Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:39

Hoe gaan jullie daarmee om? Het zal vast iedereen wel eens gebeuren: je hebt een andere mening dan de eigenaar/ bijrijder/ leaser/ verzorger.

Ik ben bijrijder en ik merk dat ik er eigenlijk best wel vaak tegenaan loop. Op het moment ben ik een paard aan het inrijden, ik heb er nu een stuk of 6 keer opgezeten. De eigenaar wil eigenlijk al dat ik er sinds ze 2,5 is op ga, en eigenlijk direct mee naar buiten ga en hij vindt het eigenlijk allemaal te lang duren :+ Vandaag hamerde hij er ook echt op dat ik het liefst deze week nog met haar naar buiten ga. Het is een behoorlijk pittig paardje en voor mij gaat veiligheid boven alles. Zo lang ze niet veilig genoeg is wil ik er eigenlijk ook niet mee naar buiten (wat me meer dan logisch lijkt, maar oude boeren zien dit blijkbaar anders). Daarnaast is het een behoorlijk groot (1.70+) en slungelig paard die er eerst echt nog niet klaar voor was om bereden te worden, zowel lichamelijk als mentaal.
Het is dus al meer dan een jaar zo dat ik een balans moet vinden tussen bij mijn eigen gevoel blijven en de eigenaar tegemoet komen :Y)

Nou is dit een voorbeeld maar er zijn natuurlijk talloze andere situaties waar meningsverschillen tussen kunnen zijn. Hoe gaan jullie er mee om als eigenaar of bijrijder/ leaser/ verzorger etc zijnde?

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:43

Nou als jouw veiligheid van ondergeschoven belang is..mag ie iemand anders zoeken die levensmoe is of t zelf doen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:45

Bij je eigen standpunten blijven. Daar aan vast blijven houden.

Dus vind jij het niet prettig en ongevaarlijk, dan zeker niet doen. Laat niet over je grenzen heen gaan. Ik ben ooit weg gegaan bij een fokker omdat ik het niet eens was met de manier waarop hij de dingen zag. Zodra het om veiligheid of dierenwelzijn gaat, dan kun je er nog eens goed over praten, maar luisteren ze niet? Dan is het jammer dan!

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:46

Wat ik in de tijd geleerd heb is in elk geval niet over je eigen grenzen heen gaan. Dan kunnen de wegen beter scheiden. Ik vind het vooral in de basis erg belangrijk dat ik min of meer hetzelfde in sta als de eigenaar in hoe er met paarden wordt omgegaan. Hoe en wat verder in details wordt verder goed besproken, zodat we ons daar beide prettig in voelen.

Dus ik vind de communicatie erg belangrijk. Waarom vindt de eigenaar dit en de bijrijder/verzorger dat en hoe kom je hier samen uit.

Ik houd wel in mijn achterhoofd dat het niet mijn paarden zijn. Mochten we er niet uitkomen of raakt het te ver van mijn comfortzone af, dan is het misschien beter om niet samen verder te gaan. En ja dan trek ik als verzorger aan het kortste eind.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:48

Ik heb vooral in het begin duidelijk mijn doelen met het paard uitgesproken, dat is het beste om vanuit te beginnen. Echter loop ik tegen het oude boeren type aan als het gaat om op tijd de hoefsmid laten komen. Tandartsen zijn alleen toegestaan als ik betaal. Masseurs, andere therapeuten en supplementen zijn onzin en mogen dan ook niet bij zijn dier komen. Heel eerlijk, met mijn eigenaar is er gewoon niet over te praten. Enige oplossing en nee het is niet de netste: paard opladen en ergens anders die dingen uitlaten voeren en dan zelf betalen en niks zeggen. Trainingsstijl hebben we maar erg beperkt verschillen over.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:49

Dat ie er maar zelf op naar buiten gaat pff.
Laat je niet ompraten hoor!

Ik liep er zelf ook als bijrijdster tegenaan dat ik anders dacht dan eigenaren. Vooral als het aankwam op bijv een goed zadel of medische zorg.
Dus ik ben gaan kopen.

Nu heb ik een bijrijdster die over het algemeen hetzelfde als mij denkt en dat was flink zoeken. Ook zei heeft soms over dingen een andere mening, ik ben het op sommige vlakken niet met haar eens, maar ik kan dit loslaten omdat ik weet dat ze heel betrouwbaar is richting mijn paard en nooit iets zou doen zonder mijn toestemming. Zolang je over het algemeen hetzelfde denkt is er niks aan de hand. En kleine meningsverschillen moet je accepteren van elkaar. Niemand is hetzelfde.

Mijn tip aan jou is vooral doe alleen dingen waar je je zelf goed bij voelt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:52

Sowieso altijd eerlijk blijven naar de eigenaar in wat je doet, en nooit iets doen tegen de wil van de eigenaar.

Misschien je standpunt uitleggen en een oplossing zoeken. Maar als je er echt niet uitkomt, helaas vertrekken.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 08-04-19 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:52

Eileen_ schreef:
Nou is dit een voorbeeld maar er zijn natuurlijk talloze andere situaties waar meningsverschillen tussen kunnen zijn. Hoe gaan jullie er mee om als eigenaar of bijrijder/ leaser/ verzorger etc zijnde?

Als eigenaar zijnde zou ik zeker luisteren naar de argumenten van de ander. Mocht ik er wat in zien dan pas ik mijn 'beleid' aan. Zo niet; my way or the highway. :D

Als bijrijder dacht ik vaak anders dan de eigenaar. Ik zorgde er altijd voor dat ik binnen mijn eigen grenzen bleef handelen, ook als dat betekende dat ik een ander bijrijpaard moest zoeken...

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:59

Onenigheid is niet meer dan normaal, iedereen die met paarden omgaat vind zichzelf het beste voor een paard en iedereen is anders :p . Wat betreft de stal, voer etc. heb je gewoon te volgen wat de eigenaar zegt. Natuurlijk mag je je mening er wel over geven, maar als verzorger beslis je daar niet over.

Maar zodra het om iets gaat wat jij zélf moet doen, zoals een buitenrit maken, dan mag je echt op je strepen staan. Het argument dat je je er niet prettig bij voelt zou eigenlijk imo wel voldoende moeten zijn.. Al zou het alleen maar onzekerheid zijn, van een onzekere ruiter krijgt een paard minder steun dan van iemand die wel overtuiging voelt in wat ie doet en krijg je sneller ongelukken. Dan moet hij er maar iemand anders voor zoeken als de eigenaar perse wilt dat dat gebeurt.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:04

Wat is je connectie met de paardensport? kun je maar 1 optie aanvinken, daar kunnen meer antwoorden passend zijn.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 17:08

Ik ben er tot nu toe nog nooit op geklommen zonder dat het goed voelde en ben ook van plan om dat zo te houden :) Maar soms is het gewoon erg jammer, want dan ben ik heel blij met hoe het gegaan is en dan vervolgens ga je alsnog met een slecht gevoel weg omdat het dus toch nog niet goed/ snel genoeg gaat volgens de eigenaar.
Ik heb afgelopen jaar zelfs wel op het punt gestaan om te stoppen, maar uiteindelijk kon ik het niet over mijn hart verkrijgen omdat ik er sinds mijn 14e kom en deze mensen ook ouder worden (80). Daarnaast vind ik het paard ook echt wel leuk en zie ik het als een uitdaging om haar goed zadelmak te krijgen.

Hij is wel helemaal gek met z'n paarden en verzorgt ze goed, de hoefsmid komt bijvoorbeeld ook altijd op tijd en ze zijn zeker niet mager. Dus wat dat betreft is het prima.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:22

TS, in mijn ogen heb je geen bijrijdpaard, maar rijd je een paard voor een eigenaar.
Dat is wel wat anders - ook al begrijp ik je situatie heel erg goed. Wij doen het zelf (als eigenaren) anders, maar het is herkenbaar. Probeer het gesprek aan te gaan. Als hij wel 'modern' fokt, is het niet meer van deze tijd er met 2,5 op te gaan, niet goed voor het paard - en het is ook niet vertrouwd dat je er direct alleen van alles mee gaat doen. Als jij belangrijk bent voor hem, moet hij dat snappen en accepteren. Probeer het uit te leggen - je mag toch niet eerder starten dan met 4 jaar.
Hij mag ontzettend blij zijn met een ruiter zoals jij, misschien kan iemand anders dat ook eens aan hem vertellen, iemand waar hij veel vertrouwen in heeft maar met misschien een iets andere kijk.
En als het helemaal niet lukt, ophouden. Want wat is het hem dan waard?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:31

Mijn beste vriendin is de eigenaresse van mijn verzorg/bijrijdpaard en gelukkig kan ik goed met haar praten. Ik zet het als ik dingen eng vind of niet wil en vraag gewoon alles als ik het niet zeker weet. Zij begrijpt en kent mij en laat mij geen dingen doen die ik echt niet wil doen. Gelukkig kan ik alles zeggen tegen haar en zij tegen mij. Er zijn wel es dingetjes geweest die zij op een andere manier doet dan ik deed en dus heb ik mij aangepast. Ik wil dat het paard geen dubbele signalen en hulpen krijgt namelijk. Op het gebied van rijden, ik zit er nog niet zo vaak op, Special is niet makkelijk voor iemand anders en je moet je sporen verdienen bij haar.

In jou geval, veiligheid boven alles en je moet geen dingen doen die je absoluut niet wil, ongeacht wat het is en de reden.

Wil de eigenaar niet luisteren, laat hem dan maar iemand anders zoeken...

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:38

Er is maar 1 ding heel erg belangrijk in deze situatie: zorg voor je veiligheid!

Vraag aan de eigenaar waarom hij het belangrijk vindt dat het snel moet gaan.
Zeg ook dat het niet veilig aanvoelt en dat jij je tijd hiervoor wil nemen.
Het is inderdaad zijn paard maar hij mag je niet dwingen om iets onveiligs te doen (het is jouw lichaam).

Misschien wil hij zijn paard(en) verkopen? En moet het daarom zo snel gaan?

Anoniem

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:43

Met paardrijden zijn 3 dingen belangrijk:
Veiligheid, plezier en gevoel. Mist er iets van dat rijtje dan zou ik het wel weten ..

Ik zou nooit mijn veiligheid, plezier en gevoel voor het rijden op het spel zetten. Zeker niet als het voor iemand anders is en met andermans paard.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 23:05

Bedankt voor alle reacties en inzichten!
Het is misschien geen bijrijdpaard, maar ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen haha :+ Ik ben het gesprek al ontzettend vaak aan gegaan en probeer ook altijd uit te leggen waarom ik iets wel of niet doe, maar hij is moeilijk te overtuigen en kan het niet snappen. Ik vind communicatie juist heel belangrijk maar volgens mijn vriendin doe ik het juist eigenlijk te veel en moet ik de 'discussie' minder aangaan :')

Het is zeker heel fijn als je op 1 lijn zit met de eigenaresse, dat scheelt een hele hoop!

Ik heb het een keer gevraagd waarom hij alles zo gehaast wilt, waarop hij antwoordde dat hij dingen altijd snel (klaar) wilt. Als ik zeg dat ik het niet veilig vind of het onverstandig is, vindt hij me bang. Dat zegt hij ook vaak waarop ik terug reageer dat ik zeker niet bang ben, maar wel verstandig.
Hij wilt deze niet meer verkopen. Anders had hij dat al wel gedaan toen ze jonger was. Het is een beetje de opvolger van de oude merrie en het zijn goede bloedlijnen dus daarom wilt hij dat het paard goed bereden wordt.

Het zijn echt hele lieve mensen en zij hebben mij ontzettend veel gegeven, ook nu nog. Daarom zou ik gewoon niet zomaar kunnen stoppen. En daarnaast zou het voelen als opgeven :+
Ik denk dat ik inderdaad gewoon dicht bij mezelf moet blijven en doorgaan met wat ik doe. We (ik+ paard) zijn nu ook al zo ver gekomen!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:19

Kan je het ook niet benoemen zoals hij het benoemt. Ja, ik ben bang en ik vind hem op dit moment nog niet stabiel genoeg om naar buiten te gaan. Ik wil graag nog even wachten tot hij verder staat in de training. Ik ben bang dat ik hem op dit moment niet voldoende kan corrigeren als er wat mis gaat in het verkeer. Ik wil eerst meer stuur hebben voordat ik de baan opga. Als ik meer stuur heb zal ik minder bang zijn en durf ik het wel. (Ga enkel als het goed aanvoelt! Kijk uit voor je eigen veiligheid! Dat staat op 1)

Jij zegt dat jij verstandig bent door het niet te doen. Met ander woorden zeg jij letterlijk tegen deze oude men (met jaren paardenverstand): jij bent niet verstandig. Ik zou het ook niet pikken van iemand die zoveel jonger is en dan blijf ik ook doordrammen :+

Probeer het anders te verwoorden! (Ik vind overigens wel dat jij een punt hebt en dat je beter kunt wachten en/of hulp kunt zoeken van iemand met veel ervaring. Veiligheid staat op 1)

Is het je eerste paardje dat je aan het opleiden bent?

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:30

Leg hem eens uit dat als jij er af kukelt en blijvend letsel hebt, hij geheel aansprakelijk is en zijn verzekering voor jou mag zorgen gedurende je hele leven. Hij is nl eigenaar en alles wat er met jou gebeurt met zijn paard is zijn risico niet het jouwe. Misschien dat hij er dan iets anders over gaat denken. Want zo zit het wel. Dus als ik eigenaar was, zou ik heel voorzichtig zijn met wat ik jou wel of niet zou laten doen met mijn paard.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:52

Maar zou de eigenaar misschien gelijk kunnen hebben? Heb je die vraag weleens gesteld?

QUa peuten en masseur en supplementen kan ik namelijk helemaal meegaan in zijn idee. Naar buiten met een jong paard, ja vreselijk goed voor ze, dus ook op dat punt kan ik met hem mee gaan. Maar ik zou het wel begrijpen dat je dat niet durft. Het is nu april, dus als het dier van dit jaar is, dan is deze geen 2,5 maar 3 jaar en dan kun je inderdaad 2 a 3 keer per week een minuut of 20 rijden. En naar buiten met een jong paard ( mits omgeving veilig) is nog veel beter, rechtuit worden ze sterker en beter van dan in de bak.

Probeer wat te leren van deze man.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:11

Ik zou de situatie ook eens anders bekijken. Als het om paarden gaat, is er niet 1 waarheid. Wij gingen met jonge paarden ook best snel naar buiten. Zadelmak maken gebeurde 9 van de 10 keer in de wei en van zodra er dan een beetje een stuur en gas en rem op zat, gingen we het bos in. Achter een ervaren paard aan en kilometers maken.
Uiteraard wilt dat niet zeggen dat jij dat ook maar moet doen, maar ik zou het dan wel zo kaderen naar de eigenaar toe. "Ik kan een paard niet zo snel opleiden, ik doe het liever trager, want als ik te snel ga, word ik bang en gebeuren er ongelukken. Vind je het oké dat ik dit paard dus op mijn langzamere manier beleer? Als dit niet goed is, dan vrees ik dat ik niet de juiste ruiter voor dit paard ben."

Maar ga jezelf niet als verstandige en verantwoordelijke bijrijder die alles goed doet profileren tegenover een ouderwetse boer die van niks weet. Er is niet 1 waarheid in de paardenwereld.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:16

Makkelijk praten. Tuurlijk is het goed voor een paard om buiten te rijden. Maar als ze regelmatig op de wei komen is het echt niet erg dat dat nog wat uitgesteld wordt. Safety first.

Goede opmerking van Rizette, en ik zou daarop insteken. Eigenaar is aansprakelijk als er iets misgaat. Maak hem dat maar duidelijk.
Daarbij, komop zeg. Hij mag blij zijn dat je dat paard inrijdt - als je dat klassificeert als bijrijden vermoed ik ook dat dat onbetaald gebeurt.
Niet in zijn ongeduld mee gaan, jij bent de trainer en jij hebt dus het laatste woord. En je bent geen kanonnenvlees.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:17

bedankt voor de tips en meningen! Ik ga het meenemen :j

Het is zeker niet het eerste paard die ik zadelmak maak/inrijd nee. Ik heb al heel wat paarden ingereden en heb bij een paardentrainer gewerkt waar ik ze dus ook inreed. Echter was dit in het buitenland en western. Hele andere type paarden (voornamelijk quarter horses en 'wilde' paarden) en natuurlijk andere manier van trainen (al gebruik ik heel erg veel wel natuurlijk). Hier ging ik inderdaad ook met een aantal keer erop hebben gezeten en enigszins een stuur en rem te hebben, naar buiten. Alleen is die situatie compleet anders want dan heb je de ruimte en is het niet gevaarlijk. Ik heb geen bos/ heide/ dunbevolkt gebied in de buurt.
De boerderij ligt letterlijk 3 minuten fietsen van het station en 5 minuten van de binnenstad. Dit betekent dat de weg vaak redelijk druk is (niet zoals op het echte platteland ver van de stad). Het is een smalle 60 weg (maar vaak gaat het ook wel harder) met aan beide kanten bomen, dus weinig/ geen uitwijkmogelijkheden. En daarom vindt ik het niet veilig om zomaar op pad te gaan over zo'n weg.
Daarnaast is het een paard met behoorlijk karakter. Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n paard meegemaakt.. Al voordat ik begon en je kwam in de wei, kwam ze naar je toe gerend, keerde de kont naar je toe en probeerde je te trappen. Nu gaat ze blijkbaar nog steeds achter mensen aan wanneer ze in de wei komen en ze proberen een ander paard te vangen hoorde ik laastst :') Ze is een erg dominant en vooral onzeker paard. Ze gebruikt haar dominantie wanneer ze onzeker is, waardoor ze al snel rechtovereind staat of bokt/ trapt wanneer ze iets spannend vindt (dit is trouwens al echt heel minimaal geworden). Ze steigert bijvoorbeeld vrijwel altijd nog wanneer ze alleen in de stal vastgeknoopt staat en ik even uit zicht ben. Of wanneer er een onzeker/ onkundig persoon naast staat (met mij op een afstand dan). Dan verandert ze ook in een draak en staat ze ook al heel snel op 2 benen.

Benzz, gelijk waarin? Ik zie het niet als een gelijk-ongelijk situatie. Ik ben het met hem eens dat het misschien niet zo snel gaat: maar eerder kon ik maar 1x of max 2x per week en dan gaat het inderdaad ook een heel stuk slomer. Nu het weer langer licht is en mijn opleiding gaat makkelijk, heb ik gewoon veel meer tijd. Ook ben ik het met hem eens dat het goed is om naar buiten te gaan en dat een paard overal aan moet wennen. Maar ik vind het dan wel belangrijk dat het veilig gaat.
Ik ben trouwens heel benieuwd welke mening jij deelt wat betreft masseur/ supplementen want hier heb ik niks over gezegd :+ Ze wordt eind mei 4 trouwens, maar ze heeft haar lichaam niet mee omdat ze zo lang en slungelig is. Nu is dat al heel anders dan vorig jaar (gelukkig).

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Verschillende meningen tussen eigenaar en bijrijder/ leaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 00:15

Oude(re) mensen denken altijd dat het snel kan.
Vroeger ging het ook sneller. Maar het was ook anders.
De paarden waren gemiddeld 1.63m en geen 1.73...
Ze waren vaak iets kortbeniger, korter, steviger.
En ook wel vervelend, maar toch veel minder scherp en sensibel dan tegenwoordig.
Conditioneel waren ze vaak minder, ze stonden meer op stal en in de winter stonden ze vrijwel stil.

Ik zie soms dat de hengstenhouder bepaalt welke hengst er wordt gekozen - en die houdt niet altijd veel rekening met het karakter.

En natuurlijk moet je met een jong paard naar buiten. Maar 'vroeger' liet je ze dood lopen op het bouwland als ze vervelend waren, dat kan nu bijna nergens meer. Het is veel drukker en voor een jong paard, zeker een scherpe, zijn er zoveel indrukken te verwerken dat het niet geromantiseerd moet worden. Het moet wel veilig zijn en iets toevoegen.

TS: soms helpt het als je iets meedeelt (ipv te overleggen, uit te leggen). Dat is een manier van communiceren die sommige mensen beter past....

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:56

Het enige wat ik nog wil zeggen. Volg altijd voor de volle 100 procent je eigen gevoel. Het is geen plek om zomaar naar buiten te gaan. Daar wacht je best een aantal jaartjes mee totdat hij super aan de hulpen staat. Laat je eigen veiligheid altijd voorop gaan en zorg goed voor je lichaam. Het moet nog heel wat jaartjes mee. Ik wens je veel succes en durf een andere plek te zoeken als het echt niet meer gaat daar.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:37

Askja schreef:
Makkelijk praten. Tuurlijk is het goed voor een paard om buiten te rijden. Maar als ze regelmatig op de wei komen is het echt niet erg dat dat nog wat uitgesteld wordt. Safety first.


Uiteraard moet TS niet iets gaan doen wat ze helemaal niet ziet zitten. Maar het is belangrijk van er geen tegenstelling van te maken. Bijrijder (die alles goed doet) en eigenaar (die van niks weet). Dat is een tegenstelling die niet klopt. Wie weet had het paard bij een andere ruiter al verder gestaan. Of juist niet en was een andere ruiter nog maar net in de fase van het hangen. Maakt eigenlijk allemaal niet uit, er is geen 1 waarheid of 1 weg om een paard te beleren.
Punt is dat de ruiter en eigenaar van het paard wel zoveel mogelijk op 1 lijn moeten zitten en dat doe je in mijn ogen niet door quasi-"arrogant" de eigenaar weg te zetten als een boer die weinig verstand ervan heeft en de bijrijder als de verantwoordelijke persoon die het gelukkig wel goed doet. Dat gaat enkel door het gesprek aan te gaan en het op jezelf als bijrijder te betrekken. Eigenlijk zou je tegen de eigenaar moeten zeggen: dit is mijn methode, mijn tempo, hier voel ik me goed bij en als je me pusht, krijg ik angst of voel ik me onveilig. Vind je het oké als ik het op mijn tempo blijf doen?
Als de eigenaar dan 'ja' zegt, helemaal top.
Als de eigenaar 'nee' zegt, dan kan je overdenken of je dit paard wilt blijven bijrijden, want dan gaat het waarschijnlijk vaker botsen.