Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Hermelijnhof
Berichten: 215
Geregistreerd: 19-02-22

Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-23 02:10

Ik had het er over met een vriendin... ik wist bijvoorbeeld niet dat er ooit een dag zou komen dat ik nooit iets anders meer zou willen dan Haflingers. Ik heb dravers gehad, Shetlanders, Belgisch Trekpaarden, KWPNers en een Quarter, maar nu ik mijn Haflingers heb denk ik echt dat ik nooit meer iets anders wil dan dat. Ik dacht altijd dat ik Haflingers helemaal niets vond, tot Bob op mijn pad kwam en hij is mijn alles. Toen ik in Januari de 27-jarige Haflinger stermerrie Wieke adopteerde, wist ik het echt zeker; nooit meer iets anders dan een blondje voor mij!

Helaas heb ik ook nog iets anders geleerd dat ik niet wist; dat Haflingers een grotere kans hebben dan alle andere rassen op plaveiselcelcarcinoom, een kanker aan het oog. Dat heeft mijn Wieke dus. Ik had er nog nooit van gehoord dat Haflingers hier extra gevoelig voor zijn. Weer wat geleerd, hoewel niet leuk.

En jullie? Wat hebben Julie geleerd?

Edit; typfouten.


Anoniem

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 03:26

Dat de wereld niet vergaat als je paard ook eens 'nee' mag zeggen in bepaalde situaties en tegen bepaalde zaken, zelfs als wij als mens niet helemaal snappen waarom, en dat ook niet betekent dat je paard morgen helemaal niks meer wil of een onhandelbaar mormel wordt. De kunst zit hem in het vinden van de balans tussen geven en nemen.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:44

Ik heb het afgelopen weekend een geval van Luchtzak Mycose meegemaakt met helaas dodelijke afloop.
Ik had er nog nooit van gehoord en had geen idee dat een paard binnen een paar uur doodziek ervan wordt, zoveel gevolgen hiervan ondervindt binnen een paar uur en sterft aan een bloeding.
Het was echt bizar!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:49

Mkango schreef:
Dat de wereld niet vergaat als je paard ook eens 'nee' mag zeggen in bepaalde situaties en tegen bepaalde zaken, zelfs als wij als mens niet helemaal snappen waarom, en dat ook niet betekent dat je paard morgen helemaal niks meer wil of een onhandelbaar mormel wordt. De kunst zit hem in het vinden van de balans tussen geven en nemen.

Dit.
En dat dat "nee" van een paard niet "dramatisch/aanstellerig" of "brutaal" gedrag is. Of ook zo'n klassieker "onder het werk uit willen komen"...

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:51

Kuggur schreef:
Mkango schreef:
Dat de wereld niet vergaat als je paard ook eens 'nee' mag zeggen in bepaalde situaties en tegen bepaalde zaken, zelfs als wij als mens niet helemaal snappen waarom, en dat ook niet betekent dat je paard morgen helemaal niks meer wil of een onhandelbaar mormel wordt. De kunst zit hem in het vinden van de balans tussen geven en nemen.

Dit.
En dat dat "nee" van een paard niet "dramatisch/aanstellerig" of "brutaal" gedrag is. Of ook zo'n klassieker "onder het werk uit willen komen"...


_O_ _O_ _O_

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:58

Hoe anatomisch ingewikkeld, interessant en uitgebreid een hoef is :P :list:

Ik heb ook een haflinger met plaveiselcelcarcinoom gehad, wist ook tot toen niet dat haflingers daar verhoogd risico op hadden.

Heel suf iets: maar na al die jaren in de paarden kan ik op het oog veel beter hectare land inschatten of een voorstelling bij maken in m'n hoofd :')

En wat er allemaal tevoorschijn kan komen uit de schacht van een hengst/ruin :x :wow:

En zoveel meer..

Britta31
Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:27

Dat ik zoveel steun en troost kon hebben aan mijn ruin in een moeilijke tijd van mijn leven.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

xxxmh
Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:27

Dat wist ik toen ook niet van haflingers. Totdat mijn bijrijdpaard, wat nu mijn eigen paard is het ook had en gaat nu 2 jaar door het leven zonder linker oog.

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:32

Ik kwam er pas na jaren achter dat het eigenlijk echt onzin is dat je links van je paard moet lopen :+

Hutcherson
Berichten: 7293
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:35

Dat een paard bijna nooit zomaar loopt te bokken of steigeren. Heel vaak ligt er pijn aan ten grondslag. En die manegeinstructeuren maar aangeven: pak hem maar eens aan, zweep erbij tik hem maar aan. Of 'stamp hem maar naar voren' zucht. En de veel te kleine vieze stallen op maneges en de paarden die gewoon 4-5 7+uur werken op n dag, met pijn... Kippenvel. Als ik dat allemaal vooraf had geweten had ik het allemaal anders gedaan denk ik.

Sky_As
Berichten: 4666
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:35

dat er p*emelpoetsers voor paarden bestaan..... Natuurlijk wel dat je hem bij ruinen schoon moet maken, maar dat er dus echt mensen zijn die daar hun beroep van gemaakt hebben, dat was voor mij echt nieuw.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:37

Sky_As schreef:
dat er p*emelpoetsers voor paarden bestaan..... Natuurlijk wel dat je hem bij ruinen schoon moet maken, maar dat er dus echt mensen zijn die daar hun beroep van gemaakt hebben, dat was voor mij echt nieuw.


Omg, inspiratie! _O-

Sky_As
Berichten: 4666
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:45

whahah ja ik vind het misschien ook wel een baantje voor jou }>
Ik zit al heel lang in de paarden, en ik had er echt nog nooit van gehoord, tot er eentje op stal kwam en het dus in de groepsapp kwam of er meer moesten.
Gevraagd of ik mijn vriend ook aan mocht melden :-P

Maar goed, ik voelde me een beetje gek dat ik dus niet wist dat dat beroep echt bestond..... maar na jouw reactie voel ik me niet helemaal achterlijk meer....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:47

Ik leer hier ook elke dag bij :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Niwla
Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:50

Sky_As schreef:
whahah ja ik vind het misschien ook wel een baantje voor jou }>
Ik zit al heel lang in de paarden, en ik had er echt nog nooit van gehoord, tot er eentje op stal kwam en het dus in de groepsapp kwam of er meer moesten.
Gevraagd of ik mijn vriend ook aan mocht melden :-P

Maar goed, ik voelde me een beetje gek dat ik dus niet wist dat dat beroep echt bestond..... maar na jouw reactie voel ik me niet helemaal achterlijk meer....


Ik leer dat dus nu en ga kijken of het hier in de buurt ook kan. :')

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:57

Dat je er na 25 jaar merries hebben en houden pas achter komt dat juist die merries ook bonen kunnen hebben.

Toevallig achter gekomen, door op fb zon professionele piemelpoetser te volgen waar sky-as het over heeft , anders had ik het nu nog niet geweten...

Bielsje
Berichten: 1350
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:27

Ik ben vooral heel benieuwd of ze zichzelf ook zo noemen of hebben ze er wel een chique naam voor bedacht? :Y)

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Celebi
Berichten: 3502
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:40

Ik ken er eentje als het 'bonenvrouwtje'. Niet heel veel chiquer dus. :+

Ik heb overigens zoveel geleerd sinds ik een paard heb. Ik wist al een heleboel van mijn laatste paar verzorgpaarden, maar nu ik zelf alles moet onderzoeken is er een wereld voor me open gegaan. Dat paardendekens heel nauwkeurig wel of niet passen bijvoorbeeld. Ik dacht 'met zo'n dure Bucas zit ik wel goed'. Nou niet dus. :') En ik heb ontiegelijk veel geleerd over de ligging van zadels en singels dankzij twee slechte zadelpassers die ik helaas heb getroffen. En natuurlijk hoe belangrijk het is om een rijinstructeur te vinden die bij jou en je paard past. Wat een wereld van verschil tussen mijn eerste instructeur en degene die ik nu heb. Ik zie daardoor dus nu ook heel veel ruiters bij een niet passende instructeur lessen, die dus hetzelfde gevoel hebben als ik toentertijd (weinig snappen van de lessen, er altijd een beetje tegenop kijken, de goede dingen niet zelf kunnen nabootsen), maar wel stug volhouden dat ze een fijne passende instructeur hebben. Je horizon verbreden is echt een belangrijk iets bij het houden van paarden. Dat is wel de grootste les die je uit al voorgaande dingen kunt trekken. Je bent nooit uitgeleerd en voor het welzijn van je paard moet je je overal een beetje in willen verdiepen. :j

Lijsken
Berichten: 1004
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:49

Dat elke "methode" zijn voordelen en nadelen heeft.

Een 'normaal' dressuurzadel of een boomloos zadel, bit of bitloos, academische rijkunst of natural horsemanship, een jong paard in de opfok of thuis in een kleine kudde, clickeren of 'wijken voor druk', een driejarige vast wat werk laten doen of juist wachten tot ze 6 zijn, bij dikke paarden een graasmaker op of strookbegrazing....etc etc etc.

Alles heeft voordelen en nadelen. Niks werkt perfect voor elk paard, of elke combinatie. De puzzel zit hem er in om uit alle aanbod aan informatie die er is een goede mix te vinden die voor jou paard of jouw combinatie het best werkt. En soms zal je een tijdje meedrijven op stroming A, omdat die op dat moment heel goed past. Maar je moet flexibel blijven, je ogen open houden, want na een tijdje is stroming B wellicht het antwoord dat je zoekt.

Celebi
Berichten: 3502
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:57

Oh ik wil er nog eentje toevoegen: dat mensen met paarden totaal geen waarde hechten aan de mening of kennis van een wat jongere paardeneigenaar.

Rond de 23 mijn eerste paard en tuurlijk ik wist amper wat. Maar door veel lezen, luisteren en leren werd ik al snel steeds wijzer en merkte ik dat ik met mijn nuchtere nieuwe blik heel anders kon kijken naar oude en nieuwe methodieken dan de personen die al jarenlang deden wat ze toen goed vonden en nu nog steeds goed vinden. Mijn kennis over bepaalde zaken werd echter vrijwel altijd in twijfel getrokken of überhaupt niet aangenomen vanwege mijn korte leven als paardeneigenaar en mijn jonge leeftijd. Ergens logisch, maar wel frustrerend, zeker als je na goed onderzoek zeker weet dat je gelijk hebt en het paardenwelzijn er op de manier van de oudere en 'wijzere' persoon toch wel lichtelijk in het geding komt. Dat was echt iets wat ik niet wist van te voren, maar wat op zich wel te verwachten was.

Elisa2
Berichten: 36691
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:23

Ja dat herken ik wel Celebi van toen ik nog een stukje jonger was..kan heel frustrerend zijn.

Verder leer ik echt nog iedere dag bij, er komt steeds meer bewustzijn en inzichten en ik probeer me te blijven ontwikkelen.

Ik ben nu aan het leren dat je bij het mennen eigenlijk precies andersom stuurt dan bij het rijden in de bochten. Ook echt nooit geweten hiervoor haha.

Het laatste op medisch gebied wat ik nog niet kende was een lipoma pendulans, helaas blijkt dat zo heftig te kunnen zijn dat het een paard z'n leven kan kosten. Zo ben ik dit dan ook te weten gekomen. https://www.horses.nl/articles/is-een-v ... voorkomen/

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36691
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:24

Lijsken schreef:
Dat elke "methode" zijn voordelen en nadelen heeft.

Een 'normaal' dressuurzadel of een boomloos zadel, bit of bitloos, academische rijkunst of natural horsemanship, een jong paard in de opfok of thuis in een kleine kudde, clickeren of 'wijken voor druk', een driejarige vast wat werk laten doen of juist wachten tot ze 6 zijn, bij dikke paarden een graasmaker op of strookbegrazing....etc etc etc.

Alles heeft voordelen en nadelen. Niks werkt perfect voor elk paard, of elke combinatie. De puzzel zit hem er in om uit alle aanbod aan informatie die er is een goede mix te vinden die voor jou paard of jouw combinatie het best werkt. En soms zal je een tijdje meedrijven op stroming A, omdat die op dat moment heel goed past. Maar je moet flexibel blijven, je ogen open houden, want na een tijdje is stroming B wellicht het antwoord dat je zoekt.


Heel mooi die laatste alinea..daar ben ik ook van overtuigd. Juist niet in hokjes denken, maar van alles meepakken wat past op dit moment bij dit paard en deze situatie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:26

Dat splash paarden vaak doof zijn en dat mensen dit niet zo erg blijken te vinden. Als iemand die (eigenlijk alles) op stem doet verbaasde me dit wel.
En vroeger dacht ik dat iedereen wel wilde leren hoe ze hun paard beter konden houden en hier onderzoek naar deden, blijkt dat 9/10 absoluut geen onderzoek doen, klakkeloos dingen overnemen van degene die "les" geeft en in de verdediging schieten het moment dat je het (voorzichtig) aankaart.( waaronder dat een dier ook "nee" mag zeggen ). Interessant die paardenwereld _/-\o_

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:33

Sowieso, dat er verschillende gezondheidsproblemen gewoon bekend zijn bij bepaalde kleuren en genen, maar dat mensen dat amper meenemen in hun besluit bij het fokken. Want, tja, de kleur is zo mooi ofzo. Dat het paard dan doof, nachtblind, etc etc geboren wordt is maar een detail johh :+

Cchanny
Berichten: 8800
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 15:39

Kuggur schreef:
Mkango schreef:
Dat de wereld niet vergaat als je paard ook eens 'nee' mag zeggen in bepaalde situaties en tegen bepaalde zaken, zelfs als wij als mens niet helemaal snappen waarom, en dat ook niet betekent dat je paard morgen helemaal niks meer wil of een onhandelbaar mormel wordt. De kunst zit hem in het vinden van de balans tussen geven en nemen.

Dit.
En dat dat "nee" van een paard niet "dramatisch/aanstellerig" of "brutaal" gedrag is. Of ook zo'n klassieker "onder het werk uit willen komen"...

Precies. En dat wat ik heb geleerd op de manege allemaal achterhaald is en ik eigenlijk moet vergeten. Maar dat is zo nog best lastig omdat het zo vastgeroest zit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Amazonbot, ryukapple en 37 bezoekers