[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 19:17

Ik kan niet wachten om ze mee te mogen maken!

Helaas heeft mijn 21-jarige Skóla een chronische peesblessure :(. Zij geniet nu van een vervroegd pensioen bij haar vriendjes op de wei.

Afbeelding

Toevallig had ik enkele weken daarvoor een advertentie van een merrie gezien die me niet losliet. Qua uiterlijk en beschrijving helemaal mijn ding. Ik vond het echter sneu voor Skóla, zij heeft een plekje diep in mijn hart en ik wil haar niet zomaar "inruilen" voor een ander...
Mijn lieve vriend wist echter dat ik het werken met een paard fysiek en mentaal (ernstige chronische ziekte) nodig heb, ik had hem de advertentie eerder al laten zien en hij zei: je gaat nu een afspraak maken en kijken of het wat is.

Een week later stonden we na een rit van 200 km kennis te maken met Jóna. Er was geen woord van de advertentie gelogen, ik voelde een klik en wist al snel dat ik haar wilde hebben.

Even later werd ik dus de eigenarease van dit knappe vosmerrietje :D

Afbeelding

Jóna is 5 en kent nog helemaal niks. Groen als gras. Ze is schuchter, heeft nog niet veel vertrouwen in de mens. Maar ze is erg nieuwsgierig en heeft de wil om het goed te willen doen. Toen we aankwamen, mocht ik voorzichtig haar hoofdje aaien en niet meer dan dat. Na een halfuurtje kon ik haar overal aanraken en kwam ze zélf al (voorzichtig en beleefd) vragen of ik aan haar staart wilde krabben <3

Het plan is om haar zelf alles te leren, op haar eigen tempo. Het doel is om een fijn recreatiepaard van haar te maken, beetje bakwerk, buitenritjes.
Maar eerst werken aan haar vertrouwen. Als het nog maanden duurt eer er voor het eerst een zadel opligt (daar ga ik zelf wel van uit), dan is dat zo. Ze is jong, we hebben geen haast. Het lijkt me leuk om er hier een volgtopic van te maken.

Zaterdag gaan we Jóna eindelijk ophalen. Ik kan niet wachten :D. Ze komt een aantal dagen apart van de kudde met een draadje tussen, zodra dit goed gaat, mag ze bij de andere 5 paarden. Waaronder natuurlijk Skóla.

Afbeelding

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:13

Aah wat leuk! Een prachtige merrie, ben heel benieuwd naar haar ontwikkeling bij je.
En wat fijn dat Skóla met pensioen mag bij jou :)

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:15

Oh IJslanders <3 mooie merrie hoor, ik ben heel benieuwd :D

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:22

Oh wat is ze mooi! Ik volg ook mee!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 23:45

@Faniek: Skola heeft helaas al veel te veel moeten meemaken. Toen ik haar kocht, heb ik haar beloofd dat ze nóóit meer naar een ander moet. Dat meende ik. Het is nu afwachten, binnen enkele weken/maanden zal de ontsteking weer gaan woekeren en zal ze pijn krijgen :(. Het enige dat ik dan nog kan doen is haar laten inslapen. Maar ik hoop dat ze nog een tijdje bij me mag blijven, mag genieten van haar kudde waar ze zo dol op is. Ze verdient dat!

@Avalanche: wegens beperkingen hier enkel nog IJslanders :'). Ik ben ook benieuwd, hopelijk voelt ze zich snel thuis!

@Lyona: dankjewel :D



Ik bedacht net, als ik een wensenlijst had gehad, had ze op veel punten gescoord :j

✓ merrie, harde eis
✓ liefst nog een jong dier (ze is 5)
✓ voorkeur vos
✓ voorkeur met een blesje
✓ knuffelig type
✓ leergierig
✓ ouderwets, stevig gebouwd
× fijn rijdbaar (dat is nog toekomstmuziek haha, hopelijk kunnen we die over een jaar afvinken)
× voorkeur vierganger (ze is vijfganger)

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 01:46

Ah, maar een IJslander is geen beperking :D maar een van de leukste rassen die ik ken. Ooit, ooit wil ik er nog een hebben. Zo leuk zijn ze. En boevig. Maar erg leuk :D

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 06:55

Leuk! Ik volg mee

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 13:36

Mee eens Avalanche, het is dan ook het baasje die de beperkingen heeft. Dankzij IJslanders kan ik toch nog genieten van mijn hobby :D

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:55

Hahaha :D toch vind ik de keuze voor IJslanders dan wel interessant want het zijn zeer pittige paardjes :)

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:21

Wat mooi om te zien hoe ze jou heeft uitgekozen. Volgens mij ben jij een heel fijn en goed baasje voor haar :) veel geluk en plezier met haar en ik kom je volgen hoor!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 22:33

@Avalanche: Dat is net handig, niets zo vermoeiend als continu te moeten aandrijven. Een paard dat uit zichzelf loopt kost veel minder energie ;). Ook de vlakke gangen en de tölt maken het veel gemakkelijker, ik val binnen 10 minuten om bij een opgooiende warmbloed :')

Ik denk dat het deels een kwestie is van afspraken maken. Skóla liep qua tempo en conditie met gemak jongere en grotere paarden eruit, toch voelde ze helemaal niet zo snel aan omdat we wisten wat we aan elkaar hadden. Zij had het wel nodig om alles er eens uit te kunnen gooien dus daarin hebben we een compromis gemaakt. Ze mocht altijd een stuk zo hard ze kon (heb haar geklokt op 40 km/h, en dat voor een pony van 1m37), de rest van de rit ging op mijn tempo. Dat was voor ons een perfecte afspraak. Maar ik moest niet afkomen met een rustig stapritje want dan werd ze pisnijdig :')

@Autumnn: Dankjewel! Morgen gaan we haar halen en kunnen onze avonturen beginnen :D Ik hoop dat ze zich een beetje goed houdt op de trailer, het is een lang stuk rijden. Heb een hooinet opgehangen en een camera in de trailer geïnstalleerd zodat we haar kunnen zien :)

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:44

Wat spannend, ik hoop dat je een beetje kunt slapen! Een camera is super leuk, en heel handig. Een soort paardentv alleen dan van je eigen paard <3

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:35

@Narcissa
Wat fijn voor Skola zulke goede zorgen. Hier ook een IJslander die al veel heeft mee gemaakt en hier niet meer weg gaat.
Hopelijk is ze een goede toltmachine, mijn IJs niet, ga het er op haar 17 jaar ook niet meer in laten rijden, maar haar veulen aan de voet hopelijk tzt wel :D
Ik vind zelf IJslanders niet echt pittig, heel fijn karakter. Ik ben van Haflingers overgegaan op IJslanders, ik vind ze stabieler.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 22:00

Ze is er :D

Het was een lange dag, voor iedereen.

Laden ging niet zo makkelijk, zoals verwacht. Heel rustig aangepakt, maar ze panikeerde toch een paar keer. Opeens kroop ze onder de stang door op het stuk dat dicht was. Klep maar dichtgedaan, camera aan en rijden met die hap.

De rit zelf ging boven verwachting goed! Hoogstens 5 minuutjes stress en daarna ging ze lekker hooi knabbelen. 3,5 uur gereden en ze heeft geen voet verkeerd gezet.

Het uitladen was minder succesvol :( Eenmaal eruit, liep het emmertje zwaar over. Ze heeft zich omgedraaid en toen ik haar wilde tegenhouden, sloeg ze. Recht op mijn maag en een pracht van een hoefafdruk op mijn bovenbeen. Ik snap het wel, het was hectisch. De stalhonden die om haar heen cirkelden, de paarden in de wei waren ook gek aan het doen, nieuwe mens, nieuwe omgeving, ze kent eigenlijk helemaal niks... Even kortsluiting. Daarna gedroeg ze zich weer. Ik ben er zelf met wat blauwe plekken vanaf gekomen, niks ernstig.

We gaan het dus heel rustig aan doen. Morgen even erheen voor een kroel en een borsteltje als ze dat goedvindt. De komende tijd ga ik me vooral focussen op halsteren en netjes meelopen zonder tegen de druk in te gaan. Al de rest, vastgezet borstelen bvb, komt later wel weer, wanneer ze daar klaar voor is. Nu nog niet. Eerst vertrouwen.

Ze is in ieder geval thuis nu <3
Afbeelding

And she's got the moves!
Afbeelding

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 08:18

Jeetje nog een heel avontuur. Ook best spannend zo'n groen paardje, maar wat fijn dat ze lekker de tijd krijgt. Gaat vast goed komen met geduld. Ze is prachtig!

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:27

Oei… Wel een leer voor de volgende keer. Stalhonden even vast laten houden of een paar minuten opsluiten in overleg als er een ( nieuw ) paard aankomt.

Fijn dat de reis verder goed gegaan is, nu rustig wennen inderdaad.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 23:01

De honden zijn na het incident inderdaad even opgesloten in een stal. Ik hoop eigenlijk dat er geen volgende keer komt, dat Jona mijn laatste paardje mag zijn. Moest dat wel nodig zijn, gaan ze de volgende keer meteen in de stal...

Vandaag al wat tijd aan haar besteedt. Eerst Skola, die kreeg een grote emmer voer (ze staat wat mager) en een lekkere borstelbeurt. Ik probeer haar dagelijks even te borstelen, haar lange vacht gaat anders ontzettend klitten. Sko is een slechte eter, ontzettend kieskeurig en eet zelden haar bak leeg. Ik dacht dus het restje aan Jona te geven, vreet mevrouw voor het eerst in weken haar bak keurig leeg :')

Daarna naar Jona. Eerst even gewoon in de wei gestaan. Ze kwam direct naar me toe voor een voorzichte kriebel op haar voorhoofd. Gaandeweg mocht ik verder gaan en heel haar lichaam aanraken. Flinke pony :D
Nog even geoefend met het halster maar dat was voor nu nog een stap te ver. Geen probleem, dan houden we het bij aaien. Ze houdt wel van een stevige krabpartij, heb al diverse kroelplekjes ontdekt :)

Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 12:33

Helaas toch iets meer schade dan gedacht...

Pijn in de ribben werd elke dag erger, uiteindelijk maar naar de huisarts gegaan. Verdict: gescheurd kraakbeen. De pijn is nu al niet te harden en zal de komende dagen erger worden.

De "training" staat dus even stil. Mijn vriend geeft Jona haar vitaminebrokjes en Skola haar emmertje slobber momenteel.

Ze is wel een gemakkelijke eter. Wat een opluchting na Skola, die zo'n enorme kieskeur is dat ik amper erin krijg wat ze nodig heeft.

Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:55

Beterschap hoor, dat is wel een domper op de feestvreugde.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 17:11

Jona staat sinds vandaag in de kudde :D

En het ging goed! Ik was er zelf niet bij omdat ik nog niet kon, maar de staleigenaresse houdt me op de hoogte. Ze staat al op haar gemak tussen de rest, alsof ze al jaren deel van de kudde is.

Ik denk dat er toch wel herkenning is tussen Jona en Skola. Die twee stonden direct samen. Wat voor Skola best wel speciaal is, normaal zondert ze zich graag af.

Fijn om weer rust in haar ogen te zien!

Afbeelding

Mijn herstel gaat ook vlotter dan verwacht. Ik denk er niet over om de komende tijd te rijden (tijdelijk bijrijdpaard), maar ik hoop eind van de week weer naar mijn dames te kunnen :D

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:23

Twee keer fijn :D

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 22:57

Het is gelukt!

Vandaag voor de tweede keer geweest. Ze is echt tot rust gekomen. Het gaat goed in de kudde, ze heeft zich al aardig omhooggewerkt in de rangorde. Haar ware karakter toont zich steeds meer en dat is héél mensgericht en aanhankelijk. Gaat echt een geweldig paard worden als ze écht vertrouwen in me krijgt. Ik ben al helemaal gek op haar <3

Gisteren heb ik haar geaaid met het halster in de andere hand. Ik hoop zo te tonen dat het halster haar niets doet en dat ik niet haar grenzen overga door haar proberen te dwingen. Vandaag liet ik haar ruiken en ik kreeg een aangename verrassing: ze stak zelf haar neusje even door het hoofdgedeelte. Ik stond gewoon stil en hield het alleen open zodat ze het goed kon bestuderen, het was echt haar eigen initiatief. Meteen uitbundig beloond en het halster weggelegd, dat is voor haar een grote stap. Trots op haar :D

Daarna nog even gekroeld, uiteindelijk stond Jona aan 1 hand en Skola aan de andere. Een moment om nooit meer te vergeten, zo blij met mijn 2 dames.

De dames waren iets minder blij toen ik wegging. Na een uur kroelen waren ze het nog niet beu, aandachtsliefhebbers :')

Afbeelding

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:26

Fijne updates <3 en erg leuk om het zo mee te beleven.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 17:51

Dankjewel iedereen voor de fijne berichtjes <3

Het gaat steeds beter met me. Ik dénk er nog niet over om te gaan rijden met mijn bijrijdpaard, maar langduriger staan en de normale bewegingen zijn niet pijnlijk meer.

Vandaag dus eens tijd voor wat anders. Het halster bleef liggen, in plaats daarvan nam ik een borstel mee. Geen idee hoe ze daarop zou reageren, only one way to find out...

Wat heeft ze me trots gemaakt! Ik mocht, met uitzondering van haar kaken, alles borstelen. Voorhoofd, oren en zelfs alle 4 de benen waren geen enkel probleem. Ook een stukje van haar staart knippen (die sleepte over de grond) vond ze prima.

Voor zoveel paarden een vanzelfsprekend iets, voor Jona is het weer een stapje in de goede richting. En met kleine stapjes kom je er ook :D . Ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft. Er zal ook vast nog wel een terugval komen, maar het is fijn te zien dat ze elke dag een beetje meer toelaat en me iets meer lijkt te vertrouwen.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 17:16

Jona heeft me nog trotser gemaakt vandaag...

Ze liet zichzelf halsteren :D

2x met een wortel, daarna met snoepjes. Zonder iets lukt nog niet, maar dat geeft niet. Dat komt wel. Ik had eigenlijk pas verwacht over een maand op dit punt te staan, was echt verbaasd!

Genoeg TLC, veel geduld en nooit sneller willen gaan dan het paard aangeeft. Dat doet echt wonderen.

Meer dan genoeg vooruitgang voor 1 dag. Nog even lekker in de wei bij mijn lieverds gezeten, nog wat geaaid en klaar.

Zo trots <3

Afbeelding

Ik werd zelf ook lui van dit zicht haha. Skola stond half te slapen

Afbeelding