Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:30

smurffie schreef:
Topske1993 schreef:
Het heeft inderdaad 2 kanten..

Ik wil er behalve lesgeven niet al te veel werk mee hebben. (Heb naast deze merrie nog andere paarden). Maar vind het belangrijk dat ze fijn staat.

Het paar staat bij de mensen thuis. Dus €200 zal een paard ongeveer kosten in de maand aan vlas en voer.

Vele reacties zeggen wel hetzelfde als mijn gevoel. bedankt alvast!!

200 euro voor een paard aan huis is bijverdienen ongeveer. En dan ook nog les krijgen is helemaal mooi verdienen := .


Dat dacht ik niet... Wij hebben 3 grote paarden aan huis en ik heb toevallig vandaag eens uitgerekend wat wij per paard kwijt zijn aan vlas, hooi, brok en slobber. Dat kwam uit op 195 euro per maand per paard. Als je geen manege of pension bedrijf bent kan je over het algemeen ook niet heel groot inkopen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:34

@Puma: ik heb de paarden ook aan huis en kom toe met de helft. ‘T is maar net hoeveel brok je geeft en of ze slobber of speciale zorg nodig hebben, maar 195 is wel extreem als daar geen weidehuur in zit.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:11

Poekkie schreef:
@Puma: ik heb de paarden ook aan huis en kom toe met de helft. ‘T is maar net hoeveel brok je geeft en of ze slobber of speciale zorg nodig hebben, maar 195 is wel extreem als daar geen weidehuur in zit.


Dan ben ik oprecht benieuwd hoe jij dat doet voor de helft. Zie hieronder mijn berekening per maand:

Kuil - 1 baal a 25 euro per week = 108
Vlas - 1 baal per week (en dan reken ik de begin laag een paar keer per jaar van 7 balen niet mee) = 29,51
Slobber (basis) - 1 kg per dag = 24,3
Prestatie brok 2 kg per dag = 33,6

Ik zie hier niks geks aan qua hoeveelheden? :-) Ik weet niet precies wat het gewicht van een baal kuil is maar ze krijgen hier 2x een vol hooinet (wel grote netten) per dag. 1 x in de stal en 1 x buiten. Dat hebben ze ook nodig, vooral in de winter zie je ze toch wel invallen. Overigens hebben wij wel midi balen want grotere zijn hier niet te hanteren / moet machinaal.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:52

puma schreef:
Poekkie schreef:
@Puma: ik heb de paarden ook aan huis en kom toe met de helft. ‘T is maar net hoeveel brok je geeft en of ze slobber of speciale zorg nodig hebben, maar 195 is wel extreem als daar geen weidehuur in zit.


Dan ben ik oprecht benieuwd hoe jij dat doet voor de helft. Zie hieronder mijn berekening per maand:

Kuil - 1 baal a 25 euro per week = 108
Vlas - 1 baal per week (en dan reken ik de begin laag een paar keer per jaar van 7 balen niet mee) = 29,51
Slobber (basis) - 1 kg per dag = 24,3
Prestatie brok 2 kg per dag = 33,6

Ik zie hier niks geks aan qua hoeveelheden? :-) Ik weet niet precies wat het gewicht van een baal kuil is maar ze krijgen hier 2x een vol hooinet (wel grote netten) per dag. 1 x in de stal en 1 x buiten. Dat hebben ze ook nodig, vooral in de winter zie je ze toch wel invallen. Overigens hebben wij wel midi balen want grotere zijn hier niet te hanteren / moet machinaal.


Hier 1 baal hooi van 300-450 kg per maand per paard (de ene eet wat meer dan de andere, maar middelt wel zo uit). 45 euro

4 pakken vlas per maand per paard a 5 euro per pak. Ik zet even 25 pm om te compenseren voor de beginpakken en hier en daar wat extra.

Brok wisselt, maar de duurste zal rond 30 euro zitten. Die krijgt 1 kg equifyt per dag met nog wat slobber. Mijn haf krijgt pavo inshape + vitaminekorrel aan +/- 20 euro.

Wortels en supplementen 10 pm, maar tel ik niet mee omdat die toch altijd buiten het stalgeld vallen.

En dan heb je nog weidehuur, mesthoop leeghalen, kalken, ... dat zal wat uitmiddelen op 25 euro per paard per maand.

Dus ik kom op 45+25+30+25 = 125 pm voor de winter voor de duurste hier en 95 voor de goedkoopste.

En in de zomer heb ik amper hooikosten (neem 10 pp pm ofzo), geen vlaskosten, en weidehuur is toch al uitgemiddeld, dus: 10+30+25 = 65 pp per maand.

Als je je investeringen meerekent, elektriciteit, graszaad, brandstof voor de tractor en verzekeringen etc, dan kom ik wel veel duurder uit. Maar ja dat compenseert dan misschien wel de transportkosten anders.

Edit: paarden zijn voornamelijk D/E ponies, de grootste is +/- 160 cm.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:05

puma schreef:
smurffie schreef:

200 euro voor een paard aan huis is bijverdienen ongeveer. En dan ook nog les krijgen is helemaal mooi verdienen := .


Dat dacht ik niet... Wij hebben 3 grote paarden aan huis en ik heb toevallig vandaag eens uitgerekend wat wij per paard kwijt zijn aan vlas, hooi, brok en slobber. Dat kwam uit op 195 euro per maand per paard. Als je geen manege of pension bedrijf bent kan je over het algemeen ook niet heel groot inkopen.

Ik heb het eens uitgerekend voor mijn 2 paarden en Shetlander en toen kwam ik op 250 per maand voor alle 3.
Het is maar net hoe je het allemaal kan regelen natuurlijk.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:16

Ik ben nu duur aan hooi kwijt.. ca 85 per 2 weken voor 2 1/2 paard.
Normaal 45E voordroog per 3 weken.

Vlas is ruim 1 pallet a 130E per winter (voor alle 3 de stallen.. 1 x 3 pakken erin =2/3 van de stal de rest is dikke matten en daarna alleen de mest eruit en alleen af en toe wat aanvullen).
Mijn oudje krijgt senioren voer en fibrebeet en de andere een beetje subli zonder of dieet.
Kosten samen 60E per maand.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:31

Dus U heeft uw paard eigenlijk bij iemand anders in pensionstalling tegen kost prijs tarief, eigenaar van de stal rijd uw paard omdat t een fijn leer paard is!

Dus in principe leert het paard de persoon vertrouwen te geven, dat wil nog niet zeggen dat t paard er zelf beter door word(lichamelijk)

U geeft de combinatie dan nog les 2xr in de week, neem aan dat de lessen betaald worden?

U geeft uw paard in vertrouwen aan persoon die leer paard zoekt, mogen zij op zn minst de stal kosten opzich nemen!!!!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:48

Dit lijkt mij een wel heel scheve constructie. Dit is geen bijrijder maar volledige ruiter. Dan mag daar ook zeker in kosten mee worden geholpen vanaf hun kant.
Dus bijvoorbeeld de helft van de stalling en normale lesprijs.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:48

Ik denk dat die kosten er nu niks toe doen. Je bent niet tevreden over hoe het nu gaat. Dat is het belangrijkste. Dus dan haal je het paard weg. Het is jouw paard. Dan haal je haar naar huis en verlease je haar voor een kleine bijdrage. Dan heb je het zelf ook meer in de hand.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:26

Dat is ook wat ik dacht. Je moet zoeken naar een situatie die voor jezelf het beste voelt.
Rationele argumenten (de kosten/baten analyse) zijn niet altijd doorslaggevend.
Ik heb soortgelijke situaties meegemaakt, waarbij ik in het ene geval heb betaald en in het andere geld toe kreeg. Afhankelijk van de situatie en de relatie die ik met de ruiter had en in beide gevallen tot volle tevredenheid van beide partijen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:06

Als jij hún betaald zodat hún met jouw paard kunnen rijden en ze laten niks weten hoe het met der gaat, dat is belachelijk.
Een 16jarige is niet oud, niet jong, maar ook niet oud. Een heerlijk leer en rijdpaard dus. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij het geld zou betalen zodat hun haar als eigen paard kunnen beschouwen. Zet je paard evt. terug bij jou op stal en zoek een leuke bijrijder waarvan je zelfs nog op de hoogte word gehouden... Of zet haar in Bruikleen met een goed contract ivm het fokken en terug halen.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:36

_coquette_ schreef:
Maar je geeft het meisje met dit paard 2x per week les? Hoe kan je dan een maand niets over het paard horen? Of wat verwacht je in de overige dagen dan nog te horen?


Dit vraag ik mij ook af als ik dit verhaal lees.

Van de andere kant, als je niet tevreden bent over hoe het gaat, haal je je paard gewoon op. Zo simpel is het eigenlijk wel.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:20

Ja het is ook maar net hoe je het ziet. Paard staat daar in stalling. Wordt gereden, maar anders staat het beestje ook maar stil, want TS heeft zelf geen zin om er op te rijden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:28

Ik vind het stukje "Ik hoor een maand niets over mijn paard" eigenlijk meer de verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar dan van de stalhouder. Als eigenaar van het paard wil je toch weten hoe het met je paard gaat en ga je regelmatig kijken? En als dat niet kan, vraag je zelf toch regelmatig om updates? Tenzij het echt over een trainingsconstructie gaat waarbij TS het paard bij deze stal wegzet als trainingsproject, maar dan is 200 euro wel een heel lage kost waarvoor je inderdaad amper kwaliteit in de plaats kunt eisen.

TS, waar zou jij je het beste bij voelen? En wat houd je dan tegen om dat te gaan doen?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:38

Dat ging naar mijn mening om de bijrijder/lesklant waarbij het paard tevens gestald staat.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Z springpaard, betaald krijgen of betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:12

Als het paard 1 x in de 2 jaar een veulentje krijgt dan is het paard voor de helft van de tijd drachtig. Dan hebben de staleigenaren ook nog eens de merrie veulenbegeleiding (want ik neem aan dat de merrie ook op dat adres haar veulen krijgt en daar ook met veulen loopt tot het afgespeend is) Dan vind ik 200 euro eigenlijk nog goedkoop. Er kan met het paard alleen nog maar een beetje recreatief worden gereden. Voordeel is dat het beter is voor het paard als dat ook gebeurt.
Kortom, de staleigenaren hebben en de kosten en de verantwoordelijkheid om het paard in conditie te houden. Dan vind ik € 200 per maand eigenlijk nog aan de lage kant.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:47

Skessa_ schreef:
Ja het is ook maar net hoe je het ziet. Paard staat daar in stalling. Wordt gereden, maar anders staat het beestje ook maar stil, want TS heeft zelf geen zin om er op te rijden.

Dit inderdaad.
Zoals ik het lees betaal je gewoon 200 voor de stalling en dat lijkt mij schappelijk.
Maar ik zou het paard dan gewoon naar huis halen een een verzorgster/leaser zoeken.