Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:50

Kirania schreef:
Oef, marsu, klinkt als hetzelfde verhaal als hier. Is iemand die iets jonger is geen optie (wat versta je onder volwassenen)? 30 + eigen lessen betalen voor een enkel dagje per week vind ik nu wel wat veel, maar dat is misschien ook omdat ik vroeg ter betaling in klussen en lessen, niet in een basisbedrag :j

Ik stond er ook van versteld hoe weinig mensen eigenlijk basisvaardigheden hadden in rijden toen ik nog een verzorger zocht.


Dat laatste dus. Ook op Facebook veel advertenties met rijtechnische foto’s erbij dat ik dacht woow.. dit is echt niet oké..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:11

Ik denk dat het ook een stukje overschatting is. Veel denken echt een paard correct op te leiden of iets bij te brengen terwijl dat niet echt het geval is. Laatst nog een advertentie op fb gezien. Al 10 jaar rijervaring, alle soorten paarden gereden, daarom ook niet bereid tot een bijdrage. Maar dan foto's bij met een kameelpaard dat vol op de binnenteugel wordt getrokken en houding/hulpen die zelfs een dood paard nog zouden kunnen laten staartzwiepen. T is niet gemakkelijk.

Paardengek in hart en nieren!

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:59

Amable schreef:
Ik ben vrij coulant, mocht het met mijn instructrice echt niet klikken dan kunnen we samen naar iemand anders kijken. Ik werk zelf ook professioneel in de paarden dus ken veel instructeurs. Er zijn meer mensen die ik fijn les vind geven, dus daar zou een bijrijder uit mogen kiezen wat mij betreft.


Zo zit ik er ook in.

Ik heb zelf les gehad van meerdere instructeurs en daar zitten zo al 4 van waar iemand uit zou kunnen krijgen een in overleg.

Komen ze met iemand anders die ik niet ken, dan zou ik daar graag eerst eens bij kijken voor ik diegene los laat op mijn paard.

hiphorse
Berichten: 1031
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:56

Nu mijn pony met pensioen gaat zit ik te twijfelen of ik een bijrijdpaard te zoeken. Maar een groot nadeel is dat ik sinds ik een eigen pony heb nog maar sporadisch op een ander paard/pony zit. Zou dit een groot nadeel kunnen zijn?
Soms denk ik even een tijdje op een manege te rijden zodat ik weer gewend zou raken aan andere paarden maar denk ook weer dat de manege mij snel gaat tegen staan of dat het mij gaat vervelen...
Wat zouden jullie doen?

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:10

hiphorse schreef:
Nu mijn pony met pensioen gaat zit ik te twijfelen of ik een bijrijdpaard te zoeken. Maar een groot nadeel is dat ik sinds ik een eigen pony heb nog maar sporadisch op een ander paard/pony zit. Zou dit een groot nadeel kunnen zijn?
Soms denk ik even een tijdje op een manege te rijden zodat ik weer gewend zou raken aan andere paarden maar denk ook weer dat de manege mij snel gaat tegen staan of dat het mij gaat vervelen...
Wat zouden jullie doen?


Nee joh. Gewoon dit melden bij je zoektocht. Dat je lang op hetzelfde dier hebt gereden. Ik heb onlangs na jaren weer op een ander paard gezeten. Iets heel anders. Van fjord naar een groot menpaard (onder het zadel nog groen)... ging heel goed.

Dus maak je niet te druk. Je hebt al enorm veel meerwaarde omdat je ervaring hebt en je paard niet zomaar wegdoet en het een mooi pensioen gunt. Geeft bij mij aan dat je juist een lieve en goede bijrijder kan zijn, die ik (als paardeneigenaar) wel de tijd wil gunnen om te wennen aan een ander paard.

Zie dat je iets te ver van Twente af woont. Bij mij was je zeker welkom. Dus maak je niet te druk en ga uit van je eigen kracht en kunde maar wees wel realistisch.

Wil je eens lekker komen bosrijden en zo je ervaring verbreden voor je zoektocht? Ook dan ben je welkom!!

Mama van mijn lieve meisjes

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:31

Daphara schreef:
Ik snap dus niet waarom er zo moeilijk door sommigen gedaan wordt over een bijdrage, in het geval dat er al in alles voorzien is, waar kun je nu nog gratis en voor niets paardrijden dan? In verhouding vind ik de bijdrages die ik hoor best meevallen, zeker als je dat omrekende naar wat ze betalen per keer dat er gereden wordt.


Ik zal even voor mij persoonlijk spreken, waarom ik best moeilijk doe over een bijdrage. Ik durf te stellen dat ik best wel een oké ruiter ben. Ik ga niet beweren dat ik een paard meteen naar de top rijd, maar ik kan wel netjes en met gevoel rondsturen en zeker bij een jong paard durf ik zo onbescheiden te zijn om te zeggen dat ik een hulp zou zijn. Alleen is mijn huidige paard door omstandigheden niet berijdbaar.

Ik heb dus tijd en zin om een paardje te rijden, maar niet de portemonnee om naast mijn eigen paard ook nog een flinke bijdrage te leveren aan een paard dat niet van mij is. Daarnaast vind ik dat je best veel geld investeert in een paard waar je echt helemaal niks aan te zeggen heb. Als ik nu ja zeg op een bijrijdpaard tegen 80 euro per maand en 6 maanden later beslist de eigenaar samen met paard naar de andere kant van het land te verhuizen, met wat blijf ik dan achter? Terug naar start met 480 euro minder. Alles wat je hebt opgebouwd, weg. Ik ben niet iemand die al gewoon maar blij is om op een paard te zitten, ik wil iets kunnen opbouwen, een doel hebben om naartoe te trainen, progressie maken zowel bij mezelf als het paard. Ik vind een betaald bijrijdpaard een te vage investering. Wat je krijgt in ruil voor jouw geld is te onzeker en te variabel.

Met als gevolg dat ik de zoektocht naar een bijrijdpaard gestopt ben en gewoon vrijblijvend de sportpaarden van een vriendin rijd. In deze constructie is het nog steeds de eigenaar die bepaalt, maar als zij over 6 maanden verhuist, dan is het voor mij terug naar start, maar gelukkig zonder 480 euro armer te zijn.

hiphorse
Berichten: 1031
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:54

Knert schreef:
hiphorse schreef:
Nu mijn pony met pensioen gaat zit ik te twijfelen of ik een bijrijdpaard te zoeken. Maar een groot nadeel is dat ik sinds ik een eigen pony heb nog maar sporadisch op een ander paard/pony zit. Zou dit een groot nadeel kunnen zijn?
Soms denk ik even een tijdje op een manege te rijden zodat ik weer gewend zou raken aan andere paarden maar denk ook weer dat de manege mij snel gaat tegen staan of dat het mij gaat vervelen...
Wat zouden jullie doen?


Nee joh. Gewoon dit melden bij je zoektocht. Dat je lang op hetzelfde dier hebt gereden. Ik heb onlangs na jaren weer op een ander paard gezeten. Iets heel anders. Van fjord naar een groot menpaard (onder het zadel nog groen)... ging heel goed.

Dus maak je niet te druk. Je hebt al enorm veel meerwaarde omdat je ervaring hebt en je paard niet zomaar wegdoet en het een mooi pensioen gunt. Geeft bij mij aan dat je juist een lieve en goede bijrijder kan zijn, die ik (als paardeneigenaar) wel de tijd wil gunnen om te wennen aan een ander paard.

Zie dat je iets te ver van Twente af woont. Bij mij was je zeker welkom. Dus maak je niet te druk en ga uit van je eigen kracht en kunde maar wees wel realistisch.

Wil je eens lekker komen bosrijden en zo je ervaring verbreden voor je zoektocht? Ook dan ben je welkom!!



Dank voor je lieve reactie <3

Twente is inderdaad hellaas te ver..

ik verstop mijn pony onder een deken zodat jij het mooie er niet van af kan kijken

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:58

Gini schreef:
Daphara schreef:
Ik snap dus niet waarom er zo moeilijk door sommigen gedaan wordt over een bijdrage, in het geval dat er al in alles voorzien is, waar kun je nu nog gratis en voor niets paardrijden dan? In verhouding vind ik de bijdrages die ik hoor best meevallen, zeker als je dat omrekende naar wat ze betalen per keer dat er gereden wordt.


Ik zal even voor mij persoonlijk spreken, waarom ik best moeilijk doe over een bijdrage. Ik durf te stellen dat ik best wel een oké ruiter ben. Ik ga niet beweren dat ik een paard meteen naar de top rijd, maar ik kan wel netjes en met gevoel rondsturen en zeker bij een jong paard durf ik zo onbescheiden te zijn om te zeggen dat ik een hulp zou zijn. Alleen is mijn huidige paard door omstandigheden niet berijdbaar.

Ik heb dus tijd en zin om een paardje te rijden, maar niet de portemonnee om naast mijn eigen paard ook nog een flinke bijdrage te leveren aan een paard dat niet van mij is. Daarnaast vind ik dat je best veel geld investeert in een paard waar je echt helemaal niks aan te zeggen heb. Als ik nu ja zeg op een bijrijdpaard tegen 80 euro per maand en 6 maanden later beslist de eigenaar samen met paard naar de andere kant van het land te verhuizen, met wat blijf ik dan achter? Terug naar start met 480 euro minder. Alles wat je hebt opgebouwd, weg. Ik ben niet iemand die al gewoon maar blij is om op een paard te zitten, ik wil iets kunnen opbouwen, een doel hebben om naartoe te trainen, progressie maken zowel bij mezelf als het paard. Ik vind een betaald bijrijdpaard een te vage investering. Wat je krijgt in ruil voor jouw geld is te onzeker en te variabel.

Met als gevolg dat ik de zoektocht naar een bijrijdpaard gestopt ben en gewoon vrijblijvend de sportpaarden van een vriendin rijd. In deze constructie is het nog steeds de eigenaar die bepaalt, maar als zij over 6 maanden verhuist, dan is het voor mij terug naar start, maar gelukkig zonder 480 euro armer te zijn.


Jammer dat je selectief quote. Maar zoals ik al zei zijn de echt goede ruiters moeilijk te vinden. Je vriendin zou je waarschijnlijk niet op haar paarden laten rijden als je niet een toevoeging kon brengen voor haar paarden.

Sinds wanneer is paardrijden trouwens alleen investeren in het paard?

€80 per maand staat dan gelijk aan wat, gemiddeld 12 keer rijden? Dat maal het aantal uren dat je er op zit, en dan kom je op grofweg 72 uur paardrijden voor €480 en dat is dan weggegooid geld? En de ervaring dan? Dat is in 6 maanden 72 uur training voor je eigen lijf, je eigen rijkkunsten trainen en steeds een beetje beter worden, of in ieder geval op niveau blijven.

Voor 72 uur rondhobbelen op een manege paard ben je veel en veel meer kwijt.

Als een eigen paard komt te overlijden is al dat geld en moeite die een eigenaar er in gestoken heeft toch ook niet alleen weggegooid geld, de eigenaar houdt er dan toch een boel ervaring en herinneringen er aan over?

Ik heb in 2005 mijn paarden verkocht en ben er 12 jaar helemaal uit geweest. Nou, ik zou wensen dat ik wel doorgereden had en niet na 12 jaar mijn lijf opnieuw alles moest leren. In mijn hoofd wist ik precies wat de bedoeling was, maar mijn lijf wilde niet mee. Er is heel wat les voor nodig geweest om me daar weer een beetje bij in de buurt te krijgen en ik ben nog niet op het niveau waar ik gestopt ben in 2005.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:59

Gini schreef:
Daphara schreef:
Ik snap dus niet waarom er zo moeilijk door sommigen gedaan wordt over een bijdrage, in het geval dat er al in alles voorzien is, waar kun je nu nog gratis en voor niets paardrijden dan? In verhouding vind ik de bijdrages die ik hoor best meevallen, zeker als je dat omrekende naar wat ze betalen per keer dat er gereden wordt.


Ik zal even voor mij persoonlijk spreken, waarom ik best moeilijk doe over een bijdrage. Ik durf te stellen dat ik best wel een oké ruiter ben. Ik ga niet beweren dat ik een paard meteen naar de top rijd, maar ik kan wel netjes en met gevoel rondsturen en zeker bij een jong paard durf ik zo onbescheiden te zijn om te zeggen dat ik een hulp zou zijn. Alleen is mijn huidige paard door omstandigheden niet berijdbaar.

Ik heb dus tijd en zin om een paardje te rijden, maar niet de portemonnee om naast mijn eigen paard ook nog een flinke bijdrage te leveren aan een paard dat niet van mij is. Daarnaast vind ik dat je best veel geld investeert in een paard waar je echt helemaal niks aan te zeggen heb. Als ik nu ja zeg op een bijrijdpaard tegen 80 euro per maand en 6 maanden later beslist de eigenaar samen met paard naar de andere kant van het land te verhuizen, met wat blijf ik dan achter? Terug naar start met 480 euro minder. Alles wat je hebt opgebouwd, weg. Ik ben niet iemand die al gewoon maar blij is om op een paard te zitten, ik wil iets kunnen opbouwen, een doel hebben om naartoe te trainen, progressie maken zowel bij mezelf als het paard. Ik vind een betaald bijrijdpaard een te vage investering. Wat je krijgt in ruil voor jouw geld is te onzeker en te variabel.

Met als gevolg dat ik de zoektocht naar een bijrijdpaard gestopt ben en gewoon vrijblijvend de sportpaarden van een vriendin rijd. In deze constructie is het nog steeds de eigenaar die bepaalt, maar als zij over 6 maanden verhuist, dan is het voor mij terug naar start, maar gelukkig zonder 480 euro armer te zijn.



Ik ben het wel met je eens idd! Ik zou zelf ook niks meer willen betalen naast mijn eigen paarden. Ik vind eigen paarden rijden niet te vergelijken met manege paarden rijden. Een manege is een bedrijf.

Je hebt idd niets te zeggen daarom heb ik er na 4 jaar leasen een eind aan gemaakt en een eigen paard gekocht. Door een geschil met de eigenaresse. Paard was geblesseerd langer dan een half jaar. Toen t gebeurde was ik op vakantie. Ze wilde er geen dierenarts bij halen, maar ik wel. Geloof me dan heb je als bijrijder niks te zeggen, maar ik moest wel door betalen. Beetje krom vond ik dat. Van al dat geld dat ik geïnvesteerd heb in dat paard, had ik al eerder een eigen paard kunnen kopen. Het was dat ik gek was op dat dier en kon lezen en schrijven.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:06

Daphara schreef:
Gini schreef:

Ik zal even voor mij persoonlijk spreken, waarom ik best moeilijk doe over een bijdrage. Ik durf te stellen dat ik best wel een oké ruiter ben. Ik ga niet beweren dat ik een paard meteen naar de top rijd, maar ik kan wel netjes en met gevoel rondsturen en zeker bij een jong paard durf ik zo onbescheiden te zijn om te zeggen dat ik een hulp zou zijn. Alleen is mijn huidige paard door omstandigheden niet berijdbaar.

Ik heb dus tijd en zin om een paardje te rijden, maar niet de portemonnee om naast mijn eigen paard ook nog een flinke bijdrage te leveren aan een paard dat niet van mij is. Daarnaast vind ik dat je best veel geld investeert in een paard waar je echt helemaal niks aan te zeggen heb. Als ik nu ja zeg op een bijrijdpaard tegen 80 euro per maand en 6 maanden later beslist de eigenaar samen met paard naar de andere kant van het land te verhuizen, met wat blijf ik dan achter? Terug naar start met 480 euro minder. Alles wat je hebt opgebouwd, weg. Ik ben niet iemand die al gewoon maar blij is om op een paard te zitten, ik wil iets kunnen opbouwen, een doel hebben om naartoe te trainen, progressie maken zowel bij mezelf als het paard. Ik vind een betaald bijrijdpaard een te vage investering. Wat je krijgt in ruil voor jouw geld is te onzeker en te variabel.

Met als gevolg dat ik de zoektocht naar een bijrijdpaard gestopt ben en gewoon vrijblijvend de sportpaarden van een vriendin rijd. In deze constructie is het nog steeds de eigenaar die bepaalt, maar als zij over 6 maanden verhuist, dan is het voor mij terug naar start, maar gelukkig zonder 480 euro armer te zijn.


Jammer dat je selectief quote. Maar zoals ik al zei zijn de echt goede ruiters moeilijk te vinden. Je vriendin zou je waarschijnlijk niet op haar paarden laten rijden als je niet een toevoeging kon brengen voor haar paarden.

Sinds wanneer is paardrijden trouwens alleen investeren in het paard?

€80 per maand staat dan gelijk aan wat, gemiddeld 12 keer rijden? Dat maal het aantal uren dat je er op zit, en dan kom je op grofweg 72 uur paardrijden voor €480 en dat is dan weggegooid geld? En de ervaring dan? Dat is in 6 maanden 72 uur training voor je eigen lijf, je eigen rijkkunsten trainen en steeds een beetje beter worden, of in ieder geval op niveau blijven.

Voor 72 uur rondhobbelen op een manege paard ben je veel en veel meer kwijt.

Als een eigen paard komt te overlijden is al dat geld en moeite die een eigenaar er in gestoken heeft toch ook niet alleen weggegooid geld, de eigenaar houdt er dan toch een boel ervaring en herinneringen er aan over?

Ik heb in 2005 mijn paarden verkocht en ben er 12 jaar helemaal uit geweest. Nou, ik zou wensen dat ik wel doorgereden had en niet na 12 jaar mijn lijf opnieuw alles moest leren. In mijn hoofd wist ik precies wat de bedoeling was, maar mijn lijf wilde niet mee. Er is heel wat les voor nodig geweest om me daar weer een beetje bij in de buurt te krijgen en ik ben nog niet op het niveau waar ik gestopt ben in 2005.


Ik antwoord gewoon heel persoonlijk met mijn eigen gevoel en mijn eigen visie op jouw vraag, niet meer niet minder. Ik dacht dat dat de bedoeling was en het een oprechte vraag was, maar blijkbaar quote ik dan selectief. Excuseer.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:40

Gini schreef:
Daphara schreef:
Jammer dat je selectief quote. Maar zoals ik al zei zijn de echt goede ruiters moeilijk te vinden. Je vriendin zou je waarschijnlijk niet op haar paarden laten rijden als je niet een toevoeging kon brengen voor haar paarden.

Sinds wanneer is paardrijden trouwens alleen investeren in het paard?

€80 per maand staat dan gelijk aan wat, gemiddeld 12 keer rijden? Dat maal het aantal uren dat je er op zit, en dan kom je op grofweg 72 uur paardrijden voor €480 en dat is dan weggegooid geld? En de ervaring dan? Dat is in 6 maanden 72 uur training voor je eigen lijf, je eigen rijkkunsten trainen en steeds een beetje beter worden, of in ieder geval op niveau blijven.

Voor 72 uur rondhobbelen op een manege paard ben je veel en veel meer kwijt.

Als een eigen paard komt te overlijden is al dat geld en moeite die een eigenaar er in gestoken heeft toch ook niet alleen weggegooid geld, de eigenaar houdt er dan toch een boel ervaring en herinneringen er aan over?

Ik heb in 2005 mijn paarden verkocht en ben er 12 jaar helemaal uit geweest. Nou, ik zou wensen dat ik wel doorgereden had en niet na 12 jaar mijn lijf opnieuw alles moest leren. In mijn hoofd wist ik precies wat de bedoeling was, maar mijn lijf wilde niet mee. Er is heel wat les voor nodig geweest om me daar weer een beetje bij in de buurt te krijgen en ik ben nog niet op het niveau waar ik gestopt ben in 2005.


Ik antwoord gewoon heel persoonlijk met mijn eigen gevoel en mijn eigen visie op jouw vraag, niet meer niet minder. Ik dacht dat dat de bedoeling was en het een oprechte vraag was, maar blijkbaar quote ik dan selectief. Excuseer.


Nou nou, niet zo op de teentjes getrapt doen. Ik vond het gewoon jammer dat je het stuk weg liet dat de reactie was op Sherans stukje over wat nou een hoger niveau is. Omdat het in mijn optiek zeker wel van toepassing is op de redelijkheid van een eigen bijdrage van de ruiter (of juist niet). Zoals ik al zei, jouw vriendin zou je niet voor niets op haar sportpaarden laten rijden als je er geen feeling voor zou hebben en niets toe te voegen hebt in het rijden.

Maar dan de berekening die jij doet en het aantal uur rijden die er tegenover staat. Voor een amateur/basis ruiter, zijn dat vaak toch geen hele vreemde bedragen als je het terug rekent naar wat er betaald wordt per keer dat je er op zit.
In het geval dat er in alles voorzien is, iemand geen klusjes hoeft te doen en gewoon lol met de knol mag hebben een X aantal keer per week... Ik heb het omgerekend nog niet voor meer dan €10 per keer dat er gereden wordt, in dit topic voorbij zien komen. Zijn dat nou echt zulke onoverkomelijke bedragen en weggegooid geld wanneer er gestopt wordt met een bijrijpaard?

Telt de training die je er van als ruiter hebt helemaal niet mee?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:25

Blijft altijd de blijvende discussie: bedrag vragen of niet.

Ik heb nooit hoeven betalen voor mijn bijrijdpaarden. Ik betaalde natuurlijk wel lessen. Daarnaast vind ik de verzorging prettig om secuur te doen. Het waren altijd stallen met zelf uitmesten en/of eens een keer wat paarden binnen of buitenzetten. Tel daarbij op om goed voor de spullen te zorgen, tuig eens te cleanen en vetten, borstels schoonmaken etc. In vakanties er dagelijks komen, bij “raar weer” toch in de avond even langs voor een deken erop gooien etc. Je ontlast een eigenaar behoorlijk door op die manier veel te delen en geen stress te hebben over ziekte/vakanties/en andere last minute problemen. Mijn inziens is het dan in balans. Ik vind dat een fijne deal. Geld heb ik niet dusdanig en aandacht en zin om wat terug te doen wel.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:58

Hannanas schreef:
Blijft altijd de blijvende discussie: bedrag vragen of niet.

Ik heb nooit hoeven betalen voor mijn bijrijdpaarden. Ik betaalde natuurlijk wel lessen. Daarnaast vind ik de verzorging prettig om secuur te doen. Het waren altijd stallen met zelf uitmesten en/of eens een keer wat paarden binnen of buitenzetten. Tel daarbij op om goed voor de spullen te zorgen, tuig eens te cleanen en vetten, borstels schoonmaken etc. In vakanties er dagelijks komen, bij “raar weer” toch in de avond even langs voor een deken erop gooien etc. Je ontlast een eigenaar behoorlijk door op die manier veel te delen en geen stress te hebben over ziekte/vakanties/en andere last minute problemen. Mijn inziens is het dan in balans. Ik vind dat een fijne deal. Geld heb ik niet dusdanig en aandacht en zin om wat terug te doen wel.


Is een mooie deal toch?
Ik had dat ook met mijn bijrijpaarden, als je een stuk verantwoordelijkheid mee kan dragen met de eigenaar is dat voor beiden erg fijn.

Vandaag was ik op stal en mijn stalgenoot/(tijdelijke) bijrijder was er ook, ze was even lekker met haar eigen paard bezig geweest. Ze had gister ook voor het eerst een buitenrit met de mijne gemaakt en dat ging zo lekker dat ze gelijk een rondje van 10 km gemaakt heeft. Ze vertelde vanmiddag wel dat ze toch wat moeite heeft gehad met opstappen, dus we hebben de mijne uit de wei gehaald, opgezadeld en wat “opstap training” samen gedaan. Duke kan namelijk inparkeren op commando, dat heb ik hem geleerd, omdat hij vroeger te veel spanning opbouwde met opstappen. Maar zoals met elk trucje moet het commando goed en duidelijk gegeven worden en het inparkeren eerst los van het opstappen worden behandeld. Pas als hij ontspannen naast de kruk staat kan er opgestapt worden. Zie je die twee niet los en wil je te snel bezig met opstappen, dan kan hij er vandoor schieten als je de voet in de beugel zet. Geef je het commando en/of de hulp te onduidelijk, dan wordt hij gefrustreerd.
Dus we hebben Duke wel 15x laten inparkeren voor verschillende krukjes op verschillende plekken en pas als hij ontspande stapte ze op. Dat ging echt super, dus zijn we beiden weer geholpen.

Toevallig kwam de prof ruiter waarvan ik les krijg en die hem (nu ik tijdelijk zelf niet kan rijden) 2x per week voor mij rijdt, ook nog even langs en samen hebben we overlegd dat stalgenoot voorlopig les gaat nemen met Duke en we ieders de helft van de les betalen.
Mijn instructeur gaat dan terug naar 1x per week rijden en stalgenootje kan hem dan nog wat vaker tussendoor pakken, omdat die van haar alleen stapvoets onder het zadel mag lopen komt dat ons beiden wel uit dat ze de mijne erbij rijdt.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:04

Daphara schreef:
Nou nou, niet zo op de teentjes getrapt doen. Ik vond het gewoon jammer dat je het stuk weg liet dat de reactie was op Sherans stukje over wat nou een hoger niveau is. Omdat het in mijn optiek zeker wel van toepassing is op de redelijkheid van een eigen bijdrage van de ruiter (of juist niet). Zoals ik al zei, jouw vriendin zou je niet voor niets op haar sportpaarden laten rijden als je er geen feeling voor zou hebben en niets toe te voegen hebt in het rijden.

Maar dan de berekening die jij doet en het aantal uur rijden die er tegenover staat. Voor een amateur/basis ruiter, zijn dat vaak toch geen hele vreemde bedragen als je het terug rekent naar wat er betaald wordt per keer dat je er op zit.
In het geval dat er in alles voorzien is, iemand geen klusjes hoeft te doen en gewoon lol met de knol mag hebben een X aantal keer per week... Ik heb het omgerekend nog niet voor meer dan €10 per keer dat er gereden wordt, in dit topic voorbij zien komen. Zijn dat nou echt zulke onoverkomelijke bedragen en weggegooid geld wanneer er gestopt wordt met een bijrijpaard?

Telt de training die je er van als ruiter hebt helemaal niet mee?


Klopt dat jouw bericht niet heel lekker bij me binnenkwam.

Ik had eerder zelf ook al de vraag gesteld of een ruiter enkel een dienst bewijst wanneer het paard naar een hoger niveau gereden wordt. Levert een ervaren en goede ruiter niet sowieso een dienst juist door het dier te rijden? Als het paard met bijrijder 5 dagen in de week bereden wordt en zonder bijrijder 2, is het dan geen dienst om een paard 'op regelmatige basis te trainen' zonder dat dat meteen in wedstrijdniveau zichtbaar is?

Uiteraard rijd ik de paarden van die vriendin omdat het een toegevoegde waarde heeft. Maar die waarde uit zich niet echt in het bekomen van een hoger sportniveau. Dat is toch nog steeds grotendeels de verdienste van mijn vriendin die zelf intensief met haar paarden traint. Mijn taak bestaat erin om dus de paarden netjes en soepel en getraind te houden op dagen dat zij er niet aan toekomt om alle paarden te rijden. En uiteraard zal mijn training onrechtstreeks ook bijdragen aan een betere sportprestatie, maar ik zie mezelf daarin niet als hoofdrolspeler, dat is de eigenaar.

Welke bijrijder vindt het gemiddeld genomen wel oké om een bedrag te betalen? Mensen zonder een eigen paard die de verantwoordelijkheid van een eigen paard (op alle vlakken) niet willen of kunnen dragen, mensen die van de manege komen en het bijrijdpaard als tussenstap zien naar een eigen paard, mensen die nog relatief onervaren zijn en waarbij het paard echt de leermeester is,...

Dat is oké he! Ik ben absoluut niet tegen een bijdrage. Maar ik zie wel in dat het verschillende doelgroepen aanspreekt. En ervaren ruiters die netjes rondrijden en een paard goed kunnen rondsturen gaan minder snel geneigd zijn om een bijdrage te betalen. Die krijgen via via wel altijd een paard onder hun kont, zeker als ze het gratis doen. Want dan spreek je eerder over win-win: de eigenaar van het paard heeft ademruimte en weet dat zijn paard altijd goed gereden wordt ook wanneer hij/zij zelf geen tijd heeft. En de ruiter heeft natuurlijk een paard om mee te trainen.

Wat me dus bij mijn punt brengt: als je zoektocht naar een echt goede, ervaren bijrijder heel stroef verloopt, dan zou dat dus juist kunnen liggen aan het feit dat een bijdrage gevraagd wordt. Met die bijdrage spreek je in mijn ogen juist de doelgroep aan van de basisruiters waar ik hierboven een beeld van heb geschetst.

In mijn logica zie ik het grofweg als volgt (wanneer het puur om rijden gaat en er geen klusjes bij komen kijken):
Paard verbetert de ruiter = ruiter betaalt aan eigenaar
Paard en ruiter verbeteren elkaar = win-win, niemand betaalt
Ruiter verbetert paard = eigenaar betaalt aan ruiter

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:10

Gini schreef:
Daphara schreef:
Nou nou, niet zo op de teentjes getrapt doen. Ik vond het gewoon jammer dat je het stuk weg liet dat de reactie was op Sherans stukje over wat nou een hoger niveau is. Omdat het in mijn optiek zeker wel van toepassing is op de redelijkheid van een eigen bijdrage van de ruiter (of juist niet). Zoals ik al zei, jouw vriendin zou je niet voor niets op haar sportpaarden laten rijden als je er geen feeling voor zou hebben en niets toe te voegen hebt in het rijden.

Maar dan de berekening die jij doet en het aantal uur rijden die er tegenover staat. Voor een amateur/basis ruiter, zijn dat vaak toch geen hele vreemde bedragen als je het terug rekent naar wat er betaald wordt per keer dat je er op zit.
In het geval dat er in alles voorzien is, iemand geen klusjes hoeft te doen en gewoon lol met de knol mag hebben een X aantal keer per week... Ik heb het omgerekend nog niet voor meer dan €10 per keer dat er gereden wordt, in dit topic voorbij zien komen. Zijn dat nou echt zulke onoverkomelijke bedragen en weggegooid geld wanneer er gestopt wordt met een bijrijpaard?

Telt de training die je er van als ruiter hebt helemaal niet mee?


Klopt dat jouw bericht niet heel lekker bij me binnenkwam.

Ik had eerder zelf ook al de vraag gesteld of een ruiter enkel een dienst bewijst wanneer het paard naar een hoger niveau gereden wordt. Levert een ervaren en goede ruiter niet sowieso een dienst juist door het dier te rijden? Als het paard met bijrijder 5 dagen in de week bereden wordt en zonder bijrijder 2, is het dan geen dienst om een paard 'op regelmatige basis te trainen' zonder dat dat meteen in wedstrijdniveau zichtbaar is?

Uiteraard rijd ik de paarden van die vriendin omdat het een toegevoegde waarde heeft. Maar die waarde uit zich niet echt in het bekomen van een hoger sportniveau. Dat is toch nog steeds grotendeels de verdienste van mijn vriendin die zelf intensief met haar paarden traint. Mijn taak bestaat erin om dus de paarden netjes en soepel en getraind te houden op dagen dat zij er niet aan toekomt om alle paarden te rijden. En uiteraard zal mijn training onrechtstreeks ook bijdragen aan een betere sportprestatie, maar ik zie mezelf daarin niet als hoofdrolspeler, dat is de eigenaar.

Welke bijrijder vindt het gemiddeld genomen wel oké om een bedrag te betalen? Mensen zonder een eigen paard die de verantwoordelijkheid van een eigen paard (op alle vlakken) niet willen of kunnen dragen, mensen die van de manege komen en het bijrijdpaard als tussenstap zien naar een eigen paard, mensen die nog relatief onervaren zijn en waarbij het paard echt de leermeester is,...

Dat is oké he! Ik ben absoluut niet tegen een bijdrage. Maar ik zie wel in dat het verschillende doelgroepen aanspreekt. En ervaren ruiters die netjes rondrijden en een paard goed kunnen rondsturen gaan minder snel geneigd zijn om een bijdrage te betalen. Die krijgen via via wel altijd een paard onder hun kont, zeker als ze het gratis doen. Want dan spreek je eerder over win-win: de eigenaar van het paard heeft ademruimte en weet dat zijn paard altijd goed gereden wordt ook wanneer hij/zij zelf geen tijd heeft. En de ruiter heeft natuurlijk een paard om mee te trainen.

Wat me dus bij mijn punt brengt: als je zoektocht naar een echt goede, ervaren bijrijder heel stroef verloopt, dan zou dat dus juist kunnen liggen aan het feit dat een bijdrage gevraagd wordt. Met die bijdrage spreek je in mijn ogen juist de doelgroep aan van de basisruiters waar ik hierboven een beeld van heb geschetst.

In mijn logica zie ik het grofweg als volgt (wanneer het puur om rijden gaat en er geen klusjes bij komen kijken):
Paard verbetert de ruiter = ruiter betaalt aan eigenaar
Paard en ruiter verbeteren elkaar = win-win, niemand betaalt
Ruiter verbetert paard = eigenaar betaalt aan ruiter


Dan zijn we het gewoon grotendeels met elkaar eens in de situatie dat voor alles voorzien is en er geen klussen of extra’s bij komen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:56

Ik vind dat er soms vergeten wordt dat je voor een deel van de week beschikking hebt over een soort van leasepaard. Bij een eigen paard hadden alle lasten gedragen moeten worden. Dus alle kosten, alle risico's en al het werk er van.

Ook voor een goede bijrijder kan het een manier zijn om bij te weinig budget of te weinig tijd, toch een soort van gedeeld eigen paard te hebben. Toch lekker door te rijden en te trainen of lessen op hoger niveau en meer stabiliteit dan bij manegelessen.

Alleen al om die reden vind ik het kunnen dat iemand zegt: ik deel mijn paard, geef hem een aantal dagen ter beschikken nog, en die dagen mag je hem gebruiken en doen wat je leuk vind, maar dan deel je voor die dagen ook mee in de kosten en het werk. Wil je dan net het paard lessen, of starten, dan komt dat er logischerwijs nog overheen.

Ook bij de eigenaar komen dat soort kosten er bij.

Het gaat er dus in mijn ogen niet om of iemand het terecht kan vragen, of zal vragen, maar meer wat jij als bijrijder er voor over hebt om dat betreffende paard te rijden.

Een stug en er vervelend paard zou ik geld toe willen voor mijn moeite en pogingen het dier te verbeteren.

Voor een super getalenteerd paard wat voor mij heel fijn te rijden is, en ik de halve week als van mij mag beschouwen en waar ik dressuurmatig snel mee verder kan groeien...

Daar wil ik wellicht wel een bijdrage voor ge ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 01:03

joyce B schreef:
Voor een super getalenteerd paard wat voor mij heel fijn te rijden is, en ik de halve week als van mij mag beschouwen en waar ik dressuurmatig snel mee verder kan groeien...

Daar wil ik wellicht wel een bijdrage voor ge ruiken.


Snap wat je bedoelt..
Maar hoevaak komt deze situatie zoals jij hem omschrijft voor?
Het is vaker andersom leert de praktijk.

Sheran
Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:26

Ja het is zoals jij zegt, Joyce... als ik een leasepaard zou nemen (waar je vaak overigens een stuk meer mee mag dan met een verzorgpaard en waar vaak meer toekomst in zit) zou ik een paard nemen waar ik echt verder mee kan komen. Ik ga geen paard leasen dat ik als het ware ga inrijden of doorrijden.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

miramii
Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:25

Het is toch vrij simpel:
Als je als bijrijder geen bijdrage wilt betalen, loop je het risico niets te vinden. Dan kan het dus zijn dat je je verwachtingen moet bijstellen of beland je in het bijrijders topic. Als je als eigenaar vast blijft houden aan een bijdrage idem. Je loopt gewoonweg risico dat je zoektocht spaak loopt in je principes.

De vraag voor beide kanten is dus: is dit het je waard?

Overigens zijn er nog zoveel meer factoren die meespelen in deze discussie. Geld moet bijvoorbeeld er wel zijn om te kunnen betalen (en niet alleen studenten kunnen er krap bij zitten). Dus het is niet per definitie onwil.
De discussie nu gaat uit van de situatie waarin dit wel zo is. Fijn als dat er is, maar daarmee sluit je dus wel een groep uit. Niets ergs aan, maar daarmee verklein je je doelgroep. Zo simpel is het.

:+

Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:39

miramii schreef:
Het is toch vrij simpel:
Als je als bijrijder geen bijdrage wilt betalen, loop je het risico niets te vinden. Dan kan het dus zijn dat je je verwachtingen moet bijstellen of beland je in het bijrijders topic. Als je als eigenaar vast blijft houden aan een bijdrage idem. Je loopt gewoonweg risico dat je zoektocht spaak loopt in je principes.

De vraag voor beide kanten is dus: is dit het je waard?

Overigens zijn er nog zoveel meer factoren die meespelen in deze discussie. Geld moet bijvoorbeeld er wel zijn om te kunnen betalen (en niet alleen studenten kunnen er krap bij zitten). Dus het is niet per definitie onwil.
De discussie nu gaat uit van de situatie waarin dit wel zo is. Fijn als dat er is, maar daarmee sluit je dus wel een groep uit. Niets ergs aan, maar daarmee verklein je je doelgroep. Zo simpel is het.


Mooie conclusie!!!!
Zo kan je de ideale match mislopen

Mama van mijn lieve meisjes

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:47

En uiteindelijk is er ook nog de koude kwestie van marktwaarde.

Daar waar een flink aanbod is van bijrijdpaarden en weinig ruiters zal niemand geld vragen, ook niet voor hun perfect opgeleide paard op all-in stalling, omdat je dan simpelweg niemand vindt. Daar waar veel ruiters zijn en weinig bijrijdpaarden zal je zelf voor het poetsen moeten betalen, omdat je anders als ruiter niks vindt, en voor de eigenaren is het altijd wel prettig om wat extra centen (en daarmee ook motivatie bij de leaser om echt te komen..) te hebben.

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:13

Sheran schreef:
Ja het is zoals jij zegt, Joyce... als ik een leasepaard zou nemen (waar je vaak overigens een stuk meer mee mag dan met een verzorgpaard en waar vaak meer toekomst in zit) zou ik een paard nemen waar ik echt verder mee kan komen. Ik ga geen paard leasen dat ik als het ware ga inrijden of doorrijden.


Ik snap dat je dat niet doet. Vaak is t zo dat projecten aangeboden worden voor een bijrijder en de goede paarden/leer paarden niet aan geboden worden bij bijrijders. Je moet net geluk hebben.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:21

Ik ben wel eerlijk. Misschien kom ik nu heel denigrerend over hoor. Maar ik zou zelf geen bijdrage willen betalen als ik met een paard alleen grondwerk kan doen of naar buiten kan of dat je een project mag door rijden. Ik heb overigens wel betaald voor een paard waarbij ik alleen op de grond kon werken. Ik heb haar toen voor de kar beleerd. Dat vond ik wel heel leuk om te doen, maar als ik nu terug zou kijken zou ik dat niet meer betalen. Ik snap wel dat bijrijders alleen willen betalen voor paarden die als leermeester zijn. Begrijp ik heel goed. Helaas zijn deze paarden beperkt. Of je moet een hele goede handige ruiter zijn, dan krijg je hier en daar wel wat aangeboden. Maar de meeste bijrijders zijn net manege af helaas.

JoyceB zei net dat je als eigenaar ook kosten maakt, dat klopt. Mijn paard kost mij veel geld in de maand, maar het betekent niet dat als jij je paard ter beschikking stelt dat de bijrijder altijd die ruimte heeft om zelf te bepalen wat te doen en volgens haar visie. Het zal altijd volgens de visie gaan van de eigenaar.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Ineke2
Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 05:41

Er worden hier ook paarden aangeboden nog niet onder het zadel en moeten nog opgevoed worden. Vragen ze ook een bijdrage voor 8)7
Ben gekke henkie niet...

Wil best poetsen, helpen met verkeersmak maken etc... maar daar ga ik toch echt geen geld voor geven.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sosha
Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:47

Wat iemand wel of niet wil betalen als bijrijder, dat bepaalt iedere bijrijder natuurlijk voor zich.
Maar voor een kleine vergelijking.
Ik lease nu een quarter (zeer braaf) voor 135 in de maand (3 x per week rijden) incl stübben zadel en hoofdstel.
Locatie heeft goede binnen en buitenbak en mogelijkheid om naar ander leasepaard over te stappen als je dat wil. Er lopen ook paarden op behoorlijk niveau. Je hoeft verder niets te doen als je paard uit de wei te vissen en te poetsen.

Dit is een commercieel bedrijf. Dan vind ik dat sommige particulieren wel erg veel vragen in verhouding.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers