[VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:35

Nou wat goed zeg!! Gefeliciteerd +:)+

DuoPenotti

Berichten: 29362
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:36

Super!!!
Gefeliciteerd.
Nu op naar heel veel gezonde jaren samen.

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 16:51

Heel erg bedankt voor jullie berichtjes! Ik moet zeggen dat dit topic mij ook veel hoop en doorzettingsvermogen heeft gegeven. Als ik de filmpjes ook weer zie van hoe ze liep door het proces heen en hoe ze nu weer normaal loopt.. Echt een wereld van verschil!

Ik woon tegenwoordig in Tilburg. Hailey heeft nu een stal met een uitloop. Echt ideaal voor haar. Ze is de rust zelve sinds ze daar staat.

Willen jullie nog updates & video's van hoe ze eerst liep?

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:21

Wat ontzettend fijn om te lezen!! En wat mooi dat het jullie zo'n goede bang heeft gegeven.

Ik zou het heel leuk vinden om beeld te zien van het verleden maar ook het heden en jullie, hopelijk rooskleurige toekomst

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:30

Ja hoor heel graag :)

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:46

Beeldmateriaal is altijd leuk :o

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:20

Wat een bijzonder mooie uitkomst! Heftige start hebben jullie gehad, nu weer naar (hopelijk) onbezorgd samen genieten *\o/*

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 22:14

Ik zal morgen eens kijken of ik het op YouTube kan zetten! Heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan :P

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:31

Wat fijn om te horen!! Ik wens jullie heel veel geluk voor de toekomst! Op Youtube zetten is niet moeilijk hoor! :)

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 15:12

Blijkbaar had ik al wel eens een filmpje van haar op YouTube gezet (ik ben donkerblond). Nouja goed, hierbij de eerste filmpjes:

1: 5 mei 2021. Drie weken nadat ze begon te kreupelen. Ik wist nog niet wat er mis was. Er waren direct röntgenfoto’s gemaakt nadat ze kreupel begon te lopen. Niks gevonden. DA van toen zei dat ze waarschijnlijk zich had verstuikt. In de video was ze over het draad van haar kleine paddock gesprongen en kreeg haar niet te pakken. Dit was de eerste keer dat ik haar zag draven, dus nam maar de mogelijkheid om te filmen.


Hierna heb ik haar nog twee keer zien draven bij kliniek Someren. Dit was zowel voor als na de operatie. Hier heb ik geen opnames van. Na de operatie liep ze wel redelijk zuiver, maar enorm kort.

2: 29 november 2021. Een half jaar na haar operatie - 7,5 maand na het ongeluk. Ik mocht iedere week/twee weken haar longeren om te kijken hoe ze liep. Echter durfde ik dit niet en heb ik het nooit gedaan tot 29 november. Zoals je kunt zien loopt ze veel ruimer, bijna weer als ‘vroeger’. Ze loopt linksom zo goed als rad, maar rechtsom loopt ze niet lekker. Ik moet zeggen dat ze per ongeluk aardig wat rondjes keihard gegaloppeerd had. Ik wilde de lijn verwisselen van kant en had haar aan het bakstuk vast. Echter had ik koude vingers en bedacht ze even te gaan steigeren. Met wat brok haar kunnen pakken uiteindelijk. Toen nog even kort gefilmd.





Inmiddels heb ik haar nu twee keer weer gelongeerd sinds ik groen licht heb gekregen. De eerste keer kon ze alleen maar gek doen. Ik hield mijn hart vast en we waren snel klaar. Tweede keer deed ze twee keer een bokkesprong van vreugde en that’s it *\o/* . Ik snap ook wel dat het haar blij maakt om weer te mogen bewegen ipv in een paddockje te staan, maar toch laat ze mij wel even schrikken door de gekke sprongen.

Ik zal aankomende week weer eens filmen :D

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:12

Ik ben echt zo benieuwd hoe ze nu loopt!
Wat heeft zij het getroffen met jou!

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 16:23

Dankje Muga! Morgen longeer ik haar weer dus als ze dan een beetje geconcentreerd (en gecontroleerd) haar rondje doet zal ik eens filmen.

Iemand nog enig idee waar ik een aquatrainer kan vinden in de buurt van Haghorst (nabij Tilburg)?

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:51

Niet in Tilburg maar in Nuenen (naast Eindhoven) is King Stables met daarin Rock Revalidatiecentrum. Daar hebben ze een aquatrainer. Ik weet niet of dat qua afstand voor jou haalbaar is.
https://kingstables.com/

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:34

MissSicarius schreef:
Dankje Muga! Morgen longeer ik haar weer dus als ze dan een beetje geconcentreerd (en gecontroleerd) haar rondje doet zal ik eens filmen.

Iemand nog enig idee waar ik een aquatrainer kan vinden in de buurt van Haghorst (nabij Tilburg)?


Ja! In heukelom (bij de druiventros) zit Ak equine spa. Ik ga hier met de mijne heen voor aqua en zwemmen
https://ak-equine.com/

Voor wat ik nu betaal mag je mij een pb doen!

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 22:16

Martie schreef:
Niet in Tilburg maar in Nuenen (naast Eindhoven) is King Stables met daarin Rock Revalidatiecentrum. Daar hebben ze een aquatrainer. Ik weet niet of dat qua afstand voor jou haalbaar is.
https://kingstables.com/


Nuenen is helaas net te ver om wekelijks te doen.



billy3105 schreef:
Ja! In heukelom (bij de druiventros) zit Ak equine spa. Ik ga hier met de mijne heen voor aqua en zwemmen
https://ak-equine.com/

Voor wat ik nu betaal mag je mij een pb doen!


Heukelom is vlakbij! Ik heb je een PB gestuurd :j

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 14:36

Hierbij weer nieuwe video’s. Longeersingel hangt er voor de sier aan. Wilde even kijken of ze ook zou reageren op de loshangende touwtjes. Dat was gelukkig niet zo. Bijzetten doe ik (nog) niet, gezien haar ongelijke bespiering en haar lichaam weer volledig moet wennen. Wel moet ik zeggen dat haar hele balans weg is, wat op zich ook wel te verwachten viel na een jaar volledig stilstaan.





Ze schrok van een vogel dus ik hield weer eens mijn hart vast :')

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:15

Ze loopt fijn! En vrolijk ook! Zo blij voor jullie!!

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 23:45

Het is alweer een lange tijd geleden en wilde jullie even een niet zo plezierige update geven.

Afgelopen maanden
Gisteren ben ik naar Equitom (BE) gegaan. Hailey liep rechtsom nog steeds niet helemaal fijn. Bij kliniek Someren is zij in april 2022 weer goedgekeurd en mocht ik weer gaan opbouwen. Toen al aangegeven dat ze niet zuiver liep in draf. Dit zou te verklaren zijn aan ongelijke bespiering. Dit klonk voor mij ook enigszins logisch. Echter liep ze nu nog steeds niet helemaal lekker. Het was maar een kleine afwijking en veel mensen zagen het niet eens. De pas was korter en vooral het heupgebruik viel mij op. Soms leek het na warmstappen wat beter te gaan. De kortere pas verdween dan bijna volledig, maar het anders gebruiken van de heup bleef mij opvallen.

De dierenarts kwam langs voor een wondje en vroeg aan hem of hij wat pijnstilling kon voorschrijven. Mijn idee erachter: mocht het een painmemory zijn dan loopt ze nog steeds raar met haar heup, als ze goed loopt dan is het pijn. Hailey heeft een tijd lang namelijk last gehad van painmemory, waardoor het bijvoorbeeld onmogelijk was haar achteruit te laten lopen of om haar voetje op te tillen. Hoevenkrabben zat er toen niet in dus. Na wat clickertraining was dat snel opgelost.

Van de dierenarts heb ik aardig wat zakjes bute gekregen. Nadat de wond was hersteld heb ik haar een week lang pijnstilling gegeven. Wel gewoon door blijven trainen zoals we de laatste maanden al deden. Met pijnstillers leek ze een stukje beter te lopen. Mijn gevoel twijfelde nog of het kwam van de pijnstilling. Nadat ze vier dagen van de pijnstilling af was liep ze echt een stuk slechter dan voorheen. Met pijnstillers heeft ze natuurlijk zichzelf 'normaal' belast en dus overbelast. Ik heb toen even moeten huilen nadat ik haar een rondje liet draven.. Houdt het nou ooit op? Komt er een dag dat we samen weer alles kunnen doen zonder dat zij pijn ervaart?

Equitom
Bij Equitom is er eerst een kreupelheidsonderzoek gedaan. De dierenarts was het er mee eens dat ze niet helemaal lekker liep en op haar rechtervoorbeen dook. Na de buigproeven wat röntgenfoto's laten maken en een echo.

Er is een lichte reactie te zien op één van de schroeven. Ook waren zij van mening dat deze schroef te laag en te diep is geplaatst en daardoor op een ander stuk bot in het gewricht duwt. Dit zou kunnen verklaren waarom ze niet helemaal lekker loopt. Om een duidelijker beeld te krijgen stellen ze voor een CT-scan te doen. Aan de hand daarvan is het verder kijken.

Keuzes
In keuzes maken ben ik niet zo heel goed. Ik kan er altijd enorm over twijfelen. Op dit gebied is het al helemaal moeilijk. Ik wil alles voor haar overhebben, maar ik moet rekening houden met het financiële plaatje. Inmiddels heb ik naar schatting €8000,- uitgegeven aan dierenarts kosten... :(

Keuzes die ik kan maken:
  • CT-scan om te kijken of de schroeven wel of niet juist zitten en de reactie van het bot
      - Schroeven zitten goed --> kijken naar andere oorzaak
      - Schroeven zitten niet goed --> operatie
  • Direct de schroeven verwijderen. Dit scheelt de kosten van de CT-scan
      - Brengt natuurlijk wel een risico mee die mogelijk niet nodig is
  • Opgeven en accepteren dat ze zo goed als pijnvrij is zolang ze geen korte bochten maakt en niet meer bereden word

Hoeveel geld ga ik er nog aan uitgeven en aan kunnen uitgeven? Ga ik het risico van de operatie weer nemen? Hoe groot is de kans dat het probleem verholpen is als de schroeven eruit zijn? Dit aangezien we nooit kunnen weten of daar het probleem zit. Wat nou als ze juist slechter wordt in plaats van beter? Waar kan in godsnaam het probleem zitten als het niet in het gewricht zit?

Het is echt een emotionele rollercoaster..

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 00:03

Oh, wat een nare wending, zeg.. Heel veel sterkte :(:) Dat is een hele moeilijke beslissing, ik snap heel goed dat je zo twijfelt. Kan het, om de schroeven te verwijderen? Behoort alles dan goed op de juiste plek te blijven zitten? En hoeveel risico brengt zo'n operatie met zich mee? En is zo'n CT scan zo duur dat dit een stap is die je liever overslaat? Ik heb werkelijk geen idee wat een CT scan bij een paard kost, vandaar mijn vraag. Opgeven is natuurlijk altijd mogelijk aangezien ze dan zo goed als pijnvrij is, maar hoe voel jij je erbij als je eraan denkt om die keuze te maken? Wat heftig zeg.. Ik hoop dat je de juiste beslissing voor Hailey en voor jezelf weet te maken! :(:)

MissSicarius

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 01:15

De schroeven kunnen in principe eruit. De risico van de operatie is vooral het opstaan uit de narcose. Daarnaast natuurlijk kans op infectie, maar dat zal niet direct om leven en dood gaan.

CT-scan op zichzelf is €910,- euro. Daarnaast natuurlijk nog de overige kosten van sedatie, dierenarts tarief, verblijf enz.. Gelukkig kan hij wel staand uitgevoerd worden (zolang ze goed genoeg verdoofd is, ze is niet de makkelijkste qua stress).

Morgen ga ik bellen om te vragen hoeveel de operatie zou moeten kosten. Het is zo’n ongelofelijk moeilijke beslissing om te maken. Geen één keuze is echt fout, maar ook niet juist.

De keuze om haar om een veredelde grasmaaier van haar te maken vind ik enorm lastig. De ‘wat als’-vraag blijft dan best aanwezig denk ik.. Ik vind het enorm belangrijk dat Hailey een goed leven heeft en geen pijn heeft, maar maak ik mijzelf gelukkig met alleen wat poetsen en een mogelijke wandeling?

Ik merk dat sinds ik weer dingen met haar kan doen zoals longeren en vrijheidsdressuur, ik mij weer een stuk beter voel. Hailey en ik hebben (meestal) een harmonieuze samenwerking in de bak, vooral tijdens het longeren. We kunnen dan ook longeren in een rijbak zonder longeerlijn. Ze blijft rondom mij lopen. Ik kan haar dan wel fijnknijpen van geluk. Ik kom ook altijd zingend en blij van stal. Als ik een paar dagen niet met haar heb samengewerkt merk ik dat ik onrustig word. Alsof ik geen ontspanning kan vinden. Ik zou eigenlijk graag met haar verder willen trainen..

Riviera87
Berichten: 413
Geregistreerd: 05-05-20

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 02:03

Zoals ik het nu lees is de kans groot dat het komt van een reactie op de schroef. Als de schroef nu geen functie meer heeft zou ik deze dan laten verwijderen denk ik. Kosten van ct besparen. Gezien je eerdere kosten snap ik zeker de twijfel maar dit 'klinkt' relatief simpel en wellicht is het de blijvende oplossing?

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 02:41

Dan klinkt het voor mij alsof optie 3, opgeven, eigenlijk geen optie is. Ik weet natuurlijk niet wat voor jou financieel haalbaar is, maar optie 1 of 2 klinken dan wel beter. En dan zou ik eens goed met de dierenarts gaan overleggen of de CT scan wel of niet handig is om te doen denk ik, want als de dierenarts vrij zeker weet dat het van de schroef komt, zou je deze ook kunnen overslaan.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:12

Ik zou denk ik de schroef laten verwijderen. Misschien kun je dat nog onderzoeken met foto's of echo door iemand anders. Een CT vind ik idd altijd zo belachelijk duur :=
Je kunt ook overleggen met een andere kliniek, misschien hebben zij wel andere ideeën.
Laatst bijgewerkt door Earth op 26-05-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15048
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:21

Wat een pech allemaal ts. Beterschap voor je paard!

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Pech half uur na aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:06

Ach jemig, wat zonde! Wat een dilemma.
Zo van de zijlijn klinkt schroeven eruit als beste optie maar ik heb er geen verstand van.
Heel veel wijsheid gewenst… wat een frustrerende situatie zeg.