Het juiste paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
amber_s
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-10-21

Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 22:34

Hallo,
Ik was even benieuwd naar jullie verhaal. Ik heb zelf 1 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekocht en dit bleek achteraf na veel pijn en moeite niet de juiste keuze te zijn geweest. Gelukkig kon hij terug naar de oude eigenaresse en is hij daar heel veel gelukkiger en zekerder. Ik kwam erachter dat ik toch nog wel een onzekere ruiter kan zijn en hem niet kon bieden wat hij nodig had. Ook al was het paard super super braaf had hij wel die bevestiging nodig. Daar kwamen we helaas te laat achter. Ik heb er dus wel veel van geleerd. Nu wil ik rustig weer kijken naar een paardje maar heb ik wel een soort ‘trauma’ opgelopen. Ik was benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt en hoe jullie zeker wisten dat het een juiste beslissing was. Ik las iets over een proefperiode maar kan begrijpen dat weinig mensen dit doen met alle risico’s. Ik hoor graag jullie ervaringen!
Groetjes


Roulette_
Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:48

Heb je een ervaren iemand die met je mee kan kijken? Bij mij zat er veel angst na een nare val van mijn vorige paard. Dankzij mijn instructrice en een betrouwbare verkoper (die mijn instructrice kende) heb ik echt een heel fijn paard gevonden. Instructrice had haar te koop zien staan en heeft met de verkoper nog overlegd of het echt een geschikt paard voor mij was. Voor mij was het proefrijden doorslaggevend, ik had zo’n goed gevoel bij haar.
Inmiddels zijn we bijna 4 jaar verder en doen we samen meer dan ik ooit verwacht had, ik vind mijn eigen merrie oprecht het leukste paard ooit.
Wat mij veel heeft geholpen is om karakter echt als belangrijk eis aan te houden. Zo eindigde ik met een grote merrie ipv de kleine ruin die ik wilde en was ze qua leeftijd ook iets boven ideaal (al merk ik daar dus echt nooit iets van, blessures komen ook voor bij jonge paarden).

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189), Z1+1

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:29

Ik denk dat ieder paard bevestiging nodig heeft. Als je dit (nog) niet kunt bieden dan is dat geen schande.
Je kunt misschien een paard leasen?

Of wel een eigen paard, maar dan zal ik wel goede begeleiding erbij zoeken.
Zelfs het liefste braafste en meest zekere paard kan veranderen bij een nieuwe eigenaar namelijk.

Heel veel succes in je zoektocht! Heel vervelend van je vorige paard.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:05

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:17

Wat je keuze ook is, doe het niet in je eentje. Zorg dat je instructie hebt en dat er stalgenoten, vrienden, familie zijn die je kunnen helpen, oprapen, moed in praten, op sleeptouw nemen, je met beide benen op de grond zetten of het soms even overnemen. Zeker het eerste jaar is vaak best heel zwaar, ook als het niet je eerste paard is moet je uitvogelen hoe deze werkt, waar hij op reageert en waar hij je een beetje voor de gek houd. Tis een hobby, maar dat zegt niet dat het allemaal makkelijk is.

Bejaarde bokkers weten meer

Avalanche
Berichten: 15880
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:25

Zet goed op papier wat je wilt, qua karakter en wat paard kan, en kijk niet naar kleur. Verder: neem je instructeur mee.
Laat die persoon meekijken als je rijdt, en voel zelf of je je veilig voelt op het paard. Iedereen is een keer begonnen, en het eerste jaar is gewoon bij iedereen best heel zwaar.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Katyatje
Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:49

Iemand meenemen die jou goed kent en ervaring heeft met paarden. Als je een vaste lesgever hebt zou dat een goede optie zijn. Ook zeker laten keuren door een onafhankelijke veearts, bij voorkeur je eigen veearts.
En met de steun van die mensen proberen om geen emotionele maar een rationele keuze te maken. Je moet tot op een bepaald niveau wel een klik hebben met een paard (al hou ik niet zo van de term 'de klik') maar dat mag eventuele gebreken of nadelen niet overschaduwen.

tiwi1969
Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:04

Mijn eerste paard kocht ik 30 jaar geleden met behulp van mijn instructeur.
Daarvoor had ik 6 jaar op een verzorg pony gereden en daarna de overstap naar een verzorgpaard die al met een aantal ruiters vab B naar Z had gelopen. Een door de wol geverfd leerpaard waar ik 2 jaar veel van heb geleerd.
Hierdoor durfde mijn instructeur het aan om mij op een groen maar meewerkend paard te zetten, en dat heeft heel goed uitgepakt.

Heb je nog niet zo’n leermeester-paard gehad lijkt mij dat de beste weg, vraag je instructeur of op je rijvereniging of iemand zo’n paard heeft staan, voor lease of koop. De echte fijne leermeesters vindt je vaak via via.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:07

Ik voelde me niet veilig met proef rijden, paard was moker instabiel, moeilijk, groot, maar ook pas 3. Maar ik wist dat dit de goede was al vanaf dat ik de advertentie zag. Vertrouw op je gevoel. Bij een beetje twijfel niet doen. Vertrouwen met dit paard zat vanaf moment 1 goed dat is voor mij echt nummer 1

Roze schoentje

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:37

Misschien eerst een leasen die je later ook zou kunnen kopen?

amber_s
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 19:49

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan.

anjali schreef:
Misschien eerst een leasen die je later ook zou kunnen kopen?

Dit lijkt me inderdaad erg fijn. Zodat je het paard eerst kan leren kennen. Is alleen lastig te vinden helaas.

ingvdh
Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:15

Neem mensen mee die jou kennen, laat het filmen en laat deze filmpjes bekijken door mensen die jou kennen en weten wat je zoekt, maar vooral, wees eerlijk tegen de verkoper over waar je naar op zoek bent en wat je echt niet zoekt.

Ga ook meerdere keren kijken, ook al moet je 2 uur rijden. De tweede keer kijk je toch net even anders, plus dat je dan op de de puntjes die het thuisfront op film heeft gezien kan letten.

Ik ben ook tegen jouw probleem aangelopen en vooral door aan te geven waar ik wel en niet op zoek naar was ben ik super geslaagd.

Oh ja, ik ben heel bewust gegaan voor een paard dat 8-9 jaar was zodat deze al een goede basis had en het karakter gevormd was. Ik hoefde alleen maar op te stappen en weg te rijden. Maar eerlijk, de stal waar ik het paard heb gekocht heeft mij heel fijn begeleid tijdens het proefrijden.

Janneke2
Berichten: 22709
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:19

amber_s schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan.

anjali schreef:
Misschien eerst een leasen die je later ook zou kunnen kopen?

Dit lijkt me inderdaad erg fijn. Zodat je het paard eerst kan leren kennen. Is alleen lastig te vinden helaas.

... er zijn wel maneges waar dit kan.
Dus bel wat rond in de buurt.
Het idee is, dat jij een lespaard op gegeven moment erg leuk vindt,
dan ga je bijvoorbeeld 3 dagen leasen, dan 5 dagen, dan 7 dagen
en na verloop van tijd ga je over tot koop.

(Ik reed ooit op een manege waar leasen wel kon, maar de eigenaar mordicus tegen verkoop was.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

_Anneruth
Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Het juiste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:23

Wat mij heeft geholpen is heel goed weten wat je wilt qua type paard zowel in karakter als bouw en wat heel belangrijk voor mij was. Daar niet vanaf wijken en net zolang zoeken tot je een paard vind waarbij je het gevoel hebt, dit is hem. Ik heb maanden gezocht, meer dan 30 paarden bekeken en nu nog elke dag blij met mijn keuze. Ik vond de zoektocht echt niet leuk meer op enig moment en dacht soms ook, ik vind hem echt nooit maar nu zo blij dat ik vast gehouden heb aan wat ik zocht en toch heb gewacht op dat gevoel wat ik bij een paard zocht.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:39

Ja, leuk, leasepaard.....

Maar let even op de lease-constructie en of dat past bij jouw doel! Het gaat niet om goed of fout, maar om passend!

Ik kocht mijn eerste paard van de manege. Het was op die manege niet ongebruikelijk dat manegeklanten een manegepaard over namen.
Ik vroeg een kennis om advies. Zijn antwoord: als de manegebaas zegt dat het een goed paard is, koop 'm gerust, dan is het een goed paard.

Hij had gelijk, paard heeft zowel de adviseur als de manegebaas overleeft en is langer van mij geweest dan van alle voorgangers tesamen. Ze is ruim 17 jaar bij mij geweest.
Maar zonder slag of stoot is het zeker niet gegaan want een manegepaard is geen privé-paard, zelfs niet als het hetzelfde paard is.

Maar ook: als manegeruiter ben je geen eigen-paarden-ruiter!
Ik was dat eigenlijk een beetje vergeten totdat ik enkele jaren terug een leuke meid aangeboden kreeg als bijrijdster. Ze was vriendelijk, beleeft, zuinig op m'n spullen dus ze mocht blijven.
Maar zij liep exact tegen hetzelfde probleem op! Ze heeft echt even serieus moeten doorbijten om de stap te maken van aardige manegeruiter naar ruiter op een eigen paard.

Dat proef ik ook een beetje tussen de regels door in jouw post.
Daarom ook de waarschuwing. Als je kiest voor de lease-aanpak, kies dan ook voor een constructie dat het paard 100% jouw verantwoording wordt. Je zult, linksom of rechtsom, die stap moeten zetten naar het rijden van een paard waar JIJ op rijdt en verder helemaal niemand. Dat vergt afstemming, training (van de ruiter!) en een stukje begeleiding om je over de lastige punten heen te l*llen.
Maak je die stap, komt het goed maar lukt dat niet, zul je steeds tegen dit punt aan lopen.

Begeleiding is het toverwoord maar wel van iemand die snapt wat het betekend dat je die stap moet zetten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:45

Bij het kopen van een paard loop je altijd het risico van een miskoop.Ook als je al heel ervaren bent.100% te voorkomen is dat niet.Ik heb het ook eens gehad.Mijn grote zorg is dan ,dat het paard er niet de dupe van mag worden.Gelukkig heeft ts het paard kunnen terugdoen naar de vorige eigenaresse.Dat kan niet altijd.Na een fiasco word je dan wel voorzichtiger voor een volgende aankoop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Damelza, dazai, DeGelukkige4, pol013, xVerax, Zinzi_jewel en 93 bezoekers