Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 05:04

Wat bedoel je met 'af en toe mesten'? Er is nogal een verschil tussen 10 kruiwagens per week of 1tje per maand.

In de winter zal rijden bijna niet mogelijk zijn zonder piste. Het buitenrijden wel, maar hangt wat af van je paard. Is die bomproof of nogal schrikkerig? Afhankelijk van hoe vaak je moet mesten en hoe braaf je paard is, zou ik dan een bijdrage tot max 50 euro vragen (waarbij 50 echt voor bijna nooit klusjes, 0-25 er verplicht wekelijks meerdere kruiwagens mest van de wei gehaald moeten worden).

Eventueel kan je wel spitsen tussen zomer en winter bijdrage, aangezien er in de zomer meer mogelijk is op een wei. Helaas zullen veel bijrijders in de winter wel afhaken vrees ik.

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:43

De combinatie helpen + betalen snap ik nooit zo goed tenzij het 'helpen' echt wel minimaal is, bvb 1x per maand tuig poetsen ofzo.
Maar als er iemand veel werk uit handen neemt (+alle bijhorende verantwoordelijkheid), waarom dan nog eens extra betalen? Dat zou ik echt niet willen doen.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 01:59

Ja, maar gimme_joy, bij jou kunnen ze ook niet rijden toch? Dan lijkt het me wel een eerlijke deal :)

Laatst zag ik een advertentie voor een merrieveulen. Je mocht ze helemaal verzorgen en opvoeden (beestje was een jaar oud), en was 80 euro 'omdat ze zo duur is'. Ja hallo 8)7. Ik heb nu een eigen paard, maar daarvoor bijgereden voor een kleine bijdrage (om en bij de 50 euro) en geen klussen. Fair deal :) ben deze eigenaresse nog altijd zeer dankbaar.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:35

Och troost jullie... eigenaars zijn net zo erg :roll: heb er hier ook eentje die altijd afspraken nakomt en telefoon opneemt tenzij ze weet dat ze weeral achter staat met stalgeld... dan sta je gerust 3 keer voor nop in een week tijd...

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:44

BarbaraNova schreef:
Faline, je hebt alsnog engelengeduld gehad met haar zeg, respect voor jou!

T is bij mij misschien ook wel een apart pakketje wat ik aanbied hoor. Ik heb twee paarden die gereden kunnen worden maar de ene is hengst en komt van de renbaan, ook al is hij nu ouder, hij kan alsnog best heftig zijn. De ander is altijd dekhengst geweest en was best dominant en explosief van karakter, daarnaast weinig tot niet gereden (ooit ingereden) en is wel geruind maar dat heeft niet meer echt geholpen. Ik heb geen bak dus ik rij altijd buiten, paddock is te klein en nu te nat en daar maak je ze nog drukker (8 x 20 ofzo). Dus ik wil geen kinderen er mee op pad sturen maar wel volwassenen met inzicht en rust en vertrouwen, ze zijn zeker niet gemeen of onhandelbaar hoor, maar toch even anders als je bv van de manege komt ofzo...toch echt wel behoorlijke karaktertjes.

Dus twijfel wel eens of het daar aan ligt naast het feit dat ze dus bij voorbaat al niet op komen dagen...


Oeh! Dat zou ik zelf eigelijk ook niet durven... altijd buiten met 2 heftige beestjes die je niet eerst even kan leren kennen in de bak. Tenzij het de bedoeling is dat jullie altijd samen rijden, zou ik toch ook nadenken of je zeker wel een bijrijder wil. Want het risico op schade en bijhorende kosten/aansprakelijkheid is natuurlijk wel veel groter dan wanneer ze gewoon in de bak rijden op een brave.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:01

Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:45

witroosje schreef:
Poekkie schreef:
Ik ga mee met de voorgaande reacties maar wil wel nuanceren: als je exact 50/50 van de kosten zou vragen dan zou ik als bijrijder ook wel inspraak willen hebben in dingen als wedstrijden bvb. Maar dat hoort dan wel vooraf goed besproken, is het niet zo dan zoekt die bijrijder maar een ander paard.


In mijn ogen is dit meer een lease-constructie en echt iets totaal anders dan een bijrijder


Ik ben akkoord, maar vind wel de grens tussen bijrijder en lease zeer vaag als het maar om 2-3 dagen in de week gaat. Heb al verscheidene advertenties gezien waarbij een groot bedrag (a la 180 euro) wordt gevraagd voor 2 of 3 dagen in de week, soms zelfs nog incl. Mesten en dan wordt het toch nog geadverteerd als 'bijrijder'. Als ik 180 euro pm en mesten betaal voor 2 dagen dan zijn allerlei regeltjes van de eigenaar in mijn ogen niet gepast. Voor lagere bedragen vind ik wel dat je kan eisen wat je wil mits vooraf wel duidelijk gezegd.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:42

Hier wordt gevraagd van even kennis te komen maken van zodra ze alleen zouden komen. Onbekenden worden idd zonder pardon buiten gegooid, wat ze ook beweren.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:30

Daphara schreef:
Kendra schreef:
Ik heb maar een paar 'pensionpaarden', maar wil heel graag dat mensen het melden als er een bijrijder/tijdelijke oppas/ .... komt.
In het belang van de eigenaar, want stel je voor dat iemand ongevraagd met jouw paard aan de slag gaat :).
Als ze samen met jou komt is die noodzaak er misschien niet, maar er is toch ook niks geheimzinnigs aan?


Weet ik niet, geheimzinnig msschien niet, maar in de zoektocht naar de juiste bijrijder/verzorger heb ik genoeg aan mijn eigen mening. De mening van anderen hoef ik pas als ik er voor mezelf uit ben of het wel of niet wat gaat worden. Sommige mensen zoeken zo lang en zien zoveel mensen, dat het mij ook niet handig lijkt om al in het begin van "het proces" gelijk iemand voor te stellen als kandidaat verzorger/bijrijder, maar misschien is dat voor jou als pensionhouder juist wel anders?


Wat bedoel je met mening? De stalhouder heeft toch niks erover te zeggen wie je kiest zolang ze de stalregels volgen? Hier is het gewoon 'hallo dit is xxx en ze mag ongeveer xx per week alleen naar mijn pony en daarbij poetsen/dressuur/springen/longeren/naar buiten' en dan zegt de staleigenaar ook hallo, legt die even uit wat de bedoeling is en hoe het werkt in de zin van 'daar is het licht', 'zo werkt de pomp' en 'andere ponies geen eten geven' en dat is het toch?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:14

Ja dat hangt ervan af... het is een hele kleine stal en alle technische dingen legt de staleigenaar toch liefst zelf nog een keer uit voor ze de stroom uit laten of de pomp opblazen. Maar dat duurt maar 10 min en is verder toch weinig relevant als 'extra mening voor de eigenaar'?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:22

Witroosje... op een kleine stal even voorstellen aan de staleigenaar heeft toch niks met bemoeien te maken? Ik bepaal ook zelf wie mijn vriend is, maar als hij bij mijn ouders thuiskomt zeg je toch ook eerst even hallo zonder meer?

Vind het eigelijk maar grof dat je op een kleine stal moedwillig maar vreemden laat rondlopen en met de paarden laat bezig zijn zonder iemand iets te laten weten. Zelf zou ik boos zijn op mijn stalhouder als iemand anders mijn paard pakt en rijdt en hij slaat geen alarm. Hier dus ook dezelfde mening als joyceB. Op een grote stal waar toch niemand niemand kent is het natuurlijk anders.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:29

witroosje schreef:
Er staat: "Ik selecteer wie ik op m'n erf wil hebben", daar val ik over.
Dus als mijn staleigenaar mijn bijrijder niet "leuk"/goed/whatever vind en haar niet op haar terrein wil hebben om wat voor reden ook (en dat heb ik het uiteraard over iemand die zich gewoon aan de regels houdt) moet ik d'r maar wegsturen?


Ik denk dat bigoneB meer doelt op dat ze iemand wegstuurt als die idd zich niet aan de regels houdt, rookt bij de paarden, constant veel lawaai maakt, vaak de hele familie meeneemt, ... allemaal dingen die jij vast ook niet zou willen. Een stalhouder stuurt ook niet zomaar iemand weg omdat haar linker oorbel scheef zit he...

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:51

Daphara schreef:
Ik vind het ook niet kunnen en zou not amused zijn als mijn bijrijder dit soort dingen openbaar zou zetten, sterker nog, ik zou per direct afscheid nemen van die persoon.

Ik vind het al bewonderingswaardig dat de eigenaar jou wat ruimte wil geven om mee te denken, maar ik zou al helemaal niet accepteren dat een bijrijder het allemaal beter denkt te weten en doet alsof ik haar geld verkwansel door mijn eigen paard in manege lessen te laten lopen. Het is je eigen keuze te investeren in les en voor maar €100 per maand aan lease is het nog steeds niet jouw paard en het is al helemaal niet jouw geld dat weggegooid wordt. Als het je niet aan staat is het je vrij om een ander bijrijpaard te zoeken.


Hier sluit ik bij aan, alhoewel direct afscheid nemen wat drastis h is. Je bedoelt het vast heel goed en ik begrijp het wel, maar als bijrijder heb je eigelijk geen zeggenschap over dit soort dingen.

Het is mooi dat de eigenaresse rekening met je houdt en je laat meedenken, maar hou in je achterhoofd dat de finale beslissing toch echt bij haar ligt.

Qua andere bijrijder voorstellen kan dit zeker en wordt het hopelijk goed onthaald. Alhoewel er voor de eigenaresse wel nadelen aanhangen ivm met wss langere zoekperiode en minder zekerheid. Ook voor jou kan een andere rijstijl op dat paard misschien even hard te voelen zijn als manegelessen, maar dat is uitproberen.

Met investeren bedoel je de kosten van lease + lessen? Dat is vooral een investering in jezelf, probeer het ook zo te zien.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:11

Wij hebben uiteindelijk ons bijrijdpaard overgenomen en nog steeds heel erg happy mee. Maar het is vooral hoe je er zelf bij voelt. Als je wil mag je pb sturen, maar ik kan pas vanavond laat antwoorden wss.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:44

Tussen iets op contract hebben staan en het effectief naleven als de nood daar is zit ook een groot verschil he ;)

Ik heb je in pb geantwoord. Zelf zou ik het aanraden maar voor de lease constructie ben ik ook huiverig. Denk maar aan iets stoms als bvb het zadel dat niet meer past en er moet een nieuw komen; voor wie is de investering dan? En wat als de eigenaar na een half jaar daarna de lease stopzet?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:12

Als dat betekent dat je een maand niets meer met je eigen pony kan doen maar wel alles kan blijven doorbetalen op vraag van de bijrijder zou dat voor mij niet echt een optie zijn. Zou toch echt te gek zijn?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:10

Def schreef:
Ik lees ook even mee hier!
Mijn zoektocht naar een geschikte bijrijdster is ondertussen ook weer zo’n beetje opgegeven.
Ik lees hier heel veel herkenbare dingen die ik zelf ook lastig vind.
Ik heb een leuke E pony waar je niet iedereen zomaar op kan zetten. Hartstikke leuk beest en braaf, maar gevoelig.
Ik zet expres geen advertentie op Facebook of marktplaats, omdat ik de reacties zo tegen vind vallen. Op bokt heb ik nu sinds kort een advertentie maar nog geen enkele reactie.
Blijkbaar is de juiste match vinden toch erg lastig.


Jou advertentie lijkt nochtans echt een droom! Geen bijdrage, geen klussen, ervaren pony en bos naast de deur _/-\o_ Ik zou denken dat het storm loopt met de bijrijders. Waar gaar het dan mis?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:49

Les vind ik eigelijk vanzelfsprekend.

Maar wat bedoel je juist met 'paardvriendelijke manier' en interesse in het paardenlichaam? Tot hoe ver ga je daar juist in? En hoe ver controleer je daar op?

Begrijp me niet verkeerd, maar moest ik een bijrijdpaard zoeken, dan zou ik bvb ook afknappen op een eigenaar die telkens een uur langs de piste zal blijven kijken en ondertussen 'haar visie' door mijn strot probeert te duwen. Gewoon omdat me dat zou stressen en onzeker zou maken en je het toch nooit goed kan doen voor sommige mensen. Een middenweg vinden is soms moeilijk.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:41

Dat klinkt helemaal als een droomplek dan! Duimen dat er snel iemand op je pad komt!

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:22

Wij stellen hier ook alle bezoeken uit, maar zetten wel de advertentie. Mensen kunnen dan wel bellen en een afspraak maken voor na de corona crisis.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:00

Ik denk niet dat je nu nog een % van de verkoopprijs kan vragen als dit niet afgesproken was.
Voorrijden zou je eventueel wel een bedrag per keer kunnen vragen. Wel stom dat het zo is gegaan.

En in het vervolg, als je echt paarden opleidt, zou ik daar toch ook met een vast bedrag per maand/training werken ofwel met een contractje met op voorhand een 'verkoop' clausule. Dat laatste is echter moeilijk, want de exacte waardestijging is natuurlijk een zeer betwistbaar iets. Zou je dan al op voorhand moeten vastleggen per niveau ofzo.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:44

carineken schreef:
Ik heb op meerdere groepen een advertentie staan dat ik een verzorgster zoek. Er staat duidelijk in dat er niet gereden mee kan worden. Paard is te eenkennig qua ruiter, grondwerk enzo is absoluut zeker wel mogelijk, ik krijg er dus gewoon geen enkele reactie op of als reactie ja kan ik na een tijd toch rijden?
Ik vraag zelfs geen bijdrage


Ik vind dat ook niet zo raar eigelijk :o Voor een paard dat op pensioen is is het wel logisch. Maar persoonlijk zou ik er niet bij kunnen dat de eigenaar wel gewoon rijdt maar het verbiedt aan haar bijrijders. (Is je goed recht natuurlijk, daar niet van. Maar ik zou als bijrijder daar nooit goed mee om kunnen gaan.)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:12

Negerzoen schreef:
Ik sta daar dan weer bijna haaks tegenover. Ik heb bijna 12 jaar lang met welshponies gewerkt en daar paste ik echt niet op :) (en hier kreeg ik geen vergoeding oid) het is maar net wat iemand zoekt. Ja, de meeste mensen willen graag rijden en die gaan daar naar opzoek. Maar niet iedereen is zo. De niet rijders zijn alleen net wat lastiger te vinden.


Ja maar grondwerk etc met ponies doen omdat je er niet op past of omdat ze op pensioen staan is wel een wezelijk verschil dan datzelfde doen met een perfect rijpaard en dan braaf moeten toekijken hoe de eigenaresse wel kan rijden. Dat voelt gewoon niet eerlijk.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:52

Ja maar het gaat er toch niet over dat ze dat niet zou mogen vragen? Dat mag ze zeker, haar paard is haar regels. Ik zeg alleen dat ik het zeker niet raar vind dat er geen reacties op komen of dat mensen toch willen rijden.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:58

Tsja, niet geschoten is altijd mis. Zolang je beleefd blijft is er nu ook niets fout met zo'n berichtje.

Maar verder ben ik het wel eens met je hoor _Penotti

Paardengek in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers