Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:53

JoycexEnya schreef:
Ik reageer vanmiddag even uitgebreid op iedereen.

Helaas toch te ver weg en teveel geld voor benzine.

Jammer

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 21:59

@Felien_Kyra Wat goed! De zon helpt vaak wel! Het weer wordt gelukkig steeds een beetje beter. Met het voorjaar in aantocht ben ik ook altijd weer een stuk vrolijker en zeker ook actiever op stal.

Wat mij trouwens in de wintermaanden erg helpt is regelmatig blijven lessen bij mijn instructeur. Het liefste met zoveel regelmaat als mogelijk (1x per 2 weken deed ik nu), zodat ik er actief naartoe kan leven. Ik word altijd erg vrolijk van de lessen dankzij de opbouw van het continu behalen van mini succesjes door moeilijke oefeningen elke keer in hele behapbare stukjes op te delen. Dan gaat het proces niet zo snel, maar halen pony en ik er veel plezier uit. Dat geeft net genoeg motivatie in die donkere maanden om een beetje door te blijven trainen. Misschien zou zoiets jou ook helpen. :(:)

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:13

Hier een korte update van Missy. We hebben haar nu bijna 3 maanden. En als ik had geweten hoe leuk het is om een eigen paard te hebben, was ik er veel eerder aan begonnen *\o/* .
Niet alles gaat goed, en het gaat ook heel anders dan we hadden verwacht. Ze is veel minder 'opstappen en wegrijden' dan we dachten, maar daardoor is de beloning des te groter als dingen wel lukken.
Ze is bomproof, maar alleen in situaties die ze goed kent _/-\o_ . In alle andere situaties komt haar 'innerlijke Arabier' naar boven: staart omhoog, snuiven, neusvleugels wijd, borst breed en ontploffen. We zien het nu veel beter aankomen en doseren de nieuwe dingen wat beter.
Springen vindt ze leuk, maar ze snapt er nog niet veel van. Dus de droom van mijn dochter om deze zomer oefencrosjes te springen, staat even in de koelkast.
Verder rijd ik 1 keer per week in een manegeles mee. Ik merk dat Missy veel steun haalt uit het rijden met andere paarden. Soms iets te veel steun, dan wil ze perse mee als paarden aan de kletter gaan :)

Binnenkort ga ik beginnen met wandelingen in het recreatiegebied, zodat ze de omgeving een beetje kent als het tijd wordt voor buitenritten. Hopelijk is de overgang dan iets minder groot.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:06

@Lieser, wat goed! Klinkt als een fijn begin van een eigen paard. Meestal zijn ze pas na een half jaar echt gewend na verhuizing, dus wellicht dat het dan allemaal nóg beter gaat!

Afbeelding

Hier gisteren op rit geweest. Bitloos met een extra bitje eraan. Nou, dat doen we voorlopig toch maar niet. :+

Zat wel een stuur en een rem op, maar pony was toch echt nog te fris om überhaupt te willen remmen in galop. Heb hem uiteindelijk wat fermer terug moeten trekken op 1 teugel van het bit. Gezien hij normaal altijd op 2 vingers te rijden was is dit weer een probleempje van een ander kaliber.

Was misschien ook iets te naïef want de vorige rit (de eerste echte rit van het jaar met alle gangen) pakte hij ook al zijn bit vast en zette hij zijn nek strak. Daar was de remweg me ook iets te lang eigenlijk. Dus daar nu eerst op focussen en dan pas weer bitloos gaan oefenen. Eén ding tegelijkertijd!

Mijn idee is dat het een opstapeling is van factoren. Én nog fris vanwege de winter, én heel blij om eindelijk weer buiten te rijden, én we focussen in de dressuurlessen enorm op krachtig en vlot galopperen wat hem dus ook sneller maakt buiten, én hij is nu überhaupt veel energieker dan vorig jaar omdat hij toen niet genoeg energie binnenkreeg van het ruwvoer. Hopelijk kunnen we dit dressuurmatig oplossen.

Dus:
- Oefenen met tempo controle in de bak, naast de krachtige snelle galop ook oefenen met een langzame en beheerste galop.
- Buitenrijden rustig opbouwen en even niet galopperen als ik aanvoel hij eigenlijk te fris is.
- Proberen wekelijks buiten te rijden om het weer normaal te maken.


Die tussentijdse doelen bevallen me wel. :j

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:24

Wat een boefje celebi. Wel handig dat je er nog een bitje voor de zekerheid in hadt hangen. Hier gaan we dit jaar een begin met bitloos maken met de pony.

Lieser, klinkt als een leuke pony. Zit wel wat pit in, maar dat is straks wel fijner als je van flinke buitenritten houdt met lekker tempo en ook bij springen mogen ze best wat energie hebben van zichzelf.

Hier hebben we in iedergeval de manen kunnen knippen. En na al het water en sneeuw wat was gevallen konden we gisteren weer lekker aan de slag met Demi. Al met al heeft ze 2 weken vakantie gehad ivm de getrokken kies. Gelukkig wel goede zin weer.

Afbeelding

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 01:22

Ik moet even ventileren. Volgende keer lees ik weer bij.

Ondertussen heb ik nog eens les gehad. Lesgever laten rijden omdat me dat leerzamer leek om dit moment. Hij heeft wat knopjes ingeduwd/proberen induwen om te kijken wat het gaf, en wat het gaf was: tegenstand. Het vermoeden dat Fadon vóór mij op korte tijd te veel, te snel heeft moeten doen wordt keer op keer bevestigd door verschillende mensen. Gevolg is dat hij nu enorm ongemotiveerd is onder het zadel en zelfs defensief over bepaalde zaken die we hem vragen. Vooruit is achteruit, schouder opzij vragen leidt tot die schouder er nog harder uitduwen, etc. En ondanks dat we niks echt uitdagends van hem vroegen (recht en voorwaarts stappen) ging hij soms bijna in de staak. Op dat moment ging mijn lesgever eraf om hem even van op de grond vooruit te zetten en dat ging wel. De negatieve associatie is dus vooral met de ruiter.
Volgende week gaan we dus helemaal terug naar het begin. Ik ga er op aan de longe en we gaan eerst de zweephulp opnieuw aanleren en dan het been.

Dit is helemaal niet het idee waarmee ik dit paard gekocht heb, dus het is wel even een heel zure appel... Mijn vorig paard zat fysiek altijd in de lappenmand. En deze zit er mentaal helemaal door. Ik hoop echt dat we er samen uit geraken en ooit leuk kunnen crossen, want nu lijkt dat moeilijk te geloven -O-

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:20

Dat is wel balen Katyatje. Hopelijk kun je snel iets doen met zijn mindset. Paarden kunnen soms zo blokkeren als ze wat introvert zijn.

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:25

Ach Katyatje wat vervelend, misschien ging het voor hem even iets te snel. :(:)

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:08

Katyatje Klinkt als of Fadon snel overprikkeld raakt en zich dan afsluit. Even terug naar de basis en weinig prikkels, en hou het bij korte sessies met het rijden. Hopelijk kan je trainer jullie hier bij assisteren.

Ook hier hebben we af en toe last van wat overprikkeling bij Tanja. Vandaag waren we alleen op buitenrit iets wat we nog niet helemaal bevestigd hebben. Eerste deel was ze erg traag voor het been. Meerdere honden en eigenaren gepasseerd waar ze niets gek op deed. Tot we een weiland met een witte herder moesten passeren. Daar raakte ze plots van in paniek. Draaide vliegensvlug terug naar huis. Gelukkig bleef ik zitten. O:) dus weer terug gedraaid en nadat de hond terug naar zijn eigenaar was kon ik weer door. Daarna de hele weg met de turbo aangereden. :roll:

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:52

Celebi, wat lief dat je meedenkt! Ik heb ook wekelijks les, maar in de winterperiode met alleen in de avond beschikking tot de buitenbak is dit ook vaak afgezegd. Vervolgens is dit dan weer afgezegd omdat ik dan de weken ervoor echt te weinig had gedaan. Moet eigenlijk dan wel gewoon proberen om toch tussen werk en de clublessen door zelf te blijven rijden. Volgende winter weer opnieuw proberen, voor nu heb ik echt het idee dat we het voorjaar tegemoet gaan :D Dus dat gevoel moet ik ook vasthouden haha.
Wat goed bezig met het bitloos rijden en dat het dan nog niet altijd vanzelf gaat, tja :') .....

@jazzejam Fijn dat er goede zin is. Dat is stap 1 ;)
De situatie met witte herder in een weiland en omdraaien is herkenbaar. Ineens zo'n witte bol in zo'n veld is ook gek. Fijn dat je ze uiteindelijk goed hebt kunnen passeren.

@katyatje he wat naar zeg. Ik zou ook zeggen: begin echt weer heel klein en zorg dat je eerst het plezier samen terugvindt.

@Lieser wat leuk dat je zo heerlijk fanatiek aan de slag bent en zoveel lol ervan hebt. Af en toe mag ik mij ook wel even weer gaan beseffen hoeveel geluk ik heb met het paard ;) wordt na ruim 15 jaar eigen paarden een soort van vanzelfsprekend ofzo.

Ik zal vandaag of morgen ook nog weer even een update geven en ik ga zelfs doelen opstellen voor april heb ik besloten. Wij hebben de smaak weer te pakken :D

Flubberboot

Berichten: 2861
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:24

Afgelopen week de galop met Pedro geoefend. Hij doet het fantastisch, nu alleen moet die zak aardappelen op zijn rug nog verbeteren :')

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:21

Hoe gaat het hier? Het is erg stil zie ik.
@Fluberboot ik had dat laatste op buitenrit ook. Ik weet niet wat ik had, maar voelde me zo slap zelf, als in uit conditie en heel erg uit balans. Had oprecht net zo goed een zak aardappelen op de rug kunnen zitten :')

Ik ben zelf ook vergeten weer te reageren en voelde me even wat minder energiek ook.
Wel op zich met Elaya heerlijk aan de slag gebleven gelukkig. Alleen vandaag wordt het even helemaal niks. Bah wat een regen hier. Alles is weer hartstikke nat. Niet fijn...

Ik wil voor april ook wel weer een paar doelen opstellen:
- Minimaal 1 keer in de week oefenen met balkjes of springen;
- Minimaal 1 keer in de week in de bak rijden naast les;
- Minimaal 1 keer in de week naar buiten;

Op deze manier hoop ik lekker afwisselend en toch met les er bij nog 4 keer in de week met haar bezig te zijn. Op de dagen dat ik verder zin heb om wat te doen hoop ik eigenlijk nog te grondwerken. Dat gaat ook best lekker en vinden we erg leuk om samen te doen.

Merk dat Elaya ook even iets wat van slag is als in oogt even niet zo vrolijk. We zijn begonnen met de druppels die we voorgeschreven hebben gekregen van de natuurgeneeskundige. Dit was mij al bekend dat het daardoor juist even slecht kan gaan, voordat je ziet dat het beter gaat. Er was best heel wat aan de hand met haar ook.
Geen dingen die niet goed komen overigens dus dat is fijn :) Mocht iemand het interessant vinden om te horen wat er dan uit zo'n onderzoek allemaal komt dan stuur gerust een berichtje.
Kan overigens ook gewoon rijden, maar kijk dan per dag even wat ze aangeeft in hoeveel ze wil doen.

Flubberboot

Berichten: 2861
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:22

Ik krijg enorm veel spanning bij galop dus ik lat hem in de steek, is helaas nog steeds gaande maar dit weer motiveert niet erg veel om te gaan rijden gezien we alleen een buitenbak hebben…

Oh doelen voor april moet ik ook nog even bedenken!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:24

Flubberboot schreef:
Ik krijg enorm veel spanning bij galop dus ik lat hem in de steek, is helaas nog steeds gaande maar dit weer motiveert niet erg veel om te gaan rijden gezien we alleen een buitenbak hebben…

Oh doelen voor april moet ik ook nog even bedenken!

Herkenbaar hoor. Was hier vanmorgen ook weer een zwembad. De bodem kan niks meer hebben.
Gewoon blijven doen en oefenen. Dat wordt dan vanzelf beter.

Heb je trouwens ook les?
Bij mij gaat het met les altijd beter dan dat ik er zelf mee oefen

san4nie
Berichten: 3561
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:46

Ik vond het topic eerst wat druk en daarom erg moeilijk om bij te blijven.
Mij ruin is weer helemaal goed en ik heb de stoute schoenen aangetrokken; startkaart aangevraagd. Dat is dus één van onze doelen voor april. Verder wil ik weer een grondwerk les doen en meer oefenen daarmee deze maand.

Herkenbaar hoor, het afwachten in galop. Of überhaupt in het rijden. Heeft bij mij ook heel lang geduurd, en soms nog lastig als ik geen les heb.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:57

Ik dacht ga per 1 april wat intensiever hier bezig haha, maar dat ik morgen al en soms gaan jullie snel haha. Dus goed eens gaan bijhouden :)

@flubberboot heel herkenbaar, het weer motiveert mij ook wel. Maar ook als het de vorige keer goed gaat.

Als ik denk, wat wil ik doen, mijn hoofd ........ (krekelgeluid ) -O-

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:38

Hallo allemaal, ik heb al heel lang niet gepost hier :+ In februari en maart zijn we een maand of vakantie geweest, en Clara heeft dus ook lekker vrij gehad. Ze is gelukkig goed op gewicht gebleven, zelfs wat aangekomen :D Wel wat bespiering kwijt en errrrg stijf. Helaas heeft ze de afgelopen paar dagen koliek gehad, dus weer even een pas op de plaats. Ze lijkt er gelukkig nu weer bovenop te zijn na 3 behandelingen vd dierenarts :knuffel: Ook begin ik maandag op een nieuwe baan, dus voor april niet zo veel verwachtingen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:49

Zo, even alles op een rijtje want morgen is het alweer april.

Citaat:
Doelen maart:
- Oefenen met stemcommando’s ‘stap’, ‘draf’, 'halt' en ‘galop’ in roundpen
- Zijn mond kunnen aanraken/vasthouden zonder gestaak
- Duur van hoeven krabben verbeteren
- De target uitbreiden voor beginnend libertywerk


- Oefenen met stemcommando’s ‘stap’, ‘draf’, 'halt' en ‘galop’ in roundpen
Dit hebben we rustig aan gedaan. Hij heeft zo'n groeispurt dat ik niet teveel fysieke training heb gedaan met hem. Gaat wel ontzettend goed in de roundpen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Zijn mond kunnen aanraken/vasthouden zonder gestaak
Hier heb ik eigenlijk niets mee gedaan dus dit nemen we mee naar april. :')

- Duur van hoeven krabben verbeteren
Hoeven uitkrabben gaat inmiddels erg goed. Nog even door oefenen dat ik zijn hoeven op mijn knie kan laten rusten. Dan ben ik helemaal tevreden. Ook de bekapper vindt hem super braaf, dus dat is prettig.

- De target uitbreiden voor beginnend libertywerk
We hebben wel wat geoefend met targetten, maar omdat het zo stormachtig weer was de helft van maart heb ik niet zoveel gedaan als gepland. Wél met de biltarget begonnen, super leuk! Dus targetten hebben we zeker weer verder getraind.

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik begonnen met een cursus hersenwerk voor paarden, super leuk!
Afbeelding

Ben erg benieuwd of het deze maand wat beter weer wordt. Laat die zon maar komen! :D
Citaat:
Doelen voor april:
- Hersenwerk cursus met Azu verder af maken
- Inparkeren verder oefenen
- Azu leren voetballen
- Zijn mond kunnen aanraken/vasthouden zonder gestaak


Bijleespost:
@Melisje_92, haha die val, de wereld vanaf een ander oogpunt willen zien.. ofzo? :') Je hebt er in ieder geval gave crossfoto's aan overgehouden. En WAUW die foto op het strand. <3
E inderdaad wat @LienC zegt :P
LienC schreef:
Doel 2030 :Y)
:') _O-

@Celebi, mooi bewust bezig zeg, leuk om te volgen. Hier helpt les nemen ook; je krijgt toch weer wat huiswerk mee, inspiratie. Geniet van je weekendje Veluwe!
@c_alsemgeest, wat fijn een nieuw zadel! Tevreden er mee?
@Katyatje, haha, manen knippen moet ook gebeuren (vind ik persoonlijk). Hier ook afgelopen maand de manen geknipt. Wel vervelend dat het rijden met Fadon niet helemaal plezierig gaat. Heb je er al eens aan gedacht om R+ in je training toe te voegen? Zeker bij dieren met een negatieve associatie aan iets kan dat net motiveren. En inderdaad, korte sessies; doet hij het goed, gelijk belonen en afsluiten/druk er af.
@Felien_Kyra, dankjewel! <3
Herkenbaar hoor. Soms moet je gewoon even rustig aan doen om het plezier en de moed te bewaren. Had je inmiddels al een zandkuur gegeven? Wij kiezen normaliter de Vitalbix Psyllium Mash of inderdaad van Pharmahorse. Azu mag binnenkort ook weer.
@Caily, Ja super leuk, daardoor durf ik dat soort dingen ook spontaner aan te pakken. :D Is de jambette gelukt met Megan?
@Lieser, mooie insteek hoor. Jullie zijn er in ieder geval goed bezig!
@jazzejam, ah mooie sportcoupe ook! Is ook best eng, al die prikkels. Tussendoor kunnen afvloeien is ook heel belangrijk, maar wel heel lastig.
@Flubberboot, haha, hé!! Lief doen tegen jezelf. Ik krijg ook sinds een paar jaar spanning met galop dus snap het helemaal. Wellicht kan je bij een instructeur op een braaf paard les nemen om dit verder te oefenen?
@san4nie, het topic is in het begin van het jaar inderdaad wat drukker. := Succes met je wedstrijden!
@Piekosjj, wat heerlijk, vakantie! En succes met je nieuwe baan.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:47

@Lieser, leuk om te lezen dat het zo goed bevalt om een eigen paard te hebben! :) Hier ook de ervaring dat het zéker een halfjaar tot een jaar duurt voor een paard helemaal gesetteld is op een nieuwe plek. Ik zeg zelf altijd: er moeten vier seizoenen overheen gaan. Niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf.

@Celebi Zoals je het omschrijft lijkt het me inderdaad iets wat je oplost met 'kilometers maken'. De doelen die je nu hebt gesteld klinken me in ieder geval logisch in de oren. Pas een stap verder wanneer het vorige er echt goed in zit. Je paardje heeft wel een verschrikkelijk lief hoofdje zo, helemaal met die teddyvacht erop <3

@Jazz wat lekker dat je weer aan de slag kon na de getrokken kies! Wel met de turboknop aan dus, haha! Gelukkig zijn jullie allebei ongedeerd gebleven.

@Katyatje wat vervelend zeg, ik kan me zo goed voorstellen dat je baalt! -O- Het is superlastig als ze zo snel overprikkeld raken. Het lukt jullie vast wel om hem mentaal weer wat weerbaarder te maken. Over een jaar kijk je terug en zie je vast al dat jullie mijlenver zijn vergeleken met nu. Ik herken het in Santos ook eigenlijk. In krap een jaar tijd (als ik het goed opmaak uit zijn paspoort) ben ik zijn derde adres. Op de stal waar ik hem vandaan had is hij ingereden, heeft hij het keigoed gedaan, maar hier merk ik dat hij ook echt weer even het ABC herhalen. Misschien ook een stukje puberteit voor hem, maar voor jou voelt het soms zo ontmoedigend als je het jezelf eigenlijk allemaal wat soepeler had voorgesteld.

@Flubberboot, ooh herkenbaar dat het weer in de weg zit om te werken. Hier was het ook één grote zompzooi.

@Always Ooh, de biltarget, zo leuk! Die staat ook op mijn lijstje! Vond je het lastig om die op te starten? En wat tof, die cursus hersenwerk! Merk je dat het ook toegevoegde waarde heeft aan bijvoorbeeld ideeën van Pinterest uitvoeren? Dat bedoel ik overigens niet banketstaaf, maar dat is een beetje wat mij tegenhoud om de cursus te gaan doen. Krijg je veel verdieping over bijvoorbeeld het inzetten van geur en verschillende texturen, en kalmeringssignalen enzo?

Hier afwezig geweest niet omdat ik niet met de doelen bezig was, maar omdat ik niet zo lekker in mijn energievoorraad zit vanwege chronische pijn. Dan kan ik niet zo aandachtig lezen en reageren als ik zou willen, en dat vind ik dan ook niet echt iets toevoegen aan het topic. In april krijg ik als het goed is een zenuwblokkade, dus hopelijk gaat het dan de goede kant op! *\o/*

Citaat:
Doelen maart
    ✅Weer vanuit het midden van de cirkel bij zijn schouder kunnen komen tijdens het grondwerken/longeren.
    ✅ Meer momentjes van 'niks' creëren. Gewoon even samen zijn.
    ✅ Drie hoeven op de trailerklep.
    ✅ In ieder geval één keer mijn camera mee naar stal om San leuk op de plaat te zetten.
    ❌ Twee rondes lekker door het lijf lopend/zelf dragend op de cirkel tijdens het longeren.


Dat laatste doel was achteraf ook echt te ver gegrepen met het aantal keren dat we daadwerkelijk hebben kunnen trainen. Het was best vaak slecht weer, en onze paddock/bak staat dan al snel vol plassen.

Deze maand heb ik de osteopaat/masseuze (Nicole Raat) bij Santos laten komen. Zij gaf aan dat hij best vast zit in zijn hals (C4, C5 en C6). Ook zijn SI gewricht zat wat vast, wat ze tijdens de sessie al goed kon bewerken. Zijn rug vond ze heel fijn soepel, en Santos heeft zich ook nog eens keurig gedragen. Hij vond niet alles even fijn, maar werkte heel goed mee. Ik was dan ook best wel trots op mijn puppy. Ze vond ons wel goed bezig wat betrof het type en de hoeveelheid werk die Santos doet. Ze gaf nog een paar oefeningen en tips, ik ben blij dat ik haar heb laten komen.
Ook hebben we van een voedingsdeskundige een fijn advies gekregen. Dus nu staat hij op Marstall gastro, Agrobs myo flakes ter aanvulling van de eiwitten, en krijgt hij een kuur van drie supplementen. Rib uit mijn lijf, maar hopelijk gaat hij dan een beetje spier aanmaken en blijft de vastheid van zijn mest stabiel. Want tot nu toe blijft hij ondanks dat we toch wel wat doen, vrij schraal in zijn bespiering.

Het trailerladen gaat ook goed! Voor volgende maand maar weer een voetje erbij als doel. Hij begint er ook zichtbaar lol in te krijgen; de vorige keer moest ik de sessie beëindigen omdat ik geen beloning meer had, en hij wilde niet stoppen. _O- Helaas kunnen we morgen niet oefenen, en vorige week niet omdat de derde persoon die zou komen niet kwam 'want het was koud en ze kon toch niet rijden'.

Oh, en ik had nog onverwacht een extra doel in maart, namelijk vliegenspray kunnen gebruiken. Ik kwam erachter dat Santos de vliegenspray (de spuit van paardenparfum, die stinkt verschrikkelijk maar de spray is wel heel stil) eng vond. De stal was werkelijk te klein en zijn staart kon niet strakker tussen zijn billen. Na drie sessies met de clicker kan ik hem over zijn hele lijf sprayen zonder dat hij spanning opbouwt. Knap kind. <3

Citaat:
Doelen april
- Starten met lange lijnen (als het longeren goed blijft gaan).
- Vier voeten op de klep/deels in de trailer staan.
- Longeren/grondwerken weer eens zonder draadje ertussen proberen.
- Target oefenen.
- Met 2 voeten op de stationaire target blijven staan (IKEA gymmat).


Ik ga mijn best doen om wat vaker te reageren. Ik blijf altijd meelezen, en vind het leuk om te zien hoe ver iedereen al is. +:)+ We zijn allemaal best lekker bezig toch?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:45

Citaat:
@Always Ooh, de biltarget, zo leuk! Die staat ook op mijn lijstje! Vond je het lastig om die op te starten? En wat tof, die cursus hersenwerk! Merk je dat het ook toegevoegde waarde heeft aan bijvoorbeeld ideeën van Pinterest uitvoeren? Dat bedoel ik overigens niet banketstaaf, maar dat is een beetje wat mij tegenhoud om de cursus te gaan doen. Krijg je veel verdieping over bijvoorbeeld het inzetten van geur en verschillende texturen, en kalmeringssignalen enzo?


Ik vond het vooral een beetje eng omdat ik niet wist welke manier ik ging gebruiken. :+ Dus heb het met hulp gedaan en ik bleek het toch wel redelijk goed uitgedacht te hebben dus dat was fijn. Het ging super. :j Duurde even maar toen het kwartje viel, ging hij heel snel door!
Haha, Pineterest. :') Het gaat juist over gedrag herkennen en daarop reageren; zone-outs, kalmeringssignalen, frustratie, etc. Super interessant dus!

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:37

@marley93 wat goed van die spray! Snel resultaat geboekt zeg! Kan me nog wel herinneren de eerste keer dat ik mijn paard insprayde dat hij een meter de lucht in ging. :')

Hier weer even een update van mij op mijn tussentijdse doelen. Ik heb het bitloos rijden voorlopig even helemaal geschrapt. Pony was vrij sterk met dressuren wat ik zonde vond, gezien hij met bitje zo los en fijn loopt momenteel. Dus dat komt later wel weer een keer. Ook buiten is hij veel te jolig nu om hem bitloos te trainen

Over jolig gesproken, ik zou lessen nemen in tempocontrole toch? Daarbij dacht ik dat we pony zouden leren om rustig te galopperen.. Oh boy I was wrong! :+

Mijn instructeur vond bij mijn vraag over tempocontrole het goed om de sliding stop aan te leren. Of in ieder geval, een gewone stop vanuit alle gangen, maar dan op zit gereden door je gewicht volledig naar achteren te verplaatsen en je benen naar voren te strekken. Werkt als een trein overigens! Maar daarvoor moest ik dus expres keihard door de bak racen over de lange zijdes om vervolgens aan het einde stil te gaan staan. Vandaar dat ik het maar even een sliding stop noem. Dus, nu gaat pony nog harder de bak door want dat vond hij wel leuk. Ik hoop dat de volgende les dan echt rustig galopperen gaat zijn haha.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:53

LienC schreef:
Maart:
- Trailerles [3/5]
- Dressuurles [1/2]
- Wandelen [0/1]
- Verder met paddockverrijking: 1x slowfeeder maken, 1x slowfeeder repareren, vierkante meter met hout afzetten, schuurmogelijkheden uitbreiden.
- Voetjes weer netjes maken

Deze maand niet alles gedaan wat ik wou doen. Lessen die niet door konden gaan, weinig tijd.. Maar hé, de lente komt er weer aan, dat helpt ook :)) Wel veel andere dingen gedaan, draden gemaakt etc. :Y)

April:
- Voetjes deel 2
- Fotoshoot (10-04)
- Wandelen
- Dressuurles [0/2]
- Trailerles [0/?]

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:24

AlwaysH schreef:
Citaat:
@Always Ooh, de biltarget, zo leuk! Die staat ook op mijn lijstje! Vond je het lastig om die op te starten? En wat tof, die cursus hersenwerk! Merk je dat het ook toegevoegde waarde heeft aan bijvoorbeeld ideeën van Pinterest uitvoeren? Dat bedoel ik overigens niet banketstaaf, maar dat is een beetje wat mij tegenhoud om de cursus te gaan doen. Krijg je veel verdieping over bijvoorbeeld het inzetten van geur en verschillende texturen, en kalmeringssignalen enzo?


Ik vond het vooral een beetje eng omdat ik niet wist welke manier ik ging gebruiken. :+ Dus heb het met hulp gedaan en ik bleek het toch wel redelijk goed uitgedacht te hebben dus dat was fijn. Het ging super. :j Duurde even maar toen het kwartje viel, ging hij heel snel door!
Haha, Pineterest. :') Het gaat juist over gedrag herkennen en daarop reageren; zone-outs, kalmeringssignalen, frustratie, etc. Super interessant dus!


Ja ik kom best leuke ideeën tegen op Pinterest en Instagram. :j Al moet je daar wel even voor graven. Maar leuk dat het dus wel wat dieper op de theorie ingaat, ik ga er even naar kijken. :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 22:04

Oh-oh... Aan mijn kant ook een grote stilte zie ik...
Halverwege februari kakte ik in, ik weet niet eens meer waarom precies, misschien gewoon een uitpuilende agenda of zo, en daarna nam ik corona mee terug van wintersport, dus daar ging de rest van mijn maand.

nessinator schreef:
FebruariMaart
Stinky
1. 20 zuivere hardloopminuten óf 4 km op 8 km/h óf 6 km óf 2x in één run 5 minuten achter elkaar
2. Ontspanning doorzetten en ook weer werken aan in ontspanning 'opzadelen'
3. Nog 2 opdrachten inleveren
4. Verder werken aan de andere (rij)opdrachten (vanaf de grond!)

Madelief
1. Hopen dat ze weer echt hengstig wordt
2. Ontspanning doorzetten
3. Wandelen

Sandy
1. Wandelen & genieten
2. Trailerlaadcursus

Hardlopen is hem dus niet geworden, maar ik heb met Stinky lekker door geoefend. Sandy doet het ook heel goed en is eindelijk aan het verharen, misschien hoeven we dus niet eens te scheren! En Madelief was het heel erg eens met de hengst die we hebben uitgezocht, dus duimen!

Doelen april
Stinky
1. Opleidingsweekend: veel oefenen en opsteken
2. Wandelbootcamp: 3 dagen op vreemd terrein met andere, vreemde paarden aan de wandel. Mijn doel is om hem ontspannen bij mij te houden.
3. Grondwerkchallenge bijna inlever-klaar

Sandy
1. Oefenen met de trailer
2. Minstens 3x wandelen

Madelief
1. Vertroetelen
2. Ontspanning doorvragen
3. Zadel weer introduceren

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:55

LienC schreef:
April:
- Voetjes deel 2
- Fotoshoot (10-04)
- Wandelen
- Dressuurles [0/2]
- Trailerles [0/?]


Dit weekend voetjes helemaal netjes gemaakt, gisteren gewandeld naar de fotoshoot tussen de bloesems. Wandelen viel me reuze mee! Hij was echt dapper, ruim een uur in totaal (met veel verkeer, langs een grote molen en treinspoor). Geen stap verkeerd <3 Deze week nog een les op de planning, de osteopaat en de hoefsmid, dus voor april zijn we goed onderweg :)