Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 11:59

Ik lees al een hele tijd mee in de 2021 en 2022 topics, maar 2023 ontbrak nog :D

In juni 2023 wordt mijn puppy Fedde drie jaar oud (Fries x Ierse draft). Fedde heb ik gekocht na het overlijden van mijn vorige pony toen hij 10 maanden oud was en dit wordt mijn eerste echte beleerproject. Fedde is enorm lief en braaf, maar hij is wel een tikkel neurotisch en sinds zijn castratie lang niet zo dapper meer als eerst :+ Hij heeft de afgelopen 1,5 jaar vooral lekker met zijn vriendje (en later ook vriendinnetje) buiten gestaan en heeft de basisdingen geleerd zoals voetjes geven, poetsen, wandelen (al is dat nog soms wel heel spannend met het verkeer dat soms ontieglijk hard rijdt :=), water, dekje, singeltje opleggen, dat soort dingen

Ik heb geen haast met beleren, maar ik wil het zelf gaan proberen, uiteraard met begeleiding. Mocht ik zelf vastlopen, dan ga ik het uit laten besteden. En als hij er mentaal niet klaar voor is volgend jaar, sta ik gewoon weer paraat in het 2024 topic :D Ik heb geen specifieke doelen, maar ik wil er een leuk recreatie/dressuurpaard aan overhouden. Als het een paard wordt that is, hij is nu maar 1,46,5 :")

De man in kwestie als veulen toen ik hem kocht in mei 2021
Afbeelding

En in zomer 2022
Afbeelding
Afbeelding

Wie is van plan om in 2023 ook een paard te gaan beleren? Ik ben benieuwd! :D

martinev

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:11

Ohh wat leuk dit topic!

Volgend jaar gaan we onze zelfgefokte Phinne. (Ibolensky x Campbell vdl) beleren! Phinne is echt een heerlijke merrie, nergens bang voor, altijd gezellig en een enorme knuffel.

Toen ze acht maanden oud was is ze heel erg ziek geweest en het is een wonder dat ze er nog is, ze heeft echt veel engeltjes op haar schouder gehad! In dit topic kun je lezen wat er met haar aan de hand was: [MD] Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

De paarden staan bij ons aan huis, Phinne is opgegroeid in een stabiele kudde van zes. We willen haar in principe zelf gaan beleren!

Onze kleine prinses:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:13

Ja, eindelijk kan ik een keer meepraten!
Mijn jonkie wordt ondertussen alweer 3 jaar oud en wordt komend jaar op het dooie gemak opgepakt. Al zal het voornamelijk lange lijnen zijn, hij mag uiteindelijk voor de kar, maar we hebben geen haast :)
Afbeelding

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:37

Ja ik mag mij ook melden, ik heb een Freiberger van 3,5 jaar oud welke ik van het voorjaar wil gaan inrijden.
Ik doe al grondwerk, wandel veel met hem, neem hem mee als handpaard en heb er al een stuur op zitten dmv lange lijnen.

Ik zie wel dat ik eens een nieuwe foto moet maken haha

Afbeelding

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:58

Wat leuk!! Ik wil me ook melden. Ik hoop komende winter of voorjaar mijn 3,5 jarige Haflinger in te gaan rijden! Hij heet Sjef en is echt een super gezellig allemansvriendje met een werklust waar je u tegen zegt. Dat is ook een beetje zijn valkuil, hij vergeet soms dat hij pas 3 is waardoor hij hard over zijn eigen grenzen banjert door zijn 'excitement' en zijn spanningsemmertje snel vol is. Daar moet ik hem voor beschermen en daar zijn we zijn vanaf de grond al druk mee bezig! Daarbij is het ook een hele grote haf, ik schat hem nu op 1,57 m. Twee redenen om het beleertraject lekker rustig aan te doen.

Met hem ook geen specifieke doelen, in principe gekocht als leuk familiepaard. Maar als hij het kan en leuk vind zou ik het ook heel leuk vinden om wat fanatieker met hem te gaan dressuren/springen/crossen, net waar we zin in hebben. :D

Afbeelding

Leuke paardjes komen er al voorbij hier! Leuk om jullie traject ook te gaan volgen.

hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:30

Bas (halfbroer van fredde :D ) is volgend jaar ook aan de beurt.
Ook voor mij de 1e keer dus zullen het beleven :')

Fotos van 6 maand tot 2,5 jaar

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:48

Ik meld mij ook hier. Ik heb een super lieve lusitano merrie die in 2023 4 jaar wordt. We zijn nu rustig aan wat grondwerk aan het doen en af en toe eens de longeersingel om, volgend jaar wil ik naast het zadel haar ook laten wennen aan een ruiter :) .

Afbeelding


Afbeelding

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:54

Ik miste dit topic ook al :+

Hier mag onze Yente beleerd worden :)
Zij word in juni 3 jaar.
Ik breng haar weg naar onze vaste beleerman (mennen) en hopelijk kunnen we dan vanaf juli veilige km gaan maken *\o/* Momenteel is ze +- 1.46 hoog dus een mooie maat.

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:58

Ik kom hier ook meekletsen! Ik had al een poging gedaan in het 2022 topic, want Lissy is dit jaar 3 geworden, maar ik doe het rustig aan, dus verder dan een paar rondjes longeren en wat werken aan de hand. Oh ja, we hebben al wel gehangen met de barebackpad, dat vond ze allemaal wel prima.

Afbeelding

Lissel heeft ook nogal de neiging te negeren dat ze nog een baby is en gewoon met vol enthousiasme overal in te gaan :=

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:51

Ik meld mij! Wat een knapperd zeg, die Fedde! <3
De rest ook hoor maar als ik op iedereen reageer ben ik erg overdreven bezig. :+

Onze ruin van 2020 is nog een mega schriel kippetje (al komt er nu wat meer ‘paard’ aan) en zal vast nog niet zo snel beleerd worden, maar ik wil natuurlijk wel de weg er naartoe goed oppakken.

Dit is onze Pirate Jack’s Azumar <3

Afbeelding
Afbeelding

Was een flink scharminkel toen we hem kregen maar gaat wel de goede kant op nu! :D

Zijn er hier ook mensen die al eens eerder beleerd hebben? En wie oh wie is er voorafgaand begonnen met dressuurbasis op de grond? Teugeldruk, wijken voor druk, etc? Ik heb zelf wel wat dingetjes in mijn hoofd die ik wil meepakken. Zo hoop ik hem goed voor te bereiden en ook fysiek wat sterker te maken voor ik er op stap.

Maar dat alles alleen wanneer hij beter in zijn velletje zit.

Omdat hij zo lekker groeit doen we sinds kort ‘grondwerk’. Ofwel, rondje wandelen, halthouden en achterwaarts. Leren om onze ruimte te respecteren en aandacht bij ons te houden (voor tien minuten dan _O- ). Veel nieuwe dingen; zo heeft Azumar sinds de erge regen een regendekentje op en willen we binnenkort ook een singeltje en beenbeschermers gaan oefenen.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:00

Ik heb nog nooit eerder beleerd, maar ben wel met de basis op de grond bezig. Ik wil straks ook al wat zijgangen erop zetten zodat ze haar lijf ook al wat weet te gebruiken.
Wijken voor druk hoort bij mij gewoon bij de basis opvoeding.

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 23:06

Oooh wat een heerlijke diversiteit van jonkies! Welkom allen! :D

@hiphorse: Jeetje wat is Bas opgeknapt zeg! Ö Hoe groot is 'ie nu?

@AlwaysH: Voor mij wordt het het eerste beleerproject vanaf nul. Ik heb wel eens geholpen met beleren en jonkies doorgereden, maar ik doe het voor eerst zelf. Ik pak ook wat grondwerk mee, want Fedde dramt er regelmatig doorheen als hij het er niet mee eens is. Ik moet wel zeggen dat ik al even niet meer gewandeld heb met Fedde omdat ik zelf eind juli ben geopereerd voor een borstverkleining. De laatste keer wandelen was echter geen hele goede ervaring, toen galoppeerde hij een kilometer zelf naar huis := Doodeng was dat.

hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:05

Django_Mette schreef:
Oooh wat een heerlijke diversiteit van jonkies! Welkom allen! :D

@hiphorse: Jeetje wat is Bas opgeknapt zeg! Ö Hoe groot is 'ie nu?

@AlwaysH: Voor mij wordt het het eerste beleerproject vanaf nul. Ik heb wel eens geholpen met beleren en jonkies doorgereden, maar ik doe het voor eerst zelf. Ik pak ook wat grondwerk mee, want Fedde dramt er regelmatig doorheen als hij het er niet mee eens is. Ik moet wel zeggen dat ik al even niet meer gewandeld heb met Fedde omdat ik zelf eind juli ben geopereerd voor een borstverkleining. De laatste keer wandelen was echter geen hele goede ervaring, toen galoppeerde hij een kilometer zelf naar huis := Doodeng was dat.



Bas is nu ongeveer 1.50
Hij groeit flink, lichte hoop dat hij de 1.60 haalt. :D
Maar zullen zien

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:23

Ik heb in het verleden wel eens een paard beleerd, maar dat stelde niks voor. Mijn huidige merrie is 100% anders en vergt een andere aanpak. Ik wil die van mij inderdaad ook eerst dingen vanaf de grond leren, wijken voor druk kent ze al wel zowel direct als indirect. Als ze er klaar voor is wil ik met de dubbele lijnen gaan werken om zo ook de link naar het rijden te leggen uiteindelijk :)

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:18

Ook ik heb een jonkie die maart 2023 2 maanden naar kostschool gaat om een brave rijpony te worden. Ik heb haar als net 2-jarige gekocht bij de fokker. Al snel werd duidelijk dat ze super slim is en heb ik al snel de beslissing gemaakt om het beleren niet zelf te gaan doen.
Het is een NWR pony van Nia Domo's Bolero, die bijna 4 wordt als ze beleert wordt.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:39

Ik meld me ook graag! Sinds vorige week een nieuwe 3 jarige pony die alles nog zal moeten gaan leren. Op dit moment vooral aan het laten wennen aan alles dat nieuw is, het is nog al een cultuurshock voor hem geweest.

Doel voor de komende tijd is vooral rustig aan overal aan laten wennen, voetjes geven en bekappen, aan oren zitten, halster aan en af. Braaf meelopen zonder in mn broekzak te willen kruipen etc.
Het is echt nog een puppy en hoewel hij echt heel graag wil en braaf het probeert heeft hij ook wel een mening als het niet gaat zoals hij eigenlijk wil zien. Dan is hij meestal wel snel te overtuigen van "mijn" manier maar toch probeert hij het wel...

Of je hebt situaties zoals gister... Meneer wil ineens niet meer zomaar zijn box meer in...(geen idee wat er gebeurt is, hij staat gewoon de hele dag buiten maar hier gaan ze voor de nacht met een bult hooi voor de nacht stal op)
Eigenaar merkte het s'middags al toen ze voor de nacht stal op gingen en omdat ik het hoorde gisteravond wel wat geoefend. 1e keer erin, beetje twijfel maar keertje wat doorvragen en liep er netjes in. 2e keer gewoon echt niet willen... Uiteindelijk weten op te lossen en uitbundig beloond. Nog een paar keer in en uit stal met wisselende resultaten.... Tot hij het 2x zonder enig aarzelen gewoon deed. Vanmiddag stond stal eigenaar weer dat ie zijn box niet in wou lopen... Zucht :Y)

Ach met een hoop geduld en belonen doet hij een hele hoop gelukkig :D

Dit is de pony trouwens; Nico een appaloosa (hij is alleen te ver doorgebakken.... Hij heeft geen stip meer over :+ ) van nu geschat 1.56 waarbij zn kont wat hoger staat als zijn schoft :') wij gokken dat hij net aan de paardenmaat moet gaan halen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 22-09-22 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:54

Ik meld mij ook,

Wat een leukerds komen voorbij zeg!

Volgend jaar word de mijne 3, maar twijfel of ik dan al aan de slag wil met hem. Hij heeft als net afgespeelde veulen flink zwaar gehad en is flink gaan achterlopen met groeien. Na hoop dierenarts bezoeken en bloed onderzoeken niks kunnen vinden. Naar huis gehaald en meneer is gaan groeien en was op z’n plek weer. Hij loopt al sinds maart buiten dit jaar en die tijd heeft hem goed gedaan en hoop hem zeker nog tot november op de wei te kunnen laten met z’n twee vriendjes. En weer vroeg de wei in volgend jaar.
Hij is echt nog wel puppy en moet toch echt 1,65 worden maar ik schat hem pas op 1,50 met 2,5 jaar.
Afbeelding lekker slechte foto maar meest recente.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:27

Ik lees ook graag mee, mijn Rocky Tim is nu 5,5 en ben al een tijdje bezig met het beleren maar alles op zo een laag pitje dat ik hem echt nog niet beleerd durf te noemen.
Wel is hij ruitermak, de eerste stukjes stap buiten zijn ook een feit.
Tim is supersensibel, kan heel slecht tegen druk maar wel heel erg leergierig en een pleaser. Lastige combi, want hij pubert ook gewoon wel lekker tussendoor, en ik heb helaas geen engelen geduld...

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:47

Ik heb een 2 jarige Arezzo VDL x Berlin x Zeus die we hopelijk volgende zomer zadelmak gaan maken.
Ik zeg hopelijk omdat hij volgende maand of in november eerst nog RX gekeurd moet worden.
Hij staat in de opfok en de mobiele rx bus had in het voorjaar panne waardoor hij niet op de rx kon op die dag. Dus het is nog even spannend.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:56

Vandaag na een week noodgedwongen rust (eerst was ik druk en toen was ik ziek) mocht de baby vandaag weer wat doen. Ik besluit dan op de een of andere manier altijd iets onlogisch te doen, dus vandaag wilde ik gaan hangen, want de laatste keer was alweer een maand of 2 terug denk ik.
Lis denkt dan: oh, dat ken ik! Gaat netjes naast de kruk staan, laat mij op haar rug hangen en draait haar hoofd naar achter voor haar snoepje :+ ik hoop dat ze met alles zo makkelijk blijft haha

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:46

Dit is mijn dondersteen

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:32

Azumar heeft vandaag bewezen hoe stoer hij is! Twee keer zonder twijfelen over de brug achter mama aan!



Ik geniet er van dat hij het zo leuk vindt. <3

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:11

Ik kom mij hier ook melden al moet ik stiekem bekennen dat wij al begonnen zijn O:) maar ik ben voor het 2022 topic wel erg laat haha

Luna is een merrie uit 2015 dus nu al 7 jaar oud. Ze is al een keer 'zadelmak' gemaakt een aantal jaar geleden maar we zijn nu opnieuw begonnen met behulp van een lieve bokker/stalgenoot

hiphorse

Berichten: 1032
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:50

Ik dacht van het weekend; eens kijken of longeren lukt
Bas deed alsof hij nooit anders had gedaan, alleen de gallop vindt hij lastig op een rondje.
Als volgend jaar met rijden ook zo gaat dan teken ik ervoor :))
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:01

Wat stoer AlwaysH!

Lekker begin hiphorse :D

Ik heb gister ook gelongeerd, en Lissy begint het allemaal steeds beter te begrijpen. Galop doen we nog niet aan, eerst de draf er op beide handen maar eens netjes op zetten. Met name rechtsom vindt ze alles nog wat lastig