[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:32

Wat fijn dat ze weer thuis is!

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:50

Leuk!
Wat voor type tolt saga heb je? Ik vind het wel mooie zadels.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 15:00

Het is de Saga geworden. We hebben alle varianten en ook een Karlslund geprobeerd, maar of het type boom pastte niet bij haar of het was veel te lang. Deze is 39,5 cm lang en had ook echt niet langer moeten zijn... Gelukkig pas ik er wel netjes in, kan nog gewoon een vlakke hand achter me leggen (mocht even een paardje van L. gebruiken om zelf even uit te testen).

Gisteren was echt een té lange dag, elk onderdeel van mezelf dat pijn kan doen, doet pijn :') Maar het was het waard!

Staleigenaresse kreeg na 10 minuten het halster om (wat een vooruitgang!) Ze staat nu in de paddock naast de PP met 1 kuddelid. Ze zal beetje bij beetje geïntroduceerd worden.

Ik wilde haar niet meteen uit die paddock trekken, dus ik ga vanavond zodat ze eerst kan wennen aan de paddock en haar nieuwe vriendje. Straks even eruit om te borstelen en haar vitaminebrokje te geven, in de paddock nog een paar keer halster op en af en vooral veel kroelen, dat vindt ze heerlijk. Eerst maar eens even landen en wennen voor ik ermee aan het werk ga :)

Nog een foto van gisteren tijdens de les, wat deed ze het toch zo goed <3

Afbeelding

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:08

Leuke foto. Ze draait het oortje naar je toe om te luisteren wat je wilt. Zo schattig.

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:14

Stille meelezer hier: wat ontzettend fijn dat ze thuis is! Lekker verder uitbouwend samen! Komt helemaal goed als ik de foto’s zo zie.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 22:41

Imaudy, ze wilt het ook zó graag goed doen voor de mensen die ze kent. Echt heel bijzonder, ook als ze het nog spannend vindt, blijft ze toch proberen. Ze zegt nooit "nee" tenzij het haar echt te ver gaat, ze zegt eerder "dit is HEEL spannend voor me, hou daar rekening mee, maar ik zal mijn best doen". Als het dus echt een harde NEEN is, nemen we dat heel serieus.

Njiloj, dankjewel! Ik hoop dat we een goede combinatie gaan vormen, maar ik heb er nu wel vertrouwen in :D

Net een uurtje terug van stal. Ze doet het zo goed. Toen ik haar riep, kwam ze meteen af voor een knuffel. Kon amper een foto nemen omdat ze me continu volgde <3
Even geknuffeld en daarna het halster genomen. Mocht het meteen aandoen :D Paar keer herhaald, geen enkel probleem. Wat een verschil!

Even meegenomen naar stal om te poetsen. We moesten nog een voetballend kind passeren, daar gaf ze niks om. Op stal, weg van de andere paarden, vond ze nog wel erg stresserend. Dat snap ik, dus even gepoetst en weer lekker naar de paddock. Genoeg voor vandaag.

Ik ben een tevreden mens :)

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 16:38

Dit snoezige hoofdje wilde ik jullie niet onthouden <3

Afbeelding

Dag 3 en ze doet het ontzettend goed! Kan haar zonder probleem halsteren, ze komt zelfs naar me toe als ik het halster vastheb :D Ook staat ze al redelijk ontspannen aan een touwtje op de poetsplaats. Ik kan haar gemakkelijk poetsen en voetjes uitkrabben. Verder nog niets gedaan om haar niet te overprikkelen.

Ben echt enorm blij met hoe ze het doet!

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:02

<3

Wat ontzettend fijn deze update!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 01:18

ZO trots op Jona <3 *\o/*

Vandaag voor het eerst wat doen. Niet teveel ineens, gewoon even longeren in de longeercirkel. Bij L. trok ze zich nog regelmatig los in de rijbak, dus het advies was dat pas te doen als het longeren op de cirkel goed ging.

Alleen 1 probleem: de cirkel was al bezet door merrie met veulen. "Maar dat geeft niet hoor, je mag in 1 bepaalde van de andere bakken ook longeren". Erg fijn dat dat mag, maar dat zat niet direct in de planning... Twijfel twijfel, wat ga ik doen? Toch geprobeerd.

Ze heeft 2 keer geprobeerd zich om te draaien en los te trekken. Ik was erop voorbereid en kon haar pogingen dwarsbomen. Daarna liep ze netjes in stap en draf haar rondjes alsof ze nooit wat anders doet :wow:

Goed beloond en ze fleurde helemaal op. Denk dat heel de stal haar heeft horen briesen _O- . Sessie kort gehouden (stoppen op een goed moment!), haar de hemel ingeprezen en terug in de paddock gezet met haar vitaminekorreltjes. Toppaard <3 +:)+

Afbeelding

(Neusriem mag nog wat hoger, dat ga ik morgen even verstellen)

We gaan hier de komende dagen mee verder. Haar scherper op mijn (stem)hulpen krijgen, daar reageert ze nu amper op. Stemhulp is 1 van de dingen dat (over een tijdje) inrijden vergemakkelijkt, dus ik wil dat ze dit goed kent. Ga nu echt zeer basic longeren met enkel een longe en kaptoom om dit te bevestigen.

Donderdag komt de osteo, ik ben benieuwd! Daarna krijgt ze sowieso een weekje vakantie, enkel borstelen.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 18:06

Ik heb echt het knapste paard ever :D

Vandaag eens een andere insteek geprobeerd met grondwerk. Een beetje een combinatie tussen Parelli en Featherlight. Ik probeer altijd van iedere bestaande methode de dingen eruit te pikken die voor mij werken, zodat ik een brede oriëntatie heb.

Wat. Een. Toppaard
Echt, geen andere woorden voor...

In het begin vond ze het vooral raar. Je zag de vraagtekens bijna boven haar hoofd. Om en om gewerkt aan meelopen (de hand volgen), achterwaarts, inbuigen, voor- en achterhand verzetten. Je zag uiteindelijk het kwartje vallen en ze begon heel enthousiast mee te spelen, op de kleinste hulpen. Op het einde stond ze met half gesloten ogen naast me, helemaal ontspannen. Ik had voor het eerst dat speciale, diepe gevoel van verbinding met haar. Magisch moment <3

Afbeelding

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:14

Ze heeft een zachte blik.
Stal ziet er ook gezellig uit! Je staat nu op een andere stal dan eerder toch?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 23:20

Ze begint ook wat volwassener te worden. Wijzer, meer levenservaring zeg maar. De training heeft ons goed op weg geholpen :)

Een paar dagen geleden was de osteopaat er, voor het eerst. 3 kleine vastzittende plekjes in de rug die losgewerkt zijn. Dat vond ze echt helemaal niks, ze probeerde er weer vandoor te gaan. Maar in plaats van zich los te trekken, reageerde ze nu wel op de lijn. Wat een verschil!
De osteo heeft met veel geduld en positiviteit verder gewerkt, haar ook de tijd gegeven om het te verwerken. Op het einde van de behandeling stond te slapen, compleet zen. Weer een goede ervaring met mensen erbij :D

Imaudy, dat klopt. De vorige stal was fijn met een goed geleerd paard als Skola, maar voor het trainen van een jonkie niet zo handig. Slecht afgezette buitenbak waar ze al meermaals uit ontsnapt was.
Ze staat nu op een PP-stal waar ze 3 gescheiden kuddes hebben naargelang voerbehoefte (dun/dik/obesitas). Ze staat nu nog in een paddock en op de wei naast de groep, met 1 pony van de groep erbij. Zo kunnen ze alvast contact maken. Binnenkort gaat ze in de groep. Lekker 24/7 buiten met onbeperkt hooi :) En voor mezelf alle faciliteiten die ik kan wensen, inclusief longeercirkel en binnenbak. Erg fijn want ik krijg barstende hoofdpijn als het hard waait, en aan de kust is dat vaker wel dan niet...

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 17:03

Weer even een update.

Jóna doet het echt enorm goed :D

De laatste dagen voornamelijk bezig geweest met het grondwerk uitbreiden, longeren en een beetje schriktraining.

Poging tot schriktraining althans :') Joon vond het niet echt spannend. Ze vond het vooral interessant. Ik hou van dat nieuwsgierige karakter!

Afbeelding

Vandaag maar eens het zadel opgelegd en gelongeerd. Dat vond ze wel spannend, mijn lichtgewicht beugels flapperen alle kanten op, maar dat is niet erg. Tussendoor steeds weer wat grondwerk om de ontspanning terug te vinden. Deed ze goed!

Afbeelding

Komende dagen ga ik hiermee verder. Ze moet hier 100% oké mee zijn voor we wat nieuws doen

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 18:43

Fijn dat het zo goed gaat!

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:00

Lees ik nu dat ze te koop is? Wat jammer, ik begreep dat het de goede kant uit ging?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 06:53

Dat las ik ook opeens vanmorgen, wat een verrassende maar moeilijke beslissing moet dat zijn :(:)

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 11:43

Het klopt :(

De gevallen ruiter lijkt toch meer impact te hebben gehad dan we dachten. Bewegingen gerelateerd aan het opstappen geven nu veel angst. Hier ga ik zelf niet meer uitkomen, zeker met de gebreken die ik zelf ook heb :(

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:38

Wat jammer Narcissa.

Ik zag dat de moeder van Jona de zilverappel kleur heeft, dan heeft Jona 50% kans dat ze ook een zilverappel is. Op vos zie je het niet. Het zilverappel gen wordt gelinkt aan oogproblemen, hoewel dat vooral is als een paard van beide ouders het gen erft. Misschien is het een idee om voor de zekerheid haar zicht na te laten kijken?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 14:49

Het zicht is al nagekeken en goed bevonden. Dit heb ik in het begin al laten doen omdat ik het verschil in reactie links vs rechts groot vond. Daar is toen niets uitgekomen.

Ik heb geen idee of Jona zelf het zilvergen draagt, maar raad wel aan om het te testen of er sowieso geen zilver hengst op te zetten als geïnteresseerden aangeven ooit eens te willen fokken

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:34

Ah oke. Wat jammer dat ze zoveel angst heeft als het stukje opstijgen/rijden komt. Een huisje als weidemaatje of fokmerrie is dan fijner. Hoewel ik jullie best bij elkaar vind passen.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 14:47

Goed nieuws!!

Ik heb onverwacht een erg lief aanbod gekregen van iemand die ik goed ken. Het grootste probleem is dat ik de nodige stappen om het opstijgprobleem aan te pakken, niet zelf kan doen door de beperkingen van mijn lichaam. Zij gaat me helpen met de dingen die ik niet kan :D

We pakken het even echt van 0 aan. Longeren met het zadel en klapperende beugels is geen probleem, dat gaat ontspannen. Dus deel 1, comfortabel zijn met het zadel, is oké.

Nu zijn we aan het volgende deel begonnen: opstapbewegingen gewoon aan de lijn zonder zadel. Been optillen, dribbelen, ernaast springen. Dat laatste vond ze HEEL eng en was reden tot complete paniek. Logisch dat het opstappen niet lukt als ze daarvan over de kook gaat... Na een paar keer trainen staat ze het toe als we naast haar springen maar ze is er nog niet 100% oké mee, dus dat blijven we trainen tot ze er volledig comfortabel mee is. Wanneer ze op dat punt is, doen we het riedeltje opnieuw met een zadel erop en gaan we nog wat extra desensibiliseren met prutsen aan het zadel. Pas als dit helemaal in orde is, gaan we een voet in de beugel zetten en naast haar springen, om dan uiteindelijk op te stappen.

Gisteren is de hoefsmid geweest, deed ze supergoed :D Weer een goede ervaring met mensen rijker!
En ik mocht haar voor het eerst zonder gedoe pakken in een weiland vol met lekkere grasjes <3

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:19

Wat goed om te lezen zeg, fijne update!

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 05:06

Leuke update!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 22:21

Wat heb ik toch een ongelooflijk lief, braaf en geduldig paard <3 Ik snap oprecht niet dat ik haar te koop had gezet, een paard met een beter karakter vind je niet. Gelukkig heb ik dat op tijd beseft :D

De laatste dagen verder gegaan met het springen en met het zadel an sich. Beiden zijn geen probleem meer: ik kan naast haar springen zonder dat ze opspant en het zadel is normaal. Opleggen, aansingelen, met de beugels klooien, het kan allemaal terwijl ze los staat.

Vandaag gesprongen met 1 voet in de beugel. Ging ook top!

Daarna proberen gewicht op haar te leggen. Dit liet ze even toe, dat was al beter dan ik verwacht had. Het grootste probleem was ikzelf. Door mijn beperkingen zet ik stevig af en trek ik me een beetje aan de manen omhoog, ik heb de kracht niet om het subtiel te doen. Die korte explosie aan energie is way too much voor Jona, die heeft net subtiel nodig. Volgende keer met een krukje proberen, dan sta ik al op stijgbeugelhoogte (dat is dan weer het voordeel van een kleintje). Hier kan Jona helemaal niets aan doen, zij kent het gewoon nog niet en is sowieso een type waarbij je subtiel en laag in energie moet blijven, wat voor mij verder perfect is omdat ik simpelweg de energie niet héb en die dus van nature zo laag mogelijk hou. Ik ga gewoon een manier moeten vinden om hiermee om te gaan, hopelijk is het krukje voldoende om subtiel genoeg te kunnen zijn.

In de tussentijd regelmatig adempauze gehouden. Dat is voor mij noodzakelijk omdat het springen het uiterste van mijn lichaam vraagt en ik er snel van buiten adem geraak. Anderzijds is het voor Jona ook fijn om even een rustpunt te hebben, zodat ze kan nadenken over alles. Ze is zooo geduldig, als ik even moet zitten, blijft ze uit zichzelf netjes wachten eender waar ik haar neerzet <3

Superpony!

Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:29

Dit komt heus goed hoor. Jona went ook aan jou en gaat echt wennen mocht het opstijgen iets minder subtiel lukken van jou kant af. Dat kost misschien ietsje meer tijd, maar ze leert vanzelf dat er niets engs gebeurt.

Mijn Izarra moest ook erg wennen aan mij en mijn wat andere lichaamstaal en soms plotselinge bewegingen.
Af en toe schrikt ze nog ( op de grond) maar dan zie je der denken “ Oja zij is het, niks aan de hand “ :+