Dressuurclinic Danielle van Mierlo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Monchou
Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurclinic Danielle van Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:19

Dit ziet er super uit hoor! Hals is heel prima op lengte vind ik! Super!

Als ik je dan nog een tipje mag geven: Probeer in je hulpen iets subtieler en scherper te zijn, en laat je niet verleiden tot (te) veel beengebruik. Wees dan wat scherper met een tikje bijvoorbeeld :)


Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Dressuurclinic Danielle van Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:06

Enigste wat ik je positief wil meeh-geven. Je paard gebruikt optimaal zijn lichaam en brengt achter been ontspannen maar draagt goed onder de massa.

vanuit het fimpje gezien.

Ti_Amo
Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 08:49

liespower94 schreef:
Heb je een foto van hoe je normaal rijdt? :)


Ik heb filmpjes geplaatst :)

Ti_Amo
Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 08:50

Renee_S schreef:
Er lijken idd zeer fijne stukken tussen te zitten!
Ik was bij mijn paard in het begin ook te 'afwachtend'. redelijk los contact en zelf de hand op laten zoeken. Dat is prima voor het ontwikkelen van een basis aanleuning en gebruik van juiste spieren. Maar op een gegeven moment wil je ze toch echt wat meer 'aan elkaar' en daarvoor zul je ze korter moeten pakken. Hier zijn ze het natuurlijk niet altijd mee eens. Dat kan het drammerige verklaren; simpelweg proberen onder de druk uit te komen. Ze moeten natuurlijk met die druk leren omgaan!

Als je vaker zo zou trainen zal je paard er waarschijnlijk heel anders op gaan reageren. Zeker als hij gaat snappen wat de bedoeling precies is. Maar dit is een stukje 'oppakken' in je training. Niet iets wat je een hele training doet bv!


Ik heb inmiddels 2 filmpjes toegevoegd.

oji
Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:34

Met teugels korter pakken wordt zelden bedoeld met meer druk rijden (enkele slechte uitzonderingen daargelaten)

Teugels korter pakken doe je om je handen meer naar voren te kunnen plaatsen op een plek waar er veel meer elastischiteit in de arm is als dicht bij het lichaam Je wilt dus helemaal niet korter in de hals en meer druk, je wilt een meer nageeflijke ruiter. Het doel van teugels korter pakken is dus juist een vriendelijkere verbinding, maar dit wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd.

Het punt is wel, en dat zie je ook op de foto's, dat zo'n omschakeling nooit vanzelf gaat, omdat de ruiter de slechte gewoonte van de hand dicht bij het lijf (en vaak vast op het been) moeilijk los kan laten. Die moet nog leren om die kortere teugel goed te gaan gebruiken. Dat is een proces, en zoals met alle leerprocessen om iets te veranderen, leidt dit op de korte termijn vaak eerst tot een verslechtering van het geheel, maar op de langere termijn, mits er consequent en goed mee geoefend wordt, mits er inderdaad heel erg focus komt te liggen op handen voor en zacht, tot absoluut een verbetering van het totale rijden en zit van de ruiter.

Als je je handen verder naar voren plaatst kun je nl juist veel meer ook rechter/beter gaan zitten en meer inwerken met je zit ipv hand.

Ti_Amo
Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 10:46

oji schreef:
Met teugels korter pakken wordt zelden bedoeld met meer druk rijden (enkele slechte uitzonderingen daargelaten)

Teugels korter pakken doe je om je handen meer naar voren te kunnen plaatsen op een plek waar er veel meer elastischiteit in de arm is als dicht bij het lichaam Je wilt dus helemaal niet korter in de hals en meer druk, je wilt een meer nageeflijke ruiter. Het doel van teugels korter pakken is dus juist een vriendelijkere verbinding, maar dit wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd.

Het punt is wel, en dat zie je ook op de foto's, dat zo'n omschakeling nooit vanzelf gaat, omdat de ruiter de slechte gewoonte van de hand dicht bij het lijf (en vaak vast op het been) moeilijk los kan laten. Die moet nog leren om die kortere teugel goed te gaan gebruiken. Dat is een proces, en zoals met alle leerprocessen om iets te veranderen, leidt dit op de korte termijn vaak eerst tot een verslechtering van het geheel, maar op de langere termijn, mits er consequent en goed mee geoefend wordt, mits er inderdaad heel erg focus komt te liggen op handen voor en zacht, tot absoluut een verbetering van het totale rijden en zit van de ruiter.

Als je je handen verder naar voren plaatst kun je nl juist veel meer ook rechter/beter gaan zitten en meer inwerken met je zit ipv hand.


Bedankt voor je heldere uitleg, heb je de filmpjes ook bekeken? Om even te vergelijken? Ik heb wel het idee dat als ik rijd met mijn teugels strakker en ze naar voren wegzet, zoals je omschrijft, hij zijn neus naar voren drukt en zo probeert mij mee naar voren te trekken. Als ik de teugels iets langer heb zoals op de filmpjes en dan mijn hand naar voren weg zet hij wel mijn hand volgt zegmaar.

Ik wil uiteindelijk gaan starten en probeer hem in een constante aanleuning te krijgen maar dan wel op een juiste manier. Daar ben ik nu echt mee aan het tobben.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:07

Gedeeltelijk ga ik met Oji's uitleg mee, met de opmerking dat het per paard verschilt welke teugelvoering het beste werkt.

Bij een paard dat instabiel is in de aanleuning en waarbij van de ruiter uit de aanleuning zo stabiel mogelijk moet zijn, werkt het inderdaad goed om de teugels (bij horizontaal evenwicht) wat korter te nemen en je hand ruim vóór je te dragen. Bij een te lange teugel wordt het moeilijker het paard goed te volgen met een gelijkmatige verbinding doordat ze zo beweeglijk zijn in hun hals. Ik rij er zelf ook zo een en het vraagt enorm veel precisie in mijn hand/armpositionering om haar nageeflijk en op halslengte te houden zonder dat de verbinding te los wordt. Terugwerken, ook al is dat maar een cm, zorgt direct voor inkorten van de hals.
Bij een paard dat wat stugger is in de aanleuning rijd ik juist liever met iets meer teugellengte, omdat ze toch al meer druk nemen vanuit zichzelf. En om ze wat langer en lager in te kunnen stellen. Daarin inkaderen, volgen en goed van achteren naar voren rijden op twee teugels. Pas zodra ze daarin lekker gaan settelen en flexibel blijven in nek en kaak pak ik de teugel wat op.

Maar in het algemeen rijd je naar mijn idee idealiter nooit met 1 teugellengte, maar ben je daarin steeds aan het variëren, schakelen tussen meer vwnw, horizontaal evenwicht en wat meer oprichting, naargelang wat het paard nodig heeft. En altijd begeleidend/uitnodigend, nooit met constante druk, 'slikken of stikken'.

Bij de eerste foto's van ts zie ik te veel spanning in de teugelverbinding en ze draagt haar hand niet vóór. Dan zet je het paard vast. De instructeur had haar daarop moeten wijzen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:14

Citaat:
Ik heb wel het idee dat als ik rijd met mijn teugels strakker en ze naar voren wegzet, zoals je omschrijft, hij zijn neus naar voren drukt en zo probeert mij mee naar voren te trekken. Als ik de teugels iets langer heb zoals op de filmpjes en dan mijn hand naar voren weg zet hij wel mijn hand volgt zegmaar.

Ik wil uiteindelijk gaan starten en probeer hem in een constante aanleuning te krijgen maar dan wel op een juiste manier. Daar ben ik nu echt mee aan het tobben.

Zie mijn uitleg, dan werkt het op dit moment voor jouw paard beter om de teugels iets langer te laten. Belangrijkste is dat jij daarin steeds kan volgen met een gelijkmatig licht elastisch contact.
Het gaat om balans, losheid en lichtheid, een positieve reactie van je paard op jouw inwerking, en de weg van de geleidelijkheid, dus pas meer oppakken en oprichten als je paard daaraan toe is.

Nog een paar tips n.a.v. je filmpje. Je armen mogen veel zachter en verender. In het lichtrijden houd je je armen te strak waardoor je hand mee omhoog gaat als jij uit het zadel komt. Zorg dat je je armen en schouders luchtiger houdt, met meer vering in je gewrichten (evt van tevoren wat draaien met je schouders om de spieren los te maken), en dat je tussen je armen door beweegt met je bekken/bovenlichaam tijdens het lichtrijden. Je handen kun je wat stabieler houden door ze vanuit je ellebogen iets te laten zakken op het moment dat jij uit het zadel beweegt. Zo blijft je aanleuning zowel zachter as gelijkmatiger, en zal je paard zich gemakkelijker kunnen ontspannen.
Verder mag je je paard meer uitnodigen te zakken in zijn hoofd-halshouding. Hij drukt zich nog te veel op en blijft te veel in een 'Friezenhouding' lopen. Zacht begrenzen in je contact (vingers wat meer sluiten), daarbij rustig voorwaarts blijven activeren, en voel je ook maar een minimale ontspanningsreactie, dan je vingers ontspannen (lucht geven) en je hand iets naar voren/naar beneden laten zakken om je paard uit te nodigen in voorwaarts-neerwaartse richting te ontspannen, met zijn neus op boeghoogte.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Ti_Amo
Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 14:07

Askja schreef:
Citaat:
Ik heb wel het idee dat als ik rijd met mijn teugels strakker en ze naar voren wegzet, zoals je omschrijft, hij zijn neus naar voren drukt en zo probeert mij mee naar voren te trekken. Als ik de teugels iets langer heb zoals op de filmpjes en dan mijn hand naar voren weg zet hij wel mijn hand volgt zegmaar.

Ik wil uiteindelijk gaan starten en probeer hem in een constante aanleuning te krijgen maar dan wel op een juiste manier. Daar ben ik nu echt mee aan het tobben.

Zie mijn uitleg, dan werkt het op dit moment voor jouw paard beter om de teugels iets langer te laten. Belangrijkste is dat jij daarin steeds kan volgen met een gelijkmatig licht elastisch contact.
Het gaat om balans, losheid en lichtheid, een positieve reactie van je paard op jouw inwerking, en de weg van de geleidelijkheid, dus pas meer oppakken en oprichten als je paard daaraan toe is.

Nog een paar tips n.a.v. je filmpje. Je armen mogen veel zachter en verender. In het lichtrijden houd je je armen te strak waardoor je hand mee omhoog gaat als jij uit het zadel komt. Zorg dat je je armen en schouders luchtiger houdt, met meer vering in je gewrichten (evt van tevoren wat draaien met je schouders om de spieren los te maken), en dat je tussen je armen door beweegt met je bekken/bovenlichaam tijdens het lichtrijden. Je handen kun je wat stabieler houden door ze vanuit je ellebogen iets te laten zakken op het moment dat jij uit het zadel beweegt. Zo blijft je aanleuning zowel zachter as gelijkmatiger, en zal je paard zich gemakkelijker kunnen ontspannen.
Verder mag je je paard meer uitnodigen te zakken in zijn hoofd-halshouding. Hij drukt zich nog te veel op en blijft te veel in een 'Friezenhouding' lopen. Zacht begrenzen in je contact (vingers wat meer sluiten), daarbij rustig voorwaarts blijven activeren, en voel je ook maar een minimale ontspanningsreactie, dan je vingers ontspannen (lucht geven) en je hand iets naar voren/naar beneden laten zakken om je paard uit te nodigen in voorwaarts-neerwaartse richting te ontspannen, met zijn neus op boeghoogte.



Bedankt voor je reactie, ik ga hieraan werken en aan mijn instructie doorgeven daar ook even op te letten en mij erop te attenderen !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 46 bezoekers