Geef jij je paard een nieuwe naam?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaf jij je paard een andere naam na aankoop?

Ja
206 (42%)
Nee
275 (57%)

Totaal aantal stemmen: 481


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:26

Net vers gekocht, bijna vijf, fris uit spanje en hij heet "Adonis" En zo zie ik mijzelf niet mijn paard uit de wei roepen... AAAAAA dooooo niiiis. Echt niet
Maar wat een getrut om dan iets te vinden wat wel leuk is én past.
Ik geef jullie even ons uitprobeer lijstje: Ronald, Harmen, Sonar, Moenne, Pol, Tarik, Potgieter, Haakman, Hilhorst, Jondu en dat zijn dan alleen nog maar de namen die we het waard vonden om op te schrijven. (hoezo Potgieter, Haakman en Hilhorst... Dat zijn namen zoals men in Suid Africa naam geeft, je kind krijgt de meisjesnaam van je vrouw als voornaam)
Maar het is geworden een naam waar ik nog nooit van gehoord had en die (jawel) spaans is (Grrr) Amias Wat 'door vele geliefd' betekent.
Ik hoop dat hij er aan kan wennen. (en ik ook)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:27

@ikke, oh is dat een sigaretten merk dan?? Lexington is toch beetje de paarden hoofdstad niet? :+ Vind het wel chique klinken maar we noemen hem nooit zo haha.

@mrie, dat zou bij mij gewoon Adje geworden zijn denk ik haha

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:28

Ja dat hebben we ook nog overwogen.
Ik heb ook nog even serieus gedacht dat ik hem Perdje zou noemen..

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 01:05

Mijn eerste paard heette Gabber, dat vond ik niks. Heb hem Blizzard genoemd.

Mijn tweede paard heette Gjöf, IJslandse naam met mooie betekenis, geschenk. Prachtige naam en lekker om uit te spreken en de naam gehouden.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 02:27

Mijn paard heet op paspoort paula, manege eigenaresse vond t niets dus werd paola, toen ik dr verzorgde werd t al soms pluis door dr voorpluk, eerst alleen onder verzorgers bekend, later ook bij lesklanten en eigenaresse, stond alleen in t boek bij lesindeling nog paola _O-

Toen ik dr overnam bleef ze wel paola heten, maar noem dr eigenlijk altijd pluis, stalgenoten ook, maar ze reageert vooral gewoon op mn stem want maakt niet uit of ik nou bolle, grote, pluis of iets anders roep, koppie gaat even omhoog, oren erop en me aankijken, om vervolgens weer door te eten of slapen.

Ken trouwens wel pensionhouder die post-its op de voorpagina van t paspoort plakt met de stal of roepnaam als ie afwijkt, handig voor da, maar bijvoorbeeld bij verkoop en nieuwe eigenaar wil wat anders zo veranderd en niets aan paspoort zelf veranderd dus nog geldig

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 02:34

meestal kort ik de echte naam van het paard af of verleng hem naar iets wat ik beter vind passen.
Funside of Fame werd fun, terwijl de vorige eigenaar hem Fame noemde.
Kentucky is Tuck of Tucky

Enige naam die ik uit veranderd heb qua startnaam was Uranda, daarvan kon ik de R niet uitspreken. Die is naar Unity veranderd (bijnaam uni)

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:21

Hangt een beetje van het paard af. Onze pony heet Nikita wij noemen haar thuis Nikki dus niet echt veranderd.

Mijn paard Jazz had geen naam. Geen brandmerk of chip. Vorige eigenaar die haar ongezien hd gekocht en 3 weken had heeft haar Shandy genoemd dat vond ik niks.

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:25

Meestal verander ik geen namen. Alleen bij een van onze paarden wel gedaan, Fedora (gefokt door Sarabande) kwam bij ons als 4 jarige uit de wei en zag er heerlijk funky uit, niks chiques, gewoon overal haar en uit verhouding. Funky is er daarna ingebleven. Dus thuis heet ze Funky, iedereen kent haar als Funky, maar op wedstrijd is het gewoon Fedora

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:14

k_m schreef:
@ikke, oh is dat een sigaretten merk dan?? Lexington is toch beetje de paarden hoofdstad niet? :+ Vind het wel chique klinken maar we noemen hem nooit zo haha.

@mrie, dat zou bij mij gewoon Adje geworden zijn denk ik haha

Het was een sigarettenmerk, zoals velen, ten onder gegaan met alle anti-rook-campagnes.

Adonis zou hier ook best eens als Adje kunnen eindigen :j niet moeilijk doen als het makkelijk kan :D


Maddy_Paola schreef:
Mijn paard heet op paspoort paula, manege eigenaresse vond t niets dus werd paola, toen ik dr verzorgde werd t al soms pluis door dr voorpluk, eerst alleen onder verzorgers bekend, later ook bij lesklanten en eigenaresse, stond alleen in t boek bij lesindeling nog paola _O-

Toen ik dr overnam bleef ze wel paola heten, maar noem dr eigenlijk altijd pluis, stalgenoten ook, maar ze reageert vooral gewoon op mn stem want maakt niet uit of ik nou bolle, grote, pluis of iets anders roep, koppie gaat even omhoog, oren erop en me aankijken, om vervolgens weer door te eten of slapen.

Ken trouwens wel pensionhouder die post-its op de voorpagina van t paspoort plakt met de stal of roepnaam als ie afwijkt, handig voor da, maar bijvoorbeeld bij verkoop en nieuwe eigenaar wil wat anders zo veranderd en niets aan paspoort zelf veranderd dus nog geldig

De oplettende kijker zou gedacht kunnen hebben dat mijn paard "hallo", Goeiendag", "Dag Ellen" heette, of nog zo een lijstje van die dingen ik riep als ik op stal kwam, net wie ik als eerste tegen kwam.

Ik kon dat nooit zien maar mijn paard reageerde dus inderdaad op mijn stem, ongeacht wat er gezegd werd.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:21

Ligt er net aan of ik de naam leuk vind.
De pony’s die we kochten die al een “vaste” roepnaam hadden hebben we allemaal zo gelaten. Waren ook namen die heel goed bij ze pasten.
Jive, Guusje en Puck.

Mijn huidige pony’s hebben we toen zelf een naam gegeven. De oudste heeft als stamboeknaam Urban en werd daar Ruben genoemd, maar dat was ook maar een naam die ze hem gegeven hebben. Bij ons werd het Goos.
Hij was 1,5 toen we hem kochten, dus ook niet echt gewend aan die naam.
Mijn andere Shetlander heeft als stamboeknaam Guillaume. Was 2,5 en had geen roepnaam gekregen. Ik heb hem Flip genoemd. Dat was de naam waarmee de verkoper adverteerde en dat pastte eigenlijk wel heel goed bij hem.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:15

Lous schreef:
Ligt er net aan of ik de naam leuk vind.
De oudste heeft als stamboeknaam Urban en werd daar Ruben genoemd, maar dat was ook maar een naam die ze hem gegeven hebben. Bij ons werd het Goos.


Alle namen zijn toch maar namen die gegeven zijn.... Ik snap t argument niet. Maar als hij nog zo jong is is ie vast nog niet heel erg gewend aan zijn naam, dat snap ik dan weer wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:59

Mijn ervaring is dat ze eerder op het geluid van je stem reageren en niet op hun naam.

Dwz een wildvreemde kan het paard bij de naam roepen en ze reageren niet, ik kan hallo dikkie dik zeggen, of gewoon goedemorgen tegen mn stalbaas, en er wordt wel gereageerd.

Ik vind dus een dier zn naam veranderen als jij vindt dat dat beter bij het dier en/of bij jou past, helemaal geen probleem.

En of je het dier nu als sportnaam wel zn eigen naam geeft en in de praktijk zn naam afkort of verbasterd of zelfs totaal iets anders van maakt, of de sportnaam gelijk houdt aan de roepnaam, daar merkt het dier niks van.

Je mag het alleen in het paspoort niet veranderen, er ook niks extra bijschrijven oid, dat is een officiëel document en daar mag je niet op pagina's die daar niet voor zijn, dingen in schrijven.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:14

Mijn paard heet officieel Vigilant Slottie. Dat heb ik zo gehouden. Wel is zijn roepnaam veranderd (had geen roepnaam/stalnaam) dat is Vichi geworden.
In de praktijk noem ik hem boevenkop _O-

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:14

Marije_jiplover schreef:
Mijn ervaring is dat ze eerder op het geluid van je stem reageren en niet op hun naam.

Dwz een wildvreemde kan het paard bij de naam roepen en ze reageren niet, ik kan hallo dikkie dik zeggen, of gewoon goedemorgen tegen mn stalbaas, en er wordt wel gereageerd.

Ik vind dus een dier zn naam veranderen als jij vindt dat dat beter bij het dier en/of bij jou past, helemaal geen probleem.

En of je het dier nu als sportnaam wel zn eigen naam geeft en in de praktijk zn naam afkort of verbasterd of zelfs totaal iets anders van maakt, of de sportnaam gelijk houdt aan de roepnaam, daar merkt het dier niks van.

Je mag het alleen in het paspoort niet veranderen, er ook niks extra bijschrijven oid, dat is een officiëel document en daar mag je niet op pagina's die daar niet voor zijn, dingen in schrijven.

Helemaal eens! Als ik een ander paard uit de wei haal moet ik ook echt stil zijn, anders word ik meteen vergezeld door mijn paard, die dan heel verontwaardigd moet achterblijven :')

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:18

Ik kan de poll niet invullen
Heb bij eentje de naam veranderd en bij de ander niet

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:33

Naam op papier is Nobblyneez. Is en blijft het, maar de roepnaam is Nobli. En dan niet per sé als afkorting, maar gewoon zijn roepnaam. Op zijn oude stal werd hij Barney genoemd.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:59

Marije_jiplover schreef:
Mijn ervaring is dat ze eerder op het geluid van je stem reageren en niet op hun naam.

Dwz een wildvreemde kan het paard bij de naam roepen en ze reageren niet, ik kan hallo dikkie dik zeggen, of gewoon goedemorgen tegen mn stalbaas, en er wordt wel gereageerd.

Ik vind dus een dier zn naam veranderen als jij vindt dat dat beter bij het dier en/of bij jou past, helemaal geen probleem.


Helemaal mee eens! Ik kan alles naar mijn paard roepen. Lastpak, boef, vreetzak, knol. En hij komt heel vrolijk op me afgelopen. :+ Het is dus meer mijn piepstem dan zijn naam.

Ik heb zijn naam veranderd. Hij heet in zijn paspoort Billie Jean. ;( Vond ik niks dus nu heet hij Flip. Heel charming.
En ongeluk geloof ik ook niet in. Denk niet dat het universum zich er iets van aantrekt als ik een andere klank uitstoot als ik mijn paard roep. xD

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:13

Vroeger een paard gehad met de naam 'Geraldien', dat vond ik echt helemaal niks dus die kreeg een andere roepnaam. Ook wel een paard gehad die bij de vorige eigenaar al een andere naam had gekregen en die heb ik toen gewoon overgenomen. Op concours startte ik wel gewoon met de stamboeknaam.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:37

Hier veranderen de namen wel, maar vooral omdat het niet zo lekker bekt om te roepen.

Kooihuster Brecht --> Britney
Avenier --> Evy
Bovailona --> Toshiba
Highness --> Kaya (vooral omdat de afkorting Nessie was geworden, en dat klonk iets te veel naar het monster van LochNess)

eefjexx
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:46

Mijn Shetlander heet op haar paspoort Dorien, ik noem haar Doortje. :)

Adjepatatje8

Berichten: 337
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:59

1 van onze hafies is bij ons geboren en heeft dus nog dezelfde naam

De ander heet op paspoort Nidar van Schepershof en noemen we Nidar of Leen (Ik verzon een andere naam omdat ik Nidar niet kon uitspreken toen ik klein was :') )
Dan hebben we Adje die heet ook zo in z'n paspoort en Bas heet officieel Hilbert, maar dat vonden we geen mooie naam.

Bij ons ligt het eraan of we het een mooie naam vinden.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:12

Eerste pony heten Marc en dat werd Sarah. Ik was 12 en wilde heel graag een merrie maar mijn moeder niet, dus dit was de oplossing:+. Overigens was het ook net een merrie!

Toen kocht ik fergie en die werd door de eigenaren fieb genoemd wat ik ook lelijk vond en dat werd bij mij dus soof.

Veulentje heb ik Ozarah ST genoemd maar roepnaam is zaar.

Toen kwam de shet, op zijn paspoort heet hij knippie, waar ik hem van kocht Lucky en bij mij Sjef.

Ongeluk van veranderen naam wist ik niet!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:16

mrie schreef:
Lous schreef:
Ligt er net aan of ik de naam leuk vind.
De oudste heeft als stamboeknaam Urban en werd daar Ruben genoemd, maar dat was ook maar een naam die ze hem gegeven hebben. Bij ons werd het Goos.


Alle namen zijn toch maar namen die gegeven zijn.... Ik snap t argument niet. Maar als hij nog zo jong is is ie vast nog niet heel erg gewend aan zijn naam, dat snap ik dan weer wel.


De meeste paardeneigenaren geven hun paard wel bewust een naam.
Het was in dit geval nog niet duidelijk of ze hem zouden houden aangezien ze hem voor een symbolisch bedrag over had genomen van iemand omdat hij anders waarschijnlijk bij de slacht zou belanden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:32

Ja hoor!

Paarden, honden, ik geef ze zonder problemen een eigen, nieuwe naam. Tenzij de naam die ze hebben leuk, passend en goed uit te spreken is, dan blijft het gewoon ;-) Of als ik het gewoon écht niet voor elkaar krijg om iets anders te verzinnen, dan houden ze het ook maar :+


Gewend tja ze zijn mij sowieso niet gewend dus ach; en daarnaast noem ik ze ook nog eens 10001 koosnaampjes. Denk dat ze opgegeven moment toch vooral op mijn stemgeluid reageren.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:32

Ik zou in eerste instantie niet de naam wijzigen tenzij het echt niet bij het dier past.

Mijn merrie heet op papier Linde-Levana van ‘t Witteveen en er zat een sticker op het paspoort met iets van roepnaam Levana of iets in die trant.
Toen ik haar van de vorige eigenaar kocht noemden zij haar Levie, daar luistert ze ook naar dus ik heb het zo gelaten (ok, iets aangepast naar Levi zonder e).

Al noem ik haar op stal vaak popje of moppie ofzo