edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-12 19:29

edje heb ik jaren geleden gekocht van een handelsstal waar ik op dat moment hielp.
Op dat moment was ed niet ontspannen te rijden en ging hij om vanalles er als een racket vandoor.
omdat daar niet de tijd en rust was om dit te verhelpen heb ik hem gekocht met als bedoeling dit probleem op te lossen en weer te verkopen.

Ed was eigenlijk binnen een korte tijd aardig opgeknapt maar hij bleef altijd vlug gestrest.
Toch was hij eigenlijk goed te rijden etc.

de eerste keer bracht ik hem naar iemand die z dressuur reed en een eigen stal (manege)
had. daar hadden ze ervaring met wat moeilijkere paarden want die kocht ze wel vaker op.
helaas kon ik hem daar enige tijd later op halen omdat ze ervanaf was gevallen en ze had haar heup op verschilende plaatsen gebroken. volgens haar was hij levensgevraarlijk en was er iets goed mis met hem.

ik heb hem opgehaald en eigenlijk viel het mij alles mee.

hij is daarna nog een keer op proef geweest maar die konden hem niet eens in en uit de wei halen.
gevolg schouder uit de kom.

en de laatste keer heeft hij denk ongeveer een jaar bij iemand anders gestaan. dat ging in het begin eigenlijk heel goed. na een tijdje ging het ook steeds slechter en heeft ze er alles aangedaan (dierentolk, osteopaat etc)
nadat het allemaal niet heeft geholpen heb ik hem weer terug genomen en besloten hem niet meer te verkopen.

enkele maanden geleden was hij steeds erg braaf mijn vriend die ook redelijk kan rijden ging ed uitstappen.
op dat moment ging het weer fout mijn vriend werd eraf gelanceerd en brak 2 ruggenwervels.
nu laat ik bijna niemand meer op ed rijden omdat hij te onvoorspelbaar is.
en op het moment dat het fout gaat lijkt het zwart voor zijn ogen te worden.

sinds enkele weken zijn we begonnen met centered riding en hebben we 3 wedstrijden gereden.
ik ben nog erg zoekende naar een goede houding omdat ik anders ben gaan zitten door centered riding.
ook mijn handen werken soms te veel terug en kantelen.
vroeger kroop ed makkelijk achter de teugel daar heb ik nu weinig last meer van

hij is sinds de lessen veel rustiger in zijn hoofd geworden wel is en blijft hij ook een beetje een boefje.

nu eindelijk de foto's na mijn lange verhaal.

foto's staan door elkaar en commetaar laat ik aan jullie over.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:43

Edje heeft wel een geschiedenis zeg! Wat super dat jullie wel een goed team kunnen vormen :)

unicorn_kiss
Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:45

Jammer dat hij zo onvoorspelbaar is, want t'is een fantastisch dier om te zien.. Hopelijk blijft het goedgaan, naar mijn mening ziet het er in ieder geval vrij ontspannen en netjes uit :)

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-12 22:01

dank jullie ik heb zelf meer problemen in de omgang dat hij om niks in de stres kan schieten.
vaak boeft hij iets en daarvan schiets hij zelf in de stres dat er niks meer mee te beginnen is.
de gouden tip of iemand die mij daarin kan helpen zal ik eeuwig dankbaar zijn.

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:11

Niets mis met zijn ogen?

Dame23
Berichten: 956
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:33

Leuke pony! ik vind dat je een nette houding en zit hebt en dat je paard niet teveel achter de loodlijn loopt. Het ziet er zo netjes uit. Als ik dan een tip mag geven, let op je hand houding: handen mooi recht op en probeer ze niet vast te zetten. Beenligging: Mag je je been nog iets mooi langer maken en je hak goed uitdrukken. Verder heb ik hier niet veel op aan te merken....

Gediplomeerd instructrice dressuur/springen, omgeving Noord Holland
KNHS B/L dressuur jurylid
FNRS jurylid F1 t/m F20
Sir fashion x Kennedy, 5jr L dressuur

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-12 23:35

wel een litteken boven 1 zijn ogen en een slecht verleden.
en hij vind het moeilijk om met het grond werk bijvoorbeeld de overgang van links naar rechts en recht naar links te maken met zijn brein. (weet niet of ik het zo goed uit leg)
dit wordt met training ook niet minder dus kan inderdaad de dierenarts nog eens specifiek laten kijken naar zijn ogen.
met de algehele apk kwam er niks uit.

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:36

Zou wel het plotselinge paniek/rengedrag kunnen verklaren.. Checken kan iig geen kwaad!

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:37

Op welke momenten doet hij ineens zo wild? Is er een aanleiding voor? Want de foto's zien er vrij ontspannen uit..

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:40

herhalen schreef:
wel een litteken boven 1 zijn ogen en een slecht verleden.
en hij vind het moeilijk om met het grond werk bijvoorbeeld de overgang van links naar rechts en recht naar links te maken met zijn brein. (weet niet of ik het zo goed uit leg)
dit wordt met training ook niet minder dus kan inderdaad de dierenarts nog eens specifiek laten kijken naar zijn ogen.
met de algehele apk kwam er niks uit.


Slechte coordinatie bedoel je? Want beide hersenhelften zijn altijd actief. Communicatie tussen de helften kan wel verslechterd zijn door schade aan het corpus callosum.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-12 23:53

met rijden kan ik hem inderdaad goed ontspannen houden en dat gaat ook steeds beter moet ik zeggen.
op het moment dat hij paniek gedrag vertoonde onder het zadel zat er telkens iemand anders op.
en is er eigenlijk geen aantoonbare aanleiding.
1 keer bij mij wel trouwens maar die aanleiding was terecht als er een beer van een vent onbedoeld dreigend kwa lichaams houding op je af komt lopen.

aan de hand en omgang heb ik de meeste problemen.
met uit de wei halen komt hij naar je toe en op het laatste moment draait hij weg en rent hij weg.
soms komt hij nog net een snoepje pakken waarmee ik hoop vertrouwen te winnen en mee dat hij die pakt vliegt hij ook weer weg. soms twijfel ik of het geen spelletje is of juist dominantie

als hij in een hoek staat of op stal krimt hij enorm in net alsof hij op dat moment inelkaar geslagen wordt in de hoek. terwijl ik dan juist erg van mijn houding bewust ben dat die niet dreigend over kom.

met longeren vlugt hij letterlijk weg bij mij en is dan niet te houden als de bak niet is afgezet. dit is linksom inmiddels opgelost maar rechts om blijft het een drama. hij weet dan ook pecies hoe hij los kan komen en is er erg gehaaid in.

verder is hij erg gevoelig op geluid en vooral mensen vind hij eng.
dit lijkt ook niet beter te worden.

met de overgang tussen links en recht bedoel ik meer als ik van positie verander van links naar recht of omgekeerd waar hij erg veel moeite mee heeft

wel is dit alles als ik net heb gereden stukken minder erg als voor het rijden.

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:02

Hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar alles wat je noemt zou met de ogen te maken kunnen hebben. Zou t toch even laten checken!


herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-12 00:06

fcsa thnx voor het mee denken ik laat er de dierenarts zeker nog eens specifiek na kijken.

mg911
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-02-12

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:07

Mooi paard! Jammer van zijn verleden.
Probeer idd op je handen te letten, je hebt soms een beetje pianohandjes :p.

Daihyo
Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:23

Het rijden ziet er echt heel fijn uit.

Ik herken het gedrag wel van mijn haflinger. Alleen had hij het vooral onder het zadel ipv aan de hand.
In het begin toen ik hem kocht ook wel aan de hand, maar daar zag je snel verbetering.
Bij hem is het echt een vertrouwenskwestie. Maar ik heb ook wel lichamelijke oorzaken uit laten sluiten.
Blindheid zou een hoop kunnen verklaren. Maar niet alles in zijn gedrag.

Het enige dat bij de mijne hielp was emmers geduld en heel veel tijd. Elke keer een stapje verder en weer 3 terug. Helemaal zal het er nooit uit gaan ben ik bang.
Om aan de hand vertrouwen te krijgen heb ik veel met hem gewandeld in de bak. Met hem gespeeld. Wandelen, stilstaan, stapje terug, stapje opzij, over een zeiltje heen, tussen balkjes door, over balkjes heen.
En verder alles wat zo enorm veel stress oplevert (longeren bijvoorbeeld) even laten zitten.

Bouw voor het rijden ook een routine op. Doe elke keer hetzelfde in dezelfde volgorde.
Hoe is hij als je een ander paard in het zicht houdt met poetsen bijvoorbeeld? Kan hij daar dan een beetje steun bij vinden?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:26

herhalen schreef:
fcsa thnx voor het mee denken ik laat er de dierenarts zeker nog eens specifiek na kijken.


Keep us posted! :)

Anoniem

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:54

Ik moest net als fcsa aan een slecht of minder goed ziend paard denken..

Lusitano
Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:26

Diep respect dat jij je lijf en leden in de waagschaal stelt door er toch weer op te kruipen en met hem aan het werk te gaan. Menigeen had er voor gekozen om hem naar de frikandellen te doen.
Het rijden vind ik er eigenlijk keurig uit zien. Het valt me wel op dat hij constant zijn oren naar achteren heeft en ook zijn hoofd straalt onzekerheid uit. Hij let dus heel erg op je of hij heeft je heel erg nodig om de bak door te komen. Heel veel succes met hem en ik ben ook heel benieuwd of er nog iets uit de ogen-check gaat komen!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Banyu
Berichten: 12465
Geregistreerd: 28-07-10

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:06

Fijn beeld Laura, vind het zoiezo al knap dat jij je nog wilt wagen aan Edje! Ik zal niet zeggen dat er niets kan gebeuren, dat weet je nooit met paarden, maar hou je ook rekening met je eigen veiligheid? Jij hebt ook nog een leven voor de boeg! Veder vind ik dat ie netjes loopt, en je houding.....dat komt wel! :)

happyhorse
Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:02

Ziet er goed uit, Je hebt hem netjes aan het lopen.
Ben benieuwd of je er ooit achter komt waarom hij dit gedrag heeft,
maar denk dat gewoon in paard eigen zit.
Heb er zelf op moment ook een die ik niet iedereen in de buurt erbij laat.
Rijdt je er ook buiten mee?

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

minka
Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: edje ( racketje) fjord kruising @ b dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:14

Wat een onwijs leuk dier :D

Ben benieuwd wat er uit het onderzoek van de dierenarts komt en of je het helemaal opgelost krijgt :)

HBZ
Berichten: 1538
Geregistreerd: 21-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:19

Leuk beest en de foto's zien er goed uit. de tip die voor je hand is gegeven sluit ik mij bij aan. Ik zou zelf de hand iets meer richting de oren brengen. 5 cm naar voren neerzetten.

Over het gedrag:
Heb je al eens een middeltje gebruikt voor stresserige onrusitge paarden?
Er zijn diverse middeltjes in omloop, heb het zelf ook wel eens gebruikt bij een paard die stresserig was.

Verder is het vooral vertrouwen opbouwen, maar ik denk ook je grens aangeven. Zoals het wegrennen in de wei en even het snoepje pakken. Dat lijkt mij wel een punt om je grens aan te geven. Misschien kun je hem leren dat hij het snoepje alleen krijgt als je hem aan het touw hebt. ( dus even het snoepje in je jaszak.)

Werk vooral heel veel aan je eigen lichaams houding. Sta nooit met je gezicht recht tegenover het paard, dan voelt hij je als een bedreiging. Ga met je schouder richting het paard staan, dus je draait een kwartslag.

Verder dacht ik ook aan een tumor of iets dergelijks in het hoofd, maar omdat je zij dat hij tijdens een apktje goed was. Kan dit uitgesloten worden.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers