Wat te doen met mijn grote jongen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 12:14

Hoi allemaal. Met handen in mijn haar wil ik graag jullie mening vragen.

Vijf jaar geleden kocht ik mijn kwpn er ruin. Een zeer bang en moeilijk paardje van 1.78. Ik heb jaren plezier met hem gehad en ben ontzettend dol op hem maar de laatste maanden realiseer ik me dat we niet de perfecte match zijn. Dit komt vooral doordat ik steeds meer gangenpaarden gaan rijden ben en dit ontzettend leuk vindt. Deze ruin is dressuur gefokt en vindt dit echt heel leuk maar ik ben zelf iemand die altijd in de bossen traint en met de tölt bezig is. Ik merk dat ik de laatste tijd minder op hem rijd.

Nou heeft hij het goed. Hij staat op een grote wei met schuilstallen in een kudde en is een blij paard. Maar hij zou meer kunnen krijgen... Wat ik hem niet kan geven.

Nou zijn er drie opties. Houden. Hem uitleasen of verkopen. Mijn voorkeur gaat uit naar leasen zodat hij toch van mij blijft maar wat zijn de ervaringen daarmee? En zijn daar überhaupt mensen voor geïnteresseerd. Of zou ik hem toch moeten verkopen? Ik ben echt zo'n persoon die te veel van zijn paarden houdt en ze eigenlijk nooit weg kan doen....

Wat ik eigenlijk wil is ervaringen van mensen die door een zelfde soort situatie zijn gegaan. Of misschien een push om toch de moeilijke beslissing te nemen...
Afbeelding
Dit is mijn schat.

Ik ben benieuwd!

Marie72

Berichten: 176
Geregistreerd: 30-11-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:20

Misschien ben ik wat (te) nuchter, maar ik zou hem verkopen. Er zijn heel veel mensen die je paard een fijn en goed huis kunnen bieden. De leaseconstructie zou ik veel lastiger vinden, omdat je dan toch ziet wat er gebeurt met je paard en dat valt niet altijd mee. Dan liever uit het oog. Zelf heb ik onlangs ook een paard verkocht dat 9 jaar bij ons was en waarvan ik niet had verwacht dat ze ooit weg zou gaan, maar ik reed haar dochter ook en twee was echt te veel. Ze is goed terechtgekomen en ik hoef minder ballen hoog te houden, dus het was een goede beslissing. Succes met je beslissing!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:24

Hoe oud is hij? Het is normaal om een paard te verkopen .Als dat niet zou mogen kan toch niemand aan een paard komen tenzij door eigen fok.Verleasen kun je ook proberen. Er is momenteel heel veel vraag naar paarden.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:29

Ik zou hem houden en verleasen zodat je toch toezicht op hem kunt houden ivm zijn karakter en je weet dat hij het goed heeft..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:31

Hoe oud is hij inderdaad?

Als hij nog niet zo oud is en verder gezond dan zou ik kiezen voor verkopen. Dan heb je zelf weer wat budget om een gangenpaard aan te schaffen en dan heeft hij een mooie nieuwe kans :-)

Als hij wat ouder is danwel wat gezondheidsprobleempjes dan zou ik kiezen voor verleasen. Zo hou je er zelf nog zicht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:32

Verkopen of verleasen op eigen locatie.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:33

Je zou eens op horsify kunnen kijken. Dit is een vrij nieuw initiatief wat zich richt op het vinden van een juiste match tussen paard en ruiter. Er zijn hier verschillende constructies mogelijk: verzorgpaard, lease of huurkoop bijvoorbeeld.

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 12:36

Hij is nu 10 jaar oud verder helemaal gezond. Ik heb hem zelf ingereden en ben eigenlijk de enige die hem ooit gereden heeft. Het is een enorm gevoelig paard maar is eigenlijk ontzettend braaf. Het probleem is gewoon dat hij een gebruiksaanwijzig heeft. Vanwege zijn verleden kan hij niet tegen zwepen, schreeuwen en als je hem teveel pushed gaat het niet goed. Ik rijd hem echter nu 5 jaar zonder problemen dus ik moet iemand vinden die weet hoe hij/zij met gevoelige paarden om moet gaan. Vindt het eng om hem uit het oog te raken... Na al die jaren zijn vertrouwen winnen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:46

Ik zou hem ook te koop zetten en dan heel selectief zijn met aan wie. Je merkt tijdens het proefrijden wel of iemand een klik heeft met het dier.

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:34

zo te lezen is het paard best te rijden en verkoopbaar.. er van uitgaande dat jij een gemiddelde ruiter bent, en hij een gemiddeld paard is verkopen geen slechte optie in deze..

vaak omdat je als eigenaar weet waar je vandaan gekomen bent met het dier, neem je dat mee in je beslissing. Terwijl het voor een blanco persoon een heel gemiddeld paard kan wezen in karakter..

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:35

lavie22 schreef:
Hij is nu 10 jaar oud verder helemaal gezond. Ik heb hem zelf ingereden en ben eigenlijk de enige die hem ooit gereden heeft. Het is een enorm gevoelig paard maar is eigenlijk ontzettend braaf. Het probleem is gewoon dat hij een gebruiksaanwijzig heeft. Vanwege zijn verleden kan hij niet tegen zwepen, schreeuwen en als je hem teveel pushed gaat het niet goed. Ik rijd hem echter nu 5 jaar zonder problemen dus ik moet iemand vinden die weet hoe hij/zij met gevoelige paarden om moet gaan. Vindt het eng om hem uit het oog te raken... Na al die jaren zijn vertrouwen winnen.

Tja je moet kiezen. Als je zo erg aan hem gehecht bent zou je bij verkoop wel spijt kunnen krijgen.Als het financieel gaat kun je hem ook gewoon zelf houden en er een gangenpaard bij nemen.Eventueel een bijrijder op locatie erbij?

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:38

Je zou kunnen beginnen met lessen en kijken hoe dit gaat? Mocht je het toch niet prettig vinden, kan je hem ook volgend jaar verkopen?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:20

lavie22 schreef:
Hij is nu 10 jaar oud verder helemaal gezond. Ik heb hem zelf ingereden en ben eigenlijk de enige die hem ooit gereden heeft. Het is een enorm gevoelig paard maar is eigenlijk ontzettend braaf. Het probleem is gewoon dat hij een gebruiksaanwijzig heeft. Vanwege zijn verleden kan hij niet tegen zwepen, schreeuwen en als je hem teveel pushed gaat het niet goed. Ik rijd hem echter nu 5 jaar zonder problemen dus ik moet iemand vinden die weet hoe hij/zij met gevoelige paarden om moet gaan. Vindt het eng om hem uit het oog te raken... Na al die jaren zijn vertrouwen winnen.


Geen enkel paard vindt dat fijn. Mijn paard doet ook niets meer als hij onder te veel druk gezet wordt of met de zweep krijgt. Ja, hij doet wel wat; gaat in de achteruit en blokkeert volledig, zo ervoer een bijrijder die les had. (lessen zijn gelijk gestopt want met slaan bereik je niets)
In hoeverre je paard daarvan paniekt kun je aangeven bij verkoop en als hij zonder problemen braaf te berijden is dan is hij prima lease- of verkoopbaar voor een geduldige ruiter. Iemand met veel wedstrijdambitie zal wellicht te veel druk worden, maar recreatief kan prima.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:29

Ik zie weinig gebruiksaanwijzing eigenlijk. Maar best normaal paardengedrag.
Mijn paard heeft geen verleden maar daar heb ik ook echt geen zweep bij nodig en pushen is afsluiten.
Dus verkopen kan prima wat dat betreft.
Voordeel je hebt geen haast dus kunt erg selectief zijn.

Maar ja als je er erg aan gehecht bent is dat moeilijk.
Ik heb het zelf ook gedaan bij een heel lief paard die ik niet kon geven wat hij verdiende.
Nu met de weet die ik heb echt enorm veel spijt en verdriet van gehad.
Maar ja die glazenbol had ik niet....

Maar vorig jaar toch weer een paardje verkocht, ik had er geen klik mee en dat is voor haar ook niet fijn.
En die staat nu op zo'n geweldig fijn plekje.
Dus ja dat kan ook.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:30

Als je niet kieskeurig bent is leasen een goede optie, maar in mijn ervaring is het niet simpel om iemand te vinden die genoeg ervaring heeft om zulke paarden te rijden. Ofja, eigenaarspaarden. De meeste ervaren ruiters hebben eigen paarden, dus je krijgt al snel een heleboel penny-meisjes over de vloer. Ik heb een ruiter voor mijn paard, maar ik betaal die ruiter daarvoor. Ik zou het persoonlijk zonde vinden om een paard te laten rijden als je er zelf geen plezier meer uithaalt. Dan is verkopen volgens mij een betere optie.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:07

Hij is pas 10. Het klinkt alsof je best een goed baasje voor hem kunt vinden. De zaken die jij omschrijft dat hebben veel paarden dus als je iemand zoekt die daar mee om kan gaan dan zijn er weinig problemen.

Rustig zoeken naar een nieuw baasje :-)

En, niet te vergeten, wat jij tegen bent gekomen aan problemen en waar je nu wellicht wat voorzichtig in bent dat hoeft bij een ander geen enkel probleem te zijn. Die stapt er nog onbevangen in :-)

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:55

Is een bijrijder op jouw eigen locatie geen optie dan?
Ik zou heel graag zo’n paard bij mij de buurt vinden. Dan zou ik bijv. 3 dagen met hem willen werken. Dan blijft het afwisselend en wordt hij qua werk ook niet snel overvraagd lijkt me.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:42

Verkopen aan iemand die een goede klik heeft met het paard. Mensen kopen een paard om er goed voor te zijn en er fijn mee te rijden. Jij bent niet de enige die goed voor hem kan zorgen, andere mensen kunnen dat ook. Loslaten is ook een vorm van houden van.
Mijn eerste paard heb ik verkocht en hij was gelukkiger bij de nieuwe eigenaar dan bij mij, zij kon hem beter bieden wat hij nodig had dan ik kon. Doordat ik zag dat hij het daar goed had was ik alleen maar blij voor hem.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:50

Net als jij zijn er meer mensen die voor een paard willen gaan en rekening willen houden met zijn gebruiksaanwijzing. Neem de tijd om iemand te zoeken, ga niet bij de eerste keer kijken akkoord, laat mensen meerdere malen komen, kijk hoe hij reageert voordat je een beslissing neemt.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:18


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:45

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:58

Ik zou hem verkopen aan iemand aan wie je ziet dat het een goede match gaat zijn! Zelf ben ik ook niet van gauw verkopen toch heb ik al 2x mijn paarden moeten verkopen. Bij beiden geen haast, voorop laten staan pas weg bij goed tehuis. En geloof me, als jij je paard goed kent zie je zo of dat bij elkaar past wat komt kijken of niet. Vaak al te merken in de reacties en vragen die iemand stelt of iemand mogelijk degene is voor je paard. Verloopt iets aan begin al stroef wordt het niet snel wat. Bv men vraagt enkel de prijs en is daar vooral op uit in plaats van het karakter van je paard te bevragen. Als alles klopt en je gevoel bij de verkoper goed is, dan weet je dat je een goede keus gaat maken!!!
Beste is iemand hem zelf uit stal/wei halen, laten borstelen, laten optuigen, op laten rijden etc zodat je kunt zien hoe diegene is.
Mijn fjord die destijds ook 10 was en ik zelf zadelmak had gemaakt,heb ik zo ook jaren terug verkocht en later mijn veulen die toen 3 was, beiden ook enorme band mee opgebouwd en toch een goed gevoel omdat ik degene aan wie ik ze verkochten mijn paarden gunde, omdat ik zag dat ze er echt een klik mee hadden en ze beiden juist een goed huis voor het paard wilden. Net zolang gewacht tot er iemand was waarmee er echt een fijne klik was. Diegene wilde graag buitenrijden, iets wat mijn paard ook wilde. Dus ben op de fiets ernaast mee gegaan met de proefrit en dan voel je echt als dat klopt, ja, dit past!!! Zo ging mijn paard prima in galop over de dijk en dat was het moment dat ik dacht, ja, ze schrikt niet van zijn snelle loop, en ging hier heel relaxt mee om en mijn paard reageerde goed. Juist daar waar het moeilijk is kun je zien/testen of dit degene is aan wie je je paard gunt.
Ook als het geen match is of twijfel, niet verkopen! Dat merk je ook vaak hoe je paard reageert. Maar bij de perfecte koper en een goed huis, doen!!! Ook beter en eerlijker naar je paard om iemand te hebben die wel 100 procent van hem gaat genieten!!!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen met mijn grote jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:04

Leasen zou ik niet zo snel doen, het is moeilijk om echt fijne mensen te vinden en als het niet goed gaat zit jij met de problemen.

Ik denk dat je hier wel een goed tehuisje voor kan vinden, selectief zijn bij de verkoop en er zijn genoeg mensen die op een fijne manier met paarden om kunnen gaan.

Skessa_
Berichten: 10605
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:08

Ik zou eerder een bijrijder zoeken (die meebetaald in de kosten)

Verkopen kan altijd nog en zo kan je eerst kijken hoe het gaat en voelt