Het-hopelijk-grote-hoe-beloon-ik-mijn-paard-of-pony-topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Hoe beloon jij je paard na de harde arbeid?

klopjes op de nek
2 (3%)
voer! (yay!)
18 (30%)
aaien
12 (20%)
grote knuffel (of knuffeltje?)
2 (3%)
flinke poetsbeurt
Geen stemmen
lieve woordjes toespreken
8 (13%)
niet (agossieee!!)
2 (3%)
snoepjes
6 (10%)
flinke ragbeurt door zijn/haar manen
6 (10%)
nog even wat extra spelen met hem/haar in de paddock
Geen stemmen
grazen!
3 (5%)

Totaal aantal stemmen: 59


Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Het-hopelijk-grote-hoe-beloon-ik-mijn-paard-of-pony-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 10:12

Je mag maar 1 optie kiezen??? :+

Ik beloon op het moment dat pony het goed doet, tijdens werk dus al. Alleen lieve woordjes als ik nog 2 handen aan het stuur moet houden, en door de manen/ op de kont aaien als 1 hand aan het stuur voldoende is.
Lekker aan de hand uitstappen met singel gaatje losser waardeert ze ook, en uiteraard na werk voedsel.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Janneke2
Berichten: 22709
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 10:19

Na de rit: lieve woorden, ik geniet na en laat dat merken.

Tijdens de rit: ook lieve woorden, aai, 'kroel' en van die subtiele dressuur dingen (je vraag weghalen, ontspannen, uitademen, hand iets naar voor).

En ik applaudisseer niet op de hals: vriendjes krauwen met elkaar, dus ik doe iets schrapends met mijn nagels.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 19:43

Avalanche81 schreef:
Ik niet. Ik reageerde specifiek op dit:

Bellatrix schreef:
De beste beloning is stoppen met de arbeid.

Maar hij krijgt ook wel eens een snoepje/wortel. En tijdens het rijden af en toe lange teugel en een kriebel tussen de manen.


En in deze context is stoppen geen pauze.
Waarmee ik niet zeg dat je eindeloos door moet gaan, ik ben groot fan van korte sessies, half uur maximaal, met pauzes.

De reden dat ik niet heel lang doorga, is omdat het ten eerste niets toevoegt, ten tweede is er altijd een moment dat het goed is, en dan moet je belonen, en wat anders gaan doen, omdat je vanaf dat moment niet heel veel meer toevoegt. Dan een pauze, en iets doen wat ze heel goed kunnen, zodat je met een super goed gevoel stopt.

En ik ben het met je eens dat je daardoor alle tijd geeft om te verwerken. Maar als stoppen met werken de allergrootste beloning is, is dat niet per se een goed ding. Mijn paard vindt het werk ook gewoon leuk, en werkt graag. Ik stop vooral omdat zij blijft aanbieden, en ik haar wil beschermen tegen zichzelf.


Ik heb ergens geschreven hierboven dat ik wel stop om te belonen. Belonen kan van alles zijn. Mijn paarden hoeven niet te denken; ow, ze vindt me lief of ik krijg een koekje. Ze kunnen ook denken; ik heb het goed gedaan.

Stoppen kan ook gewoon heel goed en fijn zijn.

Ja, paarden mogen het leuk vinden om te rijden, maar vrij lopen met hun vriendjes en eten vinden ze echt nog leuker.

Een paard weet niet per se hoelang hij heeft gewerkt en of jij nog meer op de agenda hebt staan.

Zoals ik beschreef; na de eerste goede stappen richting het spinnen, ben ik afgestapt en alles eraf gehaald en overdreven beloond. Kon ie lekker rollen en daarna naar vriendjes weer.
Volgende dag na de stapjes spinnen, stond ie stil en keek ie gelijk om. Dat vond ik heel grappig zelf en ik leer ook a;tijd bij van dat soort dingen. Die ruin was ook heel erg zo, mn andere ruin reageert en leert weer iets anders.

Na herhalen, korte sessie die goed ging, ook weleens gelijk naar buiten gegaan en onze haren flink losgegooid. Dat is ook een beloning. Althans; als dat vrij, los en zonder stress mag.

Er zijn heel veel manieren om te belonen. Belonen kan samen gaan met bevestigen.
De hele tijd kriebelen en praten is ook prima, maar moet je ook wel timen, anders wordt het ook "gewoon"

Maar het is echt onzin dat stoppen niet een beloning is of alleen een beloning als het rijden niet fijn gaat en paarden daar geen plezier in hebben.
Als ik maling aan mn paarden heb, zou ik ook niet stoppen en alleen doen waar ik zin in heb en mijn programma afwerken.

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 20:01

Nogmaals: leuk dat je het over beide hebt, ik dus niet. Jij reageert op dingen die ik helemaal niet heb gezegd. Ik vind het serieus leuk om in discussie te gaan, maar niet over dingen die ik niet heb gezegd in de eerste plaats.

Ik reageer heel specifiek op: stoppen is de allergrootste beloning. Nuance is een ding. Ik zeg niet dat het geen beloning is, ik zeg ook niet dat het alleen een beloning is als het rijden niet fijn gaat. Alles wat ik zeg is: als stoppen de allergrootste beloning is, is dat niet goed, want dan heeft het paard dus geen plezier in het rijden. Dat is geen raketwetenschap.
Het kan best een beloning zijn, maar moet niet de jackpot beloning zijn.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, carina, DemiSisa, Elegance_, Fly_high, MyWishMax, pol013, Umeo, xRooss, Zinzi_jewel en 102 bezoekers