Gewicht ruiter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

iemand_123
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-01-22

Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 17:07

Hey allemaal,

ik ben een ervaren ruiter. Nog jong maar wel ervaren. Ik heb een zus die autisme heeft en heel vroeger ook ging paardrijden. Ondertussen is ze hier al lang mee gestopt en is ze 24 jaar. Ze zou echt heeeeeel graag terug eens gaan paardrijden maar er is een probleem.... Eigenlijk weegt ze te veel... Ik weet het niet echt exect maar laten we op de 120 gokken... Er is een regel gekomen dat je dan niet meer mag rijden wegens de gezondheid van het paard. Maar ik zou zooo graag eens een boswandeling/ strandwandeling met haar gaan doen! Nu vraag ik me af of iemand weet of er een soort ras is dat sterker is en waarvoor het niet erg zou zijn? Of gaat het gewoon absoluut niet? En als het toch op een of andere manier lukt bij welke manege ofzo zou dat gaan? Ik hoop er niet echt op maar toch kan ik het vragen...


AnnemiekvM
Berichten: 8244
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:10

Ik denk niet dat er een manege is die dat doet. Zou iets van mennen een keer leuk zijn?

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Anoniem

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:18

Ik denk dat ff wegen, dan kijken het beste is. Straks weegt ze wel minder.

Maar ik denk dat mennen of afvallen toch betere opties zijn. Sowieso is 120kg geen gezond gewicht. Voor geen enkel persoon.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:19

Ik zou een plek zoeken waar ze lekker mee kan op de wagen, met dat gewicht vind ik rijden echt niet oke.

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:19

ik weet dat op Terschelling een stal zit waar je op trekpaarden naar buiten kan, wellicht is zoiets een idee?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70488
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:23

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

kiki1976
Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:23

Bij Jan plezier moet je wel ervaring hebben, anders mag je niet mee op buitenrit. Ze laten je naar wat ik begreep ook echt voorrijden.
Wel kan je daar ook met een huifkartocht mee.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Shenavallie
Berichten: 11548
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:43

Zelfs voor een trekpaard zou ik het geen goed plan vinden. Ook zo'n paard heeft maar één rug. Ik ga absoluut mee in de voorstellen voor het mennen. Misschien kun je een adres vinden waar ze zelf ook een stukje mag mennen. Er zijn adressen in Nederland waar je zelf met een kar op pad kunt, maar dat zul je even moeten Googlen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Dee_Es
Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:47

Ik begrijp dat jij ervaring hebt maar je zus dus niet? Dan zou ik lekker voor een huifkartocht/mentocht gaan. Kan je toch lekker samen op pad.

Het probleem met zware paarden is dat die vaak meer geschikt zijn om te trekken en dus relatief gezien helemaal niet zoveel gewicht kunnen dragen.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:08

Gewoon mennen! Is ook super leuk. En het voordeel van een kar is dat je allemaal lekkere dingen en een picknickkleed mee kan nemen, en dat ze achteraf geen zere billen heeft van het rijden :P .

Heerlijk om zo een dagje op pad te gaan.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:08

Wat fijn dat je hier over na denkt. Het is inderdaad niet fair tegenover het paard om met 120 kg erop te gaan. 90 kg is eigenlijk altijd een absolute max. Ik ga mee met mijn voorgangers; mennen is ook leuk :D

Anastasia24
Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:11

Ja ts, helaas zijn er limieten als je met dieren werkt\bezig bent.
Mee gaan mennen is ook een geweldige ervaring voor haar! Of zelf te voet wandelen over het strand met een brave pony is misschien ook leuk? Maar ook ik zou met haar gewicht geen trekpaard meer aanbevelen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

iemand_123
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 19:14

Marije_1997 schreef:
Ik denk dat ff wegen, dan kijken het beste is. Straks weegt ze wel minder.

Maar ik denk dat mennen of afvallen toch betere opties zijn. Sowieso is 120kg geen gezond gewicht. Voor geen enkel persoon.


Ongezond is het niet en afvallen gaat niet want ze kan er niets aan doen... soort van obesitas

iemand_123
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-01-22

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 19:18

Weet er dan iemand waar je kan menne en liefst in België of dichtbij België? Zelf kan ik niet mennen, moet lukken :) Zijn er ergens plaatsen waar je kan soort van leren mennen in het bos als uitstap ofzo?
Gewoon gaan wandelen is moeilijk owv conditie (waar ze absoluut niets aan kan doen) Of een ander leuk iedee om te doen en met paarden bezig zijn want een bij een huifkar ritje ben je niet echt met het paard bezig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:19

iemand_123 schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik denk dat ff wegen, dan kijken het beste is. Straks weegt ze wel minder.

Maar ik denk dat mennen of afvallen toch betere opties zijn. Sowieso is 120kg geen gezond gewicht. Voor geen enkel persoon.


Ongezond is het niet en afvallen gaat niet want ze kan er niets aan doen... soort van obesitas


Ja ok, nou dan ook maar bot, je zus moet niet op een paard gaan zitten, gewoon fijn mee op de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:40

iemand_123 schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik denk dat ff wegen, dan kijken het beste is. Straks weegt ze wel minder.

Maar ik denk dat mennen of afvallen toch betere opties zijn. Sowieso is 120kg geen gezond gewicht. Voor geen enkel persoon.


Ongezond is het niet en afvallen gaat niet want ze kan er niets aan doen... soort van obesitas


Dit gewicht is zeker wel ongezond. Obesitas kun je zeker wat aan doen. Te zwaar zijn en te zwaar zijn zit verschil tussen. Ook door bijv medicatie kun je best wel zwaar worden maar nooit Obesitas met een gezond en gevarieerd dieet.

Ik denk dat het toch mennen word dan. Heel banketstaaf misschien. Maar denk dat je met zo'n gewicht nergens op een paard komt.

Euridicey
Berichten: 699
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:51

Marije_1997 schreef:
maar nooit Obesitas met een gezond en gevarieerd dieet.

Helemaal waar! Je kan niet zo aankomen op een gezond dieet.

Plop1997
Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:57

Hoewel ik het er mee eens ben dat je met dit gewicht niet moet gaan paardrijden wil ik bovenstaande toch wel attenderen op het feit dat dat je wel degelijk obesitas kunt hebben zonder dat dit per see je eigen schuld is. Er zijn echt wel ziektes of handicaps, zowel lichamelijk als mentaal die er voor zorgen dat een persoon niet kan afvallen. Daarbij hoeft niet gelijk zo zwaar worden geoordeeld.

Het advies luidt dus, ga mennen of niet paardrijden. Zo maar mensen moeten zeggen dat ze dan maar even moeten afvallen is heel ongepast, zeker als je niet alle feiten van de situatie kent. TS geeft aan dat ze jong is en dat het over haar zus gaat. Veel kan ze niet doen om deze situatie te verbeteren dus die reacties helpen ook niet bepaald.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:17

Het Krekershof in Maaseik is een erg leuke B&b waar je vroeger een rit met hun span arabo boulannais mee kon boeken. Geen idee of dat nu nog is. Anders is dat zeker een optie!

Don't take anything for granted

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:25

Ongeacht of ze er nu wel of niet iets aan kan doen, of het ongezond is of niet, 120 kg is gewoon te zwaar voor een paard. Daar komt zadel en kleding nog bij.

Ik vind boven de 80 al zeer discutabel. Dus mennen is dan echt een betere optie.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

KimD
Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:27

Ik mag hopen dat geen enkele manege of verhuurstal dit toelaat! Moet je ook absoluut niet willen, op geen enkel ras.

+/- 120kg is echt veel en veel te zwaar voor op een paard! Voelt zij zich überhaupt comfortabel genoeg om te rijden? Ik zou me zelf namelijk super ongemakkelijk en respectloos voelen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

DuoPenotti
Berichten: 29279
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:28

Plop1997 schreef:
Hoewel ik het er mee eens ben dat je met dit gewicht niet moet gaan paardrijden wil ik bovenstaande toch wel attenderen op het feit dat dat je wel degelijk obesitas kunt hebben zonder dat dit per see je eigen schuld is. Er zijn echt wel ziektes of handicaps, zowel lichamelijk als mentaal die er voor zorgen dat een persoon niet kan afvallen. Daarbij hoeft niet gelijk zo zwaar worden geoordeeld.

Het advies luidt dus, ga mennen of niet paardrijden. Zo maar mensen moeten zeggen dat ze dan maar even moeten afvallen is heel ongepast, zeker als je niet alle feiten van de situatie kent. TS geeft aan dat ze jong is en dat het over haar zus gaat. Veel kan ze niet doen om deze situatie te verbeteren dus die reacties helpen ook niet bepaald.


+:)+ +:)+ +:)+
Niets aan toe te voegen

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:32

Marije_1997 schreef:
Dit gewicht is zeker wel ongezond. Obesitas kun je zeker wat aan doen. Te zwaar zijn en te zwaar zijn zit verschil tussen. Ook door bijv medicatie kun je best wel zwaar worden maar nooit Obesitas met een gezond en gevarieerd dieet.

Ik denk dat het toch mennen word dan. Heel banketstaaf misschien. Maar denk dat je met zo'n gewicht nergens op een paard komt.

Sinds wanneer ben jij diëtiste?

Plop1997 schreef:
Hoewel ik het er mee eens ben dat je met dit gewicht niet moet gaan paardrijden wil ik bovenstaande toch wel attenderen op het feit dat dat je wel degelijk obesitas kunt hebben zonder dat dit per see je eigen schuld is. Er zijn echt wel ziektes of handicaps, zowel lichamelijk als mentaal die er voor zorgen dat een persoon niet kan afvallen. Daarbij hoeft niet gelijk zo zwaar worden geoordeeld.

Het advies luidt dus, ga mennen of niet paardrijden. Zo maar mensen moeten zeggen dat ze dan maar even moeten afvallen is heel ongepast, zeker als je niet alle feiten van de situatie kent. TS geeft aan dat ze jong is en dat het over haar zus gaat. Veel kan ze niet doen om deze situatie te verbeteren dus die reacties helpen ook niet bepaald.

Eens. Lekker gaan mennen, maar er niet op klimmen. Ook mennen is hartstikke leuk!

Renee1991
Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:39

Nou, mkango, daar hoef je geen diëtist voor te zijn. TS oppert dat haar zus obesitas heeft en hier niets aan kan doen, en dat daarnaast haar (over)gewicht geen ongezond gewicht is.
Dat gaat er bij niemand hier in hoor.

Verder sluit ik me helemaal aan bij bovenstaande reacties. Mennen is net zoveel lol met je knol en beter voor het welzijn van het dier.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:48

Even iets heel anders, naast je paard werken is ook superleuk! Grondwerk, werken aan de hand, evt. lange teugelwerk…. Er zijn ook steeds meer instructeurs die dat doen. Voordeel is dat je dan zelf ook lekker stevig moet stappen. Win-win!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dark7, lazy, Macs, Piekosjj, Pose1 en 87 bezoekers