Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Curly85
Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:21

Hoi, mag ik ook meeschrijven (al ben ik niet superfanatiek). Mijn merrie staat sinds afgelopen weekend in de opfok in Hardinxveld. Ze is mijn eerste veulen dus vind alles erg spannend. Gelukkig is het voor mij iets meer dat kwartiertje rijden dus nog wel dichtbij. Komt uit november 2020 dus nu ruim een jaar.

Bewust deze opfok gekozen. Naast dat het dichtbij is mag ik haar eruit halen en zijn het kleine groepjes. Dat vond ik prettig. En mocht ik haar nog jaartje langer willen laten staan kan dat ook.

Ik probeer 2x per week te gaan. Ze vindt aandacht en poetsen heel leuk dus dat scheelt. Is een fries x tinker.


Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:42

Curly85 schreef:
Hoi, mag ik ook meeschrijven (al ben ik niet superfanatiek). Mijn merrie staat sinds afgelopen weekend in de opfok in Hardinxveld. Ze is mijn eerste veulen dus vind alles erg spannend. Gelukkig is het voor mij iets meer dat kwartiertje rijden dus nog wel dichtbij. Komt uit november 2020 dus nu ruim een jaar.

Bewust deze opfok gekozen. Naast dat het dichtbij is mag ik haar eruit halen en zijn het kleine groepjes. Dat vond ik prettig. En mocht ik haar nog jaartje langer willen laten staan kan dat ook.

Ik probeer 2x per week te gaan. Ze vindt aandacht en poetsen heel leuk dus dat scheelt. Is een fries x tinker.

Leuk! Dan staan we op dezelfde opfok.
Alles goed gegaan met de verhuizing?

Curly85
Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:24

Ja gelukkig wel. Is heel braaf geweest. Morgen kijken hoe het nu met haar gaat

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:41

Curly85 schreef:
Ja gelukkig wel. Is heel braaf geweest. Morgen kijken hoe het nu met haar gaat

Leuk! Ik ga zondag weer even.

KittyDylan
Berichten: 8870
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:09

Vanmiddag langs geweest bij Arthur. Hij leek wat schraler geworden en minder massa in de hals, maar het is natuurlijk ook plots een verandering, zo zonder moeder. Hij staat er nu 3 weken.
Ik had hem eventjes apart genomen en gepoetst. Niet te veel, maar om hem eventjes in de hand te hebben. Deze grote ruin uit zijn groepje kwam eventjes kijken wat ik aan het doen was. ongeveer de grootste versus verreweg de kleinste :D
[ img ]

Hij lijkt prima in het groepje te zitten. Ook wat aanhankelijker geworden heb ik het idee.
[ img ]

Kijkt ook al goed zoals moeders :D

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Ketly
Berichten: 5925
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:53

Icecrystal schreef:
Hier ook twee veulens in de opfok. Een klein groepje van vier merries. Kleinschalig had voor ons wel de voorkeur. Onbeperkt hooi en een ruime groepsstal.

Ze komen elke dag in een ruime, droge paddock en in de zomer 24/7 op het land.

[ [url=m/hu8pwi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/svn8oG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1UuhP1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk om hier mee te praten en de veulens te zien groeien :D


Ik heb vandaag jouw knapperds mogen zien, stonden lekker buiten in de paddock :D Wij hebben onder voorbehoud een plekje gereserveerd voor volgend jaar!

kim_1990
Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 09:26

Hey hoi,

Wat eem leuk gezellig topic.
Mijn veulen is in december (tijdelijk) naar de kleuterschool bij mijn schoonzus.

Zoals het nu lijkt, kwam ze als laatste en jongste veulen in een bestaand groepje al...en hierin is ze vanaf de eerste dag na +-5 minuten, volledig de baas over.

Ze is wel wat minder geworden, licht verkouden en wat vieze oogjes...maar houden haar goed in de gaten.

Ze is erg dominant en dat uit zich in dat we bijv. Haar benen niet meer mogen optillen zonder een schop te verwachten.
Heel erg vervelend helaas.
Gelukkig komt ze in maart naar huis en loopt ze de rest van haar opfokperiode thuis in een gemengde kudde waar haar gelukkig wel manieren wordt bijgebracht.

Voor nu staat ze dus eventjes elder, klein groepje van 5 veulens die snachts gezamelijk op een grote groepsbx staan met onbeperkt ruwvoer en overdag komen ze om 9 uur op de paddock en gaan ze tussen 20 en 22 uur pas weer naar binnen. Op de paddock ook onbeperkt ruwvoer beschikbaar...echt wel heerlijk plekje.

[ img ]

Mijne staat hier wel als enige niet-fries hahaha. Op de foto staat ze direct vooraan met het halstertje nog om, dit was de eerste dag na 5 a 10 minuutjes al.

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

MariekeS_
Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:04

Wat interessant Kim dat ze dus al zo'n uitgesproken karakter heeft. In ieder geval lijkt ze snel gewend aan de nieuwe plek.

Die van mij gaat alweer bijna de opfok uit, de tijd vliegt dan ineens wel voorbij de laatste maanden :oo

Deze week komt de tandarts: hij lijkt niet helemaal goed door het wisselen heen gekomen te zijn of ergens anders last van te hebben. Ik wilde het sowieso laten doen voordat er een bit in zou gaan, maar hij eet moeizaam dus dan maar wat eerder.
Voelt wel als de eerste stap in de grote paarden wereld :+
Erg benieuwd hoe hij zich zal gedragen.


TROY (2019) & LAYS (2014)

kim_1990
Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:19

Hahaha, ja dat uitgesproken karakter heeft ze niet van een vreemde hahaha. Haar moeder kan net zo'n heks zijn soms en is ook leider van de kudde hier thuis. Verder is ze wel heel erg lief, heel aanhankelijk en leergierig en eigenlijk ook heel nuchter...ze heeft alleen wel een heel sterk karakter haha.

Als ik dat zo lees, lijkt inderdaad een gandarts geen overbodige luxe nu voor die van jou Marieke.
Hopelijk gedraagt hij zich wat netjes bij de tandarts :)

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:32

@kim_1990, ons kwpn-veulen (nu 2 jarige) Patser is opgevoed door een Friese pleegmerrie en daar zag je echt het verschil in temperament. Hij terroriseerde zijn pleegmoeder en die vond alles goed.
Er zijn ook opfokstallen voor Friezen en sommige willen er absoluut geen kwpn-veulens bij.

kim_1990
Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 00:22

Kendra schreef:
@kim_1990, ons kwpn-veulen (nu 2 jarige) Patser is opgevoed door een Friese pleegmerrie en daar zag je echt het verschil in temperament. Hij terroriseerde zijn pleegmoeder en die vond alles goed.
Er zijn ook opfokstallen voor Friezen en sommige willen er absoluut geen kwpn-veulens bij.


Mijn veulentje komt in maart weer naar huis toe. Ze staat bij mijn schoonzus die zelf met friezen fokt en de veulens allemaal bij huis kan houden. Echter komt mijn veulen gewoon weer thuis en blijft daar niet staan, ze staat er nu alleen om even afgespeend te worden en als de moeder straks weer normale uiers heeft komt mijn veulen weer terug naar huis om thuis in onze eigen gemixte kudde op te groeien :j

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Tinkels
Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:48

Laten jullie ze ook op de foto's zetten ( keuren ) voor je ermee aan de slag gaat?

Ik zal binnenkort even overleggen wanneer hij het beste gecastreerd kan worden. Hij is van juni 2020.
Nog 2 maand en dan kan het volgende veulen zich aandienen! Spannend weer :)

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 12:06

Tinkels schreef:
Laten jullie ze ook op de foto's zetten ( keuren ) voor je ermee aan de slag gaat?

Ik zal binnenkort even overleggen wanneer hij het beste gecastreerd kan worden. Hij is van juni 2020.
Nog 2 maand en dan kan het volgende veulen zich aandienen! Spannend weer :)

Ja ik wel aangezien ik hiervoor een 3 jarige had met kissing spines.
Wil hem volledig laten keuren alvorens het inrijden.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:17

Tinkels schreef:
Laten jullie ze ook op de foto's zetten ( keuren ) voor je ermee aan de slag gaat?

Ik zal binnenkort even overleggen wanneer hij het beste gecastreerd kan worden. Hij is van juni 2020.
Nog 2 maand en dan kan het volgende veulen zich aandienen! Spannend weer :)

Nee, tenzij ik daar reden voor zie. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Tinkels
Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:37

Reden kan zijn om ze gelijk te helpen mocht er ergens operatief verwijderd kunnen worden, of als het ernstig is ze bij voorbaat al op te ruimen.. (dat zeg ik nu heel cru hoor, maar moet er niet aan denken)

@ Zonnebloem, en als hij afgekeurd wordt voor sport/ rijden?

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022

Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:48

Tinkels schreef:
Laten jullie ze ook op de foto's zetten ( keuren ) voor je ermee aan de slag gaat?

Ik zal binnenkort even overleggen wanneer hij het beste gecastreerd kan worden. Hij is van juni 2020.
Nog 2 maand en dan kan het volgende veulen zich aandienen! Spannend weer :)


Ja, altijd wel, beentjes, rug en hals.

Maar nu vooral ook omdat ik ze mee wil nemen naar de hengsten keuring en als ze niet goed zijn, ze sowieso langer zullen blijven staan en dus niet klaar gemaakt hoeven te worden voor de hengsten keuring (anders ook zonde van tijd en geld dat je er in steekt om ze klaar te maken en ze later in het traject niet goed blijken te zijn). :j

Volgend jaar september gaan ze op de foto, ze zijn van afgelopen jaar. En mogen maart/april 2023 mee naar de keuring, als ze goed genoeg zijn en er klaar voor zijn uiteraard.

Als ze niet goed zijn op de foto is het afhankelijk wat er niet goed is. Bijvoorbeeld OCD die te verwijderen is, zal verwijderd worden (en worden ze ook gecastreerd) waarna ze na revalidatie klaar gemaakt worden voor de sport. Als ze 2,5/3 jaar zijn, zullen ze ook veel beter herstellen van een operatie en is er nog geen extra schade van werken. Voor mij ook een belangrijke reden om het te doen voor ze aan het werk gaan en niet te wachten tot er een reden is om ze op de foto te zetten.

Als ze niet goed zijn wat niet op te lossen is, weet ik nog niet wat ik zal doen. Vooral ook afhankelijk wat er dan niet goed is denk ik, maar zolang ze pijnvrij leven, gaan ze sowieso niet weg. Vaak wel wat te vinden wat ze wel kunnen, als is het maar grasmaaien en jonge paarden opvoeden. :D
Maar belangrijk dat ze pijnvrij op de wei kunnen staan in ieder geval.

3heathcliff5
Berichten: 427
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 13:53

Die van mij gaat als 2/2,5 jarige mee in de collectieve rondes foto/castratie bij de opfok. Dat duurt nog wel ff.

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:31

Tinkels schreef:
Reden kan zijn om ze gelijk te helpen mocht er ergens operatief verwijderd kunnen worden, of als het ernstig is ze bij voorbaat al op te ruimen.. (dat zeg ik nu heel cru hoor, maar moet er niet aan denken)

@ Zonnebloem, en als hij afgekeurd wordt voor sport/ rijden?

Ligt eraan hoe ernstig het is. Als hij helemaal niets kan of pijn heeft/krijgt wordt het de wei op of wellicht inslapen op termijn.
Als licht recreatief gebruik kan dan zoek ik of een ander plekje voor hem, of ga zelf af en toe is een rondje buiten stappen/draven.

JoellaLoves
Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:33

Ooh jongens ik ben zo blij, ik heb eindelijk met mijn kleine spruit kunnen lopen. *\o/*


[ img ]

it's not a hobby , its a lifestyle !

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:36

JoellaLoves schreef:
Ooh jongens ik ben zo blij, ik heb eindelijk met mijn kleine spruit kunnen lopen. *\o/*


[ [url=m/Cs4JHJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja superfijn, eindelijk eruit!

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:40

Tinkels schreef:
Laten jullie ze ook op de foto's zetten ( keuren ) voor je ermee aan de slag gaat?

Ik zal binnenkort even overleggen wanneer hij het beste gecastreerd kan worden. Hij is van juni 2020.
Nog 2 maand en dan kan het volgende veulen zich aandienen! Spannend weer :)


Die van mij gaat in april op de foto. Hij is dan 2 jaar en een beetje. Inderdaad om dingen uit te sluiten. Als hij bv een chipje heeft dan kan dit opgevolgd/geopereerd worden.

Wat fijn Joella! Leuke foto van jullie! <3

MariekeS_
Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:15

Die van mij zal inderdaad binnenkort op de foto gaan vóór castratie.
Mocht er iets uitkomen dat eruit moet/kan, kan alles in 1x.
Daarnaast wil ik commercieel gezien weten wat ik handen heb, ook omdat ik het beleertraject ga uitbesteden. Eerlijk is eerlijk...als het helemaal mis is zal ik andere overwegingen maken.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Ania
Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 16:38

Die van mij gaat inderdaad ook op de foto, maar dat is ook omdat ik weet dat hij een chipje heeft.

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:40

Ik wil die van mij castreren rond zijn 2,5/3 en dan ook gelijk op de foto laten zetten.

Doel is namelijk om hem wel richting de subtop te krijgen, en vind het zelf een veel fijner idee om met zadelmak maken te beginnen als ik zeker weet dat hij niks mankeert. Daarnaast stel hij zou iets hebben waardoor hij voor de basissport geschikt is maar niet meer voor de subtop dan ga ik hem inrijden en vervolgens verkopen

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

Rianne1807
Berichten: 691
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:13

Ja, ik wel, bij mn vorige paard ook gedaan, net voor zadelmak maken geheel op de röntgen, was toen bijna 4
En maar goed dat ik dat gedaan had, kissing spine


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ilona__, J30d, joyce83, lynnXtubbie, Macs, MissWeenie, Tara_13 en 73 bezoekers

cron