[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 08:31

Ook als ze in een opfok staat kan ik met de huidige woon, energie en inflatie crisis geen dak boven mijn hoofd betalen.


hasufel
Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:00

Ik zag haar Idd al op bokt markt staan. Wat een rotbeslissing om te maken, maar waarschijnlijk wel zo realistisch
Sterkte komende tijd

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Lynnepinny
Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:10

Wat ontzettend vervelend, sterkte ermee :knuffel:

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-22 19:25

Dank allemaal. En als ik geen goed huis kan vinden gaat ze waarschijnlijk toch naar een opfok. Dus mocht iemand tips hebben waar ze ook 3/4 jarigen willen? En dus ook smid ed regelen?

De fokker is op de hoogte en is ook op zoek naar potentiële eigenaren.

Vandaag ging wel fantastisch met grondwerken <3 alsof alles van de laatste tijd ingedaald is en precies weet wat ik bedoel.

Singeltje blijft ze moeilijk vinden, maar met de tips van iets naar achteren en meer tussenstapjes, langere tijd over aansingelen doen, leek ze het wel te gaan begrijpen. En meer tijd genomen om de ontspanning op te zoeken:)

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-22 21:14

De warme dagen waren fantastisch om afspuiten mee te oefenen. Dit gaat nu ook hartstikke prima, alleen de koude straal op haar billen hoeft nog niet zo van haar.

Maar ze reageert goed op druk en heeft maar een minimale correctie nodig om weer op haar plek te gaan staan.

Ik dacht na het afspuiten haar lekker te laten rollen in de bak waar ze los kan lopen. Het zand is ontzettend zwaar dus ik doe nooit iets met haar in deze bak. Ze bleef maar gewoon lekker bij me staan relaxen dus ik stapte even de bak uit om haar haar gang te laten gaan. Maar niet rollen hoor, wel enkele minuten lang rondjes draven en galopperen, met galopwissels en slidings. Niks rollen, spelen! (Het liefste met mij, maar dat zou er nog iets te ruig aan toe gaan…) Zou het een woestijnpaard zijn?


Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:19

Ze kan lekker sjouwen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

hasufel
Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:04

Fijn, spuiten met warm weer
Blijf je gewoon met haar bezig, ook al staat ze te koop?

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-22 14:33

Maflinger_S schreef:
Ze kan lekker sjouwen.


Ze springt zo moeiteloos aan in galop, het lijkt echt haar comfort gang te zijn:)


hasufel schreef:
Fijn, spuiten met warm weer
Blijf je gewoon met haar bezig, ook al staat ze te koop?



Zeker blijven we lekker bezig. Gulgyz geniet enorm van aandacht en bezig zijn.
We zijn qua grondwerk al zo ver dat de nadruk nu weer wat meer ligt op wandelen en het vergroten van de afstand van stal waarop ze niet bezorgd raakt. Gewoon telkens een paar meter verder en omdraaien als ik merk dat ze begint te dralen in plaats van nieuwsgierig en ontspannen is. We zijn hierdoor al een heel aantal meter verder zonder stress.

In de longeercirkel even wat minder werk, want ze pakt het super goed op en wil niet teveel belasten op een kleine cirkel.

Voetjes geven kan ik ook oprecht zeggen dat bevestigd is. Afgelopen weken heeft er iets 'geklikt' en tilt ze alle voetjes goed op, zelfs haar moeilijke achtervoetje.

Ik heb ook een hele fijne nieuwe smid en ze heeft ontzettend goed haar best gedaan om al haar voetjes te laten behandelen. Geen stress meer, alleen hard bezig met balanceren en de smid een keertje in de billen bijten (uit nieuwsgierigheid) :Y). Wát een verschil met het moeten sederen en een paard wat alleen maar op twee achterbenen kon staan. En de keer daar op toch echt de smid goed duidelijk maakte dat ze hem NIET moest :+

Sowieso lijkt ze nu na ruim een half jaar echt geaard hier. Het is een lief en ontspannen paard wat HOUDT van aandacht en kriebelen. Ze kijkt heel gemoedelijk om haar heen en gaat graag op onderzoek uit.

Binnenkort ga wil ik 'over rare dingen heenlopen' weer met haar oppakken. Hier kan ze flink in blokkeren maar ze is al zo vooruit gegaan dat ze nu in ieder geval mijn signalen beter snapt en vertrouwd.

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-22 22:33

We hadden vandaag trouwens een mooi moment wat ik ondanks gebrek aan beeldmateriaal wel wil delen. Ik zal het komende week nogmaals proberen en dan een camera neerzetten :D

Ze heeft het tot nu toe maar onzin gevonden om achter me aan te draven. Ze gaf niet mee aan de druk van het voorwaarts vragen aan het touwhalster. En omdat ik geloof in dat als het niet gebeurt na het vragen van druk, ietsje meer druk, nog ietsjes meer druk, het antwoord ook niet gaat komen omdat ze me niet begrijpt. (Of er geen zin in heeft)

Na de laatste keren in het kleine zware buitenbakje rondbanjeren, ben ik begonnen met spelen met haar aan de andere kant van het hek, tot ze met me mee galoppeerde. Toen ben ik binnen in het bakje met haar mee gaan rennen en kwam ze achter mij aan. Lijntje aangeklikt, meedraven. Dit buiten het bakje gedaan en ze draafde mee:) (en door belonen bevestigd dat dit het gedrag is wat ik van haar wens)

Sindsdien is het leuk om met mij mee te draven. Wel hard genoeg want verzameld draven is nog een stap te ver:p En alleen op plekken waar zij het logisch vindt om te draven…. En natuurlijk ook niet op plekken waar ze naar veel dingen wil kijken..

Vandaag had ik het idee om weer te werken aan het lopen over het blauwe zeil. Als opstapje naar trailerlaad training. Grote, rare, luide, ronde, gekleurde dingen in de lucht of aan haar lijf maakt haar niks uit. Maar o wee als er iets op de grond ligt waar ze overheen moet.

Ik had haar los geklikt om in de longeercirkel wat op te bouwen. Een begeleidend balkje op lage staanders, een balkje dwars op de hoefslag om mee te beginnen zodat ik daar straks het zeil onder kon leggen. Ze keek zeer geïnteresseerd mee met al het opbouwen. Vooral in de blokken moest even gebeten worden, ook het zeil wat ik in het midden had neergelegd werd al besnuffeld.

Toen ik wilde beginnen dacht ik, weet je, ik kijk hoe ver we komen zonder lijn? Haar pushen heeft alleen maar een tegenovergesteld effect en ze volgt me in alles wat ik doe. Dus heen en weer over het balkje, geen twijfel. Zeil er een klein stukje onder zodat ze er nog langs kon, geen twijfel. Zeil er onder, kleine twijfel maar wel door. Zeil uitvouwen zodat ze er echt op moest staan, grote twijfel maar ook grote stappen er overheen! Echt een mijlpaal met hoe ontzettend ze blokkeerde. Geen druk, niet drijven, alleen vanuit vertrouwen en zelfvertrouwen. Dit beide kanten op gedaan en het zeil opgevouwen en uitvoerig beloond. Terwijl ik het zeil opvouwde keek ze met haar hoofd over mijn schouder mee en leek ze bijna aan te geven; wat doe je nou?! Het werd net leuk! Met haar bovenlip friemelde ze nog mee aan het zeil..

Ik wilde kijken of ze het leuk zou vinden om af te sluiten met iets wat hoger in de energie. Daarna het balkje opgebouwd tot mini oxer (20 cm) op plastic leggertjes. Heen en weer er overheen gestapt. Help, benen, achterbenen :') maar na de eerste keer de balkjes aantikken tilde ze alle benen netjes op. Ik rennen, Guli achter me aan draven en zo ook weerszijden los achter mij aan er overheen gedraafd.

Van niet willen draven, niet in de buurt van het zeil willen komen, naar dit. Heerlijk hoor, dit dier.

hasufel
Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:52

Wat heerlijk! Fijn dat je veel geduld met haar hebt
Tekes hebben toch wel een gebruiksaanwijzing hoor

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-22 20:45

Yes! Ik dacht, het zal nu ik een camera aan zet vast niet meer gaan.. maar ze heeft me weer onwijs verrast. We zijn zelfs een stapje verder gegaan dan zondag.

Erg lang filmpje. Eerst even de grootte van de vraag die ik kon stellen en enkele randvoorwaarden ontdekken, vervolgens maakten we echt sprongen vooruit! <3


Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-22 17:53

Voor alle muisstille meegenieters: het einde van sessie 3. Hier waren maar een paar minuutjes voor nodig, om uit te bouwen van klein naar groot zeil:)


herr_balou
Berichten: 1430
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:19

Sorry dat ik zo stil ben.
Ik vind je filmpjes mooi om te zien. Ik zie geduld en respect aan beide zijden. Ze moet zóveel nadenken. Mooi om te zien, ook dat jij haar die tijd geeft.

Ik ben niet tegen voedselbeloning maar heb het idee dat je soms wel erg royaal bent. Ze is niks te dik dus wat dat betreft kan ze het hebben maar soms vind ik haar lichaamstaal niet helemaal goed. Maar ik kan het ook mis hebben want ik kijk de filmpjes op een mini telefoonscherm en kan iets misschien niet helemaal goed zien waardoor ik het niet goed interpreteer.

En ik hoop dat je een oplossing vind waardoor je haar toch niet hoeft te verkopen, jullie lijken een goede match.

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-22 22:12

herr_balou schreef:
Sorry dat ik zo stil ben.
Ik vind je filmpjes mooi om te zien. Ik zie geduld en respect aan beide zijden. Ze moet zóveel nadenken. Mooi om te zien, ook dat jij haar die tijd geeft.

Ik ben niet tegen voedselbeloning maar heb het idee dat je soms wel erg royaal bent. Ze is niks te dik dus wat dat betreft kan ze het hebben maar soms vind ik haar lichaamstaal niet helemaal goed. Maar ik kan het ook mis hebben want ik kijk de filmpjes op een mini telefoonscherm en kan iets misschien niet helemaal goed zien waardoor ik het niet goed interpreteer.

En ik hoop dat je een oplossing vind waardoor je haar toch niet hoeft te verkopen, jullie lijken een goede match.


Haha, over de muisstille meelezers was geen verwijt hoor, meer dat ik weet dat er lezers zijn en ik het nog steeds leuk vind om onze vooruitgang te delen:)

Klopt, we zijn de laatste tijd ook bezig met de beloning fatsoenlijk aannemen. Maar soms is ze zo snel met haar hoofd weer terug draaien dat ik mijn hand alweer open heb, terwijl ze dus moet wachten tot ik haar de beloning geef in plaats van zelf achter de beloning aan te gaan.

Dit is voor haar ook extra moeilijk omdat ze erg happig wordt op de beloning als ze zelf vindt dat ze ook iets enorms knaps heeft gedaan:p

Hier was het even de afweging tussen het erg duidelijk willen belonen, en de ‘beloning aanneem etiquette’ naleven. :+

Qua hoeveelheid, ze kan het inderdaad hebben. Ze krijgt al steeds minder beloning voor de dingen die nu een beetje gewoon moeten gaan worden zoals voetjes optillen en stil staan. Voor 1 sessie vul ik het tasje, als het op is, zijn we klaar en als we klaar zijn voordat het op is, zoals dit keer, omdat ze het zo goed deed, krijgt ze bij terugkomst op stal altijd de rest. Het is muesli zonder haver of zoetigheid dus het is een mooie vuller.

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-23 19:34

Nou, voor de mensen die het leuk vinden om te weten;

Ik kan haar houden, wat ik al een poosje wist maar toch nog flink bezig was met stabiliteit voor mezelf creëren.

En die stabiliteit heeft ze o zo hard nodig. Het is zo’n onzeker paard, met zo veel goede bedoelingen en een hele stevige mening. Als jij er niet staat, dan kun je het vergeten om iets met haar te beginnen. Waar ik haar eerst rustig liet kijken of ronddralen als ze iets zag of eng vond, ben ik daar nu een stuk meer leidend in. Als ik haar laat kijken, stapelt de stress zich op tot opstijgen en niet meer kunnen ontspannen.

Als ze nu ergens op fixeert, stress gaat opbouwen, vraag ik haar aandacht direct weer bij mij. Haar reactie lijkt dan te zijn; ‘oh? Dat is dus niks bijzonders, ok, als jij het zegt. Je ziet de spanning afvloeien en we kunnen gewoon weer verder. Ze heeft leiding nodig en vertrouwen. En dat kan ik haar eindelijk weer bieden.

Sinds kort lopen we al hele stukken alleen samen buiten. Er lijkt geen sprake meer te zijn van verlatingsangst naar stal, wel wordt er soms spanning opgebouwd, maar deze kunnen we ook samen laten afvloeien.

Deze maand verhuizen we nog naar een 24/7 buiten plekje en als ze daar gewend is gaan we verder met zadelmak maken. Ondertussen veel wandelen, grondwerk en heel veel kroelen, want daar krijgt ze geen genoeg van.

Verjaardagsgroetjes van een 4 jarige Guli!

[ img ]

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:55

Wat een mooie update over een mooie combinatie!

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:03

Maflinger_S schreef:
Wat een mooie update over een mooie combinatie!

Daar sluit ik me helemaal bij aan! Super fijn voor jullie TS!!

Taucha
Berichten: 1158
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:58

Ah wat geweldig dat je Guli kan houden! En een heerlijke update dat jullie samen een team beginnen te vormen :+:

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:22

Wat fijn <3

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-23 19:01

Dankjulliewel :o
Ik kijk er onwijs naar uit om weer stappen met haar te kunnen maken. Laatst droomde ik dat we lekker door het bos reden en ik werd met zo’n verliefd gevoel wakker <3

De eerste keer dat ik er op kan zal vast nog enkele maanden op zich laten wachten, maar ik heb in ieder geval weer voor ogen wat we samen gaan bereiken. Ze blijft een heerlijk paard, hoe onzeker of koppig ze ook is.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:34

Gewoon lekker op jullie eigen tempo verder gaan en hier af en toe eens een update plaatsen als je zin hebt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

hasufel
Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:06

Wat ontzettend fijn voor jullie allebei!
Lekker genieten van veel samen op pad <3

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-23 11:49

[ img ]

Gisteren weer verder dan ooit gewandeld, geen greintje stress met weer terug naar stal willen te bekennen:) Wel spanning met gekke dingen zoals bordjes, koeien en soms ook gekke bosjes. Oh, en een klap hekje waar ze dan zonder mij door moet omdat ik hem open moet houden en er aan de andere planten hoog groeien waardoor ze weinig ruimte heeft. Na een paar pogingen en weer achteruit lopen doet ze het dan toch na een kleine vraag. De truc bij haar is om de vraag niet duidelijker te gaan stellen als ze weigert. Ze blijft het namelijk proberen en als je meer druk geeft dan houdt ze het voor gezien.

Het hekje was een mooie gelegenheid om een foto te maken, ze ging er namelijk écht niet overheen.

Echt weer super trots op m’n paard, hoe leuk en ontspannen we nu kunnen wandelen, hoe goed ze blijft proberen en wat een dotje ze blijft. We zijn nu precies waar ik dacht vorig jaar al met haar te zijn :Y)

Zeedraakje
Berichten: 546
Geregistreerd: 04-12-09

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 13:31

Ik lees dit topic nu voor het eerst en toen ik zag dat je haar moest verkopen, wilde ik dat ik het topic ook nu had gemist. Zo jammer als jullie wegen uit elkaar moesten gaan want lang niet iedereen zal zich zo inzetten voor (en met) haar. Maar gelukkig las ik nu ook meteen dat ze toch bij je blijft, geweldig!! Zal nu het topic volgen :D
Veel plezier en geluk samen!

Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 19:57

Bedankt voor jullie lieve reacties <3

Wij zijn verhuisd! Wát een stressvolle bedoeling, en dat terwijl alles ging volgens plan :Y)

Wat een fijne en ontspannen plek staat ze nu, je ziet haar een heleboel spanning loslaten. En ik heb ook spanning losgelaten :o ik heb het hele weekend na de verhuizing ontzettende koppijn gehad en was helemaal us.

Mijn 53 pk met mijn 1 pk {:}

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: josien_m_, lindo, MairiMacBran, mino1, shaddy82, su72, Vuri, ynskek en 34 bezoekers