Trend verzorgen, betalen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:32

Bizar! Ik kreeg er vroeger geld voor of werd toch tenminste getrakteerd op eten en drinken in de manegebar als ik iemands paard reed.


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:22

Ik reed paarden van mensen die ofwel te weinig tijd hadden om elke dag te komen, ofwel moeilijke paarden of jonge paarden die nog beleerd moesten worden. Zou wat zijn als ze mij dan hadden willen laten betalen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:28

Ineke2 schreef:
Kendra schreef:
Het lijkt een beetje gekoppeld aan de stallingsprijzen?
Ik pieker er niet over om onze amazones te laten betalen, ben veel te blij met ze.
Bij ons is het ook niet gebruikelijk.
Maar als je € 500 stalling in de maand betaalt kan ik me voorstellen dat het fijn is als iemand een beetje bijdraagt.
En met die prijzen kan ik me ook goed voorstellen dat niet iedereen zich een eigen paard kan veroorloven en het aantrekkelijk is om bijrijder te zijn voor bv. € 100 in de maand....

Je zegt het goed, bijrijder voor een x bedrag ok.
Maar mijn verbazing gaat over verzorgpaarden dat je NIET rijd en er toch geld gevraagd word.

Blijkbaar is daar markt voor en lenen mensen zich daarvoor. Ik had er niet over gepeinsd paarden te poetsen en stallen te mesten zonder dat ik mocht rijden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:51

Cowgirl schreef:
Een betalende uitmest slaaf...wow...waar vind ik die. :D

Ik heb mijn paard al diverse malen aangeboden als verzorgpaard zonder rijden maar wel mogelijkheden tot grondwerk en mee op de wagen. Geen bijdrage.
Maar nooit iemand geweest....blijkbaar is dat niet goed genoeg.

Ik doe het gewoon lekker zelf.

Waarom mag een eventuele verzorger niet gewoon rijden?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:23

rayoow schreef:
Ik heb geen rijpaarden, allemaal te jong. Ik zou al blij zijn als iemand wil helpen verzorgen, als in samen poetsen wandelen. Ga daar toch niemand voor laten betalen?
Maakt het voor mij ook gezelliger omdar ze aan huis staan! En als ik een x weg ben en die kan voeren is het ideaal!

Je verkoopt je paarden als ze 2,5/3 zijn?
De aantrekkingskracht van paarden was voor mij altijd het rijden. Zonder die mogelijkheid zou ik ook geen trek hebben om er wat anders mee te doen. Zolang je er niet op kunt zitten hoeven ze ook niet schoon te zijn.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:24

Cowgirl schreef:
[

Ik heb een menpaard :D

Ah okee :D

Maar dat sluit onder het zadel kunnen rijden niet uit toch? Of heb je iets als 'n Hackney ofzo die veel te hoog opgooit?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:48

puppy1128 schreef:
En als bijrijder/verzorger heb je ook geen kosten als smid, nieuw zadel, zadelpasser gebeuren, dierenarts, osteopaat etc. In veel gevallen kan je het paard een soort van eigen beschouwen, in de zin van dat je er vrij veel mee mag (in overleg). Hier in deze buurt wordt vaak een xdeel van stalling gevraagd als het inc rijden is, dat komt vaak nooit in de buurt wat de eigenaar totaal kwijt is aan stalling, smid en alle andere dingen. Ja tenzij de smid 1 keer per jaar komt, nooit osteopaat en goedkoopste van goedkoopste slecht passend zadel op ligt ofzo. Maar mag hopen dat daar héél weinig mensen van zijn. Aangezien ik weet dat ze er zijn..
:=

Bovendien, ik (en vele anderen) als eigenaar moet die klusjes ook doen en betaal ook nog 'dik' stallingsgeld. Wat de meeste hier in de buurt betalen voor een bijrijdpaard zou niet bepaald in de buurt komen hoeveel een eigen paard kost. Tenzij je veel te weinig de smid laat komen, gewoon een goedkoop random zadel op gooien zonder na te laten kijken etc.
Dan bedoel ik wel dat je het bedrag delen door jouw aantal dagen x 7 doet. Dus bv, je betaald 75 euro voor 3 dagen in de week, dan betaal je 25 per dag per week, dus voor 7 dagen in de week per maand zou je 175 kwijt zijn, dat ben je hier +/- vaak al aan stalling kwijt als je niet meer kwijt bent, heb je dus nog geen spullen, smid, voer (als dat niet inclusief is bij de stalling). Oftewel, je hebt een stuk goedkoper een 'eigen' paard. Je hebt alleen niet alles te bepalen. Dus het is ook maar net hoe je het bekijkt. Zo kan je het ergens ook bekijken kwa verzorging. Soort eigen paard, waar van alles bij komt kijken. Dus ook klusjes en evt. Geld. Het is niet verplicht om dat paard te verzorgen en dus te betalen.

Maar het is wat dat betreft ook maar net wat de gek ervoor geeft, net als met paarden (ver)kopen. Of zijn alle eigenaren die een 'dure poepende grasmaaier' ook allemaal maar gek dat ze blijven mesten, voeren en betalen? :))

Het merendeel van de bijrijpaarden die ik had stonden gewoon vol pension op de manege dus daar hoefde ik niets aan te doen, behalve er 'n borstel overheen halen voor ik ging rijden.

Had ook een arabier die op 'n boerderij stond en waar de eigenares weinig tijd voor had. Die was alleen maar blij dat ik 'm beweging wou geven zodat zij zonder rodeo op kon stappen op de dagen dat ze wel kwam.

Er was toen blijkbaar veel meer aanbod en eigenaren vonden het belangrijker dat hun paard beweging (en/of training) kreeg dan dat ze minder geld kwijt waren.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:24

[***] schreef:
Even een andere insteek: ik sta op een volpensionstal met 2 pony's (dus geen klusjes als uitmesten en voeren). Ik betaal hier x aantal per maand voor en ik borstel, wandel en longeer. Dit is wel gewoon ok/algemeen aanvaard. Hoe komt dit? Omdat ik hier zelf voor kies? Doet een verzorger toch ook?

(heb zelf geen verzorgers en zit soms te twijfelen maar denk niet dat er iets gaat komen, teveel gedoe als het mis gaat, vroeger wel paarden verzorgt/gereden maar nooit moeten betalen).

Maar dat is jouw keuze om 2 pony's te hebben. Het verschil is dat men nu blijkbaar moet bedelen om andermans paard te mogen rijden/verzorgen. In mijn actieve tijd was het eerder dat mensen blij waren dat iemand hun paard beweging gaf als ze zelf niet (dagelijks) konden komen.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:41

[***] schreef:
Maar een verzorger kiest toch ook voor andermans dier?
Waarom is mijn keuze voor een eigen paard anders dan een verzorgers keuze voor een verzorgpaard?

Ik koos er als jong pubermeisje voor om op de manege rond te hangen en daar dus stalwerkzaamheden te verrichten om gratis te mogen rijden. Omdat pensionklanten mij er altijd bezig zagen boden ze mij vanzelf hun paarden aan als ze zelf te weinig tijd hadden. Ik heb nooit bij eigenaren hoeven schooien om hun paard. Ze zagen dat ik ook paarden voor de manege zadelmak maakte dus begon men mij ook te betalen om een lastig paard bij te rijden. Ik werd betaald door de manege (7,50 gulden per uur) omdat ik structureel elk weekend op stal werkte en ook betaald door eigenaren als ik hun paard bij reed. En een vaste klant die wilde dat ik haar zadel/hoofdstel poetste daar kreeg ik 25 gulden per keer voor. Ik heb zelf nooit om geld gevraagd want ik begon puur vanuit hobby, maar vind het niet meer dan terecht dat mensen wel geld gaven.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:48

[***] schreef:
@ _San87_ : Welke lasten? Poetsen, longeren en wandelen? Als eigenaar beschouw je dat als lust.

Dat heb ik nooit als lust ervaren hoor. Longeren deed ik niet voor m'n lol, maar omdat m'n paard de training af en toe kon gebruiken. Poetsen was bij mij standaard 'n borstel erover halen en de hoevenkrabber er doorheen. Urenlange poetssessies zijn aan mij nooit besteed geweest. Het is slechts het klaarmaken voor het rijden. Invlechten was ook niet mijn hobby, al deed ik het natuurlijk wel voor wedstrijden. Manen trekken vond ik wel leuk trouwens.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:52

[***] schreef:
Dan zit daar waarschijnlijk het probleem waarom sommige mensen iets zien in een bijdrage, en anderen niet. Als je voor je paard zorgen en beweging geven zonder rijden als last beschouwt zit je heel anders in elkaar dan mensen die dat niet als last, maar als genieten van en bezig zijn met.. zien.

(gewoon even een objectieve vaststelling trouwens, geen oordeel of iets dergelijks ;) ).

Ik zoek nog iemand die het als genieten beschouwd om een huis te poetsen. :D :+

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:09

[***] schreef:
Zoals ik zei in het voorbeeld gaat het bij mij om volpension. Dus mesten, voeren, binnen & buiten zetten is er niet bij. Alleen voor de pony's zorgen. Maar dat is gezien bovenstaande reacties blijkbaar ook al een last :Y) Is geen probleem hoor, maar zie ik gewoon anders.

Maar dus omdat ik het wel leuk vindt iemand anders die geen eigen paard heeft wat te gunnen en het wel gezellig vindt (in theorie, praktijk is altijd afwachten :P ) moet het allemaal maar gratis? En moet ik de volle pot voor alles betalen terwijl iemand anders er ook plezier van heeft (ga ik vanuit, anders doe je het niet)? Terwijl ik het ook gewoon alleen kan en dus niemand NODIG is? Neen, die volg ik niet, maar ligt waarschijnlijk aan mij, ook geen probleem verder ;)

Als ie volpension staat dan hoeft er buiten beweging geven niet voor gezorgd te worden naar mijn mening. Zelfs al vind je poetsen leuk, dat is toch de voorbereiding om 'm schoon onder 't zadel te hebben en te gaan rijden. Als ik niet reed dan poetste ik ook niet. Heeft weinig zin om te poetsen als je je paard losgooit in wei of paddock en ze gaan daar overheerlijk liggen rollen in de blubber.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:12

pmarena schreef:
Hoewel ik het dan wat logischer zou vinden dat het in principe een hulpvraag is zonder betaling. En het dan erg leuk zou zijn als de verzorger uit eigen beweging zou zeggen van joh ik koop wel wat voer (ofzo) omdat die het gewoon leuk vindt om voor de dieren te zorgen als "eigen" of wel snapt dat de eigenaar er best wat kosten aan kwijt is...terwijl een ander de omgang heeft :)

Ik zou denken, ik neem je wat lasten uit de hand, zodat je niet elke dag naar je paard hoeft. Een lekker pepermuntje of worteltje meenemen wat je zelf voert snap ik, maar niet bijdragen in voerkosten.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:19

[***] schreef:
Je kan ook poetsen nadat ze in de weide/paddock gelopen hebben :)*
En dan nog .. ik poets zo vaak en dat pony terug naar zijn paddock gaat en dan uitgebreid in het zand gaat rollen. Of dat ik de drinkbakken (grote kuipen) helemaal zuiver maak en als ze gevuld zijn pony met zijn kwijl/hooimond eens uitgebreid erin gaat lebberen. Tja ... toch heb ik plezier gehad van het feit dat het ooit schoon is geweest ;) Maar dat is dan weer een hele andere discussie, we staan er duidelijk niet hetzelfde in, maakt verder ook niet uit.

Alles draait om wat iemand lust & last vindt. Jij zegt dat je mij lasten uit handen neemt omdat ik niet elke dag moet gaan, maar misschien wil ik wel gewoon elke dag gaan? Misschien vind ik dat helemaal geen probleem en blijft het voor mij gelijk of jij nu komt omdat je het leuk vindt, of niet?

Eindeloze discussie kan het worden op die manier...

Maar als jij elke dag wil en kan gaan dan heb je helemaal geen verzorger/bijrijder nodig. Het is voor de positie van de bijrijder wel fijner als het niet voelt alsof de ander je een gunst bewijst. Mij gaf men het gevoel mij nodig te hebben omdat het hen aan tijd en/of rijkunst ontbrak. Ander uitgangspunt dus.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:01

Rakkie123 schreef:
Als ze er ook op rijden, vraag ik een kleine bijdrage, van 40 euro voor 1x per week.

8)7

Voor 40 euro kun je meerdere uren een manegepaard rijden. Wat maakt jouw paard zo speciaal dat men 40 euro voor 1 rit over zou hebben?

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:11

Waves schreef:
elnienjo schreef:
Ik zoek nog iemand die het als genieten beschouwd om een huis te poetsen. :D :+


:o Daar zoek ik ook al een tijdje naar.

Oh, en ik zoek ook al tijden iemand die voor mij de tuin bijhoudt. Grasmaaien, onkruid wieden, winterklaar maken (ik bepaal natuurlijk wel wat er in de tuin komt en niet in het weekend aub, dan wil ik zelf in mijn tuin zitten genieten).
Ik gun dat iemand. Iemand die zelf geen tuin heeft, kan die ook lekker genieten :j
Ik vraag daarvoor slechts 20,- euro per keer.

Er reageert alleen niemand. Snap jij dat nou? :(

Ik snap 't ook niet hoor. Ik bied die ervaring zelfs gratis aan!! :+ :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:08

Als ik ga wandelen kom ik wel 'ns voorbij een wei met koeien en die komen zo naar het hek toe voor aandacht. Likken je hand af enzo.


elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Trend verzorgen, betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:49

Kwam op facebook net een oproep tegen van iemand die 100 euro per maand vraagt. Maar...dit is voor 2 dagen per week het paard mogen rijden zowel de bossen in als in de binnenbak. Dat is geen slechte deal voor een gemiddelde recreatieruiter die verder geen verplichtingen of onkosten wil. Er wordt niets geschreven over verzorging, want hij staat volpension op een goede manege direct gelegen aan een natuurgebied.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:03

Ineke2 schreef:
Op dit moment net gelezen:
Een advertentie gezocht iemand voor 3 dagen in de week wegens drukke studie en een dochter weinig tijd. Iemand die stevig in de schoenen staat, zelfstandig en niet onzeker. Rijden is bespreekbaar.

Bijdrage 75 euro per maand.

Iemand anders vraagt in een reactie: “ moet de bijdrage ook betaald worden als er niet gereden word?”
Antwoord is “ Ja”

Daarna werd de eigenaar veel succes gewenst dan. En terecht vind ik :')

Idd terecht!

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:55

Ineke2 schreef:
Nog 1:

Voor mijn 2,5 jarige hengst ben ik op zoek naar een verzorgster/ bijrijdster.
Mijn Kwpn hengst staat op een pension stal te staan waar alle klusjes gedaan worden. Totdat hij in het voorjaar van 2020 zadelmak wordt gemaakt gaat het er dus nu echt om om hem wegwijs te maken in o.a. Longeren, grondwerk ed.

Ik vraag een kleine bijdrage en naarmate hij verder is ingereden zou ik ook willen dat je lessen gaat nemen zodat we samen hem goed kunnen opleiden.

Ben jij die verantwoordelijke persoon die ervaring heeft in jonge paarden en hengsten en een uitdaging ziet in het vanaf het begin opleiden hiervan dan zoek ik jou.

Het word steeds gekker :')

Wow! Te bizar voor woorden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers