[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 16:09

Ik sta niet graag in de schijnwerpers, maar: happiness is only real when shared.

Oktober 2021 besloot ik dat ik er qua financiën en tijd goed genoeg voor stond om mezelf weer in het diepe te gooien in de paarden wereld. Niets is voor mij zo belangrijk in het bezig zijn met paarden, als de band die je met een paard kan opbouwen. Bijrijdpaarden, hoe lief of mooi ze ook waren, deden het niet voor mij.

Ik vond een stal waar iedereen heel tevreden over was, liet mij op de wachtlijst plaatsen en ging vast op zoek, want de markt is niet makkelijk.

En dan komen de belangrijke keuzes, wat voor een paard zoek ik? het moest een sensibele maar nuchtere, mensgerichte volbloed worden. Een paard waar ik met mijn 1.78 goed op pas en tot zijn recht zou komen in de endurance, cross en lol met je knol. Het liefst compleet groen, na paarden beroepsmatig ingereden te hebben, wilde ik vooral niet een beroepsmatig ingereden paard.

Arabiertjes bleven voor mij vaak toch echt te klein, NRPS stond weinig van te koop.. Kwam ik op de Akhal Teke uit. Ach, zulke zeldzame paarden, geen mogelijkheid dat er een in Noordoost Europa te koop zou staan én ik er een zou kunnen betalen.

Maar na onder andere de topics van JoSav gezien te hebben, de paarden die hun mens verkiezen boven de kudde, liet het me niet los. Dus ik berichtte de Nederlandse fokkerij van dit ras en kon vrijblijvend komen kijken. Op de website had ik enkele paarden gevonden welke pasten binnen mijn wensenlijst, maar ik moest vooral niet overhaast een beslissing maken.

De rondleiding begon en we liepen naar de eerste wei. En daar stond ze. 'niet verliefd worden op het eerste paard wat je ziet en een beslissing maken'. Maarja, het was te laat. Een prachtig valk merrietje van 2,5 stond daar met haar neusje bij het draad, te wachten op haar dagelijkse aai over de bol.

Alle paarden en veulens gezien, stuk voor stuk prachtige dieren, maar ik wist het al. Dus aan het eind nog weer even bij haar gestaan, jaarlingen die aan onze jas en schoenen knaagden van ons af proberen te slaan terwijl Gulgyz daar relaxed bij stond. Een half uur later tekende ik de verkoopovereenkomst.


Afbeelding


De wachtlijst ging als een tierelier vanwege mensen die ondertussen al een stal gevonden hadden en op 21 januari kon ik haar ophalen. Van de relaxte dame was niets over. De rest van haar kudde mocht na de hoefsmid weer de wei op, maar zij moest achter blijven. Het was duidelijk dat er wat ging gebeuren en was paniekerig. Na een uur en een kwartier haar de trailer op proberen te krijgen heb ik haar kalmerende pasta gegeven. Na een nieuwe poging schoot ze de trailer op, klep dicht, schudden op de grondvesten en ze stond. Op stal was ze alweer gekalmeerd en stond ze snel van haar hooi te eten.

De volgende ochtend de stal uit de wei op was hartstikke spannend. Voor het eerst in haar leven ergens anders dan haar vertrouwde weides.


Afbeelding

Afbeelding


Ze stond strak van de spanning, ingetrokken flanken en elke paar meter weer stil staan. Ze wilde nog enkele keren omdraaien, steigeren en panieken.

Ondertussen zijn we bijna twee maanden verder en is er alweer veel gebeurd. Ik ben echt het mens van mijn paard geworden.



Om de openingspost niet te lang te maken(volgens mij heb ik daar al in gefaald..), zal ik de rest in updates plaatsen.

Ik sta versteld van de keuzestress die ik af en toe heb en moet continu mijn werkwijze of plan aanpassen op Gulgyz en de ideeën die zij er bij heeft. Vandaar een volgtopic, waar er genoten kan worden van mijn mooie glimmende meisje, advies en tips gegeven mogen worden. En waar ik mijn (onze) blijdschap kan delen.

Liefs.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:20

Gefeliciteerd met je prachtige merrie <3
Ik ga jullie volgen :))

Ange1a

Berichten: 283
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:24

Wat een prachtige merrie!
Heel benieuwd hoe jullie het gaan doen dus ik ga zeker volgen. :D

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:28

Wat een leuk dier! Veel plezier samen!

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:30

Ik kom je volgen :) Ze is ongeveer even oud als mijn PRE merrie, dus leuk om te zien welk pad jij bewandeld :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:23

Wat een heerlijk filmpje! Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen!!!

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:56

Jaaa leuk een volgtopic! Knap bloemenmeisje <3

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:00

Mooi paard. Heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen. Veel plezier met haar.

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:05

Wat leuk, ik volg!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:08

Ook ik ben erbij! :D
Filmpje is zo leuk (en herkenbaar) <3

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:16

Ik 'ken' jullie al uit het beleren-topic en volg ook hier graag. Jullie zijn leuk samen. Zo bijzonder dat ze je duidelijk als haar mens heeft gekozen.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 07:47

Leuk, ik "ken' je ook van het 2022 beleren topic. Ik volg. :D

Anoniem

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:24

Leuk, ik zag haar al voorbij komen in 't zoek paarden topic. Wat fijn om te lezen dat het goed gaat

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:33

Wat fijn dat dit mooie paard jou gekozen heeft.

Ik vind haar prachtig

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:46

Leuk gefeliciteerd met je mooie paard :D

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 11:26

Wat leuk om te lezen dat mensen gaan volgen:)

Gulgyz is een dochter van deze prachtige combinatie:
Karakum, een Perlino hengst uit de Gelishikly lijn. Geboren in 1998 en helaas overleden.


Afbeelding

De dam is Gulshaia, een merrie uit de Kaplan lijn uit 2008.


Afbeelding

Samen hebben ze dit veulen gekunsteld:


Afbeelding

Afbeelding

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:06

Ik vind dit echt een fascinerend ras <3

Ik had ongeveer hetzelfde wensenlijstje (behalve dat ik ook graag dressuur wil rijden), en ben voor een lusitano gegaan.

Jouw paardje lijkt ook aardig aan de maat?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:11

Wouw wat een leuk beestje. Je hebt een prachtige schrijfstijl. Ik volg!

_Mars

Berichten: 469
Geregistreerd: 17-12-16

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:03

Oh geweldig paardje, ik volg mee!

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 19:41

VogeltjeM schreef:
Ik vind dit echt een fascinerend ras <3

Ik had ongeveer hetzelfde wensenlijstje (behalve dat ik ook graag dressuur wil rijden), en ben voor een lusitano gegaan.

Jouw paardje lijkt ook aardig aan de maat?


Ik ga met wel proberen om haar middels klassieke dressuur te gymnastiseren. Ze is lang en is scheef aan alle kanten, dus wil ik met haar gezond en wel blijven rijden, zullen we goed de LVO onder de knie moeten hebben.

Ze zal tussen de 1.55 en de 1.60 worden. Misschien dat nu ze wat aanvullend voer krijgt ze weer een spurtje zal maken:) Van mij mag ze nog wat de hoogte in.

Ik ben sinds ik ben gaan inlezen ook echt gefascineerd, en ik merk na 1,5 maand al dat er niets gelogen is aan de mensgerichtheid van het ras <3

Citaat:
Wouw wat een leuk beestje. Je hebt een prachtige schrijfstijl. Ik volg!


Dankjewel en dankjewel :D

JoSav schreef:
Ook ik ben erbij! :D
Filmpje is zo leuk (en herkenbaar) <3


Zonder jou hadden we elkaar niet gevonden *\o/*

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 19:57

Ik volg je ook, hier staat een AT ook op het lijstje als ik 'klaar' ben met de quarters :D
Prachtige merrie en wat een lief filmpje!

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:54

Ik volg je ook!
Het klinkt wel alsof je soms nog denkt “waar ben ik aan begonnen” en dat je zoekt naar de beste manier om met haar gedrag om te gaan? Erg interessant hoor als je die dingen deelt. Zo te lezen vind ze de essentiële handelingen aardig lastig.

Toen ik je verhaal las, kreeg ik pijn aan mijn buik van het stukje dat ze op stal was gelaten terwijl de rest buiten was en ze opgehaald zou worden met de trailer. Later las ik dingen die je beschreef die mijn pijn aan de buik extra bevestigden. Denk dat die gebeurtenis, zoals het helaas gegaan is, meer kwaad heeft gedaan dan je zou denken en dat een hoop gedragingen terug te leiden zijn naar dat moment/ die dag.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 17:40

Hannanas schreef:
Ik volg je ook!
Het klinkt wel alsof je soms nog denkt “waar ben ik aan begonnen” en dat je zoekt naar de beste manier om met haar gedrag om te gaan? Erg interessant hoor als je die dingen deelt. Zo te lezen vind ze de essentiële handelingen aardig lastig.

Toen ik je verhaal las, kreeg ik pijn aan mijn buik van het stukje dat ze op stal was gelaten terwijl de rest buiten was en ze opgehaald zou worden met de trailer. Later las ik dingen die je beschreef die mijn pijn aan de buik extra bevestigden. Denk dat die gebeurtenis, zoals het helaas gegaan is, meer kwaad heeft gedaan dan je zou denken en dat een hoop gedragingen terug te leiden zijn naar dat moment/ die dag.



Wat knap dat je dat zo uit mijn beschrijving haalt, want dat is echt precies wat ik voel/er gebeurt.

Wat betreft ‘waar ben ik aan begonnen’, absoluut. Maar dit is een combinatie van hoe ik het aan wil pakken en haar karakter en historie.

Veel jonge paarden waar ik mee gewerkt heb, zeiden op een gegeven moment wel: Ok, ik doe wat je van me vraagt. Waar zij de spanning blijft opbouwen en echt gaat vechten. Er zijn al zo veel mensen die haar nu een beetje kennen en zeggen: ‘Het is er eentje’.

Ik wil haar laten zien dat ik kleine signalen van haar oppak, dat ik haar probeer te begrijpen, ik veilig ben en dat ze haar spanning mag laten zien. Tegelijkertijd wil ik duidelijk zijn, consequent zijn en zorgen dat de situatie voor mij veilig blijft. Want ondanks dat ze mij natuurlijk nog niet genoeg vertrouwd, kruipt ze wel graag bij mij op schoot. Een zwiepje (tegen mijzelf aan) van het uiteinde van de leadrope werkt zolang de situatie overzichtelijk is. Heeft ze paniek vanwege verlatingsangst, is er even niets te doen, want en te heftige reactie maakt dat ze gaat vechten, wat onze band en de situatie niet ten goede komt.

Dus ik ben er wel over uit dat we gaan werken in heeeeeeele kleine stapjes. Ik wil haar alleen zelf uit haar comfortzone laten komen omdat zij zich prettig voelt en nieuwschierig is, speels of de beloning opzoekt.

Want het is echt een fantastisch lief dier. Ze wil je niet raken, geen pijn doen, maar wil wel weg van de oorzaak van haar spanning. Qua aangeleerde copingsmechanismen is ze gewoon een veulen van bijna 3 jaar oud.

Dus, tijd, tijd, liefde, geduld en voordat ik het weet gaat ze stappen maken.

Een paar dagen geleden was ik er voor het eerst wat later in de avond en had ze al aardig wat hooi op en stond al wat langer op stal(wisselmoment van wei naar stal is een stressmoment). Toen kwam ze voor het eerst aanraking bij me zoeken. Eerder als ik haar de optie gaf, liep ze liever weg. Nu kon ik haar eindelijk kroelen en kon ze er ook van genieten.

Zo, hopelijk was dit ook een beetje te volgen. En gedachten er over zijn altijd welkom:)

Thami
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-11-21

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:27

Ik volg ook graag. Die balans is moeilijk hè, tussen het betrouwbare rustige ankerpunt zijn maar ook grenzen stellen en afstand bewaren zodat het ook voor jezelf safe is en safe aanvoelt. Fascinerende reis!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:14

Ik volg, heel interessant :)