Hoe zou het komen dat er meer merries aangeboden worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe zou het komen dat er meer merries aangeboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:35

Dank je, nooit gedacht dat mijn bericht met zoveel...euhm...vuur onthaald zou worden. :D Maar ik laat dit topic aan TS. Mijn bijdragen zijn overduidelijk ongewenst.


VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:43

Gini schreef:
Dank je, nooit gedacht dat mijn bericht met zoveel...euhm...vuur onthaald zou worden. :D Maar ik laat dit topic aan TS. Mijn bijdragen zijn overduidelijk ongewenst.


Jouw bijdragen maken dit topic juist rationeel en valide. Dat mensen daar niet mee om kunnen gaan is hun probleem.

Lughnassadh
Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:04

pumpina schreef:
Eens met eerdere reacties, ik bouw met merries (maar dus ook met teven) een veel hechtere band op.


Ik heb toch echt het omgekeerde. Ik heb ook niet de indruk dat de band met mijn ruin (of reuen) minder diep gaat dan met iemand anders die een merrie heeft. Of dat mijn ruin minder voor mij wil werken. En de uitspraak tell a gelding..... gaat bij de mijne echt niet op.
Ik denk eerder dat het gewoon een persoonlijk iets is. Waar, al dan niet bewust, je voorkeur ligt en wat het beste bij je karakter en persoonlijkheid past.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe zou het komen dat er meer merries aangeboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:22

Ik denk dat er ,zeker onder oudere paarden,meer merries dan ruinen zijn omdat merries langer worden aangehouden. Als die iets gaan mankeren denkt men er nog eens een veulen uit te gaan fokken.Want mensen willen iets doen met een paard. Een ruin heeft die optie niet en als die onberijdbaar wordt dan wordt hij eerder "weggedaan".

maitestar23
Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:26

Gini schreef:
Vanaf 3 jaar bedoel je?

604 merries
556 ruinen

Ik wil er geen wedstrijd van maken. Maar ik las je stelling en dacht meteen: is dat echt? Dus ging ik even kijken en dit zijn gewoon de cijfers die ik zag. :)


Zal de maat waarin je zoekt ook niet meespelen?
Vrienden waren op zoek naar een E-pony en het meeste was dan toch echt merrie.

Es_ther
Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:33

Ik denk omdat merries wat meer krengen kunnen zijn. ik ken genoeg merries die ze moeten spuiten omdat ze als ze hengstig zijn er niks mee kunnen. Dat lijkt me ook niet fijn.

Ik heb er 2, en ik wil niks anders meer!
Ik merk dat ik met 1 merrie (die ik nu 14 jaar verzorg) echt een diepe band heb, en dat wij ook wel echt een team zijn. Ze heeft ook haar merrie kuren, wanneer ze hengstig is is ze niet te genieten. Maar ik vind dat wel grappig om te zien. Daarnaast merk ik dat ondanks dat wij een wat pittigere start hadden wij nu echt wel maatjes zijn. Ze doet alles voor me, wat ik echt heerlijk vindt.
Ik heb ook een ruin gereden, maar daar had ik wat minder mee. Die deed alles braaf en was een fijn dier, maar ik miste echt die klik en het echte team gevoel. En ik heb m toch wel 5 jaar gereden.

Sinds een half jaar staat er een Shetlander merrie bij. Iets minder merrie dan mn 'grote' pony, maar ook die laat het weten als ze het er niet mee eens is. Maar omdat ze zo klein is moet ik heel hard lachen als ze boos is :') .

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

ikke
Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:52

Es_ther schreef:
Ik denk omdat merries wat meer krengen kunnen zijn. ik ken genoeg merries die ze moeten spuiten omdat ze als ze hengstig zijn er niks mee kunnen. Dat lijkt me ook niet fijn.

Ik heb er 2, en ik wil niks anders meer!
Ik merk dat ik met 1 merrie (die ik nu 14 jaar verzorg) echt een diepe band heb, en dat wij ook wel echt een team zijn. Ze heeft ook haar merrie kuren, wanneer ze hengstig is is ze niet te genieten. Maar ik vind dat wel grappig om te zien. Daarnaast merk ik dat ondanks dat wij een wat pittigere start hadden wij nu echt wel maatjes zijn. Ze doet alles voor me, wat ik echt heerlijk vindt.
Ik heb ook een ruin gereden, maar daar had ik wat minder mee. Die deed alles braaf en was een fijn dier, maar ik miste echt die klik en het echte team gevoel. En ik heb m toch wel 5 jaar gereden.

Sinds een half jaar staat er een Shetlander merrie bij. Iets minder merrie dan mn 'grote' pony, maar ook die laat het weten als ze het er niet mee eens is. Maar omdat ze zo klein is moet ik heel hard lachen als ze boos is :') .

Ligt dat aan de merrie of aan de berijder die geen rekening wenst te houden met die merrie?
Ik ken maar heel weinig merries waar niks mee aan te vangen valt maar behoorlijk wat voorbeelden waarbij men geen rekening wenste te houden met het karakter.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LWDaisy
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:16

candalisa schreef:
Dat is voor ieder anders bij de quarters krijg je merries veel beter verkocht dan een hengst/ruin... ik kan niks met een ruin 9/10 hebben altijd hap gedrag en zijn in het algemeen een stuk vervelender geef mij maar een merrie ...


Ik heb een Quarter-merrie, heerlijk dier hoor!
Oké, ze kan soms een beetje zuur overkomen haha. Ze is een open boek, en zal je altijd haar mening laten weten. Maar ze doet evengoed wél wat ik vraag hoor, ook als ze hengstig staat. Alleen met rollende ogen of platte oren :+

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Es_ther
Berichten: 18708
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:20

ikke schreef:
Es_ther schreef:
Ik denk omdat merries wat meer krengen kunnen zijn. ik ken genoeg merries die ze moeten spuiten omdat ze als ze hengstig zijn er niks mee kunnen. Dat lijkt me ook niet fijn.

Ik heb er 2, en ik wil niks anders meer!
Ik merk dat ik met 1 merrie (die ik nu 14 jaar verzorg) echt een diepe band heb, en dat wij ook wel echt een team zijn. Ze heeft ook haar merrie kuren, wanneer ze hengstig is is ze niet te genieten. Maar ik vind dat wel grappig om te zien. Daarnaast merk ik dat ondanks dat wij een wat pittigere start hadden wij nu echt wel maatjes zijn. Ze doet alles voor me, wat ik echt heerlijk vindt.
Ik heb ook een ruin gereden, maar daar had ik wat minder mee. Die deed alles braaf en was een fijn dier, maar ik miste echt die klik en het echte team gevoel. En ik heb m toch wel 5 jaar gereden.

Sinds een half jaar staat er een Shetlander merrie bij. Iets minder merrie dan mn 'grote' pony, maar ook die laat het weten als ze het er niet mee eens is. Maar omdat ze zo klein is moet ik heel hard lachen als ze boos is :') .

Ligt dat aan de merrie of aan de berijder die geen rekening wenst te houden met die merrie?
Ik ken maar heel weinig merries waar niks mee aan te vangen valt maar behoorlijk wat voorbeelden waarbij men geen rekening wenste te houden met het karakter.


Nah, ik ken een merrie en die sloeg je echt als ze hengstig was. Maar alleen in die periode, rest van de tijd geen vlieg kwaad deed.
En huisvesting maakte niet uit, ze deed het zowel 24/7 buiten, als wat meer op stal. Maar je kon er echt helemaal niks mee :') .

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Vientje
Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:25

Mijn oudere merrie is wel de typische merrie, dat is echt een diva met een duidelijke eigen mening. Knetter eerlijk, geen zeikmerriestreken, maar ze weet wel wat ze waard is. Vergt wat onderhandelskills en nadenken bij wat je doet soms, maar dan kun je er ook echt mee lezen en schrijven want indien je de juiste vraag goed stelt doet ze alles graag voor je.
Het veroorzaakt wel dat op de gemiddelde pensionstal ze als een draak bekend staat, mensen die denken 's ochtends ongenuanceerd in anderhalve seconde een halster om de kop te trekken en paard buiten te kunnen gooien krijgen duidelijk te horen dat je normaal kunt doen of oprotten. Ze is geen fiets met oren, en blieft dan ook niet zo behandeld te worden. Binnenzetten even zo, dat kan lang duren wanneer je duidelijk haast hebt :Y) Het is duidelijk een bepaald type wat doorgaans beter met ruinen door de deur kan die het bij haar kan vergeten, ze is superbraaf doorgaans en steekt geen poot naar je uit maar ga je drammen en dingen aan haar opleggen dan doet ze het gewoon niet.

De ruinen die ik ken vragen doorgaans wat minder fijngevoeligheid en inzicht van mensen, ze leggen zich eerder neer bij ongenuanceerd gedrag van mensen. Maar goed, er zijn overal uitzonderingen op. Mijn jonge merrie was als ze een mens geweest was transgender geweest bijvoorbeeld, dat is echt een prototype gemoedelijke ruin in haar doen en laten :Y)

Op zich snap ik de opmerking wel dat mensen geen merrie zoeken, maar wellicht kunnen ze dan beter een type paard beschrijven dan een geslacht. En daarnaast benoemen dat ze niet zitten te wachten op pismerriestreken bij hengstigheid, dat snap ik ook goed dat je daar niet blij van wordt. Ken er ook wel een paar van zulke die ik zelfs met mijn extreme voorkeur voor merries echt absoluut nog niet zou willen hebben al kreeg ik er geld op toe, vanwege het gedrag rondom de hengstigheid := Gelukkig hebben die twee van mij dat niet :)

Miep & Pinda & Jipje :+:

Pistasche
Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Hoe zou het komen dat er meer merries aangeboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:11

Ik verplaats dit topic naar [PP] Paardenpraat :)

heb vertrouwen, houd moed

kim_1990
Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:42

Ik heb veel lol gehad met de ruinen die ik had hoor...maar op dit moment heb ik 4 paarden en alle 4 merries...mede omdat wij nu veulentjes fokken, maar mijn band met merries is intenser en hechter dan met ruinen...nou hebbik al mijn ruinen die ik gehad heb stuk voor stuk heel leuk gevonden en had ik echt wel een verbluffende band met sommigen...maar mijn voorkeur zou toch uitgaan naar merries...

De reden dat er meer merries te koop staan is in mijn vermoeden denk ik omdat ze vaak ietswat lastiger kunnen zijn in karakter...veel mensen willen (vooral recreatie) een lief betrouwbaar dier zonder gekke fratsen oid en dan voldoen ruinen vaak beter en die komen dan dus ook minder vaak te koop omdat ze voor de meeste mensen beter te houden zijn.

Desalniettemin vind ik de post van gini wel een mooie, als je het mannelijke geslacht bij elkaar optelt, zijn er vaak meer ruinen/hengsten te koop aangeboden dan merries...

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Camino_S, ElinaSK, Hemellichaam, Karintich, Lucia88, MaanNaam, Marcato, Shinedown, Tieme, Titsia, vikawiek, Wopkebrok, Yentaah, Zinzi_jewel en 122 bezoekers