Betrouwbare verkoper

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sasqiua
Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:05

oji schreef:
Ik zie wel heel veel red flags in deze advertenties.
Iemand gaat tijdelijk naar duitsland en neemt zijn handelspaarden mee? Denk als iemand interesse heeft uit de buurt van Lithouwen, dat hij zegt, ik zit momenteel in duitsland of denemarken of zwitserland, al naar gelang het land wat het meest buiten bereik ligt.

In de advertentie "2017 KWPN all-rounder gelding (Palomino)" terwijl het een AES is en geen info over de verkoper op internet te vinden.

Lekker laten staan of je moet die 15.000-25.000 euro makkelijk kunnen missen en wel van een gokje houden...maar ik denk niet dat je een paard opgestuurd krijgt.


Als je een beetje zoekt is er genoeg over de verkoper te vinden. Zij leidt (als je het mij vraagt) wel een beetje een luxe leven voor de functie die ze heeft.

Zoek maar eens op telefoonnummer, dan kom je uit op het bedrijf waar zij werkt en vervolgens haar LinkedIn en Instagram.

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:20

Ik zou in elk geval niet vooraf betalen want de kans dat je helemaal geen paard krijgt is nogal groot. Zijn er trouwens KWPN-ers in die kleur?

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:30

anjali schreef:
Ik zou in elk geval niet vooraf betalen want de kans dat je helemaal geen paard krijgt is nogal groot. Zijn er trouwens KWPN-ers in die kleur?


Zo werkt dat natuurlijk niet met ongezien kopen. :')

TS ik heb de advertentie even bekeken en zie daar niet veel geks aan. Ik zou als ik jou was wat achtergrond informatie zoeken over de verkoper, daar kun je veel uit halen.

Ik heb dus persoonlijk wel goede ervaringen met ongezien kopen. 1 keer van een particulier die wat fokt en 1 keer van een handelaar. Beide in het buitenland. Ik heb met beide echt geen uitgebreid contact gehad. Je gevoel erbij moet gewoon goed zijn, dat is het belangrijkste. En bij twijfel gewoon niet doen of erheen vliegen.

Esther
Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:49

Change3x schreef:
anjali schreef:
Ik zou in elk geval niet vooraf betalen want de kans dat je helemaal geen paard krijgt is nogal groot. Zijn er trouwens KWPN-ers in die kleur?


Zo werkt dat natuurlijk niet met ongezien kopen. :')

TS ik heb de advertentie even bekeken en zie daar niet veel geks aan. Ik zou als ik jou was wat achtergrond informatie zoeken over de verkoper, daar kun je veel uit halen.

Ik heb dus persoonlijk wel goede ervaringen met ongezien kopen. 1 keer van een particulier die wat fokt en 1 keer van een handelaar. Beide in het buitenland. Ik heb met beide echt geen uitgebreid contact gehad. Je gevoel erbij moet gewoon goed zijn, dat is het belangrijkste. En bij twijfel gewoon niet doen of erheen vliegen.


Ik zie nogal veel geks..
Paard met speciale kleur en allrounder die al lang te koop staat. Paard staat in verschillende landen, waarvan Litouwen nou niet het meest te vertrouwen lijkt, lekker ver weg, geen kans dat mensen echt komen kijken.
Het is geen kwpn-er maar staat ingeschreven bij het AES.
Waarom wordt het paard in NL geadverteerd, Duitsland is een groot paardenland, waarom is ie daar niet verkocht?

Sprakeloos

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:59

Dat een allrounder al langere tijd te koop staat, moet op zichzelf staand niet persé een probleem zijn. Ik ken nog paarden / pony's met potentieel, die betrouwbaar zijn etc die langere tijd te koop (hebben) gestaan. De juiste match moet er natuurlijk wel zijn.
Het is in dit geval alleen niet het enige: inderdaad de verschillende landen, KWPN vs AES enz.

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:52

Esther schreef:
Change3x schreef:

Zo werkt dat natuurlijk niet met ongezien kopen. :')

TS ik heb de advertentie even bekeken en zie daar niet veel geks aan. Ik zou als ik jou was wat achtergrond informatie zoeken over de verkoper, daar kun je veel uit halen.

Ik heb dus persoonlijk wel goede ervaringen met ongezien kopen. 1 keer van een particulier die wat fokt en 1 keer van een handelaar. Beide in het buitenland. Ik heb met beide echt geen uitgebreid contact gehad. Je gevoel erbij moet gewoon goed zijn, dat is het belangrijkste. En bij twijfel gewoon niet doen of erheen vliegen.


Ik zie nogal veel geks..
Paard met speciale kleur en allrounder die al lang te koop staat. Paard staat in verschillende landen, waarvan Litouwen nou niet het meest te vertrouwen lijkt, lekker ver weg, geen kans dat mensen echt komen kijken.
Het is geen kwpn-er maar staat ingeschreven bij het AES.
Waarom wordt het paard in NL geadverteerd, Duitsland is een groot paardenland, waarom is ie daar niet verkocht?


Er staan zoveel buitenlandse advertenties op Sporthorses, dat is echt niks geks. Net zoals dat veel Nederlanders ook op buitenlandse sites adverteren. Dat een paard nog niet verkocht is kan zoveel redenen hebben.

Dat een paard in verschillende landen staat geadverteerd, of een eigenaar veel reist, hoeft ook niet te betekenen dat het een scam is.
Op die manier kun je natuurlijk bij elke verkoper rare dingen gaan bedenken.

Zoals ik al zei, volg je gevoel en zoek achtergrondinformatie voordat je een beslissing neemt.

Eef_Bam
Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:22

Even los van het verhaal en de verkoper, we hebben het allemaal over een paard.. maar volgens mij haalt hij de 1.55 cm nog niet, eerder 1.50. Is echt een e-pony om te zien.

Er bestaan trouwens wel kwpners in die kleur, ik rij er eentje :D .

Maar deze is niet terug te vinden bij het kwpn. Denk ook dat de verkoper naar gelang waar de potentiele koper woont zegt dat het toch de meest verre locatie is, zodat je niet langs komt.

Esther
Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:30

Change3x schreef:
Esther schreef:

Ik zie nogal veel geks..
Paard met speciale kleur en allrounder die al lang te koop staat. Paard staat in verschillende landen, waarvan Litouwen nou niet het meest te vertrouwen lijkt, lekker ver weg, geen kans dat mensen echt komen kijken.
Het is geen kwpn-er maar staat ingeschreven bij het AES.
Waarom wordt het paard in NL geadverteerd, Duitsland is een groot paardenland, waarom is ie daar niet verkocht?


Er staan zoveel buitenlandse advertenties op Sporthorses, dat is echt niks geks. Net zoals dat veel Nederlanders ook op buitenlandse sites adverteren. Dat een paard nog niet verkocht is kan zoveel redenen hebben.

Dat een paard in verschillende landen staat geadverteerd, of een eigenaar veel reist, hoeft ook niet te betekenen dat het een scam is.
Op die manier kun je natuurlijk bij elke verkoper rare dingen gaan bedenken.

Zoals ik al zei, volg je gevoel en zoek achtergrondinformatie voordat je een beslissing neemt.

Het is ook gewoon een bekende oplichterstruc, ach het paard is net verhuist, maar geen probleem we sturen hem met een transporteur, betalen kan na de tijd. Och, transporteur wil geld en wij hebben het even niet liggen, kun je voorschieten? En het paard komt nooit.

Sprakeloos

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:44

Daarom zeg ik ook, altijd goede achtergrond informatie zoeken. Zoals ik al zei, ik heb meerdere keren probleemloos via de foto/film gekocht, niet iedereen is bij voorbaat al een oplichter.

Suus_stobbe
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-23 21:23

Suus_stobbe schreef:
Ik heb niet langgeleden een enorm mooie KWPN palomino gevonden, die enorm veel talent heeft. Het probleem is dat ik hem moet laten importeren en zijn verkoper heeft geen fokkers stal en amper informatie over hunzelf. Wel stuurden ze me enorm veel videos over hoe het paard omgaat met dagelijkse opdrachten (opzadelen hoeven krabben trailer rijden enzvt.) en sturen ze me vaak videos van hem die die dag (of gisteren) zijn gemaakt. Hij ziet er enorm gezond uit en kijkt blij uit zijn ogen en goed op gewicht. Hij is gekeurd en heeft foto’s alleen ik wil hem zelf natuurlijk ook nog laten keuren door een andere arts. Ik twijfel of dit veilig is of niet. Wat denken jullie hierover?



Update : bedankt voor jullie hulp! Ik twijfel nog steeds een klein beetje maar het word steeds betrouwbaarder voor mij.ik heb de eigenaar hun facebook gevonden en heb de vorige eigenaars gevonden en met hun gesproken, hij is precies zoals beschreven in de advertentie. Behalve dat hij idd geen KWPN is. Hij heet Moon gold du culot (Goldie) en hij is een AES. volgende maand ga ik er naartoe vliegen voor de zekerheid.

Anoniem

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:38

Ik meen dit paard vorig jaar ook op ehorses gezien te hebben. Kan dit kloppen? Goed dat je heen gaat! Ben erg benieuwd naar het vervolg. Pas goed op jezelf.

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:43

Iedereen raad het af, geeft aan dat dit niet kan kloppen, wat te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook. En jij vind het steeds betrouwbaarder worden?
Dit paard zou allang verkocht zijn als het zuivere koffie was.

Is het al lente?

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:54

Een gezond paard met een speciaal kleurtje en potentie staat echt nooit lang te koop.
Tevens zou een gemiddelde handelaar het dier dan allang geklasseerd hebben aangezien zulke paarden dan letterlijk onder je vandaan gekocht worden op het losrij terrein. Met 7 is hij voor de sport niet meer jong. >10.000 voor een metertje thuis kunnen springen is geen normale prijs.
Dit is geheid geen zuivere koffie.

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:02

Gekke wending idd.. Alle red flags zijn benoemd. Ik vind het zonde dat je er een vliegreis in gaat investeren en wrs ga je, doordat je al zoveel geïnvesteerd hebt straks, 'm nog kopen ook := Ik denk dat je een vergissing begaat.
Dit 'paard' is volgens mij ook echt geen 1.60. Zo vanaf het filmpje te zien op ehorses zou ik 'm maximaal op 1.52/1.54 schatten.

זכור

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:06

Buiten NL wordt onder de 15.000 voor amateur gebruik trouwens ook zelden volledig röntgen gekeurd. Dat is voor mij nog een vlag.

Als je het niet erg vind om dadelijk een vliegreis en verblijfkosten te hebben en de kosten van een volledige keuring met het risico dat het niets is, dan kun je uiteraard altijd gaan kijken. Maar echt, dit klinkt niet in orde.
Het is niet voor niets dat je geen vergelijkbaar paard vind, die staan namelijk gewoon nooit lang te koop.

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:10

Het paard heeft een ‘bijzondere’ kleur, maar kwalitatief gezien niet echt bijzonder. De vraagprijs in verhouding heel hoog. Niet zo gek dat ie er (mede daardoor) nog op staat.

Over maat kun je weinig zeggen via een video. Mijn paarden tonen op de film ook anders dan in het echt.

Succes ermee TS, volg je gevoel maar blijf ook met je gezonde verstand nadenken!

Paardjes83
Berichten: 188
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:13

Suus_stobbe schreef:
Suus_stobbe schreef:
Ik heb niet langgeleden een enorm mooie KWPN palomino gevonden, die enorm veel talent heeft. Het probleem is dat ik hem moet laten importeren en zijn verkoper heeft geen fokkers stal en amper informatie over hunzelf. Wel stuurden ze me enorm veel videos over hoe het paard omgaat met dagelijkse opdrachten (opzadelen hoeven krabben trailer rijden enzvt.) en sturen ze me vaak videos van hem die die dag (of gisteren) zijn gemaakt. Hij ziet er enorm gezond uit en kijkt blij uit zijn ogen en goed op gewicht. Hij is gekeurd en heeft foto’s alleen ik wil hem zelf natuurlijk ook nog laten keuren door een andere arts. Ik twijfel of dit veilig is of niet. Wat denken jullie hierover?



Update : bedankt voor jullie hulp! Ik twijfel nog steeds een klein beetje maar het word steeds betrouwbaarder voor mij.ik heb de eigenaar hun facebook gevonden en heb de vorige eigenaars gevonden en met hun gesproken, hij is precies zoals beschreven in de advertentie. Behalve dat hij idd geen KWPN is. Hij heet Moon gold du culot (Goldie) en hij is een AES. volgende maand ga ik er naartoe vliegen voor de zekerheid.


Spannend heel veel succes en hopelijk net zoals je had gehoopt.

Ow ik zie het al ik zou ook geen twijfels hebben. Hij is makkelijk te traceren.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 13-05-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje
Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:15

Het zal iig slim zijn om hem niet ongezien te kopen. Ik was al afgehaakt bij 3x in de advertentie KWPN terwijl het geen KWPNer is :=

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:17

Ga er niet vanuit dat het keuringsrapport ook bij het paard hoort. Alles opnieuw laten doen en zeker stellen dat de handelaar geen connecties met de DA heeft (zal niet meevallen daar).

Ik heb ook wel op afstand gekocht (ook heengevlogen), maar dat was een veulen direct van de fokker.

fransje23
Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:22

Weet je het paard verkocht is vanuit België?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:39

Change3x schreef:
Het paard heeft een ‘bijzondere’ kleur, maar kwalitatief gezien niet echt bijzonder. De vraagprijs in verhouding heel hoog. Niet zo gek dat ie er (mede daardoor) nog op staat.

Over maat kun je weinig zeggen via een video. Mijn paarden tonen op de film ook anders dan in het echt.

Succes ermee TS, volg je gevoel maar blijf ook met je gezonde verstand nadenken!


Ja, dat is ook waar. Maar er klopt al zoveel niet in dit verhaal, dus vind het wel 'verdacht' dat het dier pony-achtig aandoet. Denk dat je ze ook die kost niet wilt geven, die als 1.60 geadverteerd staan, maar in werkelijkheid de 1.55 nog niet halen (mijn eigen 'paard' werd als 1.62 geadverteerd, nu 2 jaar later haalt ze amper 1.57).

זכור

Melisje_92
Berichten: 1088
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 03:55

Die van mij wordt vanaf foto’s altijd gedacht dat het een pony is en mensen zijn dan verbaasd als ze haar in het echt zien en blijkt dat ze bijna 1,70 is :')

Goed dat je gaat kijken, ben heel benieuwd hoe het afloopt!

Tribunals
Berichten: 2681
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 05:50

Dit paard komt uit België en heeft hier tot 1,5 jaar geleden ook altijd gestaan. Benieuwd hoe hij in Litouwen terecht is gekomen.

miereneter
Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Betrouwbare verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 06:42

In ieder geval goed dat je ernaar toe gaat. Niet ongezien kopen hoor, echt eerst ter plekke zien. En laten keuren. Je hebt blijkbaar al besloten dat je dit paard wilt, dus ik hoop oprecht dat het helemaal goed uitpakt.

Maar nog een keer ter overweging: met dat budget + vliegreis en verblijf moet je in Nederland / België toch ook een mooie palomino kunnen vinden?

Homo sapiens non urinat in ventum.

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:14

Suus_stobbe schreef:
Suus_stobbe schreef:
Ik heb niet langgeleden een enorm mooie KWPN palomino gevonden, die enorm veel talent heeft. Het probleem is dat ik hem moet laten importeren en zijn verkoper heeft geen fokkers stal en amper informatie over hunzelf. Wel stuurden ze me enorm veel videos over hoe het paard omgaat met dagelijkse opdrachten (opzadelen hoeven krabben trailer rijden enzvt.) en sturen ze me vaak videos van hem die die dag (of gisteren) zijn gemaakt. Hij ziet er enorm gezond uit en kijkt blij uit zijn ogen en goed op gewicht. Hij is gekeurd en heeft foto’s alleen ik wil hem zelf natuurlijk ook nog laten keuren door een andere arts. Ik twijfel of dit veilig is of niet. Wat denken jullie hierover?



Update : bedankt voor jullie hulp! Ik twijfel nog steeds een klein beetje maar het word steeds betrouwbaarder voor mij.ik heb de eigenaar hun facebook gevonden en heb de vorige eigenaars gevonden en met hun gesproken, hij is precies zoals beschreven in de advertentie. Behalve dat hij idd geen KWPN is. Hij heet Moon gold du culot (Goldie) en hij is een AES. volgende maand ga ik er naartoe vliegen voor de zekerheid.


Vraag even aan die vorige eigenaren waarom ze hem verkocht hebben en waarom zij denken dat hij in de handel is gekomen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Kabayo, tienus63, UnderIlse en 37 bezoekers