de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 14:30

Ik heb al een aantal keer getwijfeld om een topic te openen over dit onderwerp maar de schaamte is ontzettend groot. Nu ik mij aan heb gemeld voor edmr therapie is de eerste stap gezet en moet ik het gaan accepteren

Ik ben bang. Bang voor mijn eigen pony, voor wat er kan gebeuren als ik iets ga doen met haar. Het aller ergste is dat ik bang ben als ik alleen iets moet doen met haar. De angst die me bij de keel grijpt als ik weet dat ik alleen ben, zonder iemand om op terug te vallen als het allemaal mis gaat.
Wat gaat er dan mis? Eigenlijk niks maar het idee dat er misschien iets kan geburen geeft mij kortsluiting. Een hinnik zorgt ervoor dat mijn hart in mijn keel zit, als ik tijdens het wandelen een ander paard zie raak ik in paniek, dat ze wilt kijken naar iets wat er gebeurt geeft mij stress.

Ik heb een lieve 6 jarige new forest pony die nog onbeleerd is. Ze houdt ontzettend van aandacht en haar motto is 'ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan'. Dit is ook de reden dat ik haar heb gekozen. Ze wilt alles doen, vindt alles leuk en zou voor me door het vuur gaan als ik het haar vraag. Ik zou het alleen nooit vragen omdat ik niet durf.
Ik heb haar ondertussen 3 jaar en we hebben van verschillende instructeurs les gehad over langere periodes. Het probleem is ook dat ik in de les wel durf als er iemand dicht bij mij staat, niet vol overgave maar het gaat prima. De keren buiten de les ga ik helemaal op slot en kan ik niks meer.

De pony staat in een kudde 24/7 op wei, elke dag is er wel iemand die kijkt of het goed gaat met de groep. Door mijn angst ga ik ongeveer een keer per week, soms minder. Doe ik haar te kort? Ze is op de wei duidelijk in haar communicatie naar andere paarden. Opmerkingen dat ik meer met haar moet doen om dat op te lossen van stalgenoten maken mij ontzettend onzeker. Zie ik haar langer dan een week niet begin ik mij schuldig te voelen maar ik weet dat ik toch niks durf als ik er ben. Is dat terecht, is het erg om alleen maar op wei te staan in een kudde?

Naast deze angst spelen er meerdere angsten mee die ook behandeld zullen worden bij de edmr therapie. Ook heb ik last van chronische hoofdpijn waar ik ook een nieuwe behandeling voor ga starten. Dit alles zorgt er voor dat ik minimaal kan werken en dus minder geld heb. Pony in training zetten of meerdere keren per week les volgen gaan dus op het moment niet lukken.


Dankjewel als je dit allemaal hebt gelezen. Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, ik denk gewoon het kunnen vertellen dat ik bang ben. Het proberen te accepteren en mij niet meer te schamen

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:49

Heel stoer dat je je verhaal doet :) En goed dat je hulp zoekt. Als je pony het naar zijn zin heeft in een leuke kudde is dat toch super? Ik zou me minder zorgen maken over het feit dat je haar iets tekort doet op deze manier. Wat ik niet echt uit je verhaal haal is dat jij plezier hebt aan het hebben van een pony, en dat is een beetje jammer?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:18

:+: You go girl! Flinke stap om het hier te delen. Dat is al heel wat. Je hebt de weg geopend voor mensen die dit heel herkenbaar vinden en graag meelezen of hun eigen ervaringen hiermee willen delen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:22

Wat goed! Het lijkt mij vooral voor jezelf een goede stap en fijn dat je die kunt maken, want zo is er ook niet veel plezier aan voor jou. Ik heb zelf ook langere tijd EMDR behandelingen gehad en het heeft mij echt mega goed geholpen, hopelijk kun je er zelf ook goed mee uit te voeten. <3

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:16

Dankjulliewel, jullie berichten doen me goed

Het plezier voor mij zijn hele kleine momenten. Bijvoorbeeld als het halster in een keer om gaat zonder dat er een ander paard aan komt. Of als ze allemaal rustig staan te grazen. Een rustige wandeling ook
Eigenlijk alles wat er met rust gebeurd zonder onverwachte dingen
Maar ook het feit dat ze altijd naar me toe komt gerend als ze me ziet

Princequillo, wat fijn om te lezen dat het je goed is bevallen. Was het ook paard gerelateerd?

De wachttijd is ongeveer 2,5 maand maar ik heb binnenkort een intake gesprek en dan hoor ik de precieze wachttijd

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:21

Wat knap dat je het aan durft te pakken :(:) EMDR heeft mij ontzettend geholpen bij een erg heftig auto ongeluk. Ik hoop dat het jou ook veel gaat helpen :)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:39

Amber_anne schreef:
Dankjulliewel, jullie berichten doen me goed

Het plezier voor mij zijn hele kleine momenten. Bijvoorbeeld als het halster in een keer om gaat zonder dat er een ander paard aan komt. Of als ze allemaal rustig staan te grazen. Een rustige wandeling ook
Eigenlijk alles wat er met rust gebeurd zonder onverwachte dingen
Maar ook het feit dat ze altijd naar me toe komt gerend als ze me ziet

Princequillo, wat fijn om te lezen dat het je goed is bevallen. Was het ook paard gerelateerd?

De wachttijd is ongeveer 2,5 maand maar ik heb binnenkort een intake gesprek en dan hoor ik de precieze wachttijd

Neen, ik heb behandelingen gehad voor drie verschillende onderwerpen die niet aan elkaar gerelateerd waren! Wel heeft het bij alle onderwerpen echt goed geholpen. Ik hoop ook dat het voor jou iets kan betekenen waar je mee verder kunt. :knuffel: Wat goed van je!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:42

Ik ken je niet maar ik vind je superstoer dat je stappen onderneemt om van je angst af te komen en dat je dat hier met ons deelt.

Is het misschien mogelijk dat je voor het werken met je pony een "maatje" zoekt, een bijrijder/verzorgster die jou ook een beetje wil en kan assisteren in het weer vertrouwen krijgen in je pony?

Je pony klinkt als een leukerd en het is zo zonde dat je je schuldig naar haar toe voelt omdat je jezelf in de weg zit. Je hoeft je trouwens niet schuldig te voelen naar je pony toe en al zeker niet omdat je stalgenoten iets vinden.
Je moet eerst goed voor jezelf zorgen voordat je voor een ander kunt zorgen.

pien_2010

Berichten: 43251
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:47

Sterk om je zwakte te laten zien. Je pony lekker houden en weet dat ze ons niet nodig hebben en prima op de wei kunnen staan. Je schrijft met zoveel liefde over haar dat de kans groot is dat na de therapie je haar vaker gaat rijden ook als je alleen bent.
En anders blijf je haar lekker 1x per week rijden en staat ze verder op de wei. Niets mis mee, dus leg jezelf daar geen druk op.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:59

Je hoeft je zeker niet te schamen, ik denk dat veel mensen herkennen. Ik zelf heb EMDR als zeer prettig ervaren. Ik had het geluk dat de EMDR-therapeut ook paardencoach is en ze het bij mij thuis met mij en mijn paarden kon doen. Voor mij is het nu 2 jaar geleden en ik heb er heel veel aan gehad en nog steeds, de angst is alleen maar minder en minder geworden.

Deze week zat ik op mijn paard toen er een auto met veel kabaal langsreed. Normaal schoot ik dan in de stress van wat er allemaal kan gebeuren en nu was ik heel ontspannen maar besloot mijn paard plots om met mij op zijn rug toch aan de kletter te gaan. Waar ik lange tijd bang voor was overkwam me en ik heb het goed opgevangen en overleefd, ik was helemaal trots op mijn paard en mezelf.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:12

Hoi,
Wat ontzettend stoer dat je dit topic hebt geopend en hulp zoekt.
Je bent echt niet de enige die bang is.
Zelf begeleid ik ruiters met angst en geeft ook EMDR en de resultaten daarmee zijn heel vaak positief dus volgens mij heb je een hele goede stap gezet door dat te gaan doen.
Ik lees in je teksten allerlei dingen waardoor ik denk dat EMDR voor jou een hele goede keuze kan zijn
.
Laatst heb ik dat in een ander topic over angst ook aangeraden maar misschien dat het voor jou ook heel fijn zou zijn om eens wat te lezen/kijken over de Trust Technique. Even een linkje naar een artikel wat ik er over geschreven heb maar er is veel meer informatie over te vinden. Misschien een fijne manier om tot de wachtijd heerlijk met haar "bezig" te zijn en samen een band op te bouwen zonder iets te hoeven doen. En het hoeft ook niets te kosten.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:53

Amber_anne schreef:
Ik heb al een aantal keer getwijfeld om een topic te openen over dit onderwerp maar de schaamte is ontzettend groot. Nu ik mij aan heb gemeld voor edmr therapie is de eerste stap gezet en moet ik het gaan accepteren
+:)+
Dapper gedaan! En aangemeld voor therapie en een topic geopend.
Dat zijn alvast twee stappen...!

Schaamte is een hele nare, pijnlijke emotie - en nadat je het voorwerk hebt gedaan samen met je therapeut kan het een goed onderwerp zijn voor de eerste sessie.
(Emdr hoeft niet per se 'op' een gebeurtenis te worden gedaan. In een bepaald taaltje heet het 'emdr rechtsom', via een thema, of emdr linksom via gebeurtenissen.)
Zonder schaamte die je in de weg zit, gaat alles (van therapie tot rijden tot...) veel makkelijker.
Citaat:
Ik ben bang. Bang voor mijn eigen pony, voor wat er kan gebeuren als ik iets ga doen met haar.

Wat naar. :(:)
Even heel kort, bot en grof: op zich is de angst reëel, maar 'als het uit de hand loopt' kan het je leven vergallen - en dat hoeft gelukkig niet.
Citaat:
Het aller ergste is dat ik bang ben als ik alleen iets moet doen met haar. De angst die me bij de keel grijpt als ik weet dat ik alleen ben, zonder iemand om op terug te vallen als het allemaal mis gaat.
Wat gaat er dan mis? Eigenlijk niks maar het idee dat er misschien iets kan geburen geeft mij kortsluiting.
:(:)
Ja, dat dus.
Angst is geen gedrag of gedachte, het is veel meer je overlevingsinstinct.
Angst komt uit een compleet ander deel van je hersenen dan je logische verstand - en dat kan verwarrend zijn. 'Ik weet toch drommels goed dat (zus en zo)' - maar toch gaat je keel dicht.
Heel naar en goed te verhelpen. Emdr kan dit prima.
Citaat:
Een hinnik zorgt ervoor dat mijn hart in mijn keel zit, als ik tijdens het wandelen een ander paard zie raak ik in paniek, dat ze wilt kijken naar iets wat er gebeurt geeft mij stress.

... en op dit soort triggers kun je ook uitstekend emdr doen.
Dat lucht op.
Citaat:
Het probleem is ook dat ik in de les wel durf als er iemand dicht bij mij staat, niet vol overgave maar het gaat prima. De keren buiten de les ga ik helemaal op slot en kan ik niks meer.

Ook een 'prima' onderwerp, dat slot.
Naar hoor!

Citaat:
Door mijn angst ga ik ongeveer een keer per week, soms minder. Doe ik haar te kort? Ze is op de wei duidelijk in haar communicatie naar andere paarden. Opmerkingen dat ik meer met haar moet doen om dat op te lossen van stalgenoten maken mij ontzettend onzeker. Zie ik haar langer dan een week niet begin ik mij schuldig te voelen maar ik weet dat ik toch niks durf als ik er ben. Is dat terecht, is het erg om alleen maar op wei te staan in een kudde?

Als we het over schaamte hebben, soms denk ik ook wel eens 'een echte bokker is stoer'.
Nou, dan maar geen echte bokker...
En de wisselwerking met je stalgenoten kan ook een goed onderwerp zijn.
(Wat ter wereld is er mis met duidelijke communicatie...? Paarden zijn meesters in subtiel beginnen met communicatie, maar duidelijk als in 'ondubbelzinnig' is het altijd.)
Citaat:
Naast deze angst spelen er meerdere angsten mee die ook behandeld zullen worden bij de edmr therapie. Ook heb ik last van chronische hoofdpijn waar ik ook een nieuwe behandeling voor ga starten. Dit alles zorgt er voor dat ik minimaal kan werken en dus minder geld heb. Pony in training zetten of meerdere keren per week les volgen gaan dus op het moment niet lukken.

Eerst maar duimen draaien dat je snel terecht kunt en dat jullie een goede vertrouwensband kunnen opbouwen.
Daarna 'ga je allerlei ellende de nek omdraaien'.
... en hoofdpijn kan 100 redenen hebben, maar veel pijn vermindert als jij beter in het vel zit, minder stresshormonen in je bloed hebt omdat je minder vaak bang bent, etc.

Citaat:
Dankjewel als je dit allemaal hebt gelezen. Ik weet ook niet wat ik met dit topic wil, ik denk gewoon het kunnen vertellen dat ik bang ben. Het proberen te accepteren en mij niet meer te schamen

Graag gedaan! :(:)
Bang zijn is al naar genoeg, in je eentje bang zijn is nog veel naarder.
En schaamte is zoiets als 'ik deug niet als mens', - rationeel is het andermaal raar: angst maakt je nu toch niet tot misdadiger of sadist?
Erkenning dat jij helaas bang bent, en dat ik, Janneke dat ook ben geweest, dat je goede stappen zet: dat soort dingen helpen!!
+:)+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 15:44

<3 ik hou van bokt. Wat een lief, steunend bericht Janneke.

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:19

Mijn dochter heeft 2 emdr-sessies gehad omdat ze na een nare val bij een springwedstrijd steeds banger werd. Het heeft bij haar goed geholpen. Hopelijk werkt het bij jou ook.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:25

Als je pony lekker hele dagen in een groep op het land staat, haar natje en droogje heeft en gecheckt wordt heeft ze het helemaal voor elkaar.
Als je het leuk vindt, kan je ook gewoon langs gaan om naar dr te kijken op de wei, je hóeft helemaal niks :) het klinkt zo makkelijk, maar probeer om die druk niet op je te leggen.

Heel veel succes met de therapie:D

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:13

Op die stal heb ik ook gestaan. Zeker 7 jaar. De bemoeienis van stalgenoten herken ik heel goed. Ik kreeg ook altijd te horen dat ik veel meer moest doen. Dat is daar blijkbaar een dingetje. Ik deed het altijd heel rustig aan met mijn pony's.

Ik heb ook angst om naar de pony's te gaan. Dit komt door ziektes en sterfte van mijn dieren.

Nu heb ik ze bijna thuis staan en doe ik alles zelf en dat helpt voor mij wel. Soms heb ik nog steeds een naar gevoel als ik er heen moet, maar eenmaal daar geniet ik elke seconde.

Een fijne plek met goede hulp heeft mij echt gered. Doe het lekker rustig aan en kijk wanneer jij wilt en het aan kunt. Wat anderen vinden is niet belangrijk.

Kookaburra

Berichten: 5388
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:26

Wat verschrikkelijk stoer!
Hier ook net in therapie gegaan ivm stress/paniek. Geen EMDR en het heeft ook niets met paarden te maken, maar ik wil je even laten weten dat je niet de enige bent die met angst kampt. En het is zo zo zo stoer dat je juist die stap hebt gezet! Echt. Je mag trots zijn op jezelf!

Zo te horen treft je pony het. Ze staat in een kudde, kan vrij bewegen en is zo te horen ook fijn als je haar na 1 of 2 weken pakt. En tevreden pony's herken je omdat ze erg fijn zijn ;)

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:38

Ik heb alleen de OP gelezen, maar wou toch reageren.
Je moet je nergens voor schamen! Ik vind het net heel moedig dat je de stap zet om hulp te aanvaarden.

Ik heb ook een new forest pony en ook periodes dat ik niet zoveel ga en weinig met hem doe. Ik heb geleerd om minder te verwachten, van mezelf en mijn pony. Heb ik een slechte dag? Dan ga ik of niet of enkel borstelen of een buitenritje (stap) maken. Op betere dagen lukt wat dressuur of een sprongetje wel.
Ik blijf wel proberen regelmatig (minimaal 1x per week te gaan om oa te voorkomen dat mijn angst toeneemt. Forceer jezelf niet, maar probeer voorzichtig je comfortzone wat uit te breiden, op jouw tempo. Veel succes met de therapie in elk geval!

Kookaburra

Berichten: 5388
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:25

Hoe gaat het de afgelopen dagen met je TS?

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:31

dank jullie wel allemaal :knuffel:

Ik heb het topic even niet bekeken omdat ik het toch confronterend vind m erover te schrijven
Helaas heb ik nog geen bericht gehad over wanneer ik terecht kan, gelukkig heb ik voor mijn gezondheid wel binnenkort een intake bij een andere kliniek. Ik hoop dat dat ook een deel van mijn druk weg neemt waardoor ik meer rust vind om langs te gaan.

Afgelopen week heb ik wel weer een rondje gewandeld met mijn vriend wat goed ging, ik was wel heel trots als ik het mag zeggen haha :o :D. Het zijn momenteel de kleine dingen


Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:40

Jammer dat je therapie nog niet opschiet maar super dat je wel naar je paard geweest bent en dat je er van hebt kunnen genieten.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:51

Wat goed dat je hulp hebt gezocht! Als ik jou verhaal zo lees manifesteerd je angst flink bij je paard en dus hobbie terwijl je daar geen heftige traumatische gebeurtenissen bij hebt gehad (al kan ik daar overheen hebben gelezen). Emdr werkt heel goed om het onderliggende probleem te onderzoeken. En hopelijk kun je dan weer genieten van je paard!

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:56

Er zijn geen hele heftige dingen gebeurd. Dingen die normaal zijn als je met paarden bezig bent maar die gebeurden altijd als ik alleen was. Ik denk dat mijn angst daar uit is gegroeid

Ik ben dus ook niet bang als er iemand bij is met ervaring

karrij
Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:51

Amber_anne schreef:
dank jullie wel allemaal :knuffel:

Ik heb het topic even niet bekeken omdat ik het toch confronterend vind m erover te schrijven
Helaas heb ik nog geen bericht gehad over wanneer ik terecht kan, gelukkig heb ik voor mijn gezondheid wel binnenkort een intake bij een andere kliniek. Ik hoop dat dat ook een deel van mijn druk weg neemt waardoor ik meer rust vind om langs te gaan.

Afgelopen week heb ik wel weer een rondje gewandeld met mijn vriend wat goed ging, ik was wel heel trots als ik het mag zeggen haha :o :D. Het zijn momenteel de kleine dingen


[ [url=m/yPMzsJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jNsLeT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Goed van je hoor, kleine stapjes, zijn ook stapjes.

Heb je een pb gestuurd

Kookaburra

Berichten: 5388
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: de eerste stap is gezet, aangemeld voor edmr therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:03

Oh wat heerlijk die twee foto's bij je bericht :D

Stoer dat je, ondanks dat er nog geen datum is voor hulp (naast de intake), je wel allemaal stappen zet.