[VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 11:00

Welkom in dit topic!

Al een poosje merk ik dat ik het fijn vind om mijn avonturen met Sadira ergens te documenteren zodat ik ooit nog eens kan teruglezen, maar ik kreeg daar net niet lekker een goede manier/medium voor gevonden. Dus recent dacht ik: waarom niet een topic op Bokt maken, misschien is alles wat we meemaken ook voor andere mensen nog interessant om te lezen :P en dan staat uiteindelijk alles bij elkaar. Dus zo gezegd, zo gedaan!

Misschien heb je Sadira al eens op Bokt voorbij zien komen, maar misschien ook niet, dus ik zal haar eerst nog eens aan jullie voorstellen.

Dit is Sadira:
[ img ]

Sadira is een Arabisch Volbloed merrie van 5 mei 2019, wat haar inmiddels ruim drie jaar oud maakt. Ze werd geboren tien dagen na het verlies van mijn droompaardje Mish, die we op zesjarige leeftijd hebben moeten laten inslapen. Op dat moment stond mijn hoofd nog helemaal niet naar een nieuw paard, en ik had niet per direct de klik met deze eigenzinnige dame die in haar uppie in staat was om de hele paddock op z'n kop te zetten :')

[ img ]

[ img ]

Maar, uhm, dat liep toch even anders toen Sadira mij wel uitzocht :+

[ img ]

[ img ]

Dus uiteindelijk, aan het einde van 2019, hakte ik de knoop door dat ze toch voor altijd bij mij mocht gaan blijven. Ik zal eerlijk zijn, het heeft wel even geduurd (ook doordat ik het best moeilijk had met het kwijtraken van Mish) voordat ik me 100% voor haar heb kunnen openstellen, maar ze heeft zich sindsdien goed mijn hart in gewurmd!

[ img ]

Momenteel ben ik veel met haar bezig met allerlei dingen op de grond, want fysiek is ze echt nog niet zo ver dat er iemand op kan gaan zitten: ze is nog steeds vijf centimeter overbouwd, en is echt nog een jonge spriet :+ Als iemand had gezegd dat ze twee was had ik het ook geloofd. Daarnaast wil ik zelf nog kilo's kwijtraken, ik ben al een heel eind onderweg maar er mag echt nog meer af voordat ik ooit echt op haar ga rijden. Bovendien is er nog zat met haar te beleven. We gaan regelmatig lange wandelingen met haar maken, we langeteugelen regelmatig (zowel in de bak als op wandeling buiten), longeren, ik doe in algemene zin veel grondwerk met haar, et cetera.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Wanneer we niet met haar werken leeft ze in een enorme paddock paradise in een grote kudde van rond de 25 paarden.

(ze staan normaal zonder halsters maar deze foto's waren van hun eerste dag in de kudde)
[ img ]

[ img ]


Mijn toekomstwensen met Sadira zijn eigenlijk nog niet zo vastomrand. Het belangrijkste vind ik plezier met haar maken, een band hebben, onderling vertrouwen. Ik zou haar graag onder het zadel gaan beleren wanneer ze daar klaar voor is, maar ik heb daar absoluut geen tijdspad voor in gedachten, dat mag alle tijd hebben en dan komt het er op een dag vanzelf een keer van. Ik heb geen ambitie voor wedstrijdsport in welke zin dan ook, maar als ik mag dromen van de toekomst dan denk ik aan dingen zoals heerlijke buitenritten maken, werken met haar in liberty of rijden zonder tack, haar lichamelijk trainen (dressuur of western weet ik echter nog niet eens), en vooral heel erg veel genieten.

To be continued :D Mocht het je leuk lijken om mee te lezen, volg dan gezellig mee!

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Prima2Donna
Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:59

Leuk!! Ik volg (stilletjes). Heb Sadira altijd al een ontzettend leuk dier gevonden zo van de foto's hier op bokt. Ze is inderdaad echt nog een guppie zeg. Jouw dromen voor de toekomst klinken prachtig en ik hoop dat je die met Sadira mag gaan waarmaken :)

Captain
Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:12

Wat leuk, ik volg! Ik ben een jaar geleden ook zo begonnen dus lijkt me leuk om jullie verhaal te volgen. <3 Het is inderdaad heel waardevol om alles ergens vast te kunnen leggen en af en toe eens terug te kunnen kijken. :j

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 12:17

Leuk dat jullie mee volgen!

Vandaag is er bij Sadira wat bloed afgenomen omdat we inderdaad vinden dat ze iets teveel achterblijft eigenlijk nog (ook voor de hoeveelheid voer die ze krijgt). Dus toch maar eens kijken of ze nog bepaalde tekorten heeft of zo.

Sadira vindt bloed afnemen echt het allerstomste wat er is _O- Dat is al vanaf jongs af aan en hoewel het echt al veel beter gaat is er eigenlijk nog wel wat werk mee aan de winkel :+ Maar dat is lastig, want ze reageert echt vooral zodra de naald er echt in zit en het bloed getrokken wordt, dus dat is nauwelijks te trainen :') Dan gaat ze als een malle schudden met haar hoofd tot de naald er weer uit is. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar ze maakt altijd een hoop drama; het type drama dat ze schopt als ze iets stom vindt, niet als ze het spannend vindt :') Zodra het klaar was was ze ook meteen weer oke en meteen weer knuffelen.

On another note: de afgelopen twee keer dat we haar riepen (we = mijn vriendin en ik) kwam ze luid hinnikend aan <3 Daar smelt je toch van.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Lyona
Berichten: 2007
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:39

Ik volg (stil) mee. Wat een knappert is Sadira!
Prachtig fijn koppie ook!

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-22 10:01

Wat leuk dat je volgt! <3

De uitslag van het bloedonderzoek is ook al binnen, dat was 100% in orde, de dierenarts had geen aanmerkingen, dus dat is fijn :) Dan ligt het tenminste niet daaraan.

Gisteren zijn we ook nog naar stal geweest om daadwerkelijk wat met onze paardjes te doen. Sadira hinnikte weer toen ze doorhad dat ik haar van de track kwam halen (ik had eerst mijn bijrijdpaard gereden, ze vond volgens mij dat ik vreemdging). Dat heeft ze nu al drie keer op rij gedaan, en elke keer smelt mijn hart.

We hebben gewandeld naar het natuurgebiedje vlakbij om foto's met de zonsondergang te maken. Helaas kwamen we net te laat om het op de hei te doen, maar toch nog wat mooie foto's geschoten in het zand in het laatste zonlicht.

De eerste foto is met onze andere pony Skye. Ze maken elkaar qua hoogte niet veel meer inmiddels valt me op!

[ img ]

[ img ]

Sadira snapte niet zo waarom ik haast had met wandelen :') Maar ze liep keibraaf mee, en toen ze even moest krabben van de jeuk in haar zij initieerde ze daarna zelf een drafje om de achterstand weer in te halen. Zo'n intelligent paard.

Over slimheid gesproken... Ze krijgt elke dag als we er zijn een flinke bak slobber (met vitaminekorrel en nog wat dingen erdoor) en we hadden er ook een appeltje doorheen gegooid dit keer, in stukjes. Ze kreeg ze alleen niet gekauwd, omdat ze onwijs aan het wisselen is en de appel nogal hard was. Het eerste stuk kreeg ze dus niet opgekauwd dus ze wilde de rest niet meer proberen. Toen pakte ze dus 1 voor 1 die stukjes op en liet ze precies buiten de voeremmer vallen _O- Zodat ze wel goed bij haar slobber kon.

Ik zweer, ik kan soms zo lachen om dit paard en haar geniale acties :')

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Prima2Donna
Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:12

Mooie foto's! Ze klinkt echt wel slim ja haha, kleine dramaqueen :P

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:13

Wat is ze mooi zeg!!! En wat bijzonder dat ze jou koos. Ik vind dat een hele eer altijd <3

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Fury2020
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:30

Wat grappig dat ik op je post stuitte toen ik zocht naar onbeleerde paarden op de marktplaatspagina :-)
Prachtige foto's Eline! Ben blij te horen dat het goed gaat met jullie.

Groetjes Martina

Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:26

Wat een prachtige dame! Ik volg jullie. Arabieren blijven de besten

IG: @arabierjoep

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:57

wat een knapperd!
bij ons ook een Arabier die met 3 jaar echt nog zo’n jonkie was.
die begon pas met 5 echt wat meer paard te worden.
je hebt wel geduld toch. zo bouw je samen wel de mooiste band op die er is :j

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:43

Wat een superleuk paard!
Heel knap en je ziet direct aan haar uitstraling dat het een slimmerd en een echte persoonlijkheid is :)!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

HBArrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-08-22

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:58

Wat bijzonder dat ze jouw heeft uitgekozen!
Ik volg ook mee, ik vind het een hele aansprekende merrie! <3

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:51

Leuk om jullie te volgen, ik lees graag mee.

Dandelion07
Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:38

Wat een leuk paard! Ik lees ook mee!

Wat is dat bitloze hoofdstel precies? Als ik zo kijk dezelfde die je gebruikt met longeren? En waar heb je die gekocht?

winterbuitenrit

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-22 22:18

Wat een lieve reacties allemaal!

@Prima2Donna: Je hebt haar perfect gepinpoint: keislim en een dramaqueen :')

@Avalanche: Thanks! Ja, ik vind het ook een eer. En dan rest je niks behalve gewoon keihard je best doen om het waar te maken, hahaha.

@Martina: Wat leuk dat je ons tegenkwam! Het gaat inderdaad goed met ons! En je bent stiekem weer aan het speuren naar paardjes dus? :)

@Isabel: Arabieren zijn sowieso de beste, haha. Nee ik vind alle paarden leuk, maar Arabieren zijn voor mij toch speciaal.

@Ellepel: Ja, ik denk dat het met Sadira ook zo gaat zijn, die gaat ook echt een laatbloeier zijn. Ik heb sowieso geduld, hoe lang het ook nodig is. Ik denk dat als je dat geduld niet hebt, je ook geen veulen zou moeten kopen :+ Ik heb natuurlijk heel bewust gekozen om een veulen te kopen, dus dan weet je dat je er gewoon lang naast gaat staan. Ik vind rijden ook niet het allerbelangrijkste. Ik heb hiernaast ook een paardje dat ik bijrijd, zodat ik ondertussen mijn rijgevoel wel een beetje kan blijven onderhouden :)

[ img ]

@Def en HBArrow: Lieve reacties dankjewel! Jullie zien denk ik precies in haar wat mij ook zo in haar aantrekt :)

@Amsterdam10: Wat leuk dat je meeleest!

@Dandelion07: Wat leuk! Het is een Micklem Multibridle! Ik heb er wel zelf een andere frontriem aan gehangen. Ik weet niet meer waar ik hem gekocht heb, maar die dingen hangen tegenwoordig zelfs in de Epplejeck, dus volgens mij kun je ze in elke paardenwinkel bijna wel halen tegenwoordig.


Vandaag heb ik weer een leuke dag met Sadira gehad. De bekapper zou komen, maar voor die tijd had ik nog de tijd om even wat leuks met haar te doen: ik heb voor de eerste keer echt met haar aan de dubbele lijnen gewerkt.

Natuurlijk is hier voldoende voorbereiding aan vooraf gegaan: naast alle andere grondwerk heb ik al 1 keertje in de longeercirkel eerder met haar de lijnen eraan geknupt om te kijken hoe ze dat op zou pakken. Toen heb ik het heel netjes opgebouwd met eerst 1 lijn gewoon rechtstreeks aan het hoofd, toen de achterste lijn via bit en singel over de rug, daarna die lijn achter de kont langs, en toen pas de binnenste lijn ook via de singel. Toen ze dat goed deed en een gas en een rem en zo had, ben ik gestopt.
Ik heb sindsdien wel regelmatig gelangeteugeld en dat is natuurlijk een vergelijkbaar principe, dus ik wist dat ze dit waarschijnlijk wel goed zou snappen.

Toch voelde dit weer als een Eerste Keer ofzo :)) Ik heb de lijnen gewoon aan haar gehangen, en heb gezegd: kom, let's go. En dat deed ze. Alsof ze het al jaren dagelijks deed. Stap, draf, van hand veranderen, en zelfs proberen haar hals te laten vallen. Ze was zo braaf en steady dat ik zelfs even geprobeerd heb om zelf wat beeldmateriaal te verzorgen:

[ img ]

Het was een beetje hannesen met mobiel in de hand erbij, haha, maar dat maakte haar niet zo veel uit. Uiteraard is ze super overbouwd en loopt ze nog mega op de voorhand, maar dat mag de pret niet drukken voor de allereerste keer. Daar gaan we later wel weer mee puzzelen :) Dus ik ben een compleet trotse paardenmama.

Daarna kwam de bekapper. Dat was het laatste jaar ook een Ding. Onze vorige bekapper was echt een lief mens en deed het heel fijn, maar Sadira levelde om de een of andere reden niet zo goed met haar, en bij Sadira ben je ofwel lief en goedgekeurd, of ze voelt HAAT :Y) Dus bij bekapbeurten stond Sadira dan de helft van de tijd met haar oren plat in de nek te kijken of ze kans zag om stiekem een hapje in de kont van de bekapper te doen (wat nooit lukte gelukkig) :') En dan tussendoor wel met mij knuffelen, tot ze weer richting bekapper keek. Totaal onredelijk voor die lieve vrouw, maar goed _O-

Deze bekapper is ze nog wat sceptisch over, maar per keer dat hij er is gaat het beter. Vandaag stond ze echt even aan een lang touwtje met haar hoofd laag en liet ze een diepe zucht. Dat was voor mij echt zo fijn om te zien! Waar ze vroeger telkens probeerde haar voeten terug te trekken, deed ze nu ook echt een poging als ze haar balans verloor om het zelf op te lossen zonder haar voet terug te trekken, dus ze begon echt mee te denken. Dat was echt fijn. Ze heeft nog één klein knabbeltje aan zijn riem gegeven, maar ook aan hem gekriebeld met haar lipjes, dus dikke winst :')

Dit zijn van die dingen die ik dan zelf probeer te oefenen door af en toe zelf tussendoor de hoeven bij te vijlen, in de hoop dat ze dan makkelijker wordt, maar ik kan haar dus zelf los uit de hand bekappen zonder dat er iemand bij is, dus dat is het probleem niet :7

Het leven met Sadira is in ieder geval nooit saai {:}

Om af te sluiten nog even, onder het motto "een vies paard is een blij paard", een blij Sadirahoofd na het eten van haar bak slobber:

[ img ]

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:17

Wat een grappig dier :+ Joep kon ook zo specifiek zijn op bepaalde mensen. Precies wat je zegt: leuk en goedgekeurd of niet en geen middenweg. _O- En wat doet ze de dubbele lijnen goed!

IG: @arabierjoep

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:39

Ahhh Sadira <3
Knappe, lieve, eigenzinnige merrie! Ben zo benieuwd hoe ze het allemaal gaat oppakken.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-22 15:58

@Isabel: Haha, wat grappig dat Joep dat ook zo had! Ik vind wel dat Sadira milder wordt naar mate ik haar langer heb. Iets meer mensen worden goedgekeurd en ze blijft meestal iets vriendelijker als ze niet goedgekeurd zijn... Ja, goed deed ze het dubbele lijnen he! Zo leuk!

@Muur: Wat leuk dat je volgt <3


Dit weekend is een paardvrij weekend voor me. Voor haar niet erg, ze is nog jong dus ik vind het niet zo punt als ze een paar dagen lekker blijft staan, ik denk dat ik gemiddeld 3x per week iets met haar doe. Gisteren zijn we alleen even snel op stal geweest voor onze andere pony.

Sadira deed toen wel haar typische Sadira-move :') Het komt met enige regelmaat voor dat ze probeert om, wanneer een ander paard van de track gehaald wordt, precies langs ze heen door de deur naar buiten te sneaken _O- Jeweetwel, dat jij bij de poort staat en je paard om je heen laat draaien, en dat Sadira dan razendsnel achter het paard langs glipt.

Dat heeft ze bij ons 1x geflikt, en sindsdien moeten we er regelmatig op bedacht zijn :') Een stalgenoot appte laatst ook dat Sadira er bij haar uit gesneakt was. En wat gaat ze dan doen? Euh, feestje bouwen, zelf het terrein onderzoeken. Niet stout maar gewoon HEUL nieuwsgierig, en ze wil graag overal met haar neus pal bovenop staan. Hilarisch beest.


Vooruit dan, nog een babyfoto omdat ze zo schattig was:

[ img ]

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Lyona
Berichten: 2007
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:14

O wat schattig! Ik smelt gewoon! <3

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-22 18:01

Ik ben deze week met Sadira vooral veel bezig met lange teugelen. Ik heb namelijk aankomende zaterdag voor de tweede keer een lange teugel-clinic van Piet Bakker :D

De vorige clinic was er toevallig een oproepje op Facebook omdat er een uitvaller was, waar ik eigenlijk puur bij toeval tegenaan liep en waarop ik heel spontaan me opgegeven heb :+ Toen heb ik met een paard op locatie gewerkt. Dat beviel me toen ontzettend goed en Piet was ook erg enthousiast. Hij vond het helemaal leuk dat ik een jonge arabier had en ging me allemaal tips geven hoe ik het beste kon beginnen hieraan met een jong paard.

Dat heb ik dus ook zo gedaan, en zaterdag gaat Sadira dus op de trailer mee daar naartoe. Ik heb er nu al veel zin in :D

Gisteren heb ik dus met Sadira aan de lange teugel gewerkt. Ik ben aan het puzzelen met het verbeteren van de aanleuning. Ze zou nog net iets meer de hand op mogen gaan zoeken richting voorwaarts neerwaarts. Kleine stukjes begint ze dat nu fijn te doen, maar ze komt nog te vaak omhoog bij teugelcontact.

Daarnaast heb ik gisteren voor het allereerst een begin gemaakt aan het wijken. Het is bij haar wel belangrijk om onwijs goed op te letten op variatie in de training, want toen ik haar twee keer had laten wijken deed ze het de derde keer al zelf voor mijn hulp uit :+ Maar ze verraste me wel (alhoewel ik niet weet waarom, want ze is kneiterslim) met hoe snel ze het oppakte, ze had zo begrepen wat ik wilde.

Hier een recent foto'tje van toen ik met lange teugel naar buiten ben geweest. Het voelt eigenlijk alsof ik haar mee "op buitenrit" neem zonder erop te zitten :=
[ img ]

En zo trof ik haar van de week aan op de track. Ze houdt van zonnebaden, het blijft toch een arabier :+
[ img ]

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 06:59

Wat gaaf dat jullie samen naar Piet Bakker gaan! Heel benieuwd hoe het gaat zaterdag *\o/*

IG: @arabierjoep

Sadira
Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-22 10:08

Gisteren was absoluut magisch. Misschien wel de meest magische dag van al mijn jaren dat ik nu paarden heb. <3 Ik ben zo verliefd op mijn pony nu *\%/*

Oke, de dag begon minder leuk. Ik werd wakker en mijn vriendin was niet fit en kon niet mee. Daar baalde ik als een stekker van, want uiteraard heb ik haar er graag bij en ik dacht bij mezelf ook: "Oké, en nu, moet ik het maar afblazen?" Ik heb namelijk vaak zat met de trailer gereden, maar ik heb het nog nooit helemaal alleen gedaan, en al helemaal niet met deze jonge gup.

Maar mijn vriendin zei: probeer het maar gewoon lekker alleen, ga maar, dit kan jij wel. Dus oké, de Pippi Langkous pet opgezet voor vandaag ("Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!"), zo gezegd zo gedaan, en naar stal gegaan.

Daar de trailer aangekoppeld, spullen gepakt en Sadira gepakt. Ik liep naar de track, riep haar naam en ik hoorde keihard HINNIK <3 Toen liep ze eerst naar de waterbak om te drinken en kwam ze toen enthousiast aan. Verstandig paard, heeft haar prioriteiten voor elkaar haha. Sadira vond op de trailer staan een beetje spannend, vooral als ik bij haar hoofd weg liep, maar ik heb haar toch gewoon kunnen laden en toen waren we ineens samen op pad. Voor het allereerst helemaal alleen met mijn eigen pony.

Eenmaal op locatie was ze ook weer keibraaf, ze vond het superspannend maar ze deed het heel lief en settelde heel snel. Binnen vijf minuten stond ze lekker hooi te knabbelen.

(Geluid aan) Dit is hoe ik vervolgens de hele dag begroet ben:

Met de hele dag bedoel ik ook de hele dag. Elke keer dat ze me in het vizier kreeg. *smelt*

Verder gisteren twee lessen langeteugelen gehad van Piet Bakker. In beide lessen deed Sadira zó hard haar best dat het gewoon beter ging dan alle andere keren thuis. Ik had verwacht dat het wel even minder zou gaan vanwege een nieuwe locatie, maar zoals Piet zei: Wat heel bijzonder is aan dit paard, ook omdat ze zo jong is (je zou het haar vergeven wegens haar leeftijd als ze dat niet zou doen), is dat ze buiten de bak allemaal spannende dingen hoort en je ziet dat ze die hoort, maar dat ze toch zo fijn gefocust blijft doen wat jij van haar vraagt.

Sadira heeft iedereen daar om haar hoefjes gewonden met haar inzet, slimheid en braafheid en met hoe goed ze het al deed voor haar leeftijd. We zaten in een les met twee mensen die dit al jaren doen met hun ijslanders, dus we vielen eigenlijk qua opleidingsniveau buiten de boot, maar we vielen helemaal niet zo heel erg uit de toon denk ik :+

Ik denk dat ik wel een paar stukjes durf te delen op het wijde web :o Wees lief in jullie commentaar haha, zijgangen heb ik nog maar weinig meegepakt voor deze clinic dus we waren hier echt samen aan het puzzelen.

Van hand veranderen en een stukje schouderbuitenwaarts:


En hier een filmpje van het wijken/appuyement. Piet noemt het appuyeren en zegt erbij: maar het is niet erg als je de stelling nog niet de goede kant op krijgt, dat is een kwestie van tijd en kracht opbouwen, het belangrijkste voor nu is de zijwaartse beweging. Toch was ik onder de indruk van hoe Sadira dit oppakte. Je ziet wel bij de inzet van de tweede keer hoe erg ze meedenkt. Ik ging aan haar andere kant lopen en ze begon meteen uit zichzelf al vol enthousiast bijna opzij te vliegen. Daar trek ik eventjes 'aan de rem' en zeg haar: ga eerst maar gewoon eens rechtuit voordat we opzij gaan. Ik voelde haar daar gewoon denken: "Ja maar baas, ik zie die paarden voor me ook al gaan, ik weet echt wel wat we nu gaan doen hoor!" :')


Daarnaast hebben we ook voor de allereerste keer gedraafd aan de lange teugel. Ik vond dat heel ingewikkeld met haar omdat ze nog niet snapte dat ze dat op een iets beschaafder tempo dan gewoon een flinke draf moest doen omdat ik het anders niet bij kon houden :+ Dus daar heeft Piet met ons mee aan gepuzzeld en wat goede tips voor gegeven. Aan het einde hebben we echt een paar flinke stukjes gedraafd, waarbij ze ook fijn qua frame bleef, dus ik was een ongelooflijk trotse paardenmama.

Halverwege de tweede les was Sadira eigenlijk al munt dus toen zijn we gestopt. Rustig spulletjes opgeruimd en haar stalletje gemest, en haar toen weer zelf ingeladen en teruggegaan.

Wat heb ik een wereldpaard, die dit allemaal gewoon maar eventjes doet.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Dandelion07
Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:31

Wow ziet er goed uit! En superlief dat hinnikje! <3

winterbuitenrit

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:48

Ik moet bekennen dat ik niet al je tekst gelezen heb :D maar wat leuk dat het zo goed gaat met jullie!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, BarbaraNova, Martje80, Monique1963, Plonspony, Supertje, Symke, ziechriet en 141 bezoekers