Doelen en Volg je paard 2021!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-20 18:41

Nog heel even en dan is dit rare jaar weer voorbij! Daarom vond ik het tijd om een topic te openen waarbij we elkaars voortgang een beetje bij kunnen houden.
Naar het voorbeeld van de topics van vorige jaren:
[PP] Volg je paard, 2018
[PP] Doelen en Volg je Paard 2019!
[PP] Doelen en volg je paard 2020!

Heb je geen specifieke wedstrijddoelen maar wil je toch een beetje bijhouden waar je mee bezig bent, of ergens naartoe werken dit jaar, doe dan vooral mee!

Dit schreef ik vorig jaar over mijn paard Stinky:
nessinator schreef:
Doelen voor 2020:
- Endurance klasse 2 startgerechtigd zijn
- Dressuur L1+5 (dit doel hoort niet hier)
- Rust en ontspanning in alle gangen en overgangen
- Begin van de zijgangen
- Terug naar rust vanuit elke rij-oefening
- Niet zo hyper reageren op andere paarden
- Andere paarden weg laten rijden met minimale stress

Hoe is dat gelukt? Omdat alles afgelast is, zijn bijna al mijn doelen in het water gevallen. Ik werd zelf ziek en daarna besloot ik helemaal terug naar de basis te gaan, en dat bleek verder terug dan ik had gedacht, waarna de opbouw vanaf nul ook langer duurde dan ik had ingeschat. Op dit moment zijn we opnieuw bezig met hem vertrouwd maken met het zadel, waar hij blijkbaar toch nog wel wat problemen mee had. Mijn doelen voor 2020 zijn dus:
- Ok zijn met het zadel
- Helemaal niet meer blokken
- Rustig het rijden weer oppakken
- Bosritje

Daarnaast ben ik onze andere pony gaan trainen. Madelief is een voormalig manegepony die het manegeleven niet meer aan kon en nu hard bezig is het vertrouwen terug te krijgen.
Met haar ga ik dit jaar hard aan het werk.
- Dressuurwedstrijden oppakken (3x mijn debuut afgelast wegens Corona). Voornamelijk focussen op ontspanning op vreemd terrein.
- Endurancetraining: succesvol op vreemd terrein een rondje rijden
- Horsemanshipweekenden succesvol afleggen

Om deze doelen haalbaar te houden, stel ik per maand doelen gebaseerd op hoe het de afgelopen maand is gegaan.
Doelen voor Januari
Stinky
- Opzadelen in ontspanning afronden
- Werken aan het blokken (meer geduld)
- Rustig rondje wandelen
- Opstijgen in rust

Madelief
- Rust in het grondwerk
- Opzadelen zonder spanning
- Rondrijden in ontspannen aanleuning
- Ontspannen bosritje


roosjenat
Berichten: 1485
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:57

Leuk! Ik doe ook weer mee. Voorgaande jaren is het mij niet echt gelukt om het vol te houden maar dat is dan voor mij een doel in 2021 haha. Door Corona weinig wedstrijden gereden dus de wedstrijddoelen schuiven een jaartje op.

In totaal heb ik 5 paarden, daarvan zijn er drie grasmaaiers en twee rijpaarden. Ze staan bij ons zelf en lopen 24/7 buiten.

Ik rijd voornamelijk op mijn pony genaamd Bmh's Miley. Met haar rijd ik L1 met 6 winst tussen de paarden. Ons doel is om zo ver mogelijk te komen en misschien over een paar jaar wel het Z te halen.

[ img ]
[ img ]

Daarnaast heb ik nog een paard genaamd Bmh's Wodan. Hij heeft in 2020 vakantie gehad maar ik wil hem graag weer op gaan pakken. Voor hem maak ik verder geen doelen, we zien wel waar het schip strand.

[ img ]
[ img ]

Mijn doelen voor 2021:

- M1 startgerechtigd
- Andere discipline proberen
- Meer springen

Januari doelen:

- Online proefje rijden L1
- 1x springen
- Wijken verbeteren
- Galop verbeteren

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

JoycexEnya
Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:25

Wat leuk dat het nog steeds doorgaat. Ik ben niet zo goed met doelen stellen,maar we gaan het dit jaar proberen. Ik heb 2018 het topic gestart.

Ik zal straks uitgebreid reageren, me pauze zit erop haha

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-20 18:19

Welkom Roosjenat! Nogmaals, wat een leuke pony <3
Jaja, JoycexEnya, ik blijf het gewoon proberen :D Leuk dat je dit jaar weer meedoet!

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:17

Ook ik ben al heel wat jaartjes actief in deze topics. Afgelopen jaar is het me helaas niet gelukt. Had ook veel pech tot mei dit jaar met Elaya. Inmiddels zijn we alweer een tijdje wat fanatieker aan het rijden en ben ik inmiddels steeds minder bang dat ze nog weer kreupel gaat raken :) Even kort samengevat: paardje werd in 2018 kreupel. Verdween telkens weer en kwam weer terug. Ook veel onregelmatig geweest in de tussentijd. Dierenartsen er bij gehad, op rust gestaan en ga zo maar door. Uiteindelijk bleek dat ze gewoon ontzettend vast zat, zowel in de gewrichten als in haar spieren/ bindweefsel. Massage en osteopathie doen haar heeeel erg goed :D Gelukkig is mijn osteopaat dit jaar ook mijn stalgenoot en instructrice geworden. Heel erg fijn dus. Ze behandelt Elaya tussendoor zodat ze niet telkens een week stil hoeft te staan, maar telkens een klein stukje zodat we gewoon door kunnen blijven rijden.
Ik ga weer proberen doelen op te stellen hier :j

Voor degene die mijn merrie niet kennen, zich haar niet kunnen herinneren:
Elaya is een 12 jarige kwpn vosmerrie (v. Tangelo van de Zuuthoeve). Onze teller wat betreft wedstrijden staat op springen B+5 en dressuur B+3. Ik hoop in 2021, weer lekker fanatiek te kunnen starten. Zowel met de dressuur als met het springen.
[ img ]

[ img ]

@roosjenat, wat heerlijk dat je de keus hebt om ze 24/7 buiten te laten lopen. Hier in pension, gaan gelukkig wel overdag hele dagen en eigenlijk bijna met alle weersomstandigheden wel naar buiten. Hoop mijn paardje ooit aan huis te kunnen houden, dan zou ik ook zeker voor die optie gaan :j Knappe paardjes heb je in ieder geval :j

Mijn doelen voor 2021:
- Dressuurwedstrijd starten
- Springwedstrijd starten
- Dressuurzadel aanschaffen

Doelen januari
- Proefje oefenen (B)
- Minimaal 2 keer op buitenrit :brr: (ben echt een koukleum en krijg het vaak op buitenrit niet warm, dus kan me er rond deze tijd van het jaar heel moeilijk toe zetten).
- Elke week longeren
- 1 keer springles
- 2 keer zelf springen

Elaya

roosjenat
Berichten: 1485
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:41

Dankjewel Nessinator, ben ook erg blij met haar. Echt een heerlijk karakter en soms ook echt wel een clown. :+

Felien_Kyara: ook welkom! Die van jou mag er ook wezen, wat een knappe merrie!! Hopelijk volgend jaar geen pech kwa blessures/kreupelheid.

Dat ze hier 24/7 buiten staan ben ik ook erg blij mee. Vooral Miley is echt geen paard voor op stal, ook als het veel en hard regent (zoals laatste paar dagen) stond ze gewoon midden in de buien. Maakt haar niks uit, vind ze heerlijk :o. Ze heeft natuurlijk de keuze om schoon en droog te staan hihi.

Enigste nadeel is de bak.. die is nu verschrikkelijk. En omdat ik haar wel haar nodige beweging wil geven (en ik zelf ook niet de hele winter zonder rijden kan haha) ga ik 4 keer per week met de trailer naar de vereniging toe. Kost veel tijd en werk maar ik vind het wel heerlijk om daar te rijden, de binnenbak is 20 x 60 dus kunnen ook lekker lange lijntjes mee pakken.

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:07

Ja als ze dan zelf die keuze maken zegt het genoeg toch ;) :D

Herkenbaar van de bak... Hier zit de binnenbak van de vereniging een straat verder en is maar een minuut of 5 a 8 stappen :D Helaas vorige week was in het begin vd week bij ons nog niet duidelijk of je binnen mocht rijden. Inmiddels gelukkig wel. Daarna was het kerst en ben ik van donderdag tot zondag bij mijn vriend geweest die ruim een uur van mij vandaan woont. Gisteravond was het zo aan het waaien en regenen dat ik niet alleen met haar naar de club wilde stappen en vandaag zit ik binnen omdat ik me heb moeten laten testen omdat ik in contact ben geweest met iemand die corona heeft. Zit echt niet mee... Bijna een week geleden dat ik er op zat.
Hopelijk heb ik morgen eind vd dag een negatieve uitslag en kan ik morgenavond weer rijden. Onze bak was vandaag na een droge dag aardig opgedroogd vertelde een stalgenoot.

Elaya

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:13

Ha wat leuk, dit topic zocht ik toevallig van de week! Enige tijd geleden met vorige verzorgpaarden wel mijn doelen hier opgesteld en vorderingen in kaart gebracht, maar nog niet met mijn nu eigen paard! En dat is natuurlijk nóg leuker. O:)

Leuke OP, nessinator. Mooi hoe je zo'n overzichtje hebt van je eigen doel. Zo diepgaand gaat dat hier nog niet. :=

@roosjenat, stoer doel! Z is voor ons nog héééééél ver weg, dus vind het gaaf om jullie zo te volgen.

@Felien, wat leuk, ik herken je inderdaad van een voorgaand jaar. Grappig. Leuke merrie, die sneb is echt schattig. <3

Ik zal me nu dan ook maar melden. Sinds 14 november hebben mijn moeder en ik samen een paard. Nobblyneez (wij zeggen gewoon Nobli) is een 3,5 jarige EV en pas net in Nederland.
Twee koersen gelopen maar geen winst behaald, dus zo in de handel gekomen. En nu is hij bij ons. :j
Hij is nog jong dus we rijden hem drie keer per week zo'n halfuurtje en voor de rest is het grondwerk, wandelen, tuttelen en hier en daar wat extra longeren als hij teveel energie heeft. We doen het dus rustig aan.

Onze doelen zijn eigenlijk om dit jaar dressuurmatige te groeien. Niet per sé in startgerechtigheid, maar gewoon voor de algehele gymnastisering; Nobli is een ex-renpaard dus wij vinden de basis dressuur nu het belangrijkste. Tot nu toe heeft hij ons echt doen verbazen, want waar hij op dag één stil stond als je druk op de teugels aannam en hij als een giraffe de bak door ging, komt hij nu binnen enkele minuten zelf naar beneden en zijn zijn passen echt bizar verruimd. Dus waar we dachten de eerste maanden tegenaan te zullen lopen, blijkt hij juist een beetje hidden talent te hebben. :Y)

Woensdag verhuizen we naar de nieuwe stal waar hij langer buiten komt en dan ook met een maatje. Maar ik ben wel gespannen hoor, want hij is de afgelopen weken wat frisser. Hij is nu teruggezet op krachtvoer en dit lijkt te helpen, maar het is nog niet zoals normaal. Maargoed, het komt goed. Ik ben gewoon een stresskip. :7

Dat is ook ons tweede werkpunt voor nu; ontspanning.
Nobli is vreselijk braaf en normaliter behoorlijk geduldig voor zo'n jong ding, maar door samenloop van omstandigheden is hij afgelopen weken een knettergek balletje. Rijden gaat wel goed, hij heeft nog geen bok oid gegeven. Maar aan de hand kan hij helemaal flippen. Daar werken we nu aan. :j
Als hij wel ontspannen is kan ik al fijn met hem adh werken. Zo zijn we met wijken voor druk begonnen en heb ik hierdoor het wijken geïntroduceerd, en daarnaast doe ik naast de basis/saaie grondwerkoefeningen (ontspannen op commando, volgen, achterwaarts, etc) ook de beginselen van vrijheidsdressuur.
Kusje is zijn favoriete oefening en het flemen begint ook ergens op te lijken. Als hij weer wat rustiger is ga ik verder met de jambette. En dan zie ik wel, ik wil sowieso nog les gaan nemen dus begin liever niet te vroeg met oefeningen. In de tussentijd werk ik aan het negeren (niet bedelen ed) en dat soort basis dingetjes.

Ook hopen wij in 2021 met een ontspannen Nobli van het erf af te kunnen. Iig aan de hand, maar wellicht wel er op ook. Geen idee hoe dit zal gaan lopen, dit hangt ook af van hoe hij nu weer gaat ontspannen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Wellicht dat ik doelen nog echt kan bijstellen en ook echt vormen. Voor nu wennen we nog aan elkaar en leren we nog elkaars knopjes vinden. We hebben nog álle tijd van de wereld.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

roosjenat
Berichten: 1485
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:36

Felien_Kyra schreef:
Ja als ze dan zelf die keuze maken zegt het genoeg toch ;) :D

Herkenbaar van de bak... Hier zit de binnenbak van de vereniging een straat verder en is maar een minuut of 5 a 8 stappen :D Helaas vorige week was in het begin vd week bij ons nog niet duidelijk of je binnen mocht rijden. Inmiddels gelukkig wel. Daarna was het kerst en ben ik van donderdag tot zondag bij mijn vriend geweest die ruim een uur van mij vandaan woont. Gisteravond was het zo aan het waaien en regenen dat ik niet alleen met haar naar de club wilde stappen en vandaag zit ik binnen omdat ik me heb moeten laten testen omdat ik in contact ben geweest met iemand die corona heeft. Zit echt niet mee... Bijna een week geleden dat ik er op zat.
Hopelijk heb ik morgen eind vd dag een negatieve uitslag en kan ik morgenavond weer rijden. Onze bak was vandaag na een droge dag aardig opgedroogd vertelde een stalgenoot.



Komt altijd weer wat tussen haha. Succes met wachten op de uitslag en hopelijk negatief, zodat je ook weer kan rijden morgen!

De vereniging is hier 15 a 20 min stappen vandaan maar ik ga altijd met de trailer (4 min). :+

AlwaysH: Welkom! En wat een leukerd heb je, daar is echt wat leuks van te maken. <3 Succes alvast met de verhuizing overmorgen!

Het Z is voor ons ook nog ver weg maar we doen ons best hihi. Eerst moeten de wedstrijden maar weer door gaan.. Eind september voor het laatst gestart, dus ons doel schiet zo niet echt op. Maar daar is niks aan te doen natuurlijk.

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:10

Zo met de trailer weg is ook wel een fijne training! :P
En dankjewel, daar twijfelen we niet aan. Maar soms denk je; waarom heb ik een driejarige gekocht? _O-

Ik vind Z een heel stoer doel. Je grenzen verleggen hoort bij dit soort topics.

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:19

@AlwaysH, wat leuk je eigen paardje :D Had al een topic voorbij zien komen, ik geloof gisteren :)

@roosjenat, wat AlwaysH ook zegt, super goed wel om met te trailer te blijven oefenen.
Die van mij komt er 1 keer in het jaar in en vindt het dan maar wat spannend. Moeten we echt weer gaan oefenen. Voeg ik gelijk toe aan mijn doelen voor 2021 :D :D

Mijn doelen voor 2021:
- Dressuurwedstrijd starten
- Springwedstrijd starten
- Dressuurzadel aanschaffen
- Regelmatig met de trailer weg

Elaya

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:56

Leuk topic!
Nessinator wat heb jij een leuke doelen, helemaal vanaf het begin alles goed krijgen. Ik denk dat je daar veel lol van gaat hebben.

Fijn dat de kreupelheid nu eindelijk echt weg is felien!

En een paar mensen met echte dressuur doelen, ook leuk.

En nobli volg ik sowieso :d

Ik heb afgelopen jaar in de zomer mijn eerste eigen paard gekocht.
Mijn doel is met stip op 1 een gezond en vrolijk paard. Tot nu toe hebben we zo onwijs veel pech..
Eigenlijk ben ik al heel blij als dat lukt!
Doel 2: bosritten rijden
Doel 3: zonder ander paard bosritten maken

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:08

Sintara, wat leuk dat je hier bent! Nog een EV hierzo, gezellig <3
Ik had jou ook in het 'van welke Bokker krijg jij een warm gevoel' topic genoemd.

Ik hoop dat je lekker kilometers kan maken met Mel!

@Felien, dat kan kloppen! Ons 2020 overzicht van welgeteld anderhalve maand. _O-

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-20 10:06

Welkom terug, Felien, ik hoop met je mee op een jaar van geluk met je paardje! Ik heb juist mijn binnenbak de rug toegekeerd, en heb nu alleen nog maar een wei en een bos om in te rijden, maar als Enduranceruiter is dat ook alles wat ik nodig heb.
Wat leuk dat je meedoet, AlwaysH, ik heb je in andere topics voorbij zien komen. Wat fijn dat hij het zo goed doet, en die ontspanning klinkt als een mooi doel om aan te werken. Dressuurmatig groeien is sowieso een mooi doel om aan te werken en belangrijk voor elk paard. Veel plezier met je prachtige paardje dit jaar!
Sinatra, dank je wel :) Een gezond paard is zo belangrijk, ik hoop dat je dat doel gaat halen :)

roosjenat
Berichten: 1485
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:09

Felien_Kyra schreef:
@AlwaysH, wat leuk je eigen paardje :D Had al een topic voorbij zien komen, ik geloof gisteren :)

@roosjenat, wat AlwaysH ook zegt, super goed wel om met te trailer te blijven oefenen.
Die van mij komt er 1 keer in het jaar in en vindt het dan maar wat spannend. Moeten we echt weer gaan oefenen. Voeg ik gelijk toe aan mijn doelen voor 2021 :D :D

Mijn doelen voor 2021:
- Dressuurwedstrijd starten
- Springwedstrijd starten
- Dressuurzadel aanschaffen
- Regelmatig met de trailer weg


Leuk om zo weer nieuwe doelen te ontdekken! Miley wilde eerder nooit de trailer op, waren elke keer minstens 30 minuten bezig. En nu stapt ze zelf erop, ik hoef niks meer te doen ideaal haha. Maar dat moet ook wel aangezien we zo vaak weg gaan maar ook omdat ik altijd alleen ga. Dan wil ik wel dat alles een beetje soepel gaat hihi. :D

Welkom Sintara!

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:14

@Sintara, wat een ontzettend mooi doel. Dat is ook het allerbelangrijkste! :D
@AlwaysH Ja klopt! :D Dat was het topic.
@nessinator, Dank je wel! ja dat is ook zo. Kun je dan nu vooral alleen buitenrijden? :) Of valt er in de weide ook nog gewoon te rijden nu?

@roosjenat, echt heel fijn lijkt me dat. Heb je dit zelf geoefend of heb je er hulp bij gehad?
Ik zou in de toekomst ook echt graag zelf willen trailer rijden, is zo veel makkelijker als je zelf kan gaan en staan waar je wilt :j

Iemand een idee of er ook topics op bokt zijn om gewoon je dagelijkse updates te plaatsen? :)
Denk niet dat dat hier helemaal de bedoeling is of wel? Vind het gewoon fijn om te kletsen met anderen over hun paardenleventje en mijn eigen verhalen van de dagen te delen.

Elaya

roosjenat
Berichten: 1485
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:17

Felien_Kyra schreef:
@Sintara, wat een ontzettend mooi doel. Dat is ook het allerbelangrijkste! :D
@AlwaysH Ja klopt! :D Dat was het topic.
@nessinator, Dank je wel! ja dat is ook zo. Kun je dan nu vooral alleen buitenrijden? :) Of valt er in de weide ook nog gewoon te rijden nu?

@roosjenat, echt heel fijn lijkt me dat. Heb je dit zelf geoefend of heb je er hulp bij gehad?
Ik zou in de toekomst ook echt graag zelf willen trailer rijden, is zo veel makkelijker als je zelf kan gaan en staan waar je wilt :j

Iemand een idee of er ook topics op bokt zijn om gewoon je dagelijkse updates te plaatsen? :)
Denk niet dat dat hier helemaal de bedoeling is of wel? Vind het gewoon fijn om te kletsen met anderen over hun paardenleventje en mijn eigen verhalen van de dagen te delen.



Wij hebben het zelf geoefend. Vaak proberen en meenemen helpt erg goed. Daarnaast hebben we een trailer laadhulp gebruikt, na 2x gebruiken ging ze zelf de trailer op en nooit weer gebruikt.


Ik ben ook benieuwd als er een topic voor is, en als die er niet is kunnen we eventueel een aanmaken?

Bmh's Miley |Bixie | BB + 12 | B+14 | L1+11| L2+12 | M1+20 | M2+11 | Z1+0 dressuur

Vingino99
Berichten: 86
Geregistreerd: 16-11-18

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:29

Ahh super leuk z'n topic! Ik heb sinds vorige week mijn 4 jarige merrie weer terug op stal van het zadelmak maken. Mijn doelen met haar zijn voor dit moment:

1. De hoeken in rijden op de rechterhand. Linksom vindt ze het niet meer spannend, maar rechtsom durft ze het echt niet. Hier wil ik meer ontspanning in krijgen en rustig aan verder uitbreiden.

2. De aansprong naar de galop versoepelen. Dit vindt ze nu nog heel lastig en gaat ze eerst harder draven voordat ze in galop over gaat ( geheel logisch nog, maar zou wel fijn zijn als we dit soepeler kunnen maken)

3. Ik hoop in winterseizoen van 2021 met haar een B dressuurproef te kunnen rijden en hier en daar al een klein sprongetje te hebben gemaakt.

Ik heb nergens haast mee en wil vooral in zoveel mogelijk ontspanning de basis er verder opzetten voordat we aan de "moeilijkere" dingen gaan beginnen :D

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:30

roosjenat schreef:
Felien_Kyra schreef:
@Sintara, wat een ontzettend mooi doel. Dat is ook het allerbelangrijkste! :D
@AlwaysH Ja klopt! :D Dat was het topic.
@nessinator, Dank je wel! ja dat is ook zo. Kun je dan nu vooral alleen buitenrijden? :) Of valt er in de weide ook nog gewoon te rijden nu?

@roosjenat, echt heel fijn lijkt me dat. Heb je dit zelf geoefend of heb je er hulp bij gehad?
Ik zou in de toekomst ook echt graag zelf willen trailer rijden, is zo veel makkelijker als je zelf kan gaan en staan waar je wilt :j

Iemand een idee of er ook topics op bokt zijn om gewoon je dagelijkse updates te plaatsen? :)
Denk niet dat dat hier helemaal de bedoeling is of wel? Vind het gewoon fijn om te kletsen met anderen over hun paardenleventje en mijn eigen verhalen van de dagen te delen.



Wij hebben het zelf geoefend. Vaak proberen en meenemen helpt erg goed. Daarnaast hebben we een trailer laadhulp gebruikt, na 2x gebruiken ging ze zelf de trailer op en nooit weer gebruikt.


Ik ben ook benieuwd als er een topic voor is, en als die er niet is kunnen we eventueel een aanmaken?

Lijkt me een goed plan :D Wacht ik even reactie van anderen af. Kan zelf niks vinden in het forum en anders gaan we er een aanmaken.

Welkom vingino99!

Elaya

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-20 10:32

@Felien_Kyra, Ik rij inderdaad voornamelijk buiten, maar ik kan bij goed weer ook gewoon in de (zand)wei rijden. Er is een stukje voormalig rijvereniging met een buitenbak vlakbij, daar kan ik eventueel nog naartoe, en een manege die de bak verhuurt op 15 minuten met de trailer.
Van mij mag je ook gewoon hier je dagelijkse vorderingen posten hoor ;) Bedoeling was dat dit een leuk kletstopic was, of je nou 1x per maand of 1x per dag post, maakt mij niet uit, en misschien bloedt het zo dit jaar niet dood :')

Welkom, Vingino99! Veel plezier met je jonkie, die ga je over een jaar niet meer terugkennen!

Vingino99
Berichten: 86
Geregistreerd: 16-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:38

nessinator schreef:
Welkom, Vingino99! Veel plezier met je jonkie, die ga je over een jaar niet meer terugkennen!


Jaa ik ben heel benieuwd :o Vind haar in die 2 maanden zadelmak maken al zo veranderd hahah. Kan echt niet wachten om te zien hoe ze er over een jaar uitziet qua bespiering enzo

Felien_Kyra
Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:42

nessinator schreef:
@Felien_Kyra, Ik rij inderdaad voornamelijk buiten, maar ik kan bij goed weer ook gewoon in de (zand)wei rijden. Er is een stukje voormalig rijvereniging met een buitenbak vlakbij, daar kan ik eventueel nog naartoe, en een manege die de bak verhuurt op 15 minuten met de trailer.
Van mij mag je ook gewoon hier je dagelijkse vorderingen posten hoor ;) Bedoeling was dat dit een leuk kletstopic was, of je nou 1x per maand of 1x per dag post, maakt mij niet uit, en misschien bloedt het zo dit jaar niet dood :')

Welkom, Vingino99! Veel plezier met je jonkie, die ga je over een jaar niet meer terugkennen!

Ah genoeg mogelijkheden dus als je toch in een bak wil rijden, wanneer dit in de weide niet lukt.

Het heet trouwens ook volg je paard 2021, dus op zich moet dagelijks updates posten ook kunnen ;) En ben het wel met je eens, vorig jaar was het topic behoorlijk doodgebloeid...
Ik merkte heel erg dat ik niet met mijn doelen bezig was en was ook regelmatig mijn doelen vergeten :')

Elaya

JuliavH
Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-14
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:08

Hoi!
Ik kom mij hier ook melden :wave:
Ik ben Julia en mijn knappe merrie heet Zartonia (Zaza voor vrienden).
Zaza is 16 jaar oud en haar afstamming is Sheraton x Kigali. Ze is eerst fokmerrie geweest, daarna manegepaard en nu sinds iets meer dan een jaar van mij <3
We starten ondertussen L1 en hebben elke week springles.
[ img ]
[ img ]

Mijn doelen voor dit jaar (hopend dat de coronamaatregelen weer gaan versoepelen):
-L1 uitrijden
-Met enige regelmaat oefenspringen op vreemd terrein om ervaring op te doen, zodat we in de 2e helft van 2021 met goed fatsoen een officiële wedstrijd kunnen rijden!
-Werken aan ontspanning tijdens het longeren. Longeren vindt Zaza heel spannend en ze bouwt veel stress op, vooral rechtsom.
-Galopovergangen verbeteren, zowel heen als terug. Overgang naar de galop is altijd redelijk explosief. In de tijd dat ik er heb is het wel al een stuk verbeterd, maar het is nog niet constant genoeg. Eens in de zoveel weken zit er een mooie overgang tussen, maar meestal is het nog vrij gestrest. Overgangen terug raakt ze erg uit balans, maar dat komt ook doordat ze in de galop (vooral rechtsom) niet goed genoeg in balans is. Dat is dus ook een verbeterpuntje!
-Werken aan stress-release, zowel bij Zaza als bij mij haha. Zaza bouwt snel stress op en vindt het moeilijk dat weer los te laten. En een paard lijkt op haar baas dus daar heb ik zelf ook last van :')
-Veel afwisseling in het rijden. Lekker vaak het bos in, of de polder, om te zorgen dat het allemaal leuk blijft :D
Ben benieuwd wat 2021 voor ons in petto heeft!

Zartonia (Sheraton x Kigali)
F9 +3
L2 +2

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en Volg je paard 2021!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-20 18:43

Hoi JuliavH, leuk dat je meedoet! Wat een knap paard heb je, veel plezier met springen! Ik denk dat al dat springen ook helpt met je galop :)

JoycexEnya
Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 07:56

Helemaal vergeten uitgebreid te reageren.

Ik ben niet zo goed in doelen verzinnen, maar ga proberen het hele jaar dit topic actief te houden.

Ik heb 2 paarden Enya en Betsy. Enya is een fjorden merrie van 8 jaar. 2020 heeft ze bijna alleen maar stil gestaan ivm een peesblessue begin dit jaar. Vanaf 1 januari ga ik haar opbouwen :D, de blessure is al weg vanaf 23 juni 2020, maar opbouwen durfde ik niet, ze heeft namelijk een vochtbult zitten op haar sprong die heb ik op de foto laten zetten en schijnt OCD te zijn, ik kan het opereren, maar ze heeft het haar hele leven al, en ze heeft aardig overgewicht, dus wil eigenlijk kijken hoe ze het gaat doen en als ze de last van heeft evt nog laten opereren.

Betsy is een tinker merrie van 8 jaar, wij zijn in 2020 zo naar elkaar toe gegroeit niet normaal, in 2019 wou ik haar nog verkopen, omdat ik alleen maar angst op haar had en haar alleen maar in de weg zat. Nou deze pony gaat niet meer weg hoor :D

Met beide paarden doen ik van alles, ik rijd wedstrijden in de TRECsport. Een vrij onbekende tak in de paardensport, maar super leuk, helaas door corona zijn allen wedstrijden in 2020 geannuleerd, ook volgend jaar staan er in de buurt niet heel veel wedstrijden -O-

foto uit 2016, heb niet echt meer een recente foto waar ze beide opstaan
[ img ]

Mijn doelen met Betsy in 2021
* Alle trecwedstijden op de planning starten
* aantal oefencrossen rijden
* Veel plezier hebben

Mijn doelen met Enya in 2021
* Hopen dat ze goed blijft
* afvallen


Doelen in Januari Betsy:
* meer gaan lessen
* lekker veel km's in het bos gaan maken

Doelen in Januari met Enya
* opbouwen tot we een rondje kunnen wandelen.
* meer met haar gaan doen

Ik heb niet echt een opbouwschema, ik durf de da niet te bellen hoe ik het beste kan opbouwen, dacht steeds stukje verder stappen en dat uitbouwen met een drafje van een paar min.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Neon, Patriesje en 43 bezoekers