Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 07:08

Wist even geen goede titel maar :

Volgens mij heb ik dit bericht gemist op Bokt en ik vind het eigenlijk best groot nieuws :o .

Citaat:
De bekende Engelse veterinaire wetenschapper Sue Dyson is geschrapt uit het register van veterinairs nadat ze een nepbrief schreef waarin ze zich voordeed als een fictieve inspecteur van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarmee probeerde ze aan te tonen dat haar onderzoek naar de impact van zware ruiters op paarden ondersteuning had van de Britse overheid om het onderzoek zo gepubliceerd te krijgen.


Bron:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... -document/

Dyson heeft echt wel vrij veel onderzoeken gepubliceerd( of er aan meegewerkt) de afgelopen jaren, op Bokt kom ik deze tegen.

Nieuwsredactie @ [VN] Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Lagonda @ [VN] Brits onderzoek naar headshaking: onderliggende problemen

Nieuwsredactie @ [VN] Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

[VN] Verband tussen zadelverschuivingen en kreupelheid gevonden

Het wil natuurlijk niet 1 op 1 zeggen dat deze onderzoeken niks waard zijn, maar ik vond het toch schokkend, omdat haar onderzoeken best veel gebruikt worden/ze best vaak gevraagd word haar mening te geven betreft bepaalde onderwerpen.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Pareltjes
Berichten: 2186
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:28

Ze zal niet de eerste of de laatste wetenschapper zijn die betrapt wordt...

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:45

Betekent dit schrappen dat ze haar beroep niet meer mag uitoefenen?

Dat zou ik toch wel oprecht zonde vinden :o. Ik vind haar onderzoeken en zienswijzen erg interessant en leerzaam. Fraude is natuurlijk niet goed te praten.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:51

_San87_ schreef:
Betekent dit schrappen dat ze haar beroep niet meer mag uitoefenen?

Dat zou ik toch wel oprecht zonde vinden :o. Ik vind haar onderzoeken en zienswijzen erg interessant en leerzaam. Fraude is natuurlijk niet goed te praten.


Maar hoe leerzaam zijn haar onderzoeken als ze niet te vertrouwen zijn omdat ermee gefraudeerd zou kunnen zijn? Daar gaat het om. Je weet niet wat er nu wel en niet klopt aan haar resultaten, dus staan die nu op losse schroeven.

Als je brieven moet gaan falsificeren om je onderzoeksresultaten te ondersteunen, zijn de bewijzen voor je hypothese dus kennelijk niet sterk genoeg naar je zin.

En als iemand z'n resultaten gaat buigen naar wat z'n zienswijze is, is die iemand niet wetenschappelijk bezig. Je kunt nog zo overtuigd zijn van je hypothese, als je bewijzen een andere kant op wijzen, moet je je hypothese aanpassen, niet je bewijzen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:56

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Betekent dit schrappen dat ze haar beroep niet meer mag uitoefenen?

Dat zou ik toch wel oprecht zonde vinden :o. Ik vind haar onderzoeken en zienswijzen erg interessant en leerzaam. Fraude is natuurlijk niet goed te praten.


Maar hoe leerzaam zijn haar onderzoeken als ze niet te vertrouwen zijn omdat ermee gefraudeerd zou kunnen zijn? Daar gaat het om. Je weet niet wat er nu wel en niet klopt aan haar resultaten, dus staan die nu op losse schroeven.

Als je brieven moet gaan falsificeren om je onderzoeksresultaten te ondersteunen, zijn de bewijzen voor je hypothese dus kennelijk niet sterk genoeg naar je zin.

En als iemand z'n resultaten gaat buigen naar wat z'n zienswijze is, is die iemand niet wetenschappelijk bezig. Je kunt nog zo overtuigd zijn van je hypothese, als je bewijzen een andere kant op wijzen, moet je je hypothese aanpassen, niet je bewijzen.

Klopt hoor.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:02

Eigenlijk als ik het lees heeft ze niet zo zeer gefraudeerd met haar onderzoeken, maar probeerde ze op frauduleuze wijze geld los te kloppen voor haar onderzoek. Wat natuurlijk niet goed te praten is maar wat ik ergens misschien nog wel kan begrijpen.

Of de hypothese niet sterk genoeg is geweest weet ik niet, kan me ook voorstellen dat je in dat wereldje tegen veel bureaucratische ellende aan loopt.

Ik geloof in ieder geval niet dat haar onderzoeken ineens niets meer waard zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:05

Elisa2 schreef:
Eigenlijk als ik het lees heeft ze niet zo zeer gefraudeerd met haar onderzoeken, maar probeerde ze op frauduleuze wijze geld los te kloppen voor haar onderzoek. Wat natuurlijk niet goed te praten is maar wat ik ergens misschien nog wel kan begrijpen.

Of de hypothese niet sterk genoeg is geweest weet ik niet, kan me ook voorstellen dat je in dat wereldje tegen veel bureaucratische ellende aan loopt.

Ik geloof in ieder geval niet dat haar onderzoeken ineens niets meer waard zijn.

Zo lees ik het ook. Toch bekruipt dan wel het gevoel of ze ook met andere dingen gefraudeerd heeft. Ik denk het niet, maar haar geloofwaardigheid is wel aardig verminderd nu.

Odysseus
Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:06

Als ik de Engelse bron lees, heeft ze niet zozeer met de inhoud van haar onderzoek gefraudeerd maar heeft ze - om te voldoen aan de eisen van peer reviewed publicatie - gedaan alsof het onderzoek was goedgekeurd door de ethische commissie ("Home Office") terwijl dit niet zo was. In eerste instantie heeft ze alleen aangegeven dat het onderzoek was goedgekeurd, maar toen er om bewijs werd gevraagd heeft ze een goedkeuringsbrief van Home Office nagemaakt en opgestuurd.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:07

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Eigenlijk als ik het lees heeft ze niet zo zeer gefraudeerd met haar onderzoeken, maar probeerde ze op frauduleuze wijze geld los te kloppen voor haar onderzoek. Wat natuurlijk niet goed te praten is maar wat ik ergens misschien nog wel kan begrijpen.

Of de hypothese niet sterk genoeg is geweest weet ik niet, kan me ook voorstellen dat je in dat wereldje tegen veel bureaucratische ellende aan loopt.

Ik geloof in ieder geval niet dat haar onderzoeken ineens niets meer waard zijn.

Zo lees ik het ook. Toch bekruipt dan wel het gevoel of ze ook met andere dingen gefraudeerd heeft. Ik denk het niet, maar haar geloofwaardigheid is wel aardig verminderd nu.


Ja het vertrouwen is gewoon geschaadt, nu ga je bij alles denken of ze daar ook over gelogen heeft...iets wat een onderzoeker/wetenschapper echt niet kan gebruiken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:13

Ze heeft om haar onderzoek in een peer reviewed blad te krijgen, een brief geschreven uit naam van een fictieve ambtenaar van Binnenlandse Zaken (Home Office is een ministerie, geen ethische commissie) waaruit zou blijken dat haar onderzoek ondersteund werd door BZ.

Het Royal Veterinary College heeft haar gschorst.

Voor het onderzoek waar ze die fictieve brief voor schreef had ze gewoon ethische toestemming. Het onderzoek an sich was dus goedgekeurd.

Jammer dat het berichtje niet aangeeft of het blad het onderzoek gepubliceerd heeft (maw, of het dus netjes peer reviewed is en een positieve beoordeling kreeg) en wat het blad nu aan die publicatie gaat doen.

Waarom een 'heads up' van BZ het makkelijker zou maken een artikel geaccepteerd te krijgen voor een wetenschappelijk tijdschrift is overigens ook een raadsel.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-07-21 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 08:15

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... k-off.html

Hier staat wat meer info over wat ze precies gedaan heeft. Wat Focussed zegt eigenlijk. Ik vind het ontzettend jammer dat iemand die zoveel onderzoek doet naar welzijn, dan dus fraudeert op het gebied van die ethische commissie, die zoals ik het lees er juist is om er voor te zorgen dat dieren beschermt worden tijdens wetenschappelijke onderzoeken :o

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:16

Nee, heeft niets met frauderen met een ethische commissie te maken. Dat staat nergens.
En die Ethische toestemming was voor de mensen in het onderzoek, niet de dieren. Daar heb je - ook in de UK - een aparte dierethiek commissie voor. Díe wordt nergens genoemd.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-07-21 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus
Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:17

Ibbel schreef:
Nee, heeft niets met frauderen met een ethische commissie te maken. Dat staa nergens.


Some research projects involving animals are required to be licensed by the Home Office under the Animals Act 1986 to protect animals used for experimental or other scientific purposes.
Ethical approval was given but the project was not seen as including an experimental element so it was not referred to an inspector.

It was also sent to Dr Matthew Parker - a Senior Lecturer in Behavioural Pharmacology and Neuroscience at the University of Portsmouth. Dr Parker raised concerns about the lack of a Home Office licence which he felt was necessary due to the taking of horses' rectal temperatures in the study and refused to review it.

Ik snap niet waarom ze de discussie niet op hoger niveau heeft gevoerd aangezien de Home Office geen volledig ethisch label heeft gegeven omdat zij vonden dat het onderzoeksdesign niet experimenteel was.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:19

Ethical Approval was given. Dus daar is niet mee gefraudeerd.
Eén van de peer reviewers wilde niet reviewen omdat híj vond dat-ie het beter wist dan de Ethische Commissie.

Maar nu snap ik wel waarom die brief nodig was.
Ze had beter naar de Ethische Commissie terug kunnen gaan.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:19

ruitje schreef:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... k-off.html

Hier staat wat meer info over wat ze precies gedaan heeft. Wat Focussed zegt eigenlijk. Ik vind het ontzettend jammer dat iemand die zoveel onderzoek doet naar welzijn, dan dus fraudeert op het gebied van die ethische commissie, die zoals ik het lees er juist is om er voor te zorgen dat dieren beschermt worden tijdens wetenschappelijke onderzoeken :o

Ze heeft toestemming gehad van de commissie, hoor. Ze heeft alleen geen inspecteur toegewezen gekregen omdat de ethische commissie het niet als experimenteel zag, en om die reden heeft een van de gevraagde wetenschappers geweigerd het onderzoek te reviewen, want er werden paarden getemperatuurd.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-07-21 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:20

Ibbel schreef:
Ethical Approval was given. Dus daar is niet mee gefraudeerd.
Eén van de peer reviewers wilde niet reviewen omdat híj vond dat-ie het beter wist dan de Ethische Commissie.

Maar nu snap ik wel waarom die brief nodig was.
Ze had beter naar de Ethische Commissie terug kunnen gaan.

Of een andere reviewer kunnen zoeken :=.

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 08:20

Het is maar goed dat ik geen wetenschapper ben :')

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:21

_San87_ schreef:
Of een andere reviewer kunnen zoeken :=.


Dat doet het tijdschrift, daar heb je als onderzoeker echt geen invloed op (en terecht, want dat vraag je je vriendjes)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:22

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Of een andere reviewer kunnen zoeken :=.


Dat doet het tijdschrift, daar heb je als onderzoeker echt geen invloed op (en terecht, want dat vraag je je vriendjes)

Ah okay, dat wist ik niet :). Ergens wel flauw van die wetenschapper, maar goed, ze had dan idd beter terug kunnen gaan naar de ethische commissie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:22

Ibbel schreef:
Ethical Approval was given. Dus daar is niet mee gefraudeerd.
Eén van de peer reviewers wilde niet reviewen omdat híj vond dat-ie het beter wist dan de Ethische Commissie.

Maar nu snap ik wel waarom die brief nodig was.
Ze had beter naar de Ethische Commissie terug kunnen gaan.
En waarom? Omdat ze de temperatuur van de paarden opnamen... 8)7

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 08:26

Maakt het nog stommer vind ik, dat je om ' zoiets kleins' gaat frauderen, dat had gewoon anders opgelost kunnen worden.

En nu zit er een smet op al haar onderzoeken omdat je nu denkt: ' Ja, als ze het hier al mee doet. '

Zonde...

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:30

ruitje schreef:
Maakt het nog stommer vind ik, dat je om ' zoiets kleins' gaat frauderen, dat had gewoon anders opgelost kunnen worden.

En nu zit er een smet op al haar onderzoeken omdat je nu denkt: ' Ja, als ze het hier al mee doet. '

Zonde...
Het komt vaker voor dan je denkt. Soms uit "kwade wil," soms inderdaad doordat iemand onder zó vreselijk veel druk staat dat ze niet meer helder denken en het allemaal niet meer overzien. De wetenschap is niet altijd de meest gezonde omgeving om in te werken, niet als ambitieuze student (want ook daar ken ik voorbeelden van plagiaat doordat iemand echt geen andere optie meer ziet), niet als onderzoeker.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:31

ruitje schreef:
Maakt het nog stommer vind ik, dat je om ' zoiets kleins' gaat frauderen, dat had gewoon anders opgelost kunnen worden.

En nu zit er een smet op al haar onderzoeken omdat je nu denkt: ' Ja, als ze het hier al mee doet. '

Zonde...

Een reviewer die weigert is niet iets kleins... De reden waarom de reviewer niet wilde meewerken is iets kleins. En er zal ook een bepaalde tijdsdruk zijn geweest.

Dan nog, je kunt dit als wetenschapper gewoon niet doen. Vooralsnog hoop ik wel dat dit niet het einde van haar carriere betekend, ze heeft veel goeds gedaan.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:32

Mkango schreef:
En waarom? Omdat ze de temperatuur van de paarden opnamen... 8)7


Ja, slaat nergens op. Ik begrijp dat de Ethische Commissie van dat onderzoeksfonds dat bij het Royal College hoort gewoon toestemming gaf. Temperaturen is geen 'potentially harmful' iets dat je bij een dier doet.

Overigens hoorde ik ooit een idioot verhaal waarbij een Ethische Commissie goedkeuring had gegeven voor een onderzoek met muizen, waarbij die muizen (onder andere) wekelijks gewogen werden. De onderzoekers vonden in de loop van het experiment dat de muizen magerder werden en wilden dagelijks wegen. Dat mocht niet van de Ethische Commissie, daar was geen toestemming voor gegeven.
Oftewel: die weten óók niet altijd wat welzijn is :D

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-21 08:34

@Mkango: Oh dat geloof ik ook zo. Het is een werkveld waar ik zelf ook absoluut niet in zou kunnen werken :o

@San, ja zo bedoel ik 'm ook. Wat is het gevolg als een reviewer weigert? Wat is dan de normale procedure?

Ik kom dit tegen betreft NL:

Citaat:
Het Diergeneeskunderegister is verantwoordelijk voor de registratie van dierenartsen en paraveterinairen. Met deze registratie kan een diergeneeskundige zijn bevoegdheid aantonen. De beroepen die in het Diergeneeskunderegister staan geregistreerd zijn beschermde titels. Het register is openbaar zodat het voor iedereen duidelijk is wie wel en wie niet bevoegd is om zijn beroep uit te oefenen.


Dus dat zou dan betekenen dat ze gewoon compleet haar beroep niet meer mag uitoefenen als ze daar uit geschrapt is?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, AhrefsBot, Varekaj en 34 bezoekers