Trend verzorgen, betalen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:25

Ik vind het ook te gek voor woorden wat er tegenwoordig allemaal gevraagd wordt.

- Zoveel jaar ervaring / of minstens dit of dat kunnen
- zoveel klusjes doen
- jong paard, moet alles nog leren / of pony waar niet op mag gereden worden idd

En daar dan inderdaad nog geld voor vragen ... ik vraag me inderdaad oprecht af of daar effectief mensen op reageren en zo naïef zijn om daar voor te betalen.

Tot een half jaar geleden was ik zelf nog bijrijder en ik wou gerust een bijdrage betalen aan stalgeld als ik dan met een goed getraind paard mocht rijden, waar ik nog veel van kon leren. Maar heb wel effectief eens gereageerd op zo'n advertentie, ze vroegen iemand met ervaring met jonge paarden om de 3,5 jarige mee zadelmak te maken en in te rijden, 100€ per maand stond erbij.
"100€ voor mij dan toch?" heb ik gevraagd :p

Ik heb me er de laatste tijd wat voor afgesloten, want ik vind het wat te belachelijk voor woorden soms.
Ben in ieder geval blij dat ik mijn eigen paardje heb nu en niet meer in die mallemolen moet zitten zoeken.


Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:53

hwn schreef:
Tja, heb ooit s een advertentie gelezen voor "Knuffel een koe", zou therapeutisch werken. Kostte 150 euro per dag. Stalwerkjes en paarden poetsen hebben misschien ook dit effect ? :)

Dat betalen vind ik wel een goede voorbereiding op een eigen paard, al vind ik het wel logisch dat je hiervoor geen kandidaten vindt. Ik heb er hier ook 4 lopen (eigen paarden), waarvan ik eentje zo ongeveer om de 2 à 4 weken rij. De andere moet ik ook onderhouden, en krijg ik niet voor betaald.


Ik snap die redenering ergens wel, maar je moet ook bedenken dat de meeste jonge meisjes (wat uiteindelijk het grootste bestand aan potentiële verzorgsters is) nog geen geld verdienen en liefst sparen om ooit zelf een eigen paard te kopen.

Dat je betaalt voor een (goed) paard waar je op mag rijden, vind ik wel nog normaal, dat kost op een manege inderdaad ook geld. Maar om wat klusjes te doen en te knuffelen met paarden? Dat mocht ik vroeger op de manege ook gratis tussen de lessen door...
En tja, 150€ per dag voor een koe te knuffelen ... als er mensen zo gek zijn om dat er aan te geven ...
Hetzelfde een beetje met dat geld vragen om te komen verzorgen, maar ik vind het persoonlijk not done om daar geld voor te vragen. Ik vind zelfs dat je geen geld hoort te vragen om je paard te laten rijden als je iemand met veel ervaring zoekt die je paard vooruithelpt, die persoon heeft ook veel geld en tijd geïnvesteerd om tot dat niveau te komen. Zelfde met iemand die het kan je jonge paard laten zadelmak maken en/of doorrijden, daar vraag je echt geen geld voor. Kan je uiteraard proberen, maar ik denk niet dat er ook maar 1 écht ervaren ruiter op af komt, die hebben paarden zat om te rijden, gratis of zelfs betaald.


Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:45

Yom schreef:
Mijn dochter was aan het kijken naar een Z+ dressuurpaard om bij te rijden ( en wedstrijden mee te starten) zodat ze zelf weer kon leren. In dat geval zou ik geen probleem met een bijdrage hebben. Ik zou het al heel wat vinden dat dit te vinden is en het zou mogen


Dat is ook iets helemaal anders, je dochter zoekt inderdaad een paard waar al ongelooflijk veel tijd en werk in is gekropen, zodat ze, zoals je zegt, kan bijleren! Lijkt mij niet meer dan logisch dat je daarvoor betaalt, aangezien je dochter nog niet het niveau van het paard heeft.
Omgekeerd, vind ik het niet correct een ruiter van Z+ niveau een jong paard te laten trainen voor geld,
dat klopt gewoon niet, de meerwaarde die de ruiter creëert voor het paard is veel groter,
terwijl in het geval van je dochter is de meerwaarde die het paard creëert veel groter.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:54

Geryon schreef:
1 ding wat ik hier steeds langs zie komen, is dat bijrijders denken de eigenaar zo te helpen door hun paard te rijden. In veel gevallen is dat natuurlijk niet zo, want de meeste bijrijders hebben natuurlijk niet de meeste ervaring. In mijn ervaring is hetgeen wat de eigenaar vooral helpt de bijdrage :P

Ik heb maar in enkele gevallen geld gevraagd, puur een deel van de onkosten door de bijrijder (paard op een bepaalde stal houden voor diegene bijv).
Maar het niet hoeven gaan naar stal woog echt niet op tegen het lagere niveau van mijn bijrijders. (Voor eigen rijpaarden doe ik dat dus ook niet meer). Ik ken veel gevallen die dit oplossen door een bijdrage die het zo wel op laat wegen.

Ondanks dat ik zelf nooit bijdrages vraag, zou ik absoluut geen bijrijder nemen die principieel geen bijdrage wilt betalen. Ik help mijn bijrijders veel meer door mijn fijn na te rijden sportpaard en hulp ter beschikking te stellen, dan dat zij mij helpen. Ik krijg ook erg het gevoel dat zo iemand denkt al goed genoeg te rijden en dus niet bereid is om veel te leren oid.

Tenzij die bijrijder een even hoog of hoger niveau heeft dan ik, want dan is diegene wel echt een hulp. Ik kom ze alleen niet tegen of ze willen betaald krijgen. Ik vind het geen probleem om te betalen, maar dan wel iemand die veel beter rijdt dan mij, bijv mijn instructeur. :+

Ik rijd zelf altijd wel paarden bij om mensen te helpen. Nu ik momenteel geen eigen paard heb, ben ik er meer afhankelijk van. Ik heb vaker betaald gekregen voor training bij zowel particulier als bedrijf.
En vind het dus gek om te betalen voor paarden die ik veel moet verbeteren/corrigeren, waar ik, zoals altijd, veel (dure) les mee neem etc.
Maar ik vraag er ook absoluut zelf geen geld voor als ik zelf op zoek ben, terwijl velen onder mijn niveau en met veel minder ervaring dat wel doen dat ik echt denk whyyyy :P
En voor een paard hoger dan mijn niveau betaal ik ook gewoon. Zoals niet lang geleden, voor een zz zwaar paard, plus verzorging.

Mijn ervaring nu is dat best veel mensen liever een bijrijder hebben die wel goed mee betaald ookal is dat dan een manege ruiter. De bijdrage is voor hun de enige reden waar ze een bijrijder voor willen. :) iedereen heeft hun eigen reden! En ik snap het ook wel aangezien het allemaal zo duur is.

Maar sommigen zijn echt niet redelijk. Een bijdrage om de stallen uit te mesten. Of zelf geeneens b niveau rijden maar een bijrijder met minimaal m niveau willen die ook nog betaald :')


"Mee eens" knop nodig! Alles hangt voor mijn gevoel inderdaad enorm af van het niveau van paard en ruiter. Vroeger had ik geen enkel probleem met betalen om te rijden, maar nadat ik een paar jaar op een fokkerij had gewerkt met jonge paarden, kon ik overal gratis jonge paarden gaan mee inrijden, daar ging ik dan echt niet meer voor betalen. Ondertussen zou ik een jong paard zelfs niet meer gratis willen doen, te veel risico's... Dat is natuurlijk ook pas nadat ik door instructeurs gevraagd werd om hun jonge paarden mee te rijden en je dus ook weet wat je niveau daarin is. Voor een getraind goed springpaard of hoger dressuurpaard, zou ik uiteraard wel nog betalen, dat niveau heb ik zelf gewoon nog niet.

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:04

anjali schreef:
@Jenara: de bedoeling is te discussieren over betalen voor verzorgen ZONDER te rijden!


Mijn excuses, maar beetje flauw dat je mij er nu net uit haalt, aangezien 50% van dit topic vol staat met berichten die wél over rijden gaan ...

Als het niet mag, sorry, maar ik kwam vandaag toch ook weer een bijzondere advertentie tegen:

Citaat:
"Ik zoek iemand die mij tijdelijk wat kan helpen met mijn paard beweging te geven. Longeren en rijden. Tijdelijk omdat hij te koop staat.

Hij is een 14 jarige volbloed, en is goed voorwaarts. Hij heeft een gevorderde en zelfzekere ruiter nodig met een zachte hand, en een streng been. Hij moet nog verder doorgereden worden, en wordt enkel dressuurmatig gereden.
Hij is ongeveer 1m60, en fijn gebouwd.
Hij staat gestald in ***.

Het aantal dagen is te bespreken, minstens 1x per week verplicht les te nemen. Ik vraag een kleine vergoeding."


Dus je moet geld investeren in een paard en lessen met dat paard, zodat iemand anders er winst kan uithalen bij een verkoop? Te gek voor woorden ... Als ik jouw paard goed rijd voor de verkoop, wil ik op zijn minst een klein percentage van die verkoop ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers