Westernpony goes Dressage!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 12:34

Hi!

Een week geleden ben ik met mijn 7 jarige Solid Paint ruin voor het eerst dressuur gestart!

Ik heb hem zelf ingereden en we zijn de afgelopen jaren zo af en toe eens Western Trail en Ranch Riding gestart, maar eind 2019 werd duidelijk dat Fifty geen plezier meer had in Westernmatig trainen thuis.. Hij was alleen maar aan het drammen.. Ok, we hebben geen plezier meer in trainen samen.. tijd voor een nieuwe aanpak!

Ik ben hem een paar keer dressuurmatig gaan trainen en merkte al heel snel een complete omslag! Hij vond het leuk, deed zijn best en was weer heerlijk te rijden! Top, goede voornemen van 2020 wordt dus dressuur starten! Mijn beste vriendin komt me af en toe les geven, ik heb mij ingeschreven bij een vereniging en een startkaart aangevraagd. Zijn nieuwe frame vind hij vooral wel erg moeilijk, van lang en laag naar wat meer omhoog.. en verruimen, oef.. moeilijk!

5 januari was het dan zo ver, onze eerste dressuur wedstrijd na slechts een 1,5 maand sinds dat ik besloot hem om te scholen. Super spannend!

Ik had lage verwachtingen, met mijn kleine westernpony tussen al die dressuur kanonnen, want ja met 32 jaar moet je toch echt tussen de paarden starten! Maar wat deed hij het goed! <3

Er waren 16 deelnemers in onze ring, bij beiden proeven:
De eerste proef, proef 3, was ik 4e met 190 punten, winst! *\o/*
De tweede proef, proef 4, was ik 5e met 193,5 punten, winst! *\o/*

Super trots op die kleine (1.48m) van mij!
Uiteraard nog veel om aan te werken, maar het begin is er!
Grootste verbeterpunten, impuls, verruiming en sprong.. oftewel, de westerngangen nog meer vervangen door dressuurgangen!

Proef 4 is gefilmd:


Doel voor dit jaar is hem proberen door de B en de L1 te loodsen, op naar de L2!
Het allergaafste zou zijn als ik hem uiteindelijk naar het Z krijg! Werk aan de winkel dus!
(zolang hij het ook leuk blijft vinden..)

Bedankt voor het kijken! :wave:

Whatever works


Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:56

hé wat leuk voor je dat je paardje zo veelzijdig is. Ikzelf blijf altijd bij de westernsport.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:47

Leuk joh! Zo zie je maar weer dat op ieder potje een dekseltje past :)

Hoe doe je eigenlijk zoiets, sprong inbrengen bij een paard met vlakke gangen van nature?

Veel plezier!

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 18:28

Thnx beide..

En ja.. Goeie vraag, tips zijn welkom haha!

Whatever works

venivedivici
Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:32

Wat leuk!
De bak kwam me al bekend voor, nu ik zie waar je woont had ik gelijk.

Misschien zien we elkaar x op wedstrijd.
Ik start met een pinto! :D

Duke B+12 L1+10 L2+4

Spekkie01
Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:52

Wat leuk zeg, ik doe hetzelfde maar dan met een Amerikaanse appaloosa. Na een beenoperatie moest ze meer op de achterhand en heb ik me verdiept in de klassieke dressuur. Was ook voor ons een hele uitdaging, maar we hadden er zo een lol in beide dat we de westernspullen aan de wilgen hebben gehangen. Had ik ook nooit gedacht na 15 jaar westernrijden.

Die van mij heeft ook best moeite gehad met het lopen in een hoger frame, ze is nou eenmaal niet opwaarts gebouwd en ook de uitgestrekte gangen zijn niet om over naar huis te schrijven, alhoewel ze wel duidelijk echt verruimt.

Daarintegen komt een wijken, schouderbinnen of buiten, traver of appuyement er met twee vingers in haar neus uit, ze is zo ongelooflijk flexibel en ze is onverstoorbaar en kent geen wedstrijdstress en loopt net zo lekker als in de training.

Ik zie niet in, waarom je met een Amerikaan geen Z zou kunnen worden, mits correct gereden. Je levert wat punten in omdat je paard geen benenzwaaigeweld kan leveren, maar zolang de rest correct uitgevoerd word rij je je punten wel.

Je houd altijd jury's die je paard niks vinden, maar dat loop je met een fries of fjord ook op.

Met betrekking tot galopperen met meer sprong, ik heb heel veel latrale oefeningen gedaan om haar sterker te maken en het evenwicht naar achter te verplaatsen, ze heeft Amerikaanse billen maar was echt niet sterk genoeg. Nu naar 2 jaar training is de galop niet meer te herkennen, maar dat heeft wel een hoop werk gekost. Een pleasuregalopje zit er niet meer in nu. :D

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:00

Wat grappig en, gefeliciteerd met je winstpunten!
Ik heb je filmpje 3 keer bekeken, je pony loopt linksvoor niet goed. Met name in de wendingen maar ook op de rechte stukken blijft hij achter in de beweging.
Als verstokt westernruiter snap ik je overgang niet helemaal :D maar, fijn dat jullie er beiden nu meer plezier in hebben!

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 08:12

@ venivedivici, leuk!

@ Spekkie01, tof joh! Zo zie je maar.. en thnx!

@ Wildgirl, Ik heb voorheen altijd dressuurmatig gereden, alleen met deze pony ben ik Western begonnen.. dus voor mij minder grote overgang dan voor mijn pony. Ik had graag western blijven rijden, maar plezier staat voorop, en als mijn pony duidelijk aan geeft dat hij het niet leuk vind om op die manier getraind te worden, tsja ..

Whatever works

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:27

Leuk dat je eens eens iets anders probeert !
Mij viel ook wel op dat je pony niet zuiver loopt. Staat daar niets van op het protocol?
Het zou ook nog kunnen dat het probleem niet was dat hij geen plezier meer had in het western, maar dat hij er gewoon last van had. De dressuurtraining is misschien minder belastend, dus leuker voor hem.

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 09:36

Nee niemand iets van gezien of gezegd... waren genoeg mensen die ik kende.. wellicht vertekent het filmpje wat. Ik zal het in de gaten houden.

Ik reed trail en ranch riding, dus dat is absoluut niet belastend.. geen spins en slidings ofzo dus! Vooral behendigheid met balkjes, poortjes, brug etc. De oefeningen vond hij op zich wel leuk, was hij ook goed in, maar het ging hem allemaal te langzaam ofzo, hij wilde harder.. en ging steeds meer drammen. Nu met dressuur kan ik die energie omzetten in voorwaartse beweging en dramt hij dus ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door Eveyy op 14-01-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Whatever works

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:48

Heel eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat je het als een groot verschil ervaart... Begin me dan af te vragen wat je onder western training verstaat eigenlijk? Met mijn paard train ik ook behoorlijk dressuur matig. Alleen noemen wij dat gewoon de basis...

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 09:54

In de western moeten de gangen langzamer zijn, en een lossere teugel.. in ieder geval in de disciplines die ik reed. Maar daar werd hij gewoon te heet voor.. Dit past gewoon beter bij hem, kan hij zijn energie meer in kwijt ofzo. Niet elke dicipline past bij elk paard, dat is toch niet zo vreemd? Nu ik omgeschakeld ben merk ik gewoon een groot verschil in zijn houding, toch alleen maar fijn dat ik nu iets gevonden heb waar hij zijn ei beter in kwijt kan? Ipv coninue terug rijden, kan ik hem nu meer naar voren rijden, wat hij duidelijk leuker vind.

Whatever works

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:04

Eveyy schreef:
In de western moeten de gangen langzamer zijn, en een lossere teugel.. in ieder geval in de disciplines die ik reed. Maar daar werd hij gewoon te heet voor.. Dit past gewoon beter bij hem, kan hij zijn energie meer in kwijt ofzo. Niet elke dicipline past bij elk paard, dat is toch niet zo vreemd? Nu ik omgeschakeld ben merk ik gewoon een groot verschil in zijn houding, toch alleen maar fijn dat ik nu iets gevonden heb waar hij zijn ei beter in kwijt kan? Ipv coninue terug rijden, kan ik hem nu meer naar voren rijden, wat hij duidelijk leuker vind.

Als je continu terug rijdt ben je de voorwaartse drang kwijt... Heel eerlijk gezegd heb je dan gewoon fout getraind en ben ik blij dat je nu correct bent gaan trainen. Ook voor het behoud van je leuke paard!

MirZam
Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:07

Ik vind het super knap, het beeld vertekend misschien, pony loopt in het echt loepzuiver.
Als is een taktfoutje her en der niet ondenkbaar als je nog aan zo’n ander frame moet wennen.

Ga zo door, plezier staat uiteraard voorop maar bewezen is dat jullie het goed doen!

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 10:20

Thnx!

Whatever works

ChefsSpecial
Berichten: 2647
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:29

Leuk! Ik volg, ben met m'n western kliko ook dressurmatig bezig. Noodgedwongen i.v.m. meerdere peesblessures en een pony die graag op de voorhand valt. En met een westernzadel schiet je dan helaas te kort, dus ook hier een dressuurzadel op de kop getikt en prikken ;)

kleinschalige Golden Retriever Fokker en hondentrimster in opleiding
https://chefs-special.com/
https://trimsalongoud.com/

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:10

Zoals gezegd fantastisch dat je hebt gevonden wat werkt!

Maar ik wil wel protesteren tegen het idee dat je met een wn zadel een paard niet kan verzamelen en geen tempo mag maken. Sloffen op de voorhand is een ruiter/ trainingsfout en heeft niks met western rijden te maken!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:22

troi schreef:
Zoals gezegd fantastisch dat je hebt gevonden wat werkt!

Maar ik wil wel protesteren tegen het idee dat je met een wn zadel een paard niet kan verzamelen en geen tempo mag maken. Sloffen op de voorhand is een ruiter/ trainingsfout en heeft niks met western rijden te maken!

Mee eens!

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 13:17

Er zit natuurlijk een verschil tussen 'western rijden', en 'met een western zadel rijden' .. dat terzijde ..
Ik ben het er ook mee eens dat het type zadel, mits goed passend, het probleem niet mag zijn om je paard correct op de achterhand te hebben, ook in de Western (dus ook met westernzadel) behoort je paard niet op de voorhand te vallen en correct door zijn lijf te lopen.

Maar goed, dat is off topic :+
Dit topic gaat over dat ik verder zou willen komen in de dressuur met mijn kleine Amerikaan! *\o/*
En tips zijn dus welkom over het verbeteren van zijn gangen of andere punten waar ik aan kan werken :D

Whatever works

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:43

Ik heb met mijn quarter merrie ook dressuur matig gereden... voor haar een wereld van verschil... zij linkte het western zadel aan een slechte tijd en had hierdoor veel spanning en toen ik overstapte voelde ik mezelf ook zekerder in een ander zadel we hebben zelfs toen nog gesprongen... later kon ik het makkelijk wisselen waar we zin in hadden.

Het klopt de basis vd Western is niks anders dan de basis van dressuur maar het “voelt” anders en als je samen hierdoor een fijn gevoel hebben is het toch helemaal goed!!

[ img ]
[ img ]

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:04

troi schreef:
Leuk joh! Zo zie je maar weer dat op ieder potje een dekseltje past :)

Hoe doe je eigenlijk zoiets, sprong inbrengen bij een paard met vlakke gangen van nature?

Veel plezier!

Zo vlak vind ik deze niet eens eigenlijk.
Ik zie ook niet echt onregelmatigheid overigens. :)

Voor sprong in galop helpt het om heel veel overgangen te maken naar galop en terug. Volte verkleinen en dan al wijkend weer vergroten helpt ook. Korte tempowisselingen, paar passen naar voren en weer terug. Zonder dat je hem te lang laat worden. :) Beetje denken aan een accordeon... Arbeidsgalop (bij elkaar) pasje naar voren (ruimer dus meer sprong maar vanuit dat bij elkaar gereden) en voor hij de kracht of balans verliest en uit elkaar kan vallen in dat ruimere, weer terug naar de arbeidsgalop.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-20 14:10

Ja precies, leuk om te zien candalisa!

Ayasha, thnx, ga ik zeker meenemen in training! Commentaar was 'arbeidsgalop!' en 'meer sprong' dus het moet allemaal net wat meer, zeker als ik verder wil komen :o

Whatever works


Ayasha
Blogger
Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Westernpony goes Dressage!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:40

Hij zou iets meer door mogen galopperen. Iets actiever dus ook. :) Nu is het een beetje een "sukkegalopje" zeg maar. Als je hem iets actiever laat galopperen kom je voor de B denk ik al een heel eind.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers