Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Topske1993
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-21

Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:09

Beste lezer,

Ik weet niet of het hier goed staat?? Maar ik ben benieuwd naar een aantal meningen van jullie
Hieronder waar het precies over gaat!

Ik heb een sportpaard van nu 16 jaar. Paard is nog gezond genoeg om rustig wat bb en b te lopen. Voor mij zelf (jaren als fulltime ruiter gereden en behaalde resultaat is z+39 niet meer interessant ). Ik weet dat “ouder” nog gezonde paarden het het beste doen in gewoon beweging dus dat is ook wat ik voor de merrie wil.

Daarnaast heb ik vorig jaar mijn eerste veulentje erbij gefokt, en wil ik dit om de 2 jaar doen.

Dan het volgende, toen ik wegging op de sportstal, stond de merrie daar in de wei(dragend). Toen heb ik een lesklantje gevonden die haar wilde rijden (eigenlijk als leerpaard), heel fijn paard, braaf en springt goed.
Uiteindelijk leek dat een beste optie voor beide.

Nu botert het eigenlijk niet zo meer, ik hoor een maand niets over m’n paard (express even afgewacht wat hun zouden laten weten). Ik betaal hun ongeveer €200 in de maand (dat is niet veel geld voor stalling, ik weet het ) maar toch mogen zij ook een heel fijn paard rijden..

Wat is jullie mening hierover ? Kan ik het paard naar huis halen en evt verleasen? Moet ik haar ergens voor niks kunnen zetten of is dit een beste oplossing en doe ik moeilijk!! .

Ik hoor graag jullie mening!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:16

16 jaar en succesvol in dressuur en springen zijn wel de meest fijne paarden om iets van te kunnen leren of mee verder te kunnen geraken. Echter moet je bijrijder dan ook wel die ambitie hebben en soms is het moeilijk om een juiste match te vinden. Hier op stal bvb merk ik dat er over het algemeen meer interesse is in hobbelen en manegelesjes en het paard de schuld geven voor alles wat fout gaat. Terwijl de fanatieken vaak een eigen paard al hebben.

Als je ze naar huis haalt, heb je dan enige faciliteiten? En lees ik nu dat degene die je paard nu rijdt ook je staleigenaar is? Ik begrijp die paragraaf niet zo goed?

Persoonlijk, voor zulk paard zou ik 100-125 euro pm vragen om bij te rijden op een stal met binnenpiste etc. En een 50-75 euro pm voor een plek met buitenpiste. Ervan uitgaande dat er geen klusjes te doen zijn en de bijrijder minstens 3x per week kan komen. Lijkt me een buitenkansje.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 12-01-21 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:18

T is jouw paard dus als je haar op wilt halen dan zou ik dat (wel in overleg) gewoon doen. Jouw paard en jij beslist wat ermee gebeurt. Je zou kunnen overleggen dat degene die hem nu rijdt een deel van t stalgeld gaat betalen bijvoorbeeld. Als ze zoveel vrijheid hebben met een paard dan mag er ook best wat tegenover staan.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:19

Dus als ik het goed begrijp betaal jij de stalling voor je paard en heeft iemand anders er de volledige lusten van?

Daar zou ik wel iets aan doen ja, zeker als het paard nog goed gereden kan worden...

Topske1993
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:21

Wij zijn stallen aan het bouwen inderdaad, met een buitenbak 20-40. En bos aan de overkant. Ik geef zelf best veel les en heb eigenlijk meerdere lesklanten die tegen mij zeggen je bent gek dat je hun betaald.

Als het op 0 uitdraaid, vind ik het ook goed. Ik hoef er niet perce aan te verdienen.. als het paard maar fijn en goed staat.

( daarnaast begeleid ik het meisje ook nog eens 2 keer in de week)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:24

Je verhaal is niet duidelijk. Stalgeld moet je los zien van een evt. bijrijdersbijdrage.
Die 200 euro is wat je betaald om je paard te stallen. Wat betaal je de bijrijder?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:26

Bij ons op stal worden paarden verleasd door de staleigenaar voor +-€250 per maand, paar tientjes bovenop het stalgeld. Zijn kwalitatief goede (dressuur)paarden maar geen leerpaarden zoals jij het omschrijft en zo heeft hij 4 paarden rondlopen.
Je moet alleen net iemand vinden inderdaad die dit ziet zitten.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:26

Dus zij hebben het volle gebruik van je paard en jij betaald?

Dat lijkt me nogal scheef, op zijn minst zouden zij dan het stalgeld moeten betalen maar vaak zie je dat daar nog een leasebedrag overheen komt.

Natuurlijk is dat voor maar weinig mensen te betalen. Ik denk dat ik het dier in eigen beheer zou zetten en een leaser tegen kostprijs zou zoeken.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:28

De bijrijder rijdt dus gratis en jij voldoet de stalling?

Ik heb altijd bijrijders gehad, mijn paarden hebben geen wedstrijden gelopen maar waren wel heel braaf. De bijrijders die ik had betaalde maandelijks een bedrag van €130 voor rijden 3x per week en daar zat dan ook 1 les van mijn instructies bij. Had ook een meneer die later alleen maar 2x per week buitenritten ging maken. Hij betaalde 75 euro per maand.

Ik vind pas dat jij de bijrijder moet gaan betalen als ze jouw paard iets kunnen leren/doorrijden etc.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:30

Topske1993 schreef:
Wij zijn stallen aan het bouwen inderdaad, met een buitenbak 20-40. En bos aan de overkant. Ik geef zelf best veel les en heb eigenlijk meerdere lesklanten die tegen mij zeggen je bent gek dat je hun betaald.

Als het op 0 uitdraaid, vind ik het ook goed. Ik hoef er niet perce aan te verdienen.. als het paard maar fijn en goed staat.

( daarnaast begeleid ik het meisje ook nog eens 2 keer in de week)



Uiteraard heeft elk verhaal 2 kanten, maar zoals ik het voel heb je best heel veel over voor het stukje geluk van je paard. Misschien ook wel zoveel dat het ten koste van jou gaat, wat niet hoeft. Zou een win win moeten zijn. Ik zie dat nu niet. Doen wat je gevoel zegt.

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:41

Ik snap het ook niet allemaal. Lijkt me logisch dat je stalling moet betalen voor je paard. Je rijdt het paard zelf niet, want daar heb je geen zin meer in (?). Dus het paard krijgt en beweging en staat op een stalling. Lijkt me dus prima dat je daar een bedrag voor betaald.



Als jij vind dat ze thuis beter staat en je kan er een bijrijder voor vinden die jou wil betalen, is dat ook je goed recht.

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:42

Is die 200€ ook hun normale stallingsbedrag of is dit al minder dan wat andere klanten betalen?

Topske1993
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 11:44

Het heeft inderdaad 2 kanten..

Ik wil er behalve lesgeven niet al te veel werk mee hebben. (Heb naast deze merrie nog andere paarden). Maar vind het belangrijk dat ze fijn staat.

Het paar staat bij de mensen thuis. Dus €200 zal een paard ongeveer kosten in de maand aan vlas en voer.

Vele reacties zeggen wel hetzelfde als mijn gevoel. bedankt alvast!!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:35

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:48

Dus als ik het goed begrijp heb je je paard nu gestald bij een lesklant, die er tevens op rijdt en jij betaalt 200 euro per maand stalling. Over de verzorging zelf ben je verder tevreden? Ik weet niet in welke regio dit is, maar dit lijkt me een beetje onevenredig richting jou. Ik zou niet willen gaan naar een regeling waar je niets betaalt, want voor je het weet wordt dan gezegd dat je het paard geschonken hebt.

Ga met ze praten zou ik zeggen als je geen goed gevoel hebt over hoe het gaat. Als zij het paard volledig tot haar beschikking heeft, mag daar ook best een bijdrage tegenover staan. Als jij er echter zelf geen tijd meer in wil steken en het wel best vindt zo, dan moet je het zo laten. Het hangt er gewoon een beetje vanaf hoe je er in staat.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:58

Als jij binnenkort de mogelijkheid krijgt het dier bij huis te zetten en een fijne bak hebt is er vast iemand te vinden die het wil leasen/ bijrijden. Je betaalt nu ook 200 per maand, dus duurder zal het niet worden, eerder goedkoper. Je hebt er dan thuis zicht op. En kan er toch nog mee doen wat je wilt. Hoe het nu gaat bevalt je ook niet. Vast wel iemand voor te vinden.
Of eventueel kan je haar nog bij iemand die je goed vertrouwt in bruikleen stallen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:14

Nu je plaats hebt voor haar zou ik haar terug halen. Je kunt de onderhoudskosten verminderen door de lessen die je er mee kunt geven. Je hebt er eventueel een fijn wandelpaard aan als je ergens heen wilt.
Indien je toch de extra zorgen niet ziet zitten zou ik gaan voor verkopen. Een paard van 16 is niet jong meer, maar indien gezond niet pensioenrijp naar mijn idee. Hoe erg ben je aan dit dier gehecht ? Ik denk dat dat doorslaggevend is. Als ze thuis staat kun je eventueel ook een bijrijder nemen die bvb de kosten van de hoefsmid op zich neemt, ik zeg nu maar iets.
Je zegt dat je 2x week les geeft aan de huidige ruiter. Wat luk ter dan niet goed ? Ze willen het paard houden, maar er niet voor betalen, niet houden ? Ik zou toch het gesprek met hen aangaan. Misschien willen ze haar alsnog overkopen als je ze wilt terug halen.

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:20

Mijn dochter mocht gebruik maken van een super leerpony.
Wij betaalden kost en inwoning de eigenaresse entingen en DA....ook gaf ze elke 2 weken mijn dochter ( op professioneel nivo) les. Deze lessen betaalden wij haar ook.
Zo had zij een goed plekje voor dr pony, kreeg mijn dochter les op haar manier en hield ze zicht op dr pony.
Mijn dochter heeft veel van de pony kunnen leren. Win-win dus

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:24

Rijdt die lesklant echt alleen in lessen op het paard, of is het voor haar ook een verzorgpaard voor in de vrije tijd?

Bij optie 1 is het gebruik van het paard namelijk ten bate van de stal, bij optie 2 ten bate van de bijrijder.
Bij optie 2 zou het absoluut redelijk zijn een bijdrage te vragen van de bijrijder terwijl je stalling betaalt aan de stal. Bij optie 2 zou het 'genot' dat de stal van je paard heeft gevoelsmatig wel in mindering moeten komen op wat je betaalt aan stalgeld. Ik heb zo ook heel lang ergens gratis/later tegen gereduceerd tarief gestaan omdat mijn paard daar in de lessen meeliep.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:31

Ik zou t paard gewoon naar huis halen en thuis gaan verlease. Zeker als je thuis mogelijkheden zat hebt en mensen ervoor.
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 12-01-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:34

Topske1993 schreef:
Het heeft inderdaad 2 kanten..

Ik wil er behalve lesgeven niet al te veel werk mee hebben. (Heb naast deze merrie nog andere paarden). Maar vind het belangrijk dat ze fijn staat.

Het paar staat bij de mensen thuis. Dus €200 zal een paard ongeveer kosten in de maand aan vlas en voer.

Vele reacties zeggen wel hetzelfde als mijn gevoel. bedankt alvast!!

200 euro voor een paard aan huis is bijverdienen ongeveer. En dan ook nog les krijgen is helemaal mooi verdienen := .
Ik zou haar of gratis daar laten en zeg 50 euro per maand vragen voor lessen die je geeft, of bij jou thuis in de lease waar je je kosten ook makkelijk uit mag kunnen halen.

Zo'n paard onder je kont krijgen is meer waard dan je bij een manege aftikt, zeker met les erbij.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:39

Als ik het goed begrijp staat het paard bij een lesklantje die haar wilde rijden als leerpaard.
Jij betaald hun stalkosten van € 200 p/mnd.

Hun een leerpaard en jij betaald?
Daarnaast geef je haar ook nog 2x per week les? Doe je dit kosteloos of wordt je hiervoor betaald?

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:48

Nou, dan hebben ze wel een hele goedkope manier gevonden om paard te rijden. Alleen mesten, rijden en voeren en dat betaald krijgen. Niets mis mee zolang jij het goed vind maar een 16 jarig paard is nog lang niet op. Dus mooi naar huis halen, die ene stal erbij mesten is 200 euro snel verdiend. Desnoods verlease je haar gratis aan iemand die stallen wil mesten en klusjes voor doet .

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:21

Maar, als ik het goed begrijp heeft het paard ook recent een veulen aan de voet gehad en moest toen weer op conditie gereden worden? Ik vind persoonlijk 16 jaar niet oud, en de constructie een beetje gek, maar ik denk dat de andere kant nog net iets te vaag is om te zeggen dat het voordeel enkel bij die kant ligt.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:29

Maar je geeft het meisje met dit paard 2x per week les? Hoe kan je dan een maand niets over het paard horen? Of wat verwacht je in de overige dagen dan nog te horen?