erg raar maar wat sommige durven te vragen..

Annelien92
Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:05

Ik heb zelf een bijrijder gehad, zij reed veel buiten en betaalde daarom zelf de ijzers.

Verder heb ik altijd op volpension gestaan, er hoefde dus geen klusjes en dergelijke verricht te worden. Ik vind een bijdrage niet meer dan normaal, op een manege betaal je ook voor de lessen, als je een paard least moet je ook betalen. Ik kon het financieel opbrengen om het volledig zelf te bekostigen dus ik vond het niet fair om aan een meisje van 15 een bijdrage van 100 euro te vragen, maar 1x in de zoveel weken de hoefsmid vond ik ( en haar ouders) niet meer dan redelijk.

Dear baby boy, i am so excited to take on the world with you <09-06-2019

eekhoornerik
Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:11

Ik heb nog nooit hoeven te betalen om bij te rijden. Zelfs niet toen ik nog in regio Utrecht woonde.
Maar daartegenover staat wel dat de paarden vaak op half pension of doe het zelf stal stonden en ik dus ook mee hielp met mesten, voer klaar zetten en op laatste stal binnen/buiten zetten en alle paarden voeren (rooster).

Nu rijd ik al jaren bij mensen aan huis die meerdere paarden hebben staan en ik help op vaste dagen mee met de verzorging.

Overigens heb ik altijd les gehad en betaal dat gewoon zelf, en dat is wel iets meer dan een manegelesje...dus ik vind die vergelijking niet opgaan.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 13-04-19 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:12

Op termijn zou ik een bijrijder ook leuk vinden. Heb zelf altijd gratis gereden, dus zou al heel blij zijn met gewoon een handje hulp en wat gezelligheid met de paarden samen. Ik zou dus zelf geen bijdragen vragen, ook al omdat ik nog niet zo gek spectaculaire faciliteiten heb op dit moment. Wordt dit wel zo, of wordt mijn paard beter, wil ik misschien een kleine bijdrage willen vragen, eerder symbolisch. Wel sowieso graag lessen.

Zelf heb ik altijd gratis gereden én in ruil heel veel geholpen, dat zou ik iemand anders (iemand leuk!) ook wel willen bieden. Win-win voor beiden denk ik dan?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Mars
Berichten: 33256
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bijrijders vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:21

Win win lijkt mij ook gewoon het leukst. Je vraagt als eigenaar hulp, krijgt dat en in ruil voor de tijd/moeite mag degene rijden. Iedereen blij.

Nu ben ik zelf meer een poetser/knuffelaar/wandelaar dus dat hele rijden is nou toch al niet echt prio bij mij. Maar neemt niet weg dat ik me enorm verbaas over bedragen die soms langskomen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

absque_dubio
Berichten: 7835
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:23

Tsja, ik ben niet opzoek naar een bijrijdster, maar mocht de juiste persoon zich melden, dan sta ik daar zeker voor open. En ja, ik zou ook 100,- pmaand voor 2 dagen in de week vragen. Daar zijn de stallingskosten net wel/net niet mee gedekt (als je het om zou rekenen). En oh, de stal moet ook gemest worden. Ben ik nu zo’n gierigaard? :+
Ik hoef niet perse een bijrijdster. Ik gun iemand de kans. Ik heb een kwaliteitsvolle pony waar een hoop van te leren valt en waar je erg ver mee kan komen. Daar zullen wel lessen voor genomen moeten worden (wat nog bij de 100 op komt). Daarentegen knhs wedstrijden op stal (wedstrijden rijden is ook niet gratis), in de binnenbak en bij het bos. En ik wil ook zeker begeleiden en het duo met de trailer op pad nemen.
Het geld vind ik maar een schijntje, de inzet en tijd (van beide kanten) is zo veel meer.
Daarom heb ik geen bijrijdster. :’)

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Xyris
Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:26

Ik hou altijd de volgende standaard aan:

Ik betaal niet als: Ik moet mesten, voeren, water geven en het erf netjes moet houden. (Maw, op een stal sta waar men alles zelf moet doen en ik de vervanger ben van de eigenaar).

Ik betaal wel als: Het een all inclusive stal is, maw, alles wordt voor jou en de eigenaar geregeld. Ik doe dan niet moeilijk over voeren, even een waterbak bijvullen of voor de stal aanvegen oid en een drol wegscheppen, maar ik ga niet alles doen. In een dergelijk geval ga ik akkoord met 50/75 euro per maand.

Nu zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar ik ben een echte buitenruiter die zich makkelijk aanpast en kennis heeft van zaken. Ik heb het dus niet over high end stallen met een binnenbak en you name it.

Ik ga er dan van uit dat ik ca 2x p week kan komen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:31

Ik doe niet aan een bijrijdpaard met bijdrage, puur uit principe.

Op enkele uitzondering als het een paard is wat hoog opgeleid is (lees lichte tour niveau E. D.) , en dus ontzettend veel van zou kunnen leren.

Maar daarbuiten, nee. Ik zie het als een win-win, eigenaar geholpen, en jezelf ook.

Het is ieder z'n recht om te vragen wat ie wil, en wat er een gek voor geeft, zal je me verder ook niet horen, maar als er een bijdrage gevraagd wordt, zeg ik vriendelijk nee bedankt.

Ik persoonlijk steek het geld dan liever in wekelijkse lessen. Daar heeft het paard ook tevens wat aan, en de eigenaar ook op termijn.

Mijn laatste paard wat ik reed, hoefde ik niks te betalen, enkel verplicht lessen bij haar instructrice. Helemaal top! Gingen samen op wedstrijd, naar buiten enzo. Echt perfect.

Ik krijg persoonlijk altijd het idee dat als ze zulke bijdragen gaan vragen EN je alle klusjes + voeren erbij moet gaan doen, ze het niet (meer) kunnen betalen en te weinig tijd hebben maar niet willen verkopen. Dus dan maar op die toer.

Dus ja, ik zeg er nee tegen, maar als een ander er ja tegen zegt en bereid zijn om dat te doen en betalen, prima, hun keuze :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

eilleen333
Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 16:36

Mars schreef:
Ik vind het hetzelfde als dat ik mijn schoonmaakster 100 euro zou vragen want als ze in mijn huis is maakt ze gebruik van mijn g/w/l en schoonmaakmiddelen. Oh ja en hypotheek is ook niet gratis.

Want jouw schoonmaakster belde natuurlijk ook bij jou aan of ze alsjeblieft je huis mocht schoonmaken? :')

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers