Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:56

Als eigenaar vind ik dat ik over de "basis-voorwaarden" (zoals veiligheid, cap, hoe vaak en hoe zwaar rijden) een veto-recht heb. Grof gezegd: Wil ik iets niet, dan gebeurt het niet. Wil ik iets per se wel, dan moet bijrijdster dat maar doen.
Mijn paard, mijn regels.

In de praktijk zitten bijrijdster en ik redelijk op één lijn en verschillen we eens van mening, dan hebben we het erover en wil ik ook heus wel van mening veranderen als er goede argumenten zijn.
De kleine dingen, zoals of je eerst het hoofdstel om doet, of je paarse beenbescherming of groene beenbescherming gebruikt, of dat je eerst rechtsom en dan linksom stapt. Of dat je roze of groene snoepjes geeft. Daar laat ik alles in los ;) .

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:19

Als bijrijdster had ik ooit een meningsverschil met de eigenaar van het dier.

Ik had 2 vaste dagen in de week en appte ze me of ik de volgende dag op haar dag kon omdat zij naar haar vriend wilde.

En moest ik ineens omdat het toevallig haar dag en beurt was om voor haar voor de hele stal de hooitonnen te gaan vullen met hooi voor de paddocks en nog wat klusjes voor de hele stal waar ik niet van op de hoogte was.

Dus ik weigerde, want er zijn ook mensen die bijna nooit komen omdat ze te lui voor waren en dit soort dingen ook niet voor de stalgenoten onderling wilde doen.

Ook al omdat ik ervoor betaalde om het dier te gaan verzorgen en bij te gaan rijden + uitmesten en het voer klaarzetten + paddock mestvrij maken (vond ik niet erg maar ik ga geen grote klussen doen voor de hele stal, tenzij ik niets hoefde te betalen dan was het een ander verhaal). En heel vaak zegde ze op het allerlaatste moment mijn vaste dagen af of ik dan andere dag kon..........gek werd ik ervan dus ik heb haar gezegd dat ik ermee stopte en er geen zin meer in had en wenste haar succes met het zoeken naar een ander.

Heel simpel en is de keuze makkelijk voor mij.

Later vernam ik van de stalhoudster, dat ze er ook gek van werd, want de eigenaresse had haar gevraagd om op andere 2 vaste dagen in de week voor haar uit te gaan mesten en heel vaak verzette ze ineens a la minute de dagen en wist de stalhoudster ook niet meer welke dag wel of niet en zei ze mij dat ze me goed begrijpt dat ik er zat van werd.

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:32

assie schreef:
Als eigenaar vind ik dat ik over de "basis-voorwaarden" (zoals veiligheid, cap, hoe vaak en hoe zwaar rijden) een veto-recht heb. Grof gezegd: Wil ik iets niet, dan gebeurt het niet. Wil ik iets per se wel, dan moet bijrijdster dat maar doen.
Mijn paard, mijn regels.
In iets niet doen volg ik je voor de 100 procent. In iets wel doen, tja daar kan ik mij niet in vinden. Ik ben blij dat ik niet alles heb gedaan wat de eigenaren van de paarden die ik vroeger heb verzorgd verwachtte. Ik bleef altijd binnen mijn grens en ik ben daarom nog gezond.

Gini schreef:
Eigenlijk zou je tegen de eigenaar moeten zeggen: dit is mijn methode, mijn tempo, hier voel ik me goed bij en als je me pusht, krijg ik angst of voel ik me onveilig. Vind je het oké als ik het op mijn tempo blijf doen?
Als de eigenaar dan 'ja' zegt, helemaal top.
Als de eigenaar 'nee' zegt, dan kan je overdenken of je dit paard wilt blijven bijrijden, want dan gaat het waarschijnlijk vaker botsen.
De beste tip vind ik. :-)

assie
Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:03

@Riel: ik ben het ook helemaal eens met Gini hoor. Als bijrijdster (maar ook als eigenaar) moet je bij jezelf blijven en doen waar jij je prettig bij voelt.
Maar ik blijf eigenaar en als ik wil dat mijn paard na het rijden buitenkomt. Of dat mijn paard 8x wordt bereden per week. Of dat je verplicht zonder zadel moet rijden. En bijrijdster wil dat niet, omdat zij zich daar niet prettig bij voelt. Dan is zij niet de juiste combinatie met mij en mijn paard. (Overigens puur fictieve redenen hoor ;) ).

Dus... zoals een eigenaar veto-recht heeft over wat er met het paard wordt gedaan. Zo heeft bijrijdster veto-recht over wat zíj doet.

Dit even los van de gevallen waarin paard wordt mishandeld door eigenaar en je misschien andere acties moet ondernemen.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers