Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 16:24

Heel erg bedankt voor jullie mening. Het geeft mij het laatse zetje op het op zijn minst ter sprake te brengen.


Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:25

Esterke schreef:
En heel eerlijk, moest je mijn bijrijder zijn, ik had je zelfs van in t begin al niet laten betalen :o
Waarom, ik zou al heel erg blij zijn met het werk wat je doet, wat jij doet, dat hoef ik al niet meer te doen plus mijn paard krijgt beweging, liefde, aandacht...


Precies zoals ik het ook zou benaderen! Mooi verwoord.

J_emma
Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:30

MiniMeLona schreef:
Nou ts, woonde jij maar bij mij in de buurt, dan wist ik het wel eigenlijk... Zo te zien aan je profielnaam bijna mijn bouwjaar, en zo trouw blijven aan 1 paard, ik zou voor je tekenen.


Eens. En goed dat je het gaat bespreken. Vind de reactie 'waarom nu pas' klinken alsof je je recht verspeeld hebt, zo van 'had je het maar eerder moeten zeggen'. Onzin natuurlijk!

suusje26
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:57

Denk dat het ook ligt aan de band die jij hebt met de eigenaar van het paard.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, alleen ben ik de eigenaar in het verhaal. Toen mijn paard duidelijk niet meer de oude zou worden met zijn artrose heb ik mijn bijrijder ook laten stoppen met betalen. Nu is ze in die tijd van verzorgen/rijden ook een vriendin geworden en vond ik het niet meer dan logisch dat ze niet meer zou betalen. Ze komt nog trouw 2x in de week of vaker mocht het nodig zijn.

Succes met het gesprek aangaan.

De beste kennis, is zelfkennis!

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 18:49

Fijn om het ook van de andere kant te horen. De verhouding tussen mij en de eigenaar is ook goed. Ik denk dat ik daarom ook wat lastig vind om dit aan te kaarten.

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 18:50

suusje26 schreef:
Denk dat het ook ligt aan de band die jij hebt met de eigenaar van het paard.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, alleen ben ik de eigenaar in het verhaal. Toen mijn paard duidelijk niet meer de oude zou worden met zijn artrose heb ik mijn bijrijder ook laten stoppen met betalen. Nu is ze in die tijd van verzorgen/rijden ook een vriendin geworden en vond ik het niet meer dan logisch dat ze niet meer zou betalen. Ze komt nog trouw 2x in de week of vaker mocht het nodig zijn.

Succes met het gesprek aangaan.

suusje26 schreef:
Denk dat het ook ligt aan de band die jij hebt met de eigenaar van het paard.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, alleen ben ik de eigenaar in het verhaal. Toen mijn paard duidelijk niet meer de oude zou worden met zijn artrose heb ik mijn bijrijder ook laten stoppen met betalen. Nu is ze in die tijd van verzorgen/rijden ook een vriendin geworden en vond ik het niet meer dan logisch dat ze niet meer zou betalen. Ze komt nog trouw 2x in de week of vaker mocht het nodig zijn.

Succes met het gesprek aangaan.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:53

eenitraM schreef:
Per direct opzeggen.

En als jij hem wil gaan verzorgen (dus ook stallen gaan doen e.d.), dan moet eigenlijk de eigenaar je gaan betalen. Maar dat vind ik.. :)



Dat vind ik nou ook.

Ik blijf het een raar iets, dat men betalen moet terwijl die ook alles schoonhoudt en verzorgd én de eigenaar helpt dat het dier niets te kort komt.

Ik zou ook gewoon gaan stoppen met het betalen na overleg en uitleg aan de eigenaar.

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 19:21

Ik zie even niet zo goed hoe ik persoonlijk op berichten kan reageren (doe voor het eerst een topic) :) maar nogmaals iedereen bedankt voor jullie reactie!

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:28

Isabel_k schreef:
Ik vind eigenlijk dat zo lang je er nog op kan zitten, dat het geen verzorgpaard is, maar een bijrijdpaard.


Als de afspraak is dat je 2 keer per week dressuurmatig met het paard aan de slag mag voor het bedrag van 50 euro, waarom zou het bedrag dan hetzelfde moeten blijven op het moment dat de andere kant van de afspraak niet meer voldaan kan worden?

50 euro vragen aan een meisje dat komt om je stal uit te mesten, de wei uit te mesten, het paard te verzorgen en af en toe zelfs nog wat rustige beweging te geven (wat heel goed is voor een artrosepaard)? Het moet niet gekker worden. :')

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:56

Naar mijn idee moeten eigenaren blij zijn als ze uberhaupt een verzorgster kunnen vinden als hun paard niet meer goed is, laat staan dat je ervoor betaalt. Ik zou het gesprek zeker aangaan.

Zidore
Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:32

Ik denk dat heel bokt hier in zn handjes zou wrijven met een verzorgster zoals jij!!

De liefde voor het paard siert je en ik snap je twijfel wel, je hebt immers al een 1,5 jaar en langer betaald en je bericht kan verkeerd vallen bij de eigenaresse, ze heeft immers ook het verdriet van het paard vervroegd pensioen geven te verwerken, daartegenover staat dat ik het persoonlijk onfatsoenlijk vind dat dit al 1,5 jaar het geval is...

ik had je direct laten stoppen met betalen als paardje kreupel was en gezegd “als hij beter is kan je weer betalen” maar dat vind ik hé.. eigenlijk vind ik haar jouw 1,5 jaar x €50 verschuldigd...


hopelijk gaat ze goed reageren, anders zegt dat heel veel over haar als mens... succes TS en hopelijk kan je snel ergens gaan rijden, want dat blijft toch wel het allerleukste aan paardrijden
Laatst bijgewerkt door Zidore op 29-11-18 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

ZoZenn
Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:33

Tsja, als mijn paard kreupel is kan ik ook wel ophouden met stalgeld betalen. Denk niet dat de pensionstal daar zo blij van wordt. Ik vind het altijd zo apart dat bijrijden en verzorgen altijd maar gratis moet, terwijl de eigenaar zich blauw betaalt aan stallings/hoefsmid e.d. en alle risico draagt. Jij maakt een halster kapot? Eigenaar moet een nieuwe kopen.

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

Zidore
Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:38

ZoZenn schreef:
Tsja, als mijn paard kreupel is kan ik ook wel ophouden met stalgeld betalen. Denk niet dat de pensionstal daar zo blij van wordt. Ik vind het altijd zo apart dat bijrijden en verzorgen altijd maar gratis moet, terwijl de eigenaar zich blauw betaalt aan stallings/hoefsmid e.d. en alle risico draagt. Jij maakt een halster kapot? Eigenaar moet een nieuwe kopen.
wat een onzinnige reactie, jouw paard = jouw verantwoordelijkheid, je bent immers eigenaar en zo heb je dus ook alle lusten maar ook de lasten, dat kan je niet van een verzorger of bijrijder vragen in mijn optiek.. het hoeft niet allemaal gratis, een bijdrage is heel normaal tegenwoordig, en hoe meer je bijrijder/verzorger wil hoe hoger je bedrag mag zijn vind ik.. zo ook als iemand niet wil helpen uitmesten/voeren/binnen-buiten zetten etc.

en wat dat halster betreft: if you brake it, than you buy it! Dat is normaal en fatsoenlijk vind ik...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

ZoZenn
Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:56

Zidore schreef:
wat een onzinnige reactie, jouw paard = jouw verantwoordelijkheid, je bent immers eigenaar en zo heb je dus ook alle lusten maar ook de lasten, dat kan je niet van een verzorger of bijrijder vragen in mijn optiek.. het hoeft niet allemaal gratis, een bijdrage is heel normaal tegenwoordig, en hoe meer je bijrijder/verzorger wil hoe hoger je bedrag mag zijn vind ik.. zo ook als iemand niet wil helpen uitmesten/voeren/binnen-buiten zetten etc.

en wat dat halster betreft: if you brake it, than you buy it! Dat is normaal en fatsoenlijk vind ik...


Dat is precies wat ik zeg; mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. DUS is het een risico om iemand bij mijn paard te laten, het is nml mijn verantwoordelijkheid. Diegene doet geen warming up? Paard kreupel -> ik betaal. Diegene gaat niet goed om met spullen, spullen kapot -> ik verantwoordelijk. Dus vind ik het altijd normaal om een bijdrage te betalen, je koopt je risico zo een beetje af. Waarom anders een bijrijder? Paard gaat niet dood van niet gepoetst worden en ook niet van lekker knabbelen in de wei. Wel van een bijrijder die een zwetend paard in de wei zet bij wijze van. Ook als het paard alleen 'verzorgd' wordt. Het blijft mijn risico en dus mijn verantwoordelijkheid. En tsja, bewijs maar eens dat je bijrijder die spullen kapot heeft gemaakt. Zo heb ik eens een nieuw bit moeten kopen, want dat had ze 'echt niet gedaan' {:)-:( .

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:58

Wat jammer dat de eigenaresse niet uit zichzelf heeft aangeboden de bijdrage stop te zetten. Aan de andere kant had ze zo wel een extraatje met alle medische kosten.

Ik zou het ter sprake brengen.

Ze mag in haar handen knijpen met zo'n betrokken en serieuze verzorgster. Zou ik wel doen. Die hoeft echt niet te (blijven) betalen bij kreupel paard.

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:14

Volgens mij ben ik een van de weinigen die het bijzonder vind dat men blijkbaar alleen wilt betalen als er gereden mag worden. Zowel als verzorgster als als eigenaar kan ik daar met m’n hoofd niet bij. Ik heb 2 geweldige bijrijders en mijn paarden staan thuis, in een goedkoop deel van het land. Maar als ik in een regio had gewoond waar betalen voor een verzorgpaard gangbaar is en een van mijn bijrijders kwamen met dit verhaal, zou de keuze toch echt zijn stoppen met het paard of door blijven betalen :o Ik had dit zelf als verzorgster ook nooit bedacht. Ik zou dankbaar zijn dat ik mee mag doen met de lusten en lasten van een prive paard, wat ik dus niet zelf kon hebben op dat moment.

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:20

ik vind het sowieso altijd al bijzonder dat er geld gevraagd wordt om notabene je paard zijn beweging en aandacht en verzorging te laten krijgen door een betalende verzorger/bijrijder. Als je nu echt met wedstrijden wilt beginnen en het paard daarvoor wilt gebruiken snap ik het betalen nog wel, maar om nu iemand te helpen met zijn paard aan zijn beweging/verzorging etc zou je geld toe moeten krijgen.....hele omgekeerde wereld dit.

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:25

Dat is toch maar net hoe je het bekijkt. In delen van het land waar stalling duur is zijn veel mensen die dat doen, in ruil daarvoor krijgen de meiden die een eigen paard niet kunnen betalen wel de kans verder te rijden dan de manege, en bovendien nog veel waardevoller; te ervaren hoe het is een "eigen" paard te hebben. Als ik naar mezelf kijk, zou ik voor een bijrijdpaard meer geld over hebben dan voor manegelessen bijvoorbeeld. Puur omdat je het complete plaatje mee krijgt en je veel beter een band kan opbouwen met het dier, en je leert ook nog eens erg veel. Rijden is maar zo'n klein gedeelte van het hele paarden houden.

NoGo
Berichten: 1891
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:25

Ik zou het ook zeker met de eigenaresse overleggen.
Persoonlijk vind ik het je juist sieren dat je al die tijd bent blijven betalen maar niet meer kunnen rijden is ook niet meer betalen.
In mijn omgeving vind je voornamelijk mensen die betaald willen worden om paarden te mogen rijden of mensen die betalen om te mogen rijden.
Als ik zou aankomen met je mag alleen 30 min stappen erop of ernaast, maar het kost je wel €50,- dan lacht men mij vol uit en er is geen kip die dat gaat betalen.

@Caily: en welke lusten heeft TS dan volgens jou op dit moment nog?
(oprecht geïnteresseerd)

ik ben gewoon wie ik ben, en als je dat niet hebben ken, blijf ik lekker toch wie ik ben
*klik*voor mijn [o]beestenbende

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:31

De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.

Thestral
Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:33

Caily, ik heb twee bijrijd paarden gehad. Met 1 deed ik zelfs wedstrijdjes op de manege en kon ik in manege lessen meelopen. Het andere was van mijn buren en kon ik ook alles mee doen wat ik wilde. Nooit een ent voor moeten betalen. Juist omdat ik hun hielp om hun paard te onderhouden/verzorgen in wat hij nodig had, waar ze zelf geen tijd voor hadden.

Maar wat je zegt, als iemand nou op zoek is naar een leerpaard en de eigenaar van het paard niet echt hulp nodig heeft met het beweging geven etc, snap ik het weer wel in een soort van leasen.


Maar daarom ook, in welk opzicht is het bijrijden/verzorgen van het paard van TS begonnen, wat heb je afgesproken met de eigenaresse toendertijd? Zocht zij hulp of wilde jij graag een paard verzorgen/bijrijden? Als dat het laatste is dan zou ik inderdaad wel stoppen met betalen en kun je altijd nog je hulp blijven aanbieden voor het mesten en stappen enzo.Lijkt me redelijk dan

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:35

Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.

Maar daar zit ook het verschil tussen eigen paard en bijrijdpaard.
Als ik betaal voor een bijrijdpaard dan betaal je voor een dienst waaronder het rijden.

Als ik een eigen paard heb dan koop ik een paard met hele pakketje.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

NoGo
Berichten: 1891
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:42

Dus Ts moet betalen voor de band die ze met dit paard heeft???
Het overige kan men tenslotte ook op een manege doen, poetsen, wandelen en tutten zonder dat het men €50,- in de maand kost.

Ik vind een eigen paard wel iets anders, die kocht ik met de belofte er op mijn allerbeste voor te zorgen tot zijn dood. (kunnen altijd onvoorziene situatie's ontstaan waardoor verkoop noodzakelijk is).
Hier is het ook het principe dat niets levend de dam af gaat.
Ik maak dan echter zelf de keus om een paard aan te schaffen en te onderhouden ook op de momenten dat hij/zij mankementen vertoont.
Als bijrijder heb je geen zeggenschap, is er niets van jou bij en eindbeslissingen liggen ten alle tijden bij de eigenaar dus nee daar hoeft (vind ik) in zijn geheel niet voor betaald te worden.
Tenzij bijrijders er ook specifiek zijn om een paard hogerop te trainen.

ik ben gewoon wie ik ben, en als je dat niet hebben ken, blijf ik lekker toch wie ik ben
*klik*voor mijn [o]beestenbende

xsensibel
Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:45

De regel die ik heb met mijn bijrijdster, als je niet kan rijden hoef je ook niet te betalen.. simpel zat..

Ik als eigenaar had dus al lang zelf aangegeven je niet meer hoeft te betalen. Probeer het gewoon eens goed met haar hierover te hebben!

❥ Esprit

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:47

Naar mijn inziens, als je alleen wilt rijden ga je naar een manege. Als je meer wilt, zoek je een bijrijdpaard. Dan kies je dus ook voor het complete plaatje. En als het houden van een paard dusdanig kostbaar is dat een bijdrage normaal is, is dat in voor- en tegenspoed. Stalgeld wordt ook niet lager als je gedwongen of ongedwongen in een situatie komt dat het paard niet meer te rijden is.

Hier in de omgeving is een paard houden dusdanig goedkoop dat een bijdrage verwaarloosbaar is.

Overigens is een bijrijder wel voor mij iemand waar ik mee kan overleggen over dingen. Uiteindelijk liggen beslissingen bij mij, maar ideeen en opties hoor ik altijd graag. Mijn bijrijders zijn niet mijn slaafjes ofzo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers