[VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

[VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 12:02

Daar de overvoed van volgtopics te vinden zijn onder Paardenpraat heb ik ook maar besloten het hier te deponeren. Indien het hier niet goed staan dan hoop ik dat de Modjes het in orde willen brengen.

Enkele weken geleden zag ik een advertentie voorbij komen van een PRE merrie, ergens in een (voor ons) uithoek van Nederland. Wij wonen in Zeeuws Vlaanderen dus op zich zegt dat nog niet zoveel. 9 April hebben we dan ook een ganse dag in de auto vertoeft om bij dit pareltje te gaan kijken.

Ik had al enkele filmpjes ontvangen waarbij ik wat advies heb gevraagd van o.a. wat bokkers. Duidelijk was namelijk dat ze duidelijk onregelmatig liep. Op zich is dat voor ons niet zozeer een probleem. We zochten namelijk in eerste instantie een weidemaatje voor onze paarden, zodat als we weg gaan met een van de twee er niet een alleen achterblijft. Ter plaatste nogmaals bekeken, gefilmd en even over nagedacht. Na wat overleg konden we haar overnemen tegen een meer dan schappelijke prijs en zodoende hebben we afgelopen zaterdag weer de reis afgelegd naar Alteveer om Dõna op te halen.

Het is een sociale en vriendelijke merrie, erg mensgericht en zoals het er naar uit ziet tamelijk kalm in haar doen en laten.

Het is een PRE merrie met de volgende afstamming: Don Kankan II x Yunque VII (Nog) niet APTA gekeurd. Dat zouden we volgend jaar wel graag laten doen.

Ze lijkt al redelijk geland te zijn en dan is het nu tijd voor de onderzoeken. Waarom loopt ze onregelmatig en wat kunnen we hier eventueel aan doen? Zal ze meer kunnen worden dan weideversiering of blijft het hierbij?

Foto's en filmpjes voeg ik later toe. :j

Floko

Berichten: 407
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:54

Ik ben wel benieuwd naar de foto's en filmpjes en misschien al wel een update!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: [VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:11

Ik ook!

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 13:46

Hier enkele foto’s.

De andere merrie is mijn twee jarige PRE.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een update heb ik nog niet echt. Volgende week donderdag volgt het kreupelheidsonderzoek aangevuld met foto’s en/of echo’s.

Voor degene die gokjes willen doen waar het vandaan komt en wat het is kan ik wat filmpjes uploaden. :j

Afgelopen week haren getrokken voor wat genetische testen, o.a. schimmel gen en PSSM1.
Het idee is om haar volgend jaar voor te brengen samen met mijn nu 2 jarige op de APTA keuring.

We wachten even af wat er uit het onderzoek komt aanstaande vrijdag wat de toon van de toekomstmuziek wordt.

Haar taak als weidemaatje neemt ze serieus op en doet ze in ieder geval erg goed!

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:20

Wat een knappie, ik houd van schimmels! <3 Inmiddels is het al een tijdje verder, hoe ging het onderzoek?

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:28

Wat een knap dier!

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 21:31

Het verslagje van donderdag 4 mei.

Vandaag is Iko Hoogerbeets geweest ter plaatse.

Ze liep nagenoeg zuiver?? Buigproeven waren goed, harde en zachte volte goed. Straatje stappen en draven en de korte 8jes lopen waren prima. Op dit moment zijn er geen foto’s of iets gemaakt wat er was letterlijk niks te zien. Ik wacht de officiële rapporten nog af dan kan ik het mooier verwoorden.

De dierenarts had het over een bepaalde spier die mogelijk een klapper heeft gehad en die nu door rust en continue beweging op de track losser en sterker werd.

Het advies was om haar op te pakken, en te blijven evalueren.

Ze loopt eigenlijk best goed, met af en toe een mindere dag. Uiteraard filmpjes opgestuurd naar de dierenarts en die belde de dag daarna.

Advies was om een osteopaat te laten komen, mijn vast osteopaat is zwanger en gaat helaas met verlof. Dus ik moet even verder kijken.
Verder moet ik toch door blijven trainen. En doet ze het best verdraaide goed!

Nadat de osteopaat is geweest komt Iko na een paar weken terug voor een her-evaluatie.


Afbeelding

Afbeelding

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:06

Wat leuk om Doña (golfje op de "n" :D ) hier tegen te komen. Wij hebben Doña in de herfst van 2017 als jaarling vanuit Spanje naar Nederland laten komen. Ons plan was om haar op 3 jarige leeftijd APTA te laten keuren en in te gaan zetten voor de fokkerij. Jammer genoeg bleek ze naar onze wensen te klein te blijven en hebben we haar in het voorjaar van 2020 laten beleren en verkocht aan degene waar jij haar weer van gekocht hebt. Ze was als jonge merrie erg vriendelijk, mensgericht en kalm in het hoofd, een echte lieverd. Het is fijn te horen dat ze dat nog steeds is. Zo te horen heeft ze bij jou ook een mooie plek. Veel plezier met haar. Ik ga volgen :))

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 23:11

criollo_yess schreef:
Wat leuk om Doña (golfje op de "n" :D ) hier tegen te komen. Wij hebben Doña in de herfst van 2017 als jaarling vanuit Spanje naar Nederland laten komen. Ons plan was om haar op 3 jarige leeftijd APTA te laten keuren en in te gaan zetten voor de fokkerij. Jammer genoeg bleek ze naar onze wensen te klein te blijven en hebben we haar in het voorjaar van 2020 laten beleren en verkocht aan degene waar jij haar weer van gekocht hebt. Ze was als jonge merrie erg vriendelijk, mensgericht en kalm in het hoofd, een echte lieverd. Het is fijn te horen dat ze dat nog steeds is. Zo te horen heeft ze bij jou ook een mooie plek. Veel plezier met haar. Ik ga volgen :))



Wat leuk! Ik had u inderdaad een berichtje via Facebook gestuurd voor wat informatie toen ik naar haar ben gaan kijken.

Ik ben helemaal verliefd op deze lieve merrie. Ze past perfect bij onder andere paarden, een pensionado Haflinger ruin en mijn tweejarig PRE.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 23:45

Wat een mooie merrie! Ik volg zeker mee, dol op leuke volgtopics!

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Dõna Procuradora, van 0 naar beter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 00:13

Wat een heerlijk dier! Stille volger :D

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:01

Hoe is het nu met Doña? Heb je haar al drachtig? Zo ja, van welke hengst?