Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:36

Ik rijd sinds 5 jaar een paard bij voor 2 dagen in de week. Ik kom op vaste dagen, zeg nooit af. Als ik niet kan ruil ik met een andere dag. Ik mest de stal uit en maak het, maak het land schoon en zorg dat het paard niets te kort komt. Ik heb hier altijd een bedrag van €50, per maand voor betaald. Anderhalf jaar geleden zijn we er achter gekomen dat het paard artrose heeft. Hij is nu 20jaar en advies is om nog met hem te doen wat hij aan kan. Dit houdt in zijn geval in een half uur a drie kwartier wandelen al dan niet er naast of er op. Ik wil dit paard gewoon op dezelfde manier blijven verzorgen maar wil eigenlijk stoppen met het betalen. Ik zie het meer als verzorgpaard dan bijrijdpaard. Nu vraag ik mij af of dit redelijk is tegenover de eigenaar? Ik heb dit nog niet met haar besproken.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:39

Ik vind dat redelijk. Met dat geld kan je een ander paard gaan rijden. Als je ook al mest én daarnaast nog wandelt (als in: heel rustige buitenrit op zijn Belgisch en ernaast op zijn Nederlands), dan denk ik dat de eigenares zich in de handen mag knijpen!
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 29-11-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:39

Ik vind eigenlijk dat zo lang je er nog op kan zitten, dat het geen verzorgpaard is, maar een bijrijdpaard.

Persoonlijk zou ik dan ook blijven betalen. Als je dat al 1.5 jaar zo doet vind ik dat meer dan redelijk.
Mocht jij het nu echt niet meer willen om wat voor reden dan ook (wat raar is omdat het al 1,5 jaar 'goed' gaat), dan zou ik het met de eigenaar bespreken en eerlijk zeggen waarom jij dat wil en vind.

edit: als je vanaf het moment dat er niet meer echt actief gereden mocht worden niet meer had betaald was het in mijn ogen een ander verhaal geweest. Maar na 1,5 jaar vind ik dat wel bijzonder.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:40

Per direct opzeggen.

En als jij hem wil gaan verzorgen (dus ook stallen gaan doen e.d.), dan moet eigenlijk de eigenaar je gaan betalen. Maar dat vind ik.. :)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:41

Ik had dat als eigenaresse zelf al aangedragen eigenlijk.
Dus dat is zeker redelijk.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:43

Dus je hebt het er alleen voor over als je het paard mag rijden maar op het moment dat jij dit niet meer kan wil je er niet meer voor betalen? Vind dat toch een beetje vreemd, je rijdt het paard al 5 jaar bij je bouwt dan toch ook een band op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:43

Maar gaat dit dan al 1,5 jaar zo? Dat je er eigenlijk niet echt meer op kunt rijden, maar alleen nog maar mee kunt stappen, of dat er nu op of er naast is?

Als dat het geval is, verbaasd het mij een beetje dat dit nog niet veel eerder ten sprake is gekomen tussen jullie. Ik begrijp dat je het paard tot in einde der dagen wilt verzorgen, dat spreekt alleen maar voor je, maar betalen zou dan toch niet meer nodig moeten zijn...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:44

Maar zouden jullie een manege gaan betalen om te mogen mesten en poetsen maar niet rijden?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:46

Jes schreef:
Maar zouden jullie een manege gaan betalen om te mogen mesten en poetsen maar niet rijden?


Dat is een slecht voorbeeld. TS heeft jaren op dit paard gereden en bleef betalen toen het paard kreupel werd. Dat is natuurlijk heel netjes. En dat meen ik. Maar na 1.5 jaar alleen maar stappen bedenken dat je toch liever niet meer wil betalen vind ik wel bijzonder.

Je kan het natuurlijk altijd ter sprake brengen. Als eigenaar zou ik dat niet meer dan normaal vinden (mijn verzorgster betaald ook niet voor mij onbereden paard), maar als eigenaar zou ik het wel raar vinden als deze situatie al 1.5 jaar duurt en dan pas wordt er besloten niet te betalen. Dat is bijzonder. Niet dat er niet meer betaald wil worden.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:47

Heb je een goede band met de eigenaar? Ik zou het bespreken, eens kijken hoe de eigenaar er tegenaan kijkt :)

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:49

Isabel_k schreef:
Jes schreef:
Maar zouden jullie een manege gaan betalen om te mogen mesten en poetsen maar niet rijden?


Dat is een slecht voorbeeld. TS heeft jaren op dit paard gereden en bleef betalen toen het paard kreupel werd. Dat is natuurlijk heel netjes. En dat meen ik. Maar na 1.5 jaar alleen maar stappen bedenken dat je toch liever niet meer wil betalen vind ik wel bijzonder.

Je kan het natuurlijk altijd ter sprake brengen. Als eigenaar zou ik dat niet meer dan normaal vinden (mijn verzorgster betaald ook niet voor mij onbereden paard), maar als eigenaar zou ik het wel raar vinden als deze situatie al 1.5 jaar duurt en dan pas wordt er besloten niet te betalen. Dat is bijzonder. Niet dat er niet meer betaald wil worden.


De dienst (paardrijden) kan de eigenaresse niet meer leveren. Ik vind TS heel lief dat ze alsnog heeft doorbetaald, je weet immers ook niet altijd of het iets (zeer) tijdelijks is, of niet. Maar het is en blijft geld van TS en als ze nu beseft dat rijden eigenlijk nooit meer mogelijk zal zijn is het toch fair om niet meer te willen betalen?

En ja, als de eigenaresse beetje onaardig is mag te dan niet meer komen. Maar dat zou ik wel heel raar vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:49

Daar kunnen wij toch niet over oordelen. Ik vind het juist nogal bijzonder, dat als dit idd al 1,5 jaar aan de hand is, dat de eigenaar hier zelf niet mee is gekomen. Is ook lekker zeg, blijven vangen, terwijl verzorger alleen nog maar verzorger is en geen bijrijder.
Misschien heeft de ts wel een ander paard gevonden waar ze op kan rijden voor een bijdrage en wil ze dit paard gewoon graag erbij blijven verzorgen, juist omdat ze die band heeft opgebouwd.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:55

In mijn ogen betaal je voor een bijrijdpaard omdat je er zelf ook beter van wordt en je doelen kan stellen met het paard. Wanneer de gezondheid van het paar dit niet meer toelaat of de situatie zo is dat het op den duur niet meer mogelijk is dan zou je die betaling best ter discussie mogen stellen om op een bepaald moment te reduceren of te stoppen.

Om nu meteen te zeggen “ik stop met betalen” is misschien wat rigoureus, maar je kan het bij de eigenaresse wel bespreekbaar maken en in overleg een moment qua kunnen van het paard bepalen wanneer het betalen stopt of verminderd. Bijvoorbeeld zolang staprondjes van minimaal een half uur nog kunnen is het prima, maar zodra dat teveel wordt voor het paard houd het op.

Het is een bijrijdpaard, geen eigen paard. Ik zie het zo dat de laatste 1,5 goodwill zijn geweest voor de opgebouwde band, maar op een gegeven moment wegen de baten niet meer op tegen de lasten.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:56

Ik zou sowieso niet betalen om een stal te mogen mesten en drollen te vangen in het land := Dan moet de eigenaar jou toch betalen :? Of dat je in ruil daarvoor ook leuke dingen met het paard mag doen.

Zou het zeker bespreken.

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:57

MiniMeLona schreef:
Daar kunnen wij toch niet over oordelen. Ik vind het juist nogal bijzonder, dat als dit idd al 1,5 jaar aan de hand is, dat de eigenaar hier zelf niet mee is gekomen. Is ook lekker zeg, blijven vangen, terwijl verzorger alleen nog maar verzorger is en geen bijrijder.
Misschien heeft de ts wel een ander paard gevonden waar ze op kan rijden voor een bijdrage en wil ze dit paard gewoon graag erbij blijven verzorgen, juist omdat ze die band heeft opgebouwd.

Bedankt voor de reacties. De reden waarom ik nog zo lang door ben blijven betalen is omdat hij een poos door een traject van onderzoeken is geweest. Ik vond het toen niet meer dan normaal om in die tijd door te blijven betalen. Ook omdat we toen nog niet wisten dat hij uiteindelijk met 'pensioen' zou gaan. Een andere reden is omdat ik dit best wel moeilijk vind om aan te kaarten. Ik heb absoluut een band met dit paard. En in mijn ogen blijf ik de eigenaar op deze manier ook helpen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:03

Als je er niet meer fanatiek en geregeld op kan rijden, maar je mest wel uit en neemt dus voor de eigenaar ook werk uit handen, vind ik het heel normaal dat je dit ter sprake wilt brengen.

Dan zou ik het zeer redelijk vinden dat je niets meer hoeft te betalen, maar dat je dan op de vaste dagen dat je komt uit mest in ruil voor het plezier dat je haalt uit het verzorgen en af en toe eens rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:04

Nou ts, woonde jij maar bij mij in de buurt, dan wist ik het wel eigenlijk... Zo te zien aan je profielnaam bijna mijn bouwjaar, en zo trouw blijven aan 1 paard, ik zou voor je tekenen.

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:06

Ik vind het eigenlijk jammer dat je er zelf over "moet" beginnen, de eigenaar had het zelf al wel voor mogen stellen :)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:07

Ik verplaats het topic even naar VP, Verzorgpaarden :-)

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:09

Persoonlijk had ik dit als eigenaar al ter sprake gebracht. Ik zou je dat niet meer laten betalen.

Ik snap ook dat het lastig is voor jou om ter sprake te brengen. Hoe is de band met de eigenaar? Je zou kunnen beginnen met te zeggen dat je erg dol bent op het paard en het graag wil blijven verzorgen, maar dat je het geld graag zou willen besteden aan een paard waarmee jij je rijtechnisch kunt ontwikkelen. Ik zou dat als eigenaar heel goed kunnen begrijpen?

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:10

Moest je bijrijder bij mijn paard(en) zijn zou je niet meer moeten betalen vanaf het moment dat echt rijden niet meer mogelijk is om welke reden ook.
Het feit dat je best veel zorg voor hem/haar op je neemt, had ik waarschijnlijk al geen 50€ durven vragen aan je... :o
Enkel mogen wandelen met een paard noem ik niet echt bijrijder, vind het raar dat de eigenaresse uit zichzelf niet gezegd heeft dat betalen nu niet meer nodig is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:11

Vaak is inderdaad niet duidelijk hoe de toekomst er uit gaat zien en zolang je in een onderzoekstraject zit en het nog alle kanten uit kan, vind ik het ook wel zo gepast om te blijven betalen. Nu na lange tijd duidelijk is geworden dat het iets blijvends is en dat je eigenlijk weinig meer met het paard kunt, zou ik het ook heel redelijk vinden als je het aan zou kaarten om te stoppen met betalen. Het bedrag dat je al die tijd betaald hebt staat ook voor een stukje genot. Het is al netjes dat je het paard en de eigenares niet laat vallen nu het paard niet meer 'bruikbaar' is.
Om eerlijk te zijn zou ik als eigenaar zelf al aangeboden hebben om niet meer te betalen en vooral blij zijn dat er iemand tijd en aandacht besteed aan mijn paard. In jouw geval zou ik het dus gewoon aankaarten, TS.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:13

Gesprek aangaan met eigenaar.

Vind het meer dan redelijk dat je nietbetaald en ook vreemd dat de eigenaar zelf niet heeft voorgesteld om de bijdage af te lassen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:13

Ik vind jouw vraag heel redelijk Anna.
vind het een beetje raar dat mensen hier suggereren dat je na 1,5 jaar niet meer terug mag komen op iets wat je de afgelopen 1.5 jaar gedaan hebt.

Eerlijk gezegd denk ik dat de eigenaar van jouw bijrijd/verzorgpaard heel blij mag zijn met je. En als je het aan de orde stelt zoals je het hier aan de orde stelt vind ik je oprecht redelijk. Dat zou je zo op deze manier aan de eigenaar van je paard voor kunnen leggen.

Nu ken ik de eigenaar niet en weet ook niet hoe makkelijk deze is in het gesprek, hoe redelijk hij of zij is. In het ergste geval gaat de eigenaar niet akkoord en wil hij/zij het op de zelfde manier voortzetten.

Weet je al wat jij dan gaat doen? Want dan kom je eigenlijk in een best lastige situatie. Je wil heel graag voor dit dier zorgen, maar je wil er eigenlijk niet meer voor betalen. Hoe ga je je voelen als blijkt dat de eigenaar dat wel wil? Ga je dan nog met evenveel plezier? Of voelt dit voor jou dan toch als een grens en moet je je dan voorbereiden op het stoppen met het verzorgen van dit dier, van afscheid nemen dus. Of kun je het dan opbrengen om op de oude voet door te gaan?
Daar moet je denk ik voor jezelf eerst even over na denken.

Maar, om terug te komen op je aanvankelijke vraag: Ik vind het heel redelijk om deze kwestie aan de eigenaar van het paard voor te leggen en te zeggen dat je graag wil blijven verzorgen, maar eigenlijk niet meer het hele bedrag wil betalen, gezien ook het feit dat het inderdaad meer verzorgen dan bijrijden is geworden.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:23

En heel eerlijk, moest je mijn bijrijder zijn, ik had je zelfs van in t begin al niet laten betalen :o
Waarom, ik zou al heel erg blij zijn met het werk wat je doet, wat jij doet, dat hoef ik al niet meer te doen plus mijn paard krijgt beweging, liefde, aandacht...