Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:55

mjong,
Dat ligt voor iedereen anders, maar als ik op zoek zou zijn naar een bijrijder (ikzelf ben recreatieve ruiter met dus ook maar een 'simpel', braaf paard), zou ik kijken naar de volgende dingen:

- rijniveau: niet meer de absolute beginner, maar verder maakt het weinig uit.
- komt de advertentie volwassen over? Laatst zag ik er eentje op fb van een meisje die een groot zwart paard zocht, maar iets anders 'was nog wel ok'. Yeah right....
- schat de ersoon zijn eigen capaciteit goed in? Vb ik zou 100x liever hebben dat iemand eerlijk zegt welke oefeningen hij/zij kan, en wat nog niet goed gaat en les wil nemen dan de bekende 'ik rijd al een half jaar op de manege en heb eens een priveles gehad op een jonge pony van een vriendin. DUS ik heb al heel veel ervaring en ook ervaring met het rijden van eigen paarden en opleren van jonge paarden' (ok, ik vergroot het nu wel erg uit, maar zie bijna wekelijks dit soort omschrijvingen voorbij komen)
- wil iemand les nemen? Zou bij mij sowieso een eerste eis zijn.
- zijn ouders bereid om eens te komen kijken / op te letten / ...? Bij een minderjarige zou ik het echt wel een pluspunt vinden als die bij een eerste kennismaking meekomen. Bij 16 plus ligt dat anders.
- kan iemand een bijdrage betalen of meehelpen met klusjes? En dan zou ik het fijn vinden als die persoon bij een eerste gesprek wel heeft nagedacht wat haalbaar is of niet. Bvb een ruwe schatting van hoe veel dagen en hoe veel tijd je in klusjes kan en wil steken in verhouding tot wat je mag?
- vriendinnen zouden bij mij een afknapper zijn, maar dit hangt af van de eigenaar.


En dan natuurlijk, hoe meer ervaring, 18+, eigen paard gehad, ... Daar gaat wel standaard de voorkeur naar, maar verander je natuurlijk weinig aan...

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 00:57

Ah oeps, het verschil tussen verzorgster en bijrijdster is wat vaag voor mij, sorry. In mijn ogen was het verschil tussen verzorgster en bijrijdster altijd de bijdrage en de klusjes buiten het rijden.

Hihi, ik vind een lange advertentie met alle (relevante) uitleg dan weer handiger om iemand in te schatten. Maar idd geen verhalen.

Wbt ouders: onder de 16 is dit voor mij een pluspunt. Boven de 20 zou ik het niet direct doen, alhoewel het voor mij helemaal geen probleem zou zijn als dit voor een eerste kennismaking is. Maar dan graag wel duidelijk maken hoe je het in de toekomst ziet (bvb ouders achteraf ook mee is geen probleem, maar ik wil wel weten wie er op mijn terrein staat.).

Niveau schat ik in op basis van rijfoto, hoe lang je al rijdt, manege ja/nee en het handigste voor mij is natuurlijk als je schrijft welke oefeningen je nu mee bezig bent.

Klusjes bespreek ik het liefst persoonlijk, zal ook anders zijn bij iedere eigenaar denk ik. Dus je tijdsbesteding zou ik niet specifiek in de advertentie zetten. Ik doel vooral op dat ik zou merken dat je hierover ook nadenkt en kan uiten wat wel/niet mogelijk is en samen een compromis kan vinden. Dus niet 'jajaja, ik kan alles doen' en uiteindelijk is het toch te veel of niet wat je wou en dan blijft alles maar gewoon liggen.

Bijdehand is idd ook een afknapper, maar heeft in mijn ogen weinig te maken met jaaaaaaren ervaring hebben? Erder als je mij het gevoel geeft van 'ik weet alles beter en zal het wel effe oplossen'. Die zou ik ook niet met mijn paard vertrouwen.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:37

Ja, maar dan heb jij een eigenaar getroffen die eigelijk gewoon weinig om zijn paard geeft. Ik zou echt not amused zijn als ze hier hun eigen zadel/hoofdstel gaan meebrengen. Mijn tuig is op maat gemaakt van mijn paard.
En voer of supplementen wil ik echt niet achter mijn rug om gegeven hebben.
Dus super voor jou dat je dit plekje gevonden hebt en dat het geweldig draait, maar als een 'kandidaat' dit verhaal tegen mij komt vertellen, zou het per direct exit zijn, sorry.

(Hmmm, misschien kom ik nu nogal streng over. Ik ben oprecht blij voor je dat jij je in deze constructie goed voelt en onbrekende zorg verleent. Maar de meeste eigenaars zijn zelf toch meer begaan met hun paard denk ik)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:15

Maar aan diegenen die een eigen zadel meenemen: laten jullie dit dan controleren door een zadelpasser? Of je gooit gewoon een goedkoop zadel dat jou past op het paard? Een goed zadel + controle is duur, dat geef je toch niet uit aan een paard waar je bij wijze van spreken morgen misschien mee moet stoppen?

Edit: Gwen: ok sorry, uit je post leek het net alsof je zelf maar deed zonder al te veel overleg. Bedankt vokr de opheldering. En nogmaals, super dat het voor jullie werkt. Ikzelf zou al dat geregel en stroom aan suggesties persoonlijk niet erg waarderen, maar goed iedereen is anders :)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:59

Bedankt voor de uitleg! En super dat het blijkbaar goed werkt voor je bijrijdpaard :)
Eigelijk vind ik het wel aan de eigenaar om goed passend tuig te regelen inclusief nacontroles :o
Maarja, ik begrijp wel dat jij nu in een situatie bent waar dit niet zo is en dan is het goed dat je zelf wel dit initiatief neemt voor het paard. En ja natuurlijk zal een regelmatig nazicht door een zadelpasser beter zijn, maar in dit verhaal is dat niet realistisch om dit van jou als bijrijder te verwachten.

Ik doelde eigelijk meer op mensen die toch hun eigen zadel (of hoofdtel of bit) willen meenemen terwijl er voor het paard al passend tuig is. vb om een andere discipline te beoefenen of omdat ze het niet lekker vinden zitten of ... Dan zou ik hier als eigenaar niet mee in willen investeren, maar anderzijds zou ik toch erg huiverig zijn om dit idee. Een paardenrug is snel gekwetst.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:41

Ik vind dat er wel een groot verschil is tussen de voorbeelden die aangehaald worden. Mijns inziens zijn er twee categories:

1. er is goed tuig, maar de bijrijder wil anders, nieuwer, extra,... In dit geval zou ik hier als eigenaar ook niet in investeren. En eigelijk zou ik hier ook helemaal niet happig om zijn, tenzij ZEER goed gemotiveerd EN dat de bijrijder dan ook investeert in kwaliteit en laat controleren door mijn zadelpasser (dus niet zelf gepast, geen instructrice, geen goede kennis, e.d.), inclusief nacontrole. Mijn paard is te belangrijk voor mij om maar wat op goed geluk met zadels en bitten te prullen. Maar eerlijk...als bijrijder zou ik zelf deze investeringen nooit maken voor een paard, gewoon omdat de toekomst per defintie onzeker is. En als eigenaar zou ik een bijrijder die bij de kennismaking al begint over haar eigen zadel direct de deur wijzen (mits mijn tuig gewoon goed is en past).

2. Er is geen tuig / geen passend tuig. In dat geval vind ik het nog steeds de verantwoordelijkheid van de eigenaar om - indien men wil dat er regelmatig gereden wordt - te zorgen voor passend tuig en anders niet te laten rijden. Als een bijrijder (zeer logisch) op zoek gaat naar een goedkope oplossing en zelf wat ‘aanpast’ met alle pads en bontjes e.d. ertussen, kan dit op termijn wel heel slecht zijn voor je paard. En dan is de eigenaar verantwoordelijk en moet de schuld niet op de bijrijder geschoven worden (wat helaas wel vaak gebeurt als het mis gaat...). Hierbij wil ik de eerder aangehaalde voorbeelden zeker niet in kwaad daglicht stellen. Als bijrijder is het immers normaal om te roeien met de riemen die je hebt en een compromis te zoeken tussen wat enigszins past (of lijkt te passen) en wat financieel haalbaar is. Ik vind het in deze gevallen dan ook goed dat jullie als bijrijder actief het tuig willen verbeteren. ( alhoewel ik dit niet de verantwoordelijkheid van een bijrijder vind en hier zelf nooit aan zou beginnen als ik op zoek zou zijn naar een bijrijdpaard. )

Terug ontopic: wat goed TelmaB! Hopelijk vind je gauw een fijne match! En ook succes gewenst voor jou, golden angel!

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:51

Kan je ze niet gewoon bellen en haar vragen het uit te leggen? Misschien heeft ze niet echt gereden, maar op het harde gestapt op het paard ipv naast het paard? Als ze merkte dat hij kreupel, dan zal ze daarna normaal toch niet meer gedaan hebben dan stappen? 'T is een beetje onhandig, maar als je verder tevreden was van haar, kan je het vast gewoon uitpraten, toch?

Was ze op de hoogte dat er van haar verwacht werd de wonden te behandelen en met welk product dan?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:49

michelle___ schreef:
Ik zal het bericht even quoten:
“Hey **, Lara is dinsdag uitgegleden in de bosjes achter de gevangenis en heeft nu twee wondjes in beide kootholtes voor. Beetje onhandig plekje, dus aankomende week even alleen stappen aan de hand. Want bij de singel zit ook een klein plekje, dus eerst even dicht laten groeien. Even balen! Als je er bent, vooral de wondjes in de kootholtes goed dicht houden ivm mok. Mag flink sudocreme op!
Als je weer kan rijden laat ik het je weten, fijne avond. “
Letterlijk gekopieerd en geplakt.

Heb al bevestiging van de stal eigenaresse dat ze toch echt heeft gereden. Heb haar geprobeerd te bellen maar ze neemt niet op.

Me handen jeuken om een appje te sturen maar wil niet te bot over komen...


Ja...dat is natuurlijk wel heel duidelijk. Als ze dit bericht heeft gelezen of 'ok' of zoiets geantwoord, dan zou ik idd ook wegsturen. Maar wel bellen ipv een appje, dan kan je nog tot een normaal gesprek komen.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:33

Enthousiaste ruiter op zoek naar bijrijdpaard?

Extra hulp en beweging voor u paard?

Halve stal/leermeester gezocht?

Verantwoordelijke bijrijder aangeboden?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:34

Hmm... ik heb je advertentie gelezen, en volgens mij zijn er best veel mensen naar iemand zoals jij op zoek :)
Alleen die eis dat je geen paard zoekt waar alle knopjes opzitten is voor mij een afknapper. als ik een bijrijder zou zoeken voor mijn paard, zou ik dat alleen voor mijn ervaren paard durven. Een groen is te snel verpest (want ja... er zit toch heel wat 'brol' tussen de bijrijders die zichzelf zwaar overschat. Tussen eigenaars ook is mijn ervaring, maar dat terzijde).
Maar ja... dan val jij dus af alhoewel je op een leerpaard ook wel veel vooruit zou kunnen geraken.

Ik zou die eis weghalen uit de advertentie en dan zelf de reacties filteren afhankelijk van wat er aangeboden wordt.

Springen is ook een moeilijke... de meeste eigenaars vragen wel een bijdrage hoger dan 30 euro als je ook nog mag springen. Maar dat is een kwestie van langer zoeken :)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:51

Ah ja, je profiel is idd een beetje vreemd, daar staat dat je al een verzorgpaard hebt. Misschien kan je iets toevoegen als 'gestopt wegens pensioen'of zoiets? (Dat haal ik toch uit je advertentie?)

Ok ja, als je absoluut wil springen, dan kan je dat natuurlijk eisen. Misschien kan je wel benadrukken dat je ook dressuur daarbij wil doen (bvb 1x springen, 2x dressuur per week), omdat op basis van je tekst en foto's het (voor mij persoonlijk) lijkt alsof je alleen maar zou springen.

Heb je een vaste instructrice? Met een bepaalde focus? Dan kan je dat ook vermelden. Of je kan bvb zeggen 'ik kan max. Xx euro uitgeven, inclusief les. Graag zou ik xxx springlessen en xx dressuurless per maand nemen, natuurlijk volledig bespreekbaar' dan lijk je iets concreter en wil een eigenaar daar misschien sneller een toegeving in doen

Edit: al heel wataangepast zie ik!

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:55

Veel succes met zoeken alvast!
Niemand op je manege die op zoek is? Want die mensen zien je natuurlijk rijden... via via is altijd handiger

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:05

Helaas! Je hebt nochtans veel ervaring, hopelijk vind je er snel eentje! Hier op stal was je anders zeker welkom bij een paar denk ik! (Ben van midden belgie, dus zou wat ver zijn voor je.)

P.s. veel eigenaars zetten een grens op 16 jaar. Als je dit jaar nog verjaart, kan het nuttig zijn om 'bijna 16' ofzo te zetten ipv 15. Maar dan moet natuurlijk wel 'bijna'zijn ;)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:30

Spijtig! Waarom zet je geen advertentie op bokt dan?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:05

Er zijn anders vast ook fb groepen te vinden. Toen ik jaaaren geleden op zoek was, had ik de meeste reacties via fb. Maar ik zou alle middelen gebruiken die je kan, dr moet maar 1 goede tussen zitten he :)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:58

Hmm... ja dat is idd geen makkelijke.

Kinderen die dit kunnen zijn er maar weinig, en hebben meestal al een eigen pony of krijgen ze zo gratis aangeboden.

Volwassenen knappen wat af op het feit dat het een pony is, en die kan natuurlijk tussen de paarden niet mee in de parcoursen.

Daarnaast mag je eigelijk maar 1-2 keer per week rijden waarvan ook om de week een les bij zit. Dus veel trainen wordt al krap, terwijl een M ruiter dit in veel gevallen wel zoekt. Als tip zou ik je geven om dit eens te herzien en eventueel een gewicht / lengte limiet er bij te zetten zodat volwassenen toch eerder reageren als ze wel binnen die categorie zitten. En is niveau M per se nodig? L1/L2 en een nette zit is niet voldoende voor je?

Op de vraag of ik zou reageren... nee want ik kan amper springen :+
En moest ik een kind hebben die hieraan voldoet en al M rijdt, dan had die een eigen pony of een lease pony en zou die van mij nooit op een nog amper zadelmakke heftige pony die ik niet ken mogen stappen. Iets te veel risico op vliegles voor mij.

Dus ja, ik denk dat je ene mooie kans biedt, maar het niet voor velen is weggelegd.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 23:17

Zo is het wel aantrekkelijker idd!
Grappig, velen zetten een minimumleeftijd, maar ik wist niet dat er ook zoiets als een maximumleeftijd was. Het is absoluut geen kritiek, maar is er een bepaalde reden om tot max 18 te zoeken?

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:29

@GoldenAngel: zo zijn er helaas veel. je betaalt een bijdrage? Anders kan je die maand het product tegen mijt kopen en dan bijdrage - helft product betalen ofzo?
In geval van ziektes, mok, parasieten e.d. zou hier de stalhouder idd zijn/haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Helaas is mijn ervaring met dit soort mensen dat ze echt dreigementen moeten horen van de stal alvorens ze ook maar iets ondernemen.

Persoonlijk zou ik denk ik stoppen als je de dierenartskosten niet wil dragen (logisch ook). Dr zijn ook paarden zonder zoveel frustratie.

P.s. voor 100 euro mag ik hopen dat ook tanden, hoeven en zadel wel worden gecheckt/gedaan? Zou bij mij wel een basiseis zijn.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:21

Fakewell schreef:
Het blijft echt lastig..
Houd marktplaats al enige tijd in de gaten, ben op facebook lid van meerdere groepen voor verzorgpaard aangeboden/gezocht, paard zoekt ruiter etc etc..

Wil wel iets betalen, maar geen 100/150 euro per maand, wil best investeren (startkaart, lessen, keer een zak voer of supplementen enz)
Blijft in de omgeving (Zwolle/Meppel/Balkbrug) lastig...


Wat bedoel je met ‘iets’? Ik merk dat veel bijrijders dat zien als 20/25 euro maar dat lijkt me niet realistisch. 50/75 zou wel iets voor vinden moeten zijn denk ik.

Echter is het met Corona en Rhino nu ook wel lastig. Ik zou nu ook niet happig zijn met extra volk op stal en mensen vragen te wachten met bijrijders zoeken tot deze situatie voorbij is helaas.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:14

2x per maand les gaat zo rond de 40 euro extra zitten meestal, dus van 75 naar 150 is wat overdreven. Maar aan les heeft de eigenaar niet veel, alleen de bijrijder ontwikkelt zich daarmee (ok en de eigenaar heeft de garantie dat paard op zich niet verprutst wordt).

Ik zoek geen bijrijder, maar zou zelf ook 50 euro + les stellen als eis persoonlijk voor mijn paard met goede buitenpiste. Voor mij komt les ook bovenop het stalgeld :)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:25

Op welk niveau lessen jullie dan voor 50 euro? Dat vragen hier de subtop ruiters voor les. Maar de meeste bijrijders komen net van de manege en hebben dat soort lessen niet per se nodig.

Daarbij slijt materiaal etc. Ook. Dus alleen les maar geen bijdrage (en geen klussen) zou ik als eigenaar nooit zien zitten. Dan staat paard maar stil op de dagen dat ik niet kan.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:38

[***] schreef:
Poekkie schreef:
Op welk niveau lessen jullie dan voor 50 euro? Dat vragen hier de subtop ruiters voor les. Maar de meeste bijrijders komen net van de manege en hebben dat soort lessen niet per se nodig.

Daarbij slijt materiaal etc. Ook. Dus alleen les maar geen bijdrage (en geen klussen) zou ik als eigenaar nooit zien zitten. Dan staat paard maar stil op de dagen dat ik niet kan.


Laag niveau, toen 2 jaar manege-ervaring. Ik vind les wel belangrijk want ik wil niet dat mijn paard kapot gereden wordt. Maar goed, ik wil toch liever geen bijrijder tenzij ik het echt niet zelf ga redden.


Ah wow dat verbaast me wel echt dan. De instructeurs die ik hier ken voor de basissport vragen 15-30 euro voor een les.

Eentje die subtop heeft gereden 50 en dan nog eentje die ik ken (niveau 4 in Belgie en veel ervaring met jonge paarden doorrijden) 50-100 afhankelijk van de combinatie, of het te combineren is en of hij zelf moet rijden.
En dan nog iemand van niveau 4 hier in de buurt die ook 50 vraagt voor een uur.

Maar die laatsten zijn dus ook meer voor de ruiters die echt al wel veel verder staan dan hun paard wat aan de teugel te rijden.

En meestal voor bijrijdpaarden op een manege zijn privelessen of groepslessen ook niet zo heel duur of kan er een half uur genomen worden.

Les lijkt me zowel voor paard als voor eigenaar idd altijd een must, heb hier genoeg paarden stuk zoen gereden worden door maar wat aan te klooien (door de eigenaars zelfs).
Maar het verbaast me wat dat mensen vinden dat een bijdrage niet meer hoeft als ze al les nemen. Voor een eigenaar komen leskosten toch ook apart er boven op naast het hebben van een paard.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:37

50 of 75 euro vind ik ook een prima bedrag, 100-150 belachelijk veel tenzij echt een goed paard op een mooie stal.
Misschien dat er wel onderhandeld kan worden om 1x in de twee weken te lessen? Voor iemand die maar 2x per week rijdt of longeert is elke week les mss wat veel.

Hier en daar iets kopen zoals een hoofdstel is wat moeilijk. Velen zeggen dat in het begin, maar komt maar zelden iets van. Dus als eigenaar kan je daar weinig van uit gaan. Dan zou ik eerder voorstellen dat je bvb hoefsmid betaalt als je veel gaat wandelen of dat je maandelijks alle materiaal poetst ofzo.

Startkaart voor wedstrijden vind ik niet dat je mag meerekenen. De mogelijkheid om wedstrijden te rijden is eerder een gunst van de eigenaar en een risico dat die bereid is te nemen ivm transport en ongelukken etc dan dat zijn/haar paard er beter van wordt.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:34

Transport richting lessen is iets wat eigelijk alleen voorkomt bij bijrijders in de hogere niveaus. De meeste bijrijders hebben zo ongeveer manegeniveau en lessen meestal bij een instructrice die aan huis komt of op de stal/manege zelf. Ik denk dat veel eigenaars niet akkoord zouden gaan om hun paard alleen op transport te sturen voor les. (Zou ik zelf het eerste half jaar ook niet durven al heb ik een doodbrave).

@ Fakewell: jij hebt duidelijk een wat hoger niveau en maakt de paarden dus beter. Dan ligt het voor mij anders dan de gemiddelde bijrijder. Wedstrijden vind ik altijd te betalen door degene die wedstrijden rijdt (tenzij paard voor verkoop of de resultaten belangrijk zijn oid). Voor de meeste eigenaars zijn wedstrijden wel tof, maar maakt het eigelijk geen bal uit of dat paard nu wedstrijden heeft gereden of niet.
Maar bij ruiters met zulk aantoonbaar niveau zou ik een bijdrage laten vervallen of heel laag (als in alleen hoefsmid ofzo). Dat is wel iets heel anders dan die meisjes die voor de leuk de initiatieproef dressuur eens meerijden en de 50 cm springen.

Goed om de verwachtingen duidelijk op voorhand te stellen :)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:19

Ik ga wel mee met de post voor mij. Denk dat je niet echt het profiel hebt voor de gemiddelde paardeneigenaar.

Daarnaast is het ook wel zo dat veel eigenaars compleet van de realiteit zijn weggerukt. Zag net nog eentje voorbij komen op fb voor een zo te zien veel te dikke ‘gewone’ pony, 3 vaste weekdagen zonder flexibiliteit of weekend, voeren, mesten, niet springen, niet wandelen, lesverplichting en bijdrage. Jah 8)7

Paardengek in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers