Paard verkopen of verhuizen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 21:38

Ik zit al een hele tijd met dit vraagstuk, mijn paard heb ik al ruim 7 jaar, heel veel kilometers mee buiten gereden. Maar vorig jaar door stomme pech samen onderuit gegaan, en sindsdien lukt het niet meer om fijn buiten te rijden.

Het is een fanatiek paard die graag doorloopt, maar door onze val ben ik voorzichtig geworden en doe het voorlopig liever rustig aan. Helaas vind zij dat echt niet tof, en wordt drammerig onderweg. Waar ik dan weer onzeker van wordt. Vooral omdat hier in de omgeving bijna alles asfalt of gras is en dus glad kan zijn. Zandpaden zijn er amper.

Nu is er een optie haar te verhuizen naar een stalling aan het bos met kilometers aan zandpaden, maar dat is wel een half uur met de auto rijden en zo'n 100 euro per maand duurder. (250 per maand vol pension)

Het plekje wat ik nu heb is 500 meter van mijn huis, dit is een privé plekje van een vriendin en doen de verzorging samen.

Ben bang dat een half uur rijden mij misschien gaat tegenzitten plus de extra kosten.
Andere optie is dus haar verkopen aan iemand die wel gewoon lekker actieve buitenritten met haar gaat doen. En zelf een relaxter paardje weer kopen en hier in de buurt blijven rijden.

Benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie?


AnnemiekvM
Berichten: 8244
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:41

Na 7 jaar zou ik denk ik toch eerst verhuizen proberen. Verkopen kan altijd nog.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Love2sk8
Berichten: 413
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:42

Ik snap je twijfels. Is het een idee om een professional te vragen om jullie te helpen? Want als je van die angst af kunt komen hoef je haar niet te verhuizen én niet op zoek naar een andere paard waarmee je die angst misschien alsnog voelt. Een ander idee is misschien om iemand anders op je paard te laten rijden en dat jij op de fiets mee gaat. Dan kun je je eigen zorgen en angst nog eens relativeren :)

Storm
Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:42

Stel jezelf eens voor dat je haar gaat verkopen. Hoeveel pijn doet dat? Hoe voel je je daarbij? Knijpt het je keel dicht of voel je opluchting?

Luister naar je gevoel.

Laat jezelf niet stoppen doordat je bang bent geen goede baas te vinden, dat heb je zelf in de hand.
Als je afschuwelijk en leeg voelt bij de gedachten dat ze weggaat, zegt dat ook genoeg.

Is het al lente?

snorkel1986
Berichten: 3003
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:49

Staat ze op ijzers :o om dat je zegt dat alles glad is anders als het kan haal haar er eens af en kijk eens goed naar je voer en je paard ( als ik mijn kwpn een kleine kilo per dag in kiep kan ik vliegen.. terwijl een ander het echt nodig heeft ( ben anders gaan voeren en paard lief is weer te rijden zonder mager oid te worden ook spieren en hoef kwaliteit zij vooruitgegaan ondanks zelfde manier van trainen)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 22:17

Ze staat niet op ijzers, maar ze kan nog wel eens opzij springen als er vogels uit de bosjes vliegen. Zo zijn we vorig jaar ook onderuit gegaan, en ben bang voor herhaling.

Ze staat 24/7 buiten in de wei met schuilstal. Voer hooi bij en een handje vitalbix verder geen krachtvoer

sanowa
Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:17

Heb je geen trailer? Dan kun je in een andere omgeving rijden waar het wel verantwoord is om wat meer tempo te maken en niet glad is

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 22:23

sanowa schreef:
Heb je geen trailer? Dan kun je in een andere omgeving rijden waar het wel verantwoord is om wat meer tempo te maken en niet glad is


Ja kan die van een vriendin zo gebruiken. Maar met haar ergens naartoe gaan is ook stressen. Als ze alleen in de trailer staat raakt wordt ze nerveus van. Dus zodra ik dan op plek van bestemming ben is het beginnen met een gestressed paard wat geen seconde stil blijft staan

prugelpiet
Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:33

Mijn paard staat op een halfuur rijden, maar ik vind het eigenlijk geen probleem. Voorheen stond ze op 10 minuutjes, dus ik was ook bang dat het me ging tegenstaan, maar dat doet het niet.

Ik zou eerst verhuizen proberen. Misschien vind je de lol wel terug. Verkopen kan altijd nog, straks krijg je spijt dat je het niet hebt geprobeerd.

I am because you were

Sabri
Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:34

Misschien kun je je eerst nog oriënteren op speciale rubber beslag/hoefschoenen, zodat de kans op uitglijden veel kleiner wordt?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 22:44

Sabri schreef:
Misschien kun je je eerst nog oriënteren op speciale rubber beslag/hoefschoenen, zodat de kans op uitglijden veel kleiner wordt?


Toen we vorig jaar onderuit gingen had ze hoefschoenen onder (equine fusion) maar denk dat het juist daardoor nog gladder was. Of het echt zo is of stom toeval, geen idee. Maar ze was voorheen nog nooit uitgegleden.

Door de val had ik mijn sleutelbeen gebroken en enkel zwaar gekneusd. Heb daar nu soms nog last van.

DuoPenotti
Berichten: 29271
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:47

AnnemiekvM schreef:
Na 7 jaar zou ik denk ik toch eerst verhuizen proberen. Verkopen kan altijd nog.

Eerst verhuizen zou ik ook doen. Lukt het dan nog niet is verkoop ook snel gedaan. Maar minder kans daarna op een gevoel van; had ik maar...

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

scrabbel
Berichten: 943
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:50

Ik zal eerst verhuizen proberen. Gaat het je tegen staan kun je altijd nog over gaan op verkoop. Zoo kun je achteraf nooit het gevoel hebben van wat als. Heey is nu koud, regen vroeg donker, maar er is een grote kans dat je in het voorjaar bedenkt dat je het mist.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:53

ik vind 250 euro volpension niet veel. je kunt haar altijd verhuizen en als het niet bevalt verkopen. Volpension betekend dat je veel niet meer hoeft te doen dus je extra reistijd kun je afstrepen tegen de extra klussen die je nu niet meer hoeft te doen. ik zou het gewoon uitproberen. verkopen kan altijd nog.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

StillAngel
Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 22:57

Ik moet ook een half uur rijden en ben er héle poos iedere dag geweest. Natuurlijk is dat wel meer een opgave (je moet ook zéker je benzinekosten meerekenen als je die 100 euro extra ook meeweegt in je beslissing). Naast een fulltime baan is het wel lang maar als je vervolgens heerlijk kan ontspannen is dat het wel waard vind ik.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Daihyo
Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:18

Ik zou zeggen: verhuizen en voor 2 of 3 dagen in de week een bijrijdster zoeken die de energie er uit kan rijden, zodat je paard haar energie wat meer kwijt kan en wat rustiger is bij jou. Verkopen kan altijd nog.
En met een bijrijdster hoef je zelf geen 7 dagen, kun je zelfs nog de keuze maken om niet te rijden, maar andere dingen te doen. Daarmee haal je ook wat druk bij jezelf weg.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:29

Mandy_89 schreef:
Ze staat niet op ijzers, maar ze kan nog wel eens opzij springen als er vogels uit de bosjes vliegen. Zo zijn we vorig jaar ook onderuit gegaan, en ben bang voor herhaling.

Ze staat 24/7 buiten in de wei met schuilstal. Voer hooi bij en een handje vitalbix verder geen krachtvoer

Ik ben ooit zandruiter geworden doordat er een hond uit de bosjes sprong.Kans op schichtige reacties heb je bij elk paard.Ik snap wel dat je bang geworden bent.Kun je niet in een bak rijden op jouw stalling?Dat is zeker minder leuk dan buitenrijden,maar wel veel veiliger.

Rocamor
Berichten: 10814
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:36

Daihyo schreef:
Ik zou zeggen: verhuizen en voor 2 of 3 dagen in de week een bijrijdster zoeken die de energie er uit kan rijden, zodat je paard haar energie wat meer kwijt kan en wat rustiger is bij jou. Verkopen kan altijd nog.
En met een bijrijdster hoef je zelf geen 7 dagen, kun je zelfs nog de keuze maken om niet te rijden, maar andere dingen te doen. Daarmee haal je ook wat druk bij jezelf weg.



Maar een bijrijdster zoeken die de energie er uit rijdt, kan ze op deze plek wellicht ook doen.

Rockes <3

Daihyo
Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:39

Dat is zeker waar. Maar ik zou kiezen voor zandpaden ipv gras en asfalt, gezien de ervaringen van TS buiten. Zand is dan toch een stuk stabieler qua ondergrond :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Rocamor
Berichten: 10814
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:42

Ja, daar heb jij weer gelijk in.

Rockes <3

runnerfan
Berichten: 254
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:52

Je zou ook kunnen overwegen om zelf hulp te zoeken voor de angst en onzekerheid die je nu voelt. Zodra je zelf ontspannen bent en meer zelfverzekerd rond je paard kan het drukke gedrag ook verbeteren. Waarom ging het eerder wel goed?

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:06

Je hebt het paard al 7 jaar.En het was geen opzet van het paard,ze gleed uit en jullie vielen samen.Een vervelend ongeluk dus wat het paard niet expres deed.Daarvoor zou ik haar in elk geval niet verkopen.Maar,uiteraard is het jouw paard en jouw keuze.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard verkopen of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:16

Een vervelend ongeluk. Zoiets blijft je inderdaad bij…
Ik zou persoonlijk ook niet onmiddellijk verkopen. Je kan verhuizen en kijken hoe het dan gaat. Daarnaast zou ik toch ook echt aan de slag gaan met je angsten. Uit je berichten leid ik af dat de angst nog erg diep zit en wel wat verder gaat dan het rijden in de omgeving waar ze nu staat. Stel dat je je paard verkoopt en een ander paard koopt, dan weet je nog steeds niet of je angsten daarmee opgelost gaan zijn. Mogelijk heb je dezelfde angst ook bij een nieuw paard, en wat dan?

Sabri
Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:48

anjali schreef:
Je hebt het paard al 7 jaar.En het was geen opzet van het paard,ze gleed uit en jullie vielen samen.Een vervelend ongeluk dus wat het paard niet expres deed.Daarvoor zou ik haar in elk geval niet verkopen.Maar,uiteraard is het jouw paard en jouw keuze.


Dit is ook mooi omschreven. Eigenlijk kan het bij ieder paard gebeuren, mijn paard struikelde ook een keer en daar lag ik met paard en al. Dus als je dat risico op 0 wilt zou je eigenlijk geen paard meer moeten rijden. Denk ook eens aan autorijden, daar kun je ook ongelukken mee krijgen, toch stap je daar ook zo in.
Vorige week hoorde ik van mijn buurvrouw dat haar paard in de binnenbak was gestruikeld met bijrijder erop en ze op de grond lagen. Dus garantie met zandgrond is er ook niet. Dan bv enkel aan de hand werken. Kun je ook nog veel plezier uithalen. Het is vervelend dat je paard zou kunnen struikelen en zeker als je iets gebroken hebt is dat erg naar. Alleen het paard vervangen of verplaatsen is denk ik niet de oplossing. Wel de wetenschap dat paardrijden soms gevaarlijk kan zijn maar het is 7 jaar wel goed gegaan. Dus hoe groot is de kans dat dit weer exact zo gebeurd? Wordt het een wekelijks terugkerende probleem dan is het een ander verhaal. Probeer vooral te zien dat het nu 1x in 7 jaar gebeurd is. En ook bij zandgronden vliegen er vogels rond. En als het regent en plassen liggen kunnen de paden ook daar glad zijn. Zou toch ook nog eens googlen op speciale anti-uitglij hoefschoenen of beslag of overleg eens met de Smit. Misschien kun je kans op uitglijden nog kleiner maken zodat je er toch weer relaxter opkunt.

Rubs
Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 11:59

Wat een van mijn voorgangers al zei, verhuizen. Verkopen kan altijd nog.
Ik sta op een doe het zelf stal, op 25 minuten rijden van huis. Het kost veel tijd allemaal, naast werk en gezin, maar aan de rand van het bos is echt zoooo fijn!!! Ik wou dat ik het jaren eerder had gedaan. Een spokend paard langs de weg is ook gewoon eng, en link, en in het bos loop je veilig en zacht. En je kan gelijk een heel stuk gaan draven, dan raken ze hun ei kwijt. Heel veel succes met je beslissing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Tinkermuts, Vagabondo en 108 bezoekers