Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:05

Wat sneu Benalaars, idd wat Emsy zegt vaak halen ze het nog wel in. Mijn veulen had vanaf geboorte een achterstand en was in de opfok aangekomen nog erg klein. Maar dat is hij nu wel aan het inhalen, het plan is dan ook om hem pas met 3,5 naar huis te halen zodat hij nog even de tijd krijgt om te groeien.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:23

Hoi allemaal, Wat een fijne update's van jullie. En wat fijn dat het nu goed gaat met de droes.

Benalaars, wat rot zeg! Hopelijk knapt hij snel op..

Wiellemiens, wat fijn dat hij zolang in de opfok mag blijven..

Mijn veulen is inmiddels 3 weken geleden gecastreerd. Na een week is de wond wat gaan pussen en heeft hij 5 dagen antibiotica gekregen. Wat een avontuur gezien wij zelf de antibiotica moesten geven doormiddel van een spuit in de spier. Gelukkig is hij helemaal opgeknapt. Eind deze week mag hij weer bij de groep.. Ik zit wel te twijfelen om hem na het weideseizoen al naar huis te halen.. dan is hij 2,5 jaar..

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:43

Wat vervelend van de worm infectie.
Foto's vind ik niet heel duidelijk maar denk dat ze het wel inhaalt in het weide seizoen als ze weer gezond is.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:33

Hier is alles in een stroomversnelling geraakt vorige week.
In november zijn ze naar een andere stal verhuisd, tijdens mijn eerste bezoeken is mij niets bijzonder opgevallen. Een pak stro in de stallen, veel hooi, mooie wei.
Vorige week echter, ineens met 7-8 paarden ipv 4, de stal is een en al mest, het stuk wei aan de ingang van de stal is letterlijk knie-diep en alle paarden hebben schuurplekken van onder een stang door te moeten wringen om aan het hooi te geraken.
Ik bel onmiddellijk de verantwoordelijke, ze zegt al weken de staleigenaar er op te wijzen dat de stallen zeker proper moeten zijn, maar hij zou niet willen luisteren.
Daarop bel ik hem op. Ik vraag of de stallen worden uitgemest, “nee, dit kost teveel geld. En ze blijven maar mesten”
Hebben ze ergens een droog plekje om te liggen “nee”
Bent u van plan daar iets aan te doen? “Nee”

Oké dan %)

Weiland aangepast thuis en 2 dagen later Jack gaan halen.

Ondertussen heeft de uitbater de prijzen aangepast en zegt hij vanaf nu wel uit te mesten. Dit weet ik niet en zijn mijn zaken ook niet meer.
Tot voor hun verhuis naar de nieuwe stal, was ik heel tevreden. Wat er precies gebeurd is, weet ik niet.

Afbeelding
Kennismaking met Durena.

Afbeelding
Een en al modder

Afbeelding
Eerste keer samen

Afbeelding
Met zijn drietjes

Jack zal nu thuis blijven, bij Durena en de pony. Nog eens een opfok zoeken voor een jaar zie ik niet zitten. Gelukkig was hij al gecastreerd van oktober.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:45

wat een nare ervaring zeg!

Deze maand wordt mijn bijna 3 jarige gecastreerd en dan in het voorjaar lekker ophalen :)

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:20

Jeetje, dit was toch dezelfde opfok waar een andere bokker eerder ook stel op sprong vertrokken was? Wat fijn dat je in de gelegenheid bent geweest om hem snel op te kunnen halen.

Ik heb de opfok recent opgezegd en haal mijn twenter voor het landseizoen begint. Alleen ben ik juist wel heel tevreden over de opfok waar hij staat. Ik haal hem op, omdat hij hier ook prima op het land kan staan, het benzine scheelt en ik hem dan zelf wat meer in de hand kan hebben. Alhoewel zijn hoofdactiviteit dit jaar vooral in het land staan en spelen gaat blijven.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:54

Jeetje wat een rot ervaring zeg!

Mijn veulen staat na 4 weken eindelijk weer in de groep, dat ging gelukkig goed.. Ik was bang dat ze hem gingen pakken omdat hij ook niet zo heel hoog staat in de rang..

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:31

Wat een nare ervaring hierboven zeg.. moet je niet aan denken. Het is toch veel vertrouwen wat je een ander geeft om je geliefde viervoeter te verzorgen. En je betaald er natuurlijk ook gewoon voor.

Hier is mijn Arabische prins bijna klaar met zijn opfok avontuur. Eerste week van maart komt hij na 2.5 jaar naar huis. Hij is dan 3 :)

Heb er heel veel zin in! Ook wel spannend en ik vind het ergens wel zielig voor hem. Alles wat hij kende gaat veranderen, en zijn vriendjes straks weg. Maarja, hij heeft nog een half jaar langer op de Gouden Hoep mogen staan, en het wordt nu ook wel tijd voor hem om wat meer te gaan leren.

Afgelopen maand geweest en een poging gedaan zijn dreads uit te kammen, had een uurtje nodig :')

Afbeelding

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 00:58

Heeeee volgensmij heb ik jou de laatste keer getroffen :D Was toen bij mijn baby samen met mijn vader!

Wat een vreselijke ervaring hier boven..

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:55

Veel succes iedereen!!!

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 16:08

Hallo iedereen *\o/*

Ik heb mijn paardje in een fijne opfok staan maar hij heeft nu al een wat langere periode wat bultjes over zijn buik. De opfok zelf zegt dat ze dit wel vaker zien bij jaarlingen. Heeft een van jullie hier ervaring mee?


Afbeelding

Afbeelding

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 16:30

Mijn merrie heeft dat ook wel eens MrsEm als ze heeft gelegen zonder deken in mest bijv.
Dus ik denk gevoelige huid en dat de mest dan die bultjes doet opkomen.

MrsEm
Berichten: 27
Geregistreerd: 24-01-23

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 16:48

Bedankt voor je antwoord Willemiens! Ik hoop inderdaad dat het zoiets is. Zal denk ik even afwachten als ze dadelijk 24/7 op de wei staan hoe hij er dan uitziet.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:24

Ik heb de mijne heel rap uit de opfok gehaald, mager en niet zichzelf, nooit meer een opfok voor mij . het viel wel mee.. en moest wennen wordt er dan gezegt, binnen anderhalve week zo rap afvallen.
Meteen weg gehaald, en een week later weer beter op gewicht... dan zou je denken dat 'wennen' ook nodig zou zijn op de nieuwe stal, en gepaard moet zijn met afvallen.
Ieder z'n ding, maar voor mij geen opfok meer hij staat nu met verschillende leeftijden, ook een ruin, en niet een grote groep.


Onderste kwam hij aan, anderhalve week later zag hij er de bovenste uit.
Afbeelding

Week later op de nieuwe plek
Afbeelding

En nu lekker doorgroeien, en goed in zn vel.
Afbeelding
Afbeelding

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:32

Oeh vervelend, en herkenbaar! Als ik die van mij de opfok niet uit had gehaald was die waarschijnlijk er niet meer geweest. Niemand had opgemerkt dat zie eigenlijk ziek was. Terwijl ik het elke keer aankaarten dat ik mij er niet lekker bij voelden.

Altijd op je eigen gevoel af gaan! Die klopt vaak well.


Er word vaak te snel gedacht,

Iris_B
Berichten: 2086
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Dronten

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:56

Jeetje wat een verschil! Gelukkig gaat het nu weer goed.

Ook ik ga mijn jaarling uit de opfok halen. Niet omdat het niet goed gaat of omdat het geen fijne opfok is waar ze staat, maar om andere redenen.

Ze komt nu lekker dichtbij te staan en op een pensionstal waar wel meer jaarlingen en veulens staan. Wel met een eigen stal en in een merriekudde met verschillende leeftijden naar buiten. Geeft me toch ook wel meer rust.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:45

Sprookje29, jammer dat het jou niet goed bevalt. Gelukkig zijn er wel fijne opfok bedrijven. Niet alles over 1 kam scheren ;)

Vind hem op de foto van aankomst wel wat dik voor z'n jong dier én dat is ook absoluut niet goed.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:50

3heathcliff5 schreef:
Jeetje, dit was toch dezelfde opfok waar een andere bokker eerder ook stel op sprong vertrokken was? Wat fijn dat je in de gelegenheid bent geweest om hem snel op te kunnen halen.

Ik heb de opfok recent opgezegd en haal mijn twenter voor het landseizoen begint. Alleen ben ik juist wel heel tevreden over de opfok waar hij staat. Ik haal hem op, omdat hij hier ook prima op het land kan staan, het benzine scheelt en ik hem dan zelf wat meer in de hand kan hebben. Alhoewel zijn hoofdactiviteit dit jaar vooral in het land staan en spelen gaat blijven.

:j Ik weet ook wat hij nu vraagt en dat het niet gebeterd is. Wat hij nu vraagt zou je hier in de omgeving als je nog een klein beetje bij legt op een pensionstal kunnen staan met buitenbak enz.. Ik heb inmiddels wel beter contact met de tussenpersoon die ook deels slachtoffer is van de uitbater. Eigenlijk zou daar gewoon de dierenbescherming gebeld moeten worden voor de veulens die er nog blijven staan. :x

Ik begreep dat hij van plan was om er mee te gaan stoppen maar krijg daarover nogal dubbele signalen. Maar als hij er mee door gaat zou het eigenlijk zoveel mogelijk bekend moeten raken hoe ze er daar werkelijk bij staan want het is echt te treurig. Zeker omdat hij genoeg droge weides heeft om de veulens te zetten. :x :x

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:02

Die van mij is in 3 maanden bij de nieuwe opfok van Dikkertje naar veel te dun gegaan. Die heb ik er ook maar snel uit gehaald toen

Op het vorige opfok adres zat ze wel lekker in haar vel, helaas stopte ze er mee, maar op de nieuwe opfok totaal niet.

Dus het verschilt natuurlijk erg per stal! Gelukkig staat ze nu alleen in een stal en kan ze weer aansterken.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:43

Tinkels schreef:
Sprookje29, jammer dat het jou niet goed bevalt. Gelukkig zijn er wel fijne opfok bedrijven. Niet alles over 1 kam scheren ;)

Vind hem op de foto van aankomst wel wat dik voor z'n jong dier én dat is ook absoluut niet goed.

Scheer ook niet alles over een kam, voor mij hoeft het niet meer dat is toch persoonlijk, betekend niet dat alles slecht is. voor de mijne was het niks dat was duidelijk, dik was hij zeker niet, maar dik in de wintervacht zitten en alle ribben kunnen zien is ook niet oke, de mijne was igg niet happy.

Zo zag hij er uit, misschien die andere foto ongelukkige hoek? Ik vind dit niet dik, in ieder geval real life is je beste graat meter :j
Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:42

Tinkels schreef:
Sprookje29, jammer dat het jou niet goed bevalt. Gelukkig zijn er wel fijne opfok bedrijven. Niet alles over 1 kam scheren ;)

Vind hem op de foto van aankomst wel wat dik voor z'n jong dier én dat is ook absoluut niet goed.

Dit heb ik nu al van elke opfok stal die gewoon niet fatsoenlijk voert gehoord. Dat lopende skelet dat hier gebracht werd zei de opfok ook van dat ze niet te dik mochten zijn. Dus die voerde ze maar zo dat ze bijna omvielen. :x

Een veulen heeft zeker in het begin energie nodig om te groeien, om "niet meer bij moeder" te zijn en vervolgens om de winter door te komen. Die eerste maanden moet je IMO niet gaan zeggen "te dik is ook niet goed" maar eentje die achteruit gaat in de gate houden en zo nodig een duwtje terug in de juiste richting geven.
Een haflinger heeft bovendien nog een ander model dan een wpn'er. Als mijn eigen veulen uit zou zien zoals het wpn veulen dat bij hem loopt zou ie graatmager zijn.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:41

Spookje29 schreef:
Tinkels schreef:
Sprookje29, jammer dat het jou niet goed bevalt. Gelukkig zijn er wel fijne opfok bedrijven. Niet alles over 1 kam scheren ;)

Vind hem op de foto van aankomst wel wat dik voor z'n jong dier én dat is ook absoluut niet goed.

Scheer ook niet alles over een kam, voor mij hoeft het niet meer dat is toch persoonlijk, betekend niet dat alles slecht is. voor de mijne was het niks dat was duidelijk, dik was hij zeker niet, maar dik in de wintervacht zitten en alle ribben kunnen zien is ook niet oke, de mijne was igg niet happy.

Zo zag hij er uit, misschien die andere foto ongelukkige hoek? Ik vind dit niet dik, in ieder geval real life is je beste graat meter :j
[ [url=m/h3ZLtP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LwgLY1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die foto's lijken inderdaad heel anders! zeker niet dik en gewoon mooi op gewicht.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:45

Ayasha schreef:
Tinkels schreef:
Sprookje29, jammer dat het jou niet goed bevalt. Gelukkig zijn er wel fijne opfok bedrijven. Niet alles over 1 kam scheren ;)

Vind hem op de foto van aankomst wel wat dik voor z'n jong dier én dat is ook absoluut niet goed.

Dit heb ik nu al van elke opfok stal die gewoon niet fatsoenlijk voert gehoord. Dat lopende skelet dat hier gebracht werd zei de opfok ook van dat ze niet te dik mochten zijn. Dus die voerde ze maar zo dat ze bijna omvielen. :x

Een veulen heeft zeker in het begin energie nodig om te groeien, om "niet meer bij moeder" te zijn en vervolgens om de winter door te komen. Die eerste maanden moet je IMO niet gaan zeggen "te dik is ook niet goed" maar eentje die achteruit gaat in de gate houden en zo nodig een duwtje terug in de juiste richting geven.
Een haflinger heeft bovendien nog een ander model dan een wpn'er. Als mijn eigen veulen uit zou zien zoals het wpn veulen dat bij hem loopt zou ie graatmager zijn.


Te vet in de opfok is gewoon weg niet oke. Daar kun je veel informatie over vinden.
Te vet en een lopend skelet is wel een heel groot uiterste.

Al calculeer ik altijd wel in dat ze na het afspenen even invallen en er niet op hun best uit gaan zien. Daar kan de opfok niks aan doen. Na een poosje moeten ze natuurlijk wel weer gaan groeien.

Op de foto's leek het haf veulen wat vatsig. Maar op de nieuwe foto's absoluut niet. Haflingen of niet, te is nooit goed he.. te dik niet, maar te mager ook zeker niet.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:02

Een opfok heeft voor- en nadelen. Mijne staat echt op een superplek waar ik inmiddels vol vertrouwen in heb. Het gaat super met hem en ze zijn erg alert, denken mee en sparen in principe kosten noch moeite. De nadelen vind ik dat er geen oudere paarden bij in staan en dat ik geen grondwerk met hem kan doen zoals met mijn eerste jonkie die niet naar de opfok ging (die kwam 2-3x per week in handen en kon ik sturen op mijn pink). Maar in mijn huidige situatie wogen de voordelen op tegen de nadelen.

Het blijft sowieso heftig om afhankelijk te zijn van anderen voor de zorg van je dieren. Mijn eerste jonkie heb ik bewust buiten de opfok gehouden maar die is juist superveel tekort gekomen op stallen die niet tegemoet kwamen aan zijn behoeften en/of gouden bergen beloofden (uiteindelijk ook fijne stallen gehad).

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:45

Ik kom ook weer even langs. Mijn vlekje is intussen bijna 2,5 maar wil haar nog een jaar laten staan tot ze 3,5 is. Ik vind haar nu nog te puppy.
Veel wisselende ervaringen lees ik. Ik moet zeggen waar mijn merrie staat ben ik nog steeds erg tevreden. Ze ziet er goed uit en is echt aan het ontwikkelen. Enige jammere vind ik wel dat ze er niet uitgehaald mag worden. Straks in weideseizoen heb je wat meer ruimte om alvast wat dingen te oefenen maar nu in een groepsstal is dat helaas niet zo. Ze staat in gemengde groep qua leeftijd en dat is voor haar heel goed (beetje respect naar de oudere paarden)