Het grote working equitation topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 18:44

Ik wist niet zo goed waar ik dit topic kwijt moest, dus ik doe het maar hier. Misschien wordt het tijd dat WE een eigen sub krijgt :P

Ik heb met veel plezier samen met anderen het WK WE gekeken tot nu toe, en dat heeft bij mij de interesse echt aangewakkerd. Voor mij is dat nog een ver toekomst verhaal, want ik heb nog geen paard die dit kan, maar ik vind het wel leuk om bijvoorbeeld bij wedstrijden te gaan kijken, misschien met elkaar? :)

Dus wie heeft interesse om hier te kletsen over WE, als toeschouwer maar misschien ook wel als rijder?

Mafalda Mendes met Isco
[ img ]

Earth het reisbureau.


HarmanyL
Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:12

Heel inimini beetje verstand van ondertussen.

Aanstaande zondag heb ik bij ons op stal een WE hindernistraining georganiseerd onder leiding van Ingrid Peters. Zelf al een paar keer aan een les/clinic meegedaan, maar nog absolute groentjes natuurlijk. TREC spreekt me net iets meer aan.
Maar vind beide zeer interessant om aan te proeven.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Lyona
Berichten: 2006
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:28

Ik vind WE prachtig om te zien en echt een droom om een keer te doen!
Als enige toekomst kandidaat heb ik een nu drie jarige stront eigenwijze Haflinger, dus zodra ik die klaar heb om mee te doen in het WK horen jullie het! :+

Nee serieus, ik vind het geweldig, en ook die power van de paarden, zo mooi! Ik heb er alleen nul verstand van, dus ik ga me maar even inlezen!

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-22 19:44

LyonaHorse schreef:
Ik vind WE prachtig om te zien en echt een droom om een keer te doen!
Als enige toekomst kandidaat heb ik een nu drie jarige stront eigenwijze Haflinger, dus zodra ik die klaar heb om mee te doen in het WK horen jullie het! :+

Nee serieus, ik vind het geweldig, en ook die power van de paarden, zo mooi! Ik heb er alleen nul verstand van, dus ik ga me maar even inlezen!


Hey niet zo negatief, er deed ook een fjord mee met het WK :D

Earth het reisbureau.

Ania
Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:35

Ik sluit graag aan:)

Caily
Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:29

Ik doe ook graag mee! Eerder dit jaar mee gedaan aan een clinic, kende de tak van sport al wel, maar begin nu steeds meer het idee te krijgen dat het wel eens iets op het lijf geschreven voor een van mijn Tinkers zou kunnen zijn. Ze is pas 2 jaar, en plan is pas tegen haar 5e jaar te gaan beleren. Maar tot die tijd gaan we gewoon lekker aan de hand al dingen doen. Haar focus op mij in een soortgelijk parcours is echt geweldig, en hoog tempo afgewisseld met stops en scherp draaien is echt haar ding. Toevallig heeft haar vader ook eea in de WE gedaan, maar helaas is de samenwerking met de trainer beëindigd vlak voordat hij wedstrijd klaar was.

[ img ]

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:43

Leuk!


Ik heb dit jaar al een aantal WE clinics gevolgd en hoop volgens jaar zover te zijn om te kunnen gaan starten. Moeten we wel nog dressuurmatig flink aan de bak want ze moet echt veel beter aan de hulpen staan dan nu het geval is.
De obstakels an zich heeft ze dan weer geen problemen mee.

Hebben ook al een clinic met runderwerk gedaan. Dat was heel erg gaaf!


[ img ]

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

miereneter
Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 06:24

Ik sluit ook graag aan. Ben mijn jonkie nu nog aan het inrijden, maar ik wil graag (voor de lol, niet wedstrijdgericht) western trail en WE met hem gaan rijden. Hij heeft het wel in zich, denk ik, is heel lenig en wendbaar, en is niet snel bang (behalve van bijtende brievenbussen ;( ).

Wat ze op het wereldkampioenschap doen, is echt wel fantastisch om te zien. Die beheersing en power _/-\o_ !

Homo sapiens non urinat in ventum.

Selina
Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:02

Ik heb pas een clinic gedaan en vond het erg leuk. ( [RIJ-ITP] Fjord Kenzy doet working equitation )

Ik denk dat het wel iets voor ons kan zijn. Wel gewoon het laagste niveau :+ Dus wil in de toekomst nog wat clinics doen en thuis ook wat obstakels prutsen. En dan wie weet in 2023 een keertje voor de lol meedoen met een laagdrempelige wedstrijd.

Ik had eerst in m’n hoofd om TREC te doen maar het buitenrit-onderdeel is nog niet zo m’n ding :+

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:30

Ik heb het nu een paar keer gezien en ben een enthousiaste toeschouwer, als ik nog had kunnen rijden was ik zeker WE gaan doen. Ik vind het zo leuk om te zien. Het leukste vind ik ook om te zien hoe leuk de paarden het vinden, ze worden er echt enthousiast van.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kiwiaa
Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:16

Ik ben ook fan! Tijdje terug eens naar een wedstrijd gegaan als toeschouwer en echt genoten. Staat zeker op de planning om eens te proberen met de mijne, maar het zal pas over een jaar of 2 zijn als hij onder het zadel is en wat meer bevestigd. We nemen wel aan de hand al oefeningetjes mee, en weet zo niet of hij er nu goed in zou zijn of niet. Op wandeling buiten: niets is te gek. In zijn paddock: what the piep een BALK in mijn paddock? NO WAY! Okeee :') verder is hij wel super snel en scherp, dus die draaikes komen wel goed, alleen nog in de juiste richting dan :))

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:18

Wat leuk! Ik heb door jouw vorige topic ook wat stukjes van het wk gekeken. Die fjord was zo stoer, haha!

Ik zou graag wat WE aspecten meenemen in de training van mijn toekomstige paard. Zoals zijwaarts over de balk, slalommen, hek openen en sluiten. Lijkt me überhaupt heel nuttig om dat allemaal goed te kunnen!

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Esther
Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:29

Wij hebben iedere maand les van Ton Duivenvoorden, dressuurmatig vaak met pionnen oid in plaats van in een kale bak. Af en toe neemt hij zijn WE spullen mee en bouwt hij een parcours op.
Voorheen leste ik bij Petra Rösler waarbij we ook veel WE dingen deden.

Helaas zijn we nog niet aan wedstrijden toe gekomen door de waan van de dag en wedstrijden die meestal ver weg zijn.

Sprakeloos

soesita
Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:36

Ik volg ook. Mijn paard is al op pensioen en er komt geen nieuwe. Maar de WE is de enige tak van de paardensport waar ik nog met plezier naar kan kijken. De meeste paarden maken een tevreden en fanatieke indruk. De meeste ruiters zijn leuk om te zien rijden. Ook de zichtbare controles van het harnachement vind ik positief.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:10

Earth schreef:
Ik wist niet zo goed waar ik dit topic kwijt moest, dus ik doe het maar hier. Misschien wordt het tijd dat WE een eigen sub krijgt :P



Mee eens.
Het zou ook logischer zijn om een WE & TREC subforum te maken. En dan de endurance een eigen subforum (momenteel is er een TREC & endurance subforum en niets voor WE).

HarmanyL
Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:58

Hebben jullie tips and trucks om zijwaarts over de balk te leren? Daar snapt mijn paard echt helemaal niks van. Ze krijgt een soort error als ik dat vraag en wil alleen maar vooruit.

Laatste keer bij een clinic was mijn stalgenootje en die rijd op Z niveau, dus die kon het aanvliegen met appuyementen. Maar dat beheersen wij in elk geval niet..

Oefeningen voor aan de hand zijn ook prima, graag zelfs. Ze vertrouwd me aan de hand een stuk beter.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:15

Ik ben begonnen met het paard vrijwel aan het eind van de balk te parkeren en dan hoeft hij echt maar een half metertje te wijken. Kan natuurlijk ook prima aan de hand. Onder het zadel moeten ze wel iets van wijken kennen. En de makkelijke kant beginnen natuurlijk. Je hebt ook nog wel kans dat je eerst moet trainen op ontspannen stilstaan met de voorbenen over de balk en de achterbenen achter de balk en wachten op "wat er komen gaat".

Heel langzaam het stukje "over de balk" uitbreiden door steeds iets meer richting het midden van de balk te starten. En dan duurt het echt wel een tijdje voordat je aan de ene kant van de balk kunt beginnen en de hele balk kunt "nemen".

Esther
Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:23

Onder het zadel over de balk gaan staan en 1 pasje opzij vragen, halthouden en weer weg. Dat nog een keer, dan eens een pasje de ene kant op en dan de andere kant op, alles in rust. Dan eens 2 pasjes en zo bouw je het uit. Als het paard het snapt kun je in travers er overheen, travers eerst aanleren zonder balk natuurlijk.
Aan de hand kun je het op dezelfde manier aanleren. Het paard moet vertrouwen hebben dat een oefening doen met een balk tussen zijn benen niet eng is.

Sprakeloos

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:35

HarmanyL schreef:
Hebben jullie tips and trucks om zijwaarts over de balk te leren? Daar snapt mijn paard echt helemaal niks van. Ze krijgt een soort error als ik dat vraag en wil alleen maar vooruit.

Oefeningen voor aan de hand zijn ook prima, graag zelfs. Ze vertrouwd me aan de hand een stuk beter.

Ik zou zijwaarts aan de hand dan gaan oefenen. Eerst zonder balk en dan langs de bakrand zodat je paard en jij daar steun aan hebben. Elke poging tot zijwaarts belonen en dat zo uitbouwen naar een paar passen. En zo verder naar een hele korte of lange zijde.
Daarna een balk neerleggen als toevoeging en exact hetzelfde vragen met als enige verschil dat die balk daar ligt :)

Als dat aan de hand lukt, ga je onder het zadel het proberen. Eerst een stukje zonder balk langs de bakrand en wanneer dat lukt met de balk.

Ik vind WE ook echt fantastisch om te zien en ik zou het heel graag zelf gaan doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

HarmanyL
Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:40

Fijne tips! Ff mn quarantaine uitzitten en dan ga ik er mee aan de slag

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:45

Ow leuke en goede tips, aan de hand kan ik zulke dingen ook wel oefenen. Zou er ook WE bestaan aan de hand haha? Of word het dan horse agility?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 12:51

HarmanyL schreef:
Hebben jullie tips and trucks om zijwaarts over de balk te leren? Daar snapt mijn paard echt helemaal niks van. Ze krijgt een soort error als ik dat vraag en wil alleen maar vooruit.

Laatste keer bij een clinic was mijn stalgenootje en die rijd op Z niveau, dus die kon het aanvliegen met appuyementen. Maar dat beheersen wij in elk geval niet..

Oefeningen voor aan de hand zijn ook prima, graag zelfs. Ze vertrouwd me aan de hand een stuk beter.


Ik denk dat je het ook moet zien als eerst een appuyement aanleren en dan over de balk. Anders worden het truukjes, en ik denk juist dat dat hiervan niet de bedoeling is :)

Earth het reisbureau.

AlwaysH
Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:43

Elisa2 schreef:
Ow leuke en goede tips, aan de hand kan ik zulke dingen ook wel oefenen. Zou er ook WE bestaan aan de hand haha? Of word het dan horse agility?


Dat lijkt me ook heel leuk!

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 14:45

AlwaysH schreef:
Elisa2 schreef:
Ow leuke en goede tips, aan de hand kan ik zulke dingen ook wel oefenen. Zou er ook WE bestaan aan de hand haha? Of word het dan horse agility?


Dat lijkt me ook heel leuk!


Ja of is dat geen hand trail, een westerndiscipline?

Earth het reisbureau.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:50

Altijd leuk om te zien inderdaad en ik had het graag willen doen als ik zou beschikken over een gezond lichaam. Ik heb de paarden er wel voor. Maar goed, ik kom nu niet verder dan kijken en daar geniet ik ook van. Heb het een paar keer live mogen zien. Vond toen met name het Portugese team tof. (maar daarbij werken de Lusitanos voor mij ook in het voordeel ;) )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, GoogleAdsense, joyce83 en 165 bezoekers