Geef jij je paard een nieuwe naam?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaf jij je paard een andere naam na aankoop?

Ja
206 (42%)
Nee
275 (57%)

Totaal aantal stemmen: 481


Selina

Berichten: 14287
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 23:02

Willekeurige woensdagavond gedachten.

Ik ben bezig met de zoektocht naar een paard.
En toen bedacht ik me, wie verandert de naam eigenlijk na aankoop van je paard?
En waarom veranderde je die?

Bij m’n vorige paard had ik 1 letter omgedraaid, dat zei ik toen toch al steeds per ongeluk.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:04

Ik! Omdat ze naar mijn mening een lelijke naam had, die niet bij haar pastte en die ook niet mooi was af te ķorten :+

De verkoper noemde d'r "valkje" dus denk niet dat ze haar eigen naam erg gewend was _O-
Laatst bijgewerkt door xSannee op 06-01-21 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:04

Nee mijn paard heeft leuke aparte sportnaam en we noemen haar Doortje die naam had ze al en past bij der

Pony zelfde heette op papier Prince en zo gelaten wel heeft hij x sultan geheten bij een van zijn 11 eigenaars
Laatst bijgewerkt door tita op 06-01-21 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:05

Bij sommige wel gedaan en bij sommige niet. Soms zijn die stamboeknamen dusdanig lelijk dat ik ze snel wil vergeten.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:10

Ik heb ja ingevuld, mijn pony heet Konrad op zijn paspoort. Niet dat hij ooit zo genoemd is door iemand :+ de fokker wist niet welke naam hij had toen ik hem kocht.
Ik heb zijn uiteindelijke naam dus zelf bedacht. Paspoort heb ik eigenlijk nooit aangepast.

Mijn vorige pony heet Leontien en noemen we Leo.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:10

Al mijn dieren krijgen bij mij een nieuwe naam :+

De reden? Ik heb een ietwat aparte smaak in namen en vind veel namen saai/lelijk/cliché/etc :o

De dieren die ik tot nu toe gehad heb hadden mijns inziens overigens ook echt geen namen die bij ze pasten. Zoals hierboven 'Doortje', hele schattige naam maar moet dus wel passen :j

Weet iemand eigenlijk of het mogelijk is om de naam in het paspoort aan te laten passen (tegelijk met adreswijziging/wijziging eigenaar?)? De eerste koper van mijn paard mocht een naam uitkiezen van de fokker i.v.m. chippen/paspoort aanvraag, maar die koos dus de naam van een recente/bekende crimineel := %) de koop ging uiteindelijk niet door, dus nu zit ik met die paspoortnaam opgescheept _O-

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:11

Nee. Misschien alleen een andere of afgekorte naam als roepnaam/stalnaam als ze een lange of ingewikkelde naam hebben.

De naam die het paard heeft hoort bij het paard, vind ik.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:13

Yep ik verander ze als de naam te lang is of niet leuk.
Echter als ze oud zijn (18+) verander ik de naam liever niet en gebruik ik de roepnaam die hij/zij van de vorige eigenaar al kreeg.

Pony 1: (verkocht)
paspoort Mr. spock
roepnaam Harley

Pony 2: (verkocht)
Paspoort Joly's limoncello
Roepnaam Limo (had vorige eigenaar echter ook al als roepnaam en vond ik wel leuk dus behouden)

Pony 3: (verkocht)
Gewoon behouden zoals op paspoort want was kort en paste hem: spirit

Pony 4:
Paspoort Smoke
Roepnaam Ranger

Paard 5:
paspoort Rolex Cassanti
Roepnaam Merho (komt van vorige eigenaar dus ook behouden, is een ouder paard dus verander ik ook niet zo graag)

Paard 6:
Paspoort Clin D'oeil
Roepnaam Clintje of Clin (puur als afkorting eigenlijk)

Paard van vriendin heet dumarjon Metjo (draver merrie)
En heeft de naam Beauty gekregen van haar.

Escada

Berichten: 3845
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:14

Mijn hengst heet Valoroso d'Eleganza, zit er ook nog over na te denken om wat anders te verzinnen want vind dit niet echt een mooie naam. Hij luistert wel heel goed naar Vallie dus eigenlijk noemen we hem altijd al zo :')

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:17

Ik heb de naam van mijn beide paarden destijds veranderd.

Mijn pony heette Job, dat werd Toran. Ik vond het wel heel leuk toen hij na de verkoop die naam hield.

Paard met stamboeknaam Saron heb ik Arwen genoemd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:18

Escada schreef:
Mijn hengst heet Valoroso d'Eleganza, zit er ook nog over na te denken om wat anders te verzinnen want vind dit niet echt een mooie naam. Hij luistert wel heel goed naar Vallie dus eigenlijk noemen we hem altijd al zo :')

Valor zou ook wel leuk zijn als hij moedig/dapper is. Het is Spaans voor Moed

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:26

Change3x schreef:
Nee. Misschien alleen een andere of afgekorte naam als roepnaam/stalnaam als ze een lange of ingewikkelde naam hebben.

De naam die het paard heeft hoort bij het paard, vind ik.


Niet in alle gevallen vind ik. Ik geval van mijn paard was hij voor ik hem kocht niet in handen geweest, laat staan dat hij bij zijn naam is genoemd. Dan is die naam in dat paspoort niet meer dan een paar tekens op een papiertje.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:31

Bij mijn eerste twee paarden heb ik de naam niet verandert, die namen waren goed en pasten bij de paarden. Mijn huidige paard heb ik wel een andere naam gegeven, dat was puur gevoelsmatig, hij was wel toe aan een echt nieuwe start in zijn leven, daar past een nieuwe naam bij.
Hij heette Lendes en heet nu Florus al is hij meer een Obelix.. :D

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:33

Ligt er aan. Harvey is op paspoort naamloos maar ze noemden hem Harry. Hij stond toen nog in Ierland. In het Engels klinkt Harry hartstikke leuk maar in het Nederlands zo lomp. Dus omgedoopt tot Harvey :P
Mickey werd al Mickey genoemd haha.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:35

Jep.. Tju Tju voor een stoere Friese hengst vond ik niet echt passen. Het is Diablo geworden, maar in de stalgang wordt hij vooral Friesje genoemd :D

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:41

Ja en nee.

Mijn paard het Amareno. En noemen we altijd Reno. Hij heeft zijn eigen naam dus behouden. Alleen afgekort.
En mijn mini heet Michel. Die noemen we Micky. Dus zijn eigen naam is iets veranderd.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:42

Ja toch maar wel gedaan idd. Hij kwam met de stal/bijnaam Woody bij mij. Zijn echte naam bekt al helemaal voor geen meter, dus tot zover begreep ik het nog wel. Tis alleen een reus van ondertussen ruim over de 1.82 van rustig 800 kg.

Ik had zelf steeds de link met woody woodpecker en ik heb echt een "dirty mind forever", maar toen mijn beste paardenvriendin aan mij vroeg: "ben je dan vergeten wat having a woody betekent?", ben ik geloof ik wel 5 min stil geweest en toen ter plekke besloten dat het Woods werd...

Lughnassadh

Berichten: 1804
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:46

Change3x schreef:
Nee. Misschien alleen een andere of afgekorte naam als roepnaam/stalnaam als ze een lange of ingewikkelde naam hebben.

De naam die het paard heeft hoort bij het paard, vind ik.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik zou het alleen veranderen als het paard uit een ellendige situatie (mishandel8mg, verwaarlozing, etc. ) komt. Dat zou dan een nieuwe start markeren. Symbolisch dus.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:46

Mijn vorige pony heb ik gelaten wat het was, al korte ik het regelmatig af naar 'Bay' en als ze ondeugend was 'Beest'. Haar naam is Bailey.

Het paard wat ik nu heb heeft een naam die eigenlijk niet leuk af te korten is. Hier hebben we Nimbus van gemaakt. Wel de N van het jaartal gehouden en heeft echt de zelfde vibe, mijn zus had niet eens door dat we de naam wat anders hebben uiteindelijk :o

Heb wel ja ingevuld, omdat ik het dus wel doe wanneer ik de eigen naam niets vind

Anoniem

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:48

Die van mij had al een prachtige naam toen ik em kocht, maar hij word ook wel eens pluto genoemd.vraag me niet waarom die naam, maar is door wat meiden waar ik wel eens "les" aan heb gegeven bedacht.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:49

Ja ik geef zonodig een nieuwe roepnaam.
Stamboeknaam van mijn paard is Bazinetty II. Dat bekt niet zo lekker. Dus ik noem haar Bella.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:52

Ja en nee, mijn pony heet volgens paspoort Majestuoso. Ik heb zijn naam dus afgekort naar Mas, want telkens Majestuoso moeten roepen is wel vermoeiend :+ zijn vorige eigenaar noemde hem Majes, maar dat vond ik niet leuk klinken

Anoniem

Re: Geef jij je paard een nieuwe naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:04

Mijn paard heeft zijn naam gehouden. Ik vind dat hij een prachtige naam heeft en die ga ik niet veranderen. Heb ook zijn koosnaampje van zijn vorige baasjes overgenomen - [naam] - en zo noem ik hem wel in het dagelijks leven. Als ik typ, gebruik ik afwisselend zijn officiële naam en roepnaam, maar als ik met hem bezig ben alleen dat laatste. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem anders te noemen :))

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:06

Nee geen andere naam,wel korten we hem af.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:07

Zeker. Beide paarden een nieuwe naam gegeven.
Eerste paard heette 'Jan'.... :\
En mn jonkie had een spaansachtige naam maar dat pas niet bij mij. Ik vond de naam niet bij hem passen. Dus die heb ik veranderd. Hij had toen pas 3 weken die naam op paspoort staan dus erg gehecht was ie er niet aan denk ik. Kon hem zelfs op zn paspoort wijzigen! Kon mijn eerste niet.