Het ideale bijrijdpaard maar...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 20:17

Stel, jij hebt het ideale bijrijdpaard (toffe eigenaar, stal, stalgenoten enz.) maar je komt erachter dat de eigenaar het dier een bepaalde behandeling geeft (voor een medische conditie) waar jij echt niet achter staat en naar jouw weten het dier ook meer kwaad dan goed doet.

De eigenaar wuift jouw zorgen weg. Het onderwerp is dus niet bespreekbaar.

Zou je blijven?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Ceetje_bokt
Berichten: 5137
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:18

Nee

lies_sparkle
Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:19

Nee

maylotje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:20

Nee, want ik sta niet achter de behandeling die blijkbaar zorgt voor meer pijn/last. Zou dit een behandeling zijn die weinig kwaad kan geestelijk en lichamelijk zou ik overwegen te blijven. Ook afhankelijk van hoe goed ik het paard ken en waar de behandeling voor en wat die behandeling voor consequenties heeft.

Maar met deze info nee dus

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh

thequeensmum
Berichten: 3494
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:23

Je zegt zelf: naar jou weten. Maar is dat wel zo? Zou me hier eerst eens goed in verdiepen. Misschien zit je er wel naast.

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:26

Ik zou eerst afwachten of het daadwerkelijk het paard meer kwaad dan goed doet. Weg gaan kan altijd nog.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:26

Geen idee, ik zou uitvragen waarom dat zo is.
Als het een toffe eigenaar is, waarom niet?

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:26

Ben jij dierenarts? Weet jij zeker dat hrt geen juiste behandeling is?

Volgt de eigenaar advies van een dierensarts?

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:29

Is natuurlijk heel vaag hoe je het verwoordt. Maar ik ben van mening dat niet iedereen iets moet doen op een manier waarop ik het zou doen. De eigenaar van een verzorg/bijrijdpaard kan altijd een beslissing nemen die anders is dan de beslissing die jij in hetzelfde geval zou nemen.
Of je dan afscheid neemt van je verzorgpaard hangt natuurlijk af van de mate dat je je eraan ergert.

Onderwerpen zijn heel vaak bespreekbaar als je het positief brengt: 'he, waarom doe je dat zo en welk effect heeft dat?' in de plaats van 'Goh, ik denk niet dat dit de manier is. Volgens mij doe je meer kwaad dan goed.'
Is maar een voorbeeld, zeg niet dat je dat doet.

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:31

Van weggaan wordt het paard ook niet beter dus of dat de oplossing is?
Geen idee, hangt van veel dingen af.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:39

Het is niet mijn paard. Ik hoef het niet overal mee eens te zijn. Als het paard daadwerkelijk pijn heeft of iets dergelijks, waardoor ik het niet met een goed gevoel (meer) kan trainen, en er valt niet over te praten, dan stop ik.

Ik ben wel gestopt vanwege het niet hebben/kunnen vinden van een passend zadel en vanwege het niet willen laten nakijken door een fysio terwijl ik zelf last van mijn rug kreeg omdat het paard zo scheef liep dat het zadel scheef zakte. Aan de longe het paard doorvragen naar de juiste stelling leverde kreupele passen met de achterhand op.
Ik heb me ook wel geƫrgerd aan enorm vieze soppende stallen, zeer slecht onderhouden voeten, in mijn ogen te weinig buiten komen etc. Of je doet er wat mee en probeert de situatie te verbeteren, of je houdt er mee op.

Je hebt voor jezelf een soort minimale (welzijns)standaard en als het paard onvoldoende verzorgd wordt en jij er geen goed gevoel bij hebt, dan matcht het gewoon niet.

Maar je hoeft het niet overal over eens te zijn.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:46

Hangt ervan af. Als de behandelmethode mij te zweverig is, stap ik op denk ik.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:48

Poeh, lastige vraag. Gelukkig is de eigenaar van mijn paardje echt een topwijf! We hebben een super verstandhouding, gelukkig sta ik niet voor deze keus!

Als een paard pijn zou krijgen vanuit medische behandeling en dit zou moedwillig en zonder medische noodzaak doorgaan, dan zou ik ook vertrekken.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:48

Is het beter voor het paard als je opstapt? Is het slechter voor het paard als je opstapt? Of maakt het geen verschil?

Lieke
Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:54

Ligt er helemaal aan wat. Binnen de paardenwereld is het nou eenmaal niet makkelijk om een 100% gelijkgestemde te vinden. Alleen wanneer ik vind dat het paardonwaardig is zou ik stoppen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:57

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 21:00

Omwille van de privacy wil ik er niet te diep op ingaan. Maar het valt in de categorie afgewerkte olie op een open wond smeren.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:04

Dan zou ik wijzen op de gevaren van bloedvergiftiging desnoods met onderbouwde info er bij.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:07

joyce B schreef:
Dan zou ik wijzen op de gevaren van bloedvergiftiging desnoods met onderbouwde info er bij.



Mijn oude verzorgpaard heeft dat gehad en zij kreeg geen medicijnen van de eigenaar ivm dat ze niks opleverde als ze geslacht moest worden .
Altijd af gevraagd hoe een paard een bloedvergiftiging ken krijgen vooral als de stal goed en veilig is .

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:12

Dan zou ik ook proberen de eigenaar te overtuigen, misschien kun je het iemand vragen waarvan de eigenaar het aanneemt?

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

laraxXxemma
Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:22

Afhankelijk van de medische conditie en de nood voor een goede behandeling. Zomerexceem is weer iets heel anders dan hoefbevangenheid om maar even wat te noemen. Je hoeft niet te antwoorden, maar als jullie zo door gaan, hoe staat het paard er over een jaar bij?

Eventueel kan je subtiel ter sprake brengen dat je vind dat paard achteruit gaat? Goh ik merk dat zijn conditie minder is met rijden, goh ik merk dat hij stijver loopt, goh ik zie dat hij meer ligt oid..
Of de beweegredenen voor deze manier van behandelen proberen achterhalen. Is het geld willen besparen, is het denken zelf beter te weten, is het een poging na een mislukte behandeling...

Als je er echt niet achter staat dan zou ik niet doorgaan.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:24

Iris82 schreef:
Omwille van de privacy wil ik er niet te diep op ingaan. Maar het valt in de categorie afgewerkte olie op een open wond smeren.



Ben benieuwd wat de behandeling is.. Kan zo wel een behandeling bedenken die bij mij ook wel over de grens zou zijn. Dan zou ik niet blijven nee.

[o]

Joscaa
Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:32

Oh lord, nee, dan zou ik weg zijn, hoe zonde ook. Ik vind dat soort dingen echt vreselijk, kan ik niet mee leven. :n Vooral als er niks over te praten valt.

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:37

Voor mij destijds wel een rede geweest op te stoppen. Maar vooral het gebrek aan behandeljng

immanuela29
Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Het ideale bijrijdpaard maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:46

Ik denk het niet. Maar het is met weinig informatie moeilijk te zeggen.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers