wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 08:42

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje, de titel zegt het vrij duidelijk eigenlijk haha.
Ik ben benieuwd wanneer het gebruikelijk is of wanneer je er klaar voor bent om een bijrijdpaard te zoeken..

Ik rij nu zelf 2,5 jaar, dus veel ervaring heb ik niet. De basis gangen zitten er wel gewoon op en aan bij mij en heb ook nog regelmatig les. Ik ben bijna 21 en zeer verantwoordelijk.


Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.

Dankjewel alvast!!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:49

Ik denk dat je, zeker met jouw leeftijd, makkelijk een verzorgpaard moet kunnen vinden!

Ik heb er zelf een gevonden toen ik 19 was en net een jaar op de manege reed. Wel veel geluk mee gehad overigens. Maar voor de meeste mensen is leeftijd en behoefte om te leren het belangrijkst. Als je eerlijk bent over je ervaring en aangeeft graag te willen (blijven) lessen, evt met verzorgpaard, moet dat zeker goed komen!

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:51

Dat hangt helemaal van de situatie af. Van het paard, wat de eigenaar wil etc. Als je genoegen neemt met een paard/pony vooral wat aandacht geven en helpen bij de verzorging is de klik mede eigenaar het belangrijkst. ik zou je nog niet zelfstandig mijn paard laten rijden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:01

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:03

Gewoon eerlijk en helder communiceren met de eigenaar, dan lijkt het mij helemaal geen probleem.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:06

Als je genoeg tijd hebt en kan bieden wat ze vragen. Hangt dus enorm vd eigenaar af. Bij de 1 is dat borstelen en bij de ander is dat rijden.
Volgens mij is er wel ‘markt’ hoor voor jouw vaardigheden :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:18

Renee_S schreef:
Als je eerlijk bent over je ervaring en aangeeft graag te willen (blijven) lessen, evt met verzorgpaard, moet dat zeker goed komen!

Dit inderdaad :j
Je gaat bij een bijrijdpaard zoveel meer leren dan op de manege. Als je daar voor open staat, wilt lessen en wilt leren, dan is dat voor veel eigenaren prima :j
En afspraken nakomen is ook wel een belangrijk iets. Een eigenaar moet wel op je kunnen bouwen. Laatste moment afzeggen is niet prettig. Natuurlijk kan het altijd een keer gebeuren, maar niet met regelmaat. Het is voor een eigenaar lastig om dan alsnog last minute zelf te gaan, als je al rekent op een bijrijdster.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:23

Zo ben ik ook begonnen :)

Gewoon eerlijk aangeven hoe en wat, en dan je bereid bent om te lessen om dus bij te blijven leren :D

Je moet ook net geluk hebben om de juiste eignenaar + paard te vinden.
:)F

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:49

pffoee wanneer je er klaar voor bent... ik zou zeggen: lekker opzoek gaan naar een verzorgpaardje TS! zoek er eentje die bij je ambities past. En idd wat mijn voorgangers zeggen: ben en blijf eerlijk over wat je graag wil en kan doen met het paard richting de eigenaar. Je houd jezelf er alleen maar mee voor de gek als je beloofd 5x in de week te komen waarvan 3x rijles maar dat je het achteraf niet kan betalen/nakomen.

ik zou er bijvoorbeeld al niet zo heel veel moeite mee hebben dat je nog niet super veel ervaring hebt. als je maar eerlijk blijft over wat je wel en niet kunt en graag wil leren.

Leuk TS, succes!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:21

Hoeveel ervaring je nodig hebt hangt af van het paard, de eigenaar en de situatie. Hoe moeilijker het paard, en hoe zelfstandiger en ingewikkelder de verzorgtaken, hoe meer ervaring men meestal vraagt. Er zijn ook brave recreatiepaarden waarbij je helemaal niet zoveel rijervaring nodig hebt om jezelf te redden. En er zijn eigenaren die het niet veel uitmaakt of die de tijd hebben om te begeleiden en dingen samen te doen.

Je moet de juiste match vinden.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:24

Ik denk dat bijna elke goede ruiter begonnen is met een verzorgpaard :) Met jouw leeftijd en de basis denk ik dat het gemakkelijk is om een verzorgpaard te vinden die braaf is. Een echte uitdaging zou ik in jou geval niet gaan zoeken. Alles verschilt natuurlijk ook van jouw eisen/dat van het paard/dat van de eigenaar. Gewoon regelmatig blijven les nemen om je technieken bij te scholen.

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 14:44

Dankjulliewel allemaal voor de reacties!! Dit heeft me wat duidelijker kunnen maken hoe het is voor eigenaar van paard en wat die precies zoekt bij een bijrijder ( verschilt natuurlijk heel erg per paard en eigenaar). Thanks allemaal!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: wanneer ben je klaar voor een verzorgpaard/bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:15

Ik had zo’n 10 jaar niet meer gereden. Maar het begon toch terug te kriebelen. Heb toen een verzorgpaard gezocht en ben daar mee aan de slag gegaan (zo’n jaar lang). Zolang je de basisdingen beheert en bereid bent om dingen te leren, en als het niet lukt om om hulp te vragen ga je zeker een leuk paardje vinden!

Ik heb in dat jaar 100 keer meer geleerd dan met 2/3 jaar manege lessen :P