Twijfels over bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:36

Ik denk dat je het beste kan stoppen met deze bijrijder en ook beter geen nieuwe bijrijder neemt. Als het niet goed voelt, dan voelt het niet goed. Het paard staat zo te horen op de wei en heeft geen bijrijder nodig om hem beweging te geven. Ik heb ook het gevoel dat een bijrijder geen meerwaarde biedt voor jou en je paardje. Het geeft je enkel stress en dat kan je missen.

Communiceer dit vriendelijk naar haar toe en geef haar de juiste reden. Dat jij zich zorgen maakt om haar veiligheid omdat zij onervaren overkomt. Daarnaast kan je ook aangeven dat ze niet duidelijk genoeg is naar het paard toe waardoor jij hem steeds moet corrigeren. Geef haar als tip om ergens privé les te nemen en op deze manier ervaring op te doen.

Waarom laat je haar alleen met het paard als ze zelfs niet duidelijk is tijdens het longeren?


CalamityJB
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-19 14:39

Als ze naar mijn paardje geweest is stuur ik regelmatig wel eens een berichtje om te vragen hoe het ging. Maar krijg altijd als antwoord dat het goed gegaan is. Als ik dan eens een keer ga kijken zie ik dat het toch niet zo goed gaat. Ik heb al gedacht dat ze misschien zenuwachtig is als ik erbij ben maar ik twijfel of het dat is.
Ik heb dus niet de indruk dat ze zelf door heeft dat het niet zo vlot loopt. Ik wijs haar wel altijd op wat er niet goed gaat en hoe ze dat kan verbeteren maar ik denk niet dat ze het altijd snapt, maar ze zegt altijd van wel.

De reden dat ik een bijrijder heb genomen is 2 delig. Enerzijds omdat ik weinig tijd had (nu wel al iets meer) en anderzijds ook om de kosten te kunnen delen omdat ik een half jaar geleden er financieel niet zo goed voor stond (nu gelukkig een pak beter, nieuwe job met beter loon). Dus op zich heb ik nu zelf genoeg tijd en geld en is een bijrijder niet meer nodig...

Op zich mag ze van mij wel les volgen maar hier is sowieso geen goede manege in de buurt (heb geen trailer) dus dan zou het iemand moeten zijn die tot bij ons komt. Dan zit ik daar ook weer een beetje met hetzelfde dilemma: gaat die lesgever wel op de juiste manier om met mijn paardje?

En ja om het cru te zeggen heb ik de ballen niet om eerlijk te zijn, maar ik zie ook wel dat dat de beste optie is.

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:51

Met les bedoelde ik eigenlijk: les op een manege en/of ergens anders.

Je kunt haar ook melden dat ze met je paardje les mag nemen maar dat er dan wel altijd een instructeur aanwezig moet zijn. Deze kan op verplaatsing komen. Dit moet je enkel voorstellen als je haar op termijn verder wil als bijrijder. Als ze wat vaardiger wordt, dan kan dit een fijne en betrouwbare berijder worden voor jullie.

Wat je ook beslist. Volgens mij ben jij een volwassen vrouw? Communiceer op een volwassen en eerlijke manier. Als je minderjarig bent, vraag dan hulp aan je ouders. Al denk ik niet dat je minderjarig bent aangezien je spreekt over een nieuwe job en beter loon etc...
Laatst bijgewerkt door Riel op 24-03-19 15:05, in het totaal 3 keer bewerkt

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:59

CalamityJB schreef:
De reden dat ik een bijrijder heb genomen is 2 delig. Enerzijds omdat ik weinig tijd had (nu wel al iets meer) en anderzijds ook om de kosten te kunnen delen omdat ik een half jaar geleden er financieel niet zo goed voor stond (nu gelukkig een pak beter, nieuwe job met beter loon). Dus op zich heb ik nu zelf genoeg tijd en geld en is een bijrijder niet meer nodig....


Dus eigenlijk heeft ze je uit de brand geholpen toen je hulp nodig had en nu het je beter gaat wil je er vanaf? Das al met al wel nogal ondankbaar als ik eerlijk ben. Het zou je sieren als je haar nu te hulp komt, met begeleiding en les bijvoorbeeld.

assie
Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Twijfels over bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:04

Ik blijf bij mijn eerdere post. Hou het simpel.
Vertel eerlijk dat jij er geen goed gevoel bij hebt en dat je wilt stoppen.
Zou het andersom zijn, hoor jij dan ook niet lieverde waarheid?

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Anomien
Berichten: 7367
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:42

troi schreef:
CalamityJB schreef:
De reden dat ik een bijrijder heb genomen is 2 delig. Enerzijds omdat ik weinig tijd had (nu wel al iets meer) en anderzijds ook om de kosten te kunnen delen omdat ik een half jaar geleden er financieel niet zo goed voor stond (nu gelukkig een pak beter, nieuwe job met beter loon). Dus op zich heb ik nu zelf genoeg tijd en geld en is een bijrijder niet meer nodig....


Dus eigenlijk heeft ze je uit de brand geholpen toen je hulp nodig had en nu het je beter gaat wil je er vanaf? Das al met al wel nogal ondankbaar als ik eerlijk ben. Het zou je sieren als je haar nu te hulp komt, met begeleiding en les bijvoorbeeld.


Mmm... je hebt eigenlijk wel een sterk punt!
Maar de communicatie moet beter.. daar blijf ik bij.

Waarom haar niet tijdje het geld aan lessen uit laten geven? Word je paard onder begeleiding geholpen en kan zij er ook beter mee overweg!?

Mama van mijn lieve meisjes

assie
Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Twijfels over bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 16:51

ALs het gevoel niet goed is? Waarom dan doormodderen? Zit je de hele tijd met een flutgevoel thuis.

Dus óf je moet zorgen dat jouw gevoel anders wordt. Of accepteren dat jij minder relaxed thuis zit. Of afscheid nemen.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met Troi. Je komt een manegehouder toch ook niet te hulp door daar een paard te leasen? Het is imo gewoon een zakelijke overeenkomst. Jij krijgt geld en tijd. Zij een paard om mee te tutten/rijden/knuffelen. Maar misschien zie ik dat te nuchter.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Twijfels over bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:05

Maar als je bijrijdster niet weet dat jij het niet goed vindt gaan kan ze ook niks veranderen toch?
Waarom niet in gesprek gaan met haar?
Dan kan ze na overleg met jou lessen gaan.
En wordt het waarschijnlijk beter.
Altijd handig een tweede man als je eens op vakantie gaat of hulp nodig hebt ben je blij dat je der hebt!

Mocht ze nou niet willen lessen.
Of terwijl ze lest jouw gevoel niet beter wordt.
Stoppen dan natuurlijk.
Met sommige mensen gaat het ook gewoon niks worden, hoe lief ze ook zijn.
En je redt het zonder.
Dus opgelost.

charmaine90
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:07

Ik denk dat de opmerking van Knert wel goed is.
Ze is 21 en zal ook niet bijster veel geld hebben.
Laat haar (als het goed toch niet heel hard nodig is) het geld van de bijdrage of een deel van de bijdrage gebruiken voor lessen.
Er is vast wel iemand die begeleiding kan geven in de buurt.
En dat ze bijvoorbeeld 1 keer in de week met jou meekijkt hoe jij het doet.

Denise_Storm
Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:13

troi schreef:
CalamityJB schreef:
De reden dat ik een bijrijder heb genomen is 2 delig. Enerzijds omdat ik weinig tijd had (nu wel al iets meer) en anderzijds ook om de kosten te kunnen delen omdat ik een half jaar geleden er financieel niet zo goed voor stond (nu gelukkig een pak beter, nieuwe job met beter loon). Dus op zich heb ik nu zelf genoeg tijd en geld en is een bijrijder niet meer nodig....


Dus eigenlijk heeft ze je uit de brand geholpen toen je hulp nodig had en nu het je beter gaat wil je er vanaf? Das al met al wel nogal ondankbaar als ik eerlijk ben. Het zou je sieren als je haar nu te hulp komt, met begeleiding en les bijvoorbeeld.


Dit gevoel kreeg ik ook heeeel erg sterk bij het lezen van de laatste post van TS.. Als je gevoel echt niet goed is, moet je eerlijk zijn en ermee stoppen. Maar je kan ook aanbieden dat ze aan de hand van het geld wat ze jou nu betaalt (jij hebt die financiële hulp niet meer nodig toch?) dat ze lessen kan nemen. Bied haar een instructrice/instructeur aan die aansluit op jouw visie van het paardrijden. Zoek dat even voor haar uit en geef haar die mogelijkheid. Mocht ze daar niet voor open staan/niet willen dan kan je alsnog kiezen om de overeenkomst stop te zetten.

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:19

charmaine90 schreef:
Ik denk dat de opmerking van Knert wel goed is.
Ze is 21 en zal ook niet bijster veel geld hebben.
Laat haar (als het goed toch niet heel hard nodig is) het geld van de bijdrage of een deel van de bijdrage gebruiken voor lessen.
Er is vast wel iemand die begeleiding kan geven in de buurt.
En dat ze bijvoorbeeld 1 keer in de week met jou meekijkt hoe jij het doet.

Nee waarom? Het is het paard van ts.Als ts het niet meer wil dan kan ze stoppen. En ik vind het betalen van een bijdrage om het paard van iemand anders te mogen gebruiken heel normaal.Dat moet je op een manege ook.Je zou kunnen zeggen dat de bijrijdster ts uit de brand heeft geholpen toen die tijdelijk in de problemen zat.Dat is zo ja want je komt bijna niet aan een betalende bijrijdster.En ze was wel lief tegen het paard,al was ze niet deskundig.Maar kennelijk voelt ts zich er nu niet meer prettig bij.

phileine13
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:01

je kan ook zeggen dat ze op bepaalde dagen kan komen en dat je dan op 1 dag ofzo gaat kijken hoe ze het doet, en dan geef je haar op die dag les. :)

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:26

Als een bijrijder wil stoppen (soms gebeurt dit ook plots) dan kan en mag dat toch ook? Als TS liever heeft dat deze bijrijder stopt dan moet het ook kunnen. Het maakt op zich niet uit wat de reden hiervoor is. Plots meer tijd hebben voor je paard is ook een gegronde reden (TS draagt nog steeds de grootste kosten en is de eigenaar en de eindverantwoordelijke). Wat ik wel belangrijk vind, is dat TS op een eerlijke en vriendelijke manier communiceert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 24 bezoekers