[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:15

Wat fijn zeg! Ben heel benieuwd hoe jullie het daar gaan doen. Onze Tekes zijn echt veel gelukkiger met 24/7 buiten en zelf kunnen kiezen of ze in een stal willen of niet.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 12:26

Ze doet het geweldig! De overgang van voordroog naar 24/7 gras en bij behoefte hooi is soepel verlopen. Goede mest gehouden en ze had de eerste dagen niet eens interesse in haar slobber. Haar buikje staat goed gevuld, ze lijkt geen last te hebben van de suikers en ze is vooral heerlijk ontspannen.

Gisteren voor het eerst haar uit de wei gehaald om een klein rondje te wandelen. Waar ze eerder liever niet weg wilde van de kudde en enorm veel stress opbouwde, liep ze nu met haar koppie omlaag met me weg van de kudde. Alsof ze doorheeft dat ze er 24/7 staat en ze er ook weer zijn als ze terug komt.

Ik was bedacht op opnieuw moeten werken aan de verlatingsangst en spanning opbouw tijdens het wandelen. Maar dat was helemaal niet nodig! Ze vond de nieuwe omgeving spannend en was luid aan het ademhalen, maar ze had voldoende steun aan mij en was nieuwsgierig. Zonder fixatie op of roepen naar de kudde:)

Helemaal trots:)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:01

Heel fijn!! Op naar de stijgende lijn! _O_

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 16:41

Mega stijgende lijn! *\o/*

We zijn bezig met het buiten wandelen en draven uit te breiden. Ivm slechte voetjes zal het vast nog beter gaan als we goede hoefschoenen hebben gevonden, maar de ontspanning is er en haar zelfvertrouwen groeit met de dag!
Vandaag ook weer een keer de longeersingel om gedaan en ze deed niet meer nijdig. Ik ben ontzettend blij gestopt te zijn toen ik een maagzweer vermoedde want nu lijkt ze er in ieder geval geen pijn herinnering aan te hebben.

Voor de positieve associatie met de singel om lekker gaan grazen in het bos, gezien er op de wei zo weinig staat door de droogte.

Druifje struikelt nog over iedere boomwortel dus het lange wandelen alleen al is goed voor sterkere pezen en spieren. Ze heeft al moeite met haar eigen lijf. Laat staan als ik er al op zou zitten :Y)

Ook benen hoog optillen over boomstammen gaat steeds beter. Waar ze eerst volledig blokkeerde, aarzelt ze bijna niet meer om over iets heen te stappen.

Langzaam aan wat vaker naast haar lopen en haar zelfvertrouwen vergroten zodat ze mij op een gegeven moment niet meer nodig heeft op de grond.

De verhuizing is echt de beste beslissing geweest voor ons.


Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 17:13

Guli living her best life.
Paard? Hond? Konijn? Ze is er in ieder geval van overtuigd dat we een poel nodig hebben in de wei.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:21

Zo dan, da’s ook nog eens een echt beste kuil!

Zou dat instinctief zijn? Regen spoelt weg, maar niet als je eerst een kuil graaft.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:24

Kuilengravers zijn soms op zoek naar bepaalde mineralen die ze nodig hebben maar het kan ook wel eens verveling zijn, of misschien toch op zoek naar een waterader?

Hoe dan ook, het is een leukerd en als je haar onverhoopt niet meer kunt vinden, is het gat wellicht toch dieper dan je dacht? (Of ik heb haar ontvoerd. :D)

Bernadth99

Berichten: 140
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:29

Leuk topic! Net helemaal doorgelezen. Ik zet een stipje :)

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 21:41

Maflinger_S schreef:
Kuilengravers zijn soms op zoek naar bepaalde mineralen die ze nodig hebben maar het kan ook wel eens verveling zijn, of misschien toch op zoek naar een waterader?

Hoe dan ook, het is een leukerd en als je haar onverhoopt niet meer kunt vinden, is het gat wellicht toch dieper dan je dacht? (Of ik heb haar ontvoerd. :D)

Dit is op 5 meter afstand van een beek, wat tevens de drink voorziening is :Y)
Qua mineralen ben ik net even van de marstall force afgestapt, ik had het idee dat ze er steeds weer meer jeuk aan haar staart van kreeg. Ook omdat ik haar niet helemaal lekker in haar vacht vind zitten, haar lymfe knopen in haar hals nog steeds opgezet zijn, heb ik afgelopen maandag bloed laten prikken voor uitgebreide screening, waaronder ijzer (ivm ijzer opstapeling icm IR). Ze krijgt nu een kuurtje groene klei door haar eten. Ze blijft af en toe een beetje gek met hout bijten, zand likken, gekke planten willen eten etc.. nu ook spirulina besteld omdat ze een tijdje terug niet van de emmer van een stalgenoot kon afblijven waar dat in had gezeten. Maarr, dit graven deed ze om lekker vers zand op te graven voor een modder sessie :Y)



Ook nog even gekopieerd uit het beleren topic;
We hebben voor het eerst sinds de verhuizing weer gelongeerd :D ze deed het zó fantastisch, met looplust en gehoorzaamheid. Perfect op stem commando’s, zonder verdere lichaamstaal. Een zweepje hou ik niet eens vast, alleen het uiteinde van de lijn, gezien ze ook stabiel haar ruimte op weet te zoeken.

Aan het einde nog wat balkjes neergelegd. Ik merk ook dat ze eindelijk wat plezier in het werken begint te krijgen want toen ik haar op de cirkel stuurde na de balkjes wat verlegd te hebben, had ik haar iets te kort omdat ik van het midden uitgeweken was, waardoor ze niet echt lekker er recht overheen kon. Ze had toen uit kunnen wijken naar mij toe en de balkjes kunnen ontwijken, maar ze nam meer ruimte om beter uit te komen voor de balkjes <3

Oh, en aan het eind, na uitstappen in het bos, aangekomen bij de wei dit koppie:

‘Zijn we al klaar?! Ik wilde nog een rondje!’

Afbeelding

Daarnaast merk ik dat ik echt het paard heb en aan het opvoeden ben wat ik wil. Een gevoelig, meedenkend en lief paard. Als we een hek door gaan komt er geen druk meer op de leadrope omdat ze uit haarzelf al omdraait, ze alleen een kleine hint nodig heeft of al wijkt of achteruit loopt.. stil staat als ik dat van haar vraag en aangeeft of ze wel of geen zin heeft om met de roskam geborsteld te worden..

Bernadth99 schreef:
Leuk topic! Net helemaal doorgelezen. Ik zet een stipje :)


Leuk :D naast mijn eigen dagboek ook gezellig dat er mensen meelezen:)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:51

Aha, een modderbad, dat was ook nog een mogelijkheid.

Het is een heerlijk paard en het is zo gaaf om te lezen en te zien hoe blij je met haar bent (en hoe blij zij blijkbaar ook is met jou).

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:57

Heerlijk te zien hoe het gaat. Ik ben blij voor je dat het uiteindelijk zo uitpakt

Sansa
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: Denemarken

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:16

Ah, wat leuk! Ik heb ook een Guli teke (Elgul). Ik zet ook een stipje!

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:34

Ik vind dit echt een heerlijk topic om te volgen <3

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:31

Wat een fijne update dat ze kan blijven en dat je zo’n fijn plekje hebt gevonden ! Heerlijk !

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 21:22

Sansa schreef:
Ah, wat leuk! Ik heb ook een Guli teke (Elgul). Ik zet ook een stipje!


Ooh wat leuk! Veulen van 2021? Dan heb ik haar ook nog een aai over de bol gegeven toen ik daar kwam kijken:)


Maflinger_S schreef:
Aha, een modderbad, dat was ook nog een mogelijkheid.

Het is een heerlijk paard en het is zo gaaf om te lezen en te zien hoe blij je met haar bent (en hoe blij zij blijkbaar ook is met jou).


Ze is niet altijd blij met me :Y) de lijn blijft stijgen, maar wel met dipjes. Ik ben er nu wel achter dat veel van haar gedrag voort komt uit hormonen. Als ze hengstig is (sinds de nieuwe plek iedere 2 weken :') . Er valt dan helemaal niets met haar te beginnen terwijl ze al wat monnikspeper krijgt wat door haar glucose balance heen zit.

Ook ineens een dipje met voetjes geven gehad. Begon ze ineens te trappen met haar achterbenen? Guli? Waar komt dit nou weer vandaan? Veel aan gewerkt deze week en vandaag ging het weer goed, dus of het even wat stijfheid en moeilijkheid was, puber gedrag, pijn of wat dan ook…

We hebben wel goed passende hoefschoenen gevonden en dat maakt het wandelen echt zo ontzettend veel fijner! We rennen ook stukken en ze zweeft als een vliegend tapijt met dr nieuwe schoentjes.

Daarnaast veel grondwerk met oefeningen die aangeraden zijn door de osteopaat. En vandaag zag ik zowaar een bilspier! *\o/* Mevrouw puntbips langzaam onderweg naar mevrouw volbips!

Afbeelding

Als extraatje nog haar lekkere slobbertoet
Afbeelding

Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:00

Heerlijk die laatste 2 foto's :D Ik volg nog lekker mee :)

Mijn merrie is ook echt een tut rond haar hengstigheid dus zal daar niet al te veel zorgen over maken. Vorige week was de mijne zo ontzettend hengstig dat ze naar zichzelf stond de gillen, en op zulke dagen ga ik nogeneens beginnen met dingen waarvan ik weet dat ze het niet fijn vind op 'haar dagen'. Dus dan krab ik maar even twee dagen die achterhoeven niet uit en borstel ik haar staart niet. Gaat ze niet dood aan :j Ik weet dat dat een nutteloos gevecht word wat ik toch niet kan winnen, dus ik laat haar gewoon in haar waarde voor die 2-3 dagen. Veel prettiger voor ons beiden :)

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 20:47

Ja, dan maar een paar dagen niet wandelen en desnoods wat in de wei doen. Ze wil namelijk gewoon niet weg van haar ‘hengst’.

De rest van de dagen is het eerder een uitzondering als ze op me af stapt in plaats van draaft. Vandaag zelfs helemaal vanaf achterin terwijl ze sinds gisteren weer op een groot vers stuk staan <3



Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 20:09

Ik wil dit intense geluksmoment van vandaag nog even delen.

Ik zat in de wei te bellen en ze bleef om me heen dralen en af en toe begroeten. Al twee keer dacht ik; huh? wil ze nou gaan liggen? Maar ging ze toch weer verder grazen. Tot ze wel echt ging liggen... Ik hing meteen op onder het mom van 'hier moet ik echt even van genieten'. Ze bleef lekker door dutten toen ik een paar meter opschoof en er naast ging zitten <3 Ze keek niet op of om toen ik er bij kwam.

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:04

Ja, wat een mooi geluksmomentje. Natuurlijk wil en mag je dat delen. Graag zelfs.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:56

Ohh ... Prachtig!

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 17:58

In dat geval deel ik weer een mijlpaal en super trots paardenmens moment <3

We staan nu 2 maanden op de nieuwe plek en gaan al geregeld stukken wandelen. Één keer eerder al geoefend met het spoor over gaan en dit ging eigenlijk gewoon boven verwachting goed. Ze is nogal kieskeurig op wat voor ondergrond ze haar voetjes neerzet en het spoor is nu eenmaal gek met die rubberen matten.

Na het spoor komt een tunnel onder de snelweg door en het stond in m’n lijstje om binnenkort naar de hei te lopen en in ieder geval proberen wat ze van het tunneltje vond. Ze was lekker ontspannen en het was nodig om flink te stappen door het nieuwe stuk wei wat open is gegaan. Dus zo zetten we de pas er in:)

Onderweg naar de tunnel af en toe al wel wat spanning, een raar bord, een recreatiepark met mensen, andere paarden.. maar toch telkens wel weer de rust terug kunnen vinden.

En eenmaal bij het tunneltje aangekomen was ik mij drukker aan het maken om de fietsers die er ook onderdoor kwamen dan Guli. Ze moest even kijken maar liep er vervolgens onderdoor alsof er niks aan de hand was. Zelfs een mountainbiker die met een rotgang van achter kwam bracht haar niet van haar stuk. Trots!!


Vervolgens was ik heeeeel benieuwd naar haar reactie op alle open ruimte op de heide. En inderdaad, ze moest het even in haar opnemen <3 de eerste honderd meter moest ze af en toe even stilstaan om alles goed te verwerken. Maar ze bleef rustig en had er enorm zin in. En ik maar nadenken in mijn hoofd; kijk Guli, op dit pad kunnen we nou heeeerlijk galopperen met z’n tweeën straks…




Op een gegeven moment was ze zo verzekerd van haar haarzelf dat ze achter mij vandaan durfde te kruipen en zelfs even voorop durfde te lopen.


Ik ben enorm trots op dit dappere paard *\o/*

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:44

Wat tof om te zien hoe leuk ze het vindt!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:00

Wat een mooi paard zeg! Ik was het topic uit het oog verloren maar wat fijn dat je haar hebt kunnen houden en naar een nieuwe stalling verhuisd bent. Ik heb ook een jonge merrie (ok, een jaarling) en ik herken veel dingen van jouw paard in de mijne, dus het is extra leuk om te zien hoe jij dingen aanpakt.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 19:49

Het grondwerken gaat geweldig, Gul is super gelukkig op haar plekje en de hei is echt haar favoriete plek om te zijn.

Er was even een week dat ze minder wilde met me en ik haar zelfs moest vangen. maar deze week komt ze weer vrolijk op me af gedraafd of gegaloppeerd terwijl ze in een verse wei staan. Ik zou haar gelaten hebben als ze niet even har dagelijkse prakje moest eten.

Vandaag heeft ze een lymfe drainage behandeling gehad in de hoop dat het helpt met het afvoeren van de afvalstoffen van de lever kuur. Ze houdt veel vocht vast bij haar uier en haar lymfeklieren blijven opgezwollen. Haar vacht lijkt langzaam bij te trekken, ze verhaart ook en de vacht die er onder zit ziet er stukken beter uit.

Met wandelen is ze super dapper, zo heerlijk voorwaarts en in een flow.

Afbeelding

Afbeelding

Zolang m’n paard me zo begroet ben ik gelukkig <3


Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 15:18

Soms dan kijk ik naar dr en denk ik: ‘jeetje! Ze wordt al een heel volwassen paard zo!’ En het andere moment komt ze als een knullig jong ding aan gegaloppeerd <3