Winterdipje, equestrians, unite!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 14:45

Confession time of an equestrian...

- het is koud
- het is nat
- de piste ligt niet meer stevig
- het waait
- u tenen liggen regelmatig los in u botten
- skating on mud
- de paarden lopen crancky

En Gossip Girl verdwijnt 31/12 van Netflix...

Mag ik eerlijk toegeven dat de keuze tussen mijn paard zadelen al even te veel is? (en dat ik bijgevolg zadelloos door de bak rij :') )

En dat de keuze tussen cosy times met de paarden vs. bankhangen met mijn hond en Netflix elke dag moeilijker wordt...?

Ik kan nu toch écht niet de enige zijn :')

Ik zet mijn paard graag jaarlijks een maandje op training bij haar favoriete ruiter.
Normaal zou dit jaarlijks in september zijn, ik overweeg stevig het elk jaar in december of januari te doen.
Dan ben ik een maandje wintervrij :D

Shoot, wat zijn jullie frustraties momenteel.
Gedeeld leed is beter dan eenzaam leed?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:46

Die regen ;( ik wilde onze bak recht slepen want al 't water bleef staan aan 1 kant. Maar had geen tijd en nu is het te laat want slepn is redelijk zinloos als het 1 groot zwembad is :')

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:50

Koude vind ik niet zo erg, maar alles hier inderdaad ook super glad + mijn paard is meer een sprinkhaan in de winter + het moeten studeren voor examens en dus minder kunnen paardrijden helpt hier niet bij :P .
Ach ja nog eventjes en dan zien we de lente al weer komen :(:) Maar ik zou toch echt niet zonder kunnen in de winter, de fluffy vachtjes maken veel goed!

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:51

Pfff hier ook een winterdip wat betreft rijden. Vind het heel wat dat ik deze week toch maar even 4x heb gereden.

Maar lekker bij de openhaard met een kopje thee vind ik toch ook erg aantrekkelijk. Daar kies ik regelmatig ook graag voor.... Want de kou en regen in vind ik echt drie keer niks

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:54

Hier ook een hele dikke dip. Heb er in november voor t laatst op gezeten. Nou is mn pony 26 dus hoeft niet zo nodig maar voelt toch als te lang. Er is altijd wat, stomme smoesjes. Te koud, het regent, het waait te hard, de grond is te nat, of gewoon geen zin

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:02

Ja vind het vreselijk. Vandaag stond er zo’n koude wind. Bak nat, alles glad echt niet leuk. Blijf liever thuis op de bank tv kijken O:)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:09

Oooh ja! Ik zeur de hele winter lang :') .

Mijn dip is wel iets anders van aard, ik wil heel graag lekker trainen maar in dit winterweer kan ik erg weinig (geen bak, weiland en paddock te nat en de bermen buiten ook).

Verder staan we in een soort paradijsje dus de verplichte winterstop is het waard. Maar dan mag je er nog wel van balen vind ik :Y)

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:19

Herkenbaar hoor, vandaag het dilemma.
Ik zou een lekker bosritje gaan maken, maar ik zit in de uitstelmodus want er staat een harde koude wind :+

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 15:22

Ik heb een paard dat echt elke 2 dagen soepelgewerkt moet worden wegens halsblessure en revalidatie.
Ikzelf lig ook in revalidatie na een tibiaplateaufractuur en deze wind/kou is echt k*t met zo'n breuk :')

Whaaaaaa nog éven en het is lente.

En wedden dat we dan ook gaan zeiken want met de huidige temperaturen gaan we véél last hebben van vliegende beesten.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:25

Oh ja, ik beken. :o Te koud, te nat, te windering, te moe, mijn maandstonden, te gezellig thuis, man is weg met de auto en geen zin om te fietsen,... ga zo maar door.

Echt, ik geniet er altijd weer van als ik er ben. Dan verdraag ik zelfs een drupje water en wat wind. Maar oh jee, wat is het soms moeilijk om mezelf te motiveren om te vertrekken. :brr:

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:28

Ik moet 2x 3 kwartier fietsen naar en van stal.Daar heb ik in de winter ook minder zin in vaak. Ik voel me wel schuldig als ik niet ga,ondanks dat hij volpension staat.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:38

anjali schreef:
Ik moet 2x 3 kwartier fietsen naar en van stal.
Respect! _/-\o_ Bofte ik toch maar, het was maar 7 minuutjes met de auto naar stal.

Wat Soesita zegt ook heel herkenbaar. Als je er eenmaal bent is het heerlijk, maar van de bank naar de auto .... pfffff.

Sinds juni staat ze aan huis en heb nog geen bak/paddock en we zitten op kleigrond, dus in de wei kunnen we nu ook even niets. Dus we tutten een beetje, proprioceptie oefeningen en wat wandelingetjes waarin we een travers/schouder binnen/etc. aan de hand meepakken. Komende zomer ga ik weer aan de slag. We hebben nu gewoon winterstop. :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:54

Wij rijden nooit in de bak, altijd buiten langs de weg, maar de bermen zijn ruk nu en op de dijk waai je weg. Moet mezelf echt schoppen om te gaan rijden. Wat helpt is eerst rijden en dan pas mest scheppen, als ik eerst ga mest scheppen heb ik helemaal geen zin meer :+

Het streven is minstens 100km per maand rijden, maar Netflix is ook erg aantrekkelijk met dit weer

Verder helpt een kipwarme rijbroek van de Decathlon en zo'n oorwarmer die onder m'n cap past en een warme jas van de Decathlon. Verder rij ik met ariat schoenen en chaos. Koud heb ik het niet dus.

Ik mag op m'n werk in de binnenbak rijden, maar dat vind ik best saai. :+

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:33

Hier ook altijd wel een winterdipje. Ik ben altijd weer blij als het januari is, niet dat de winter dan voorbij is maar dan kan ik mijn mindset meestal wel weer de goede kant op buigen. Ik weet dat de dagen weer heel langzaam langer worden en ik heb het weer wat rustiger op mijn werk dus meer tijd om leuke dingen te doen met de paarden.

Ik neem me elk jaar weer voor lekker door te trainen de hele winter, maar elk jaar komt er begin december zo'n dag dat pony totaal niet wil doen wat ik wil en ik (te laat) tot de conclusie kom dat het helemaal aan mij ligt en hij toch beter even een paar weken vakantie krijgt. Dat scheelt frustratie, we doen dan alleen leuke dingen als het eens zo uitkomt, even wandelen of samen door de bak rennen.
Als de decemberdrukte op mijn werk dan weer over is begin ik weer met een frisse blik.

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:40

Ik zit ook even flink in een paarddipje. Ook omdat het trainen de afgelopen weken niet zo lekker ging, hij net een behandeling van de osteo had en even rustig aan moest doen. Dus ik heb mij er maar bij neergelegd en in januari gaan we gewoon weer verder. Hij wordt ook altijd een beetje baldadig en lastig als het veel regent, koud is en gaat vriezen. Wat wil je als hij geboren is in Zuid Spanje :)

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:44

Regen, wind, weinig daglicht, ik ben er klaar mee. Herkenbaar geen zin om te zadelen (rationeel weinig moeite, mentaal een enorme drempel), maar paard is jong en reageert nogal op wind...

Hier ook een eind (12km) fietsen enkele reis en bijna alles bij paard is buiten dus als het nat is en/of waait merk je het ook altijd en donker is ook écht donker. Maaaaar kortste dag is geweest en dat stemt me weer positiever, einde is in zicht ofzo ;)

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:19

Het is herkenbaar ik heb nu enkele dagen kerst vakantie en heb al 2 dagen last gehad van uitstel gedrag.
Ik ben wel gegaan en eens ik er dan ben dan gaat het ook gewoon.
Maar mijn paardje word bijna 4 in het voorjaar. En nog maar een klein half jaar zadelmak.
Dus ik houd hem aan de gang voordat ik op een keer bedenk oei hij heeft teveel energie.
2 maanden geleden zijn we dan ook nog eens verhuist. We hebben nog steeds een fijne binnenbak maar de longeerbak staat na deze dagen onder water. En in de grote springbak mogen we longeren echter mijn draak die erg goed in longeren was, die lekker sensibel is, pakt me op de mm dat ik teveel richting de voorhand sta. Redelijk irrititant. Maar we moeten door. Straks word het weer lente en allemaal wat gemakkelijker.

En daarbij heb ik al 2 maanden niet meer kunnen lessen vanwege corona en tis nog maar de vraag of we dit in januari wel opnieuw kunnen starten. Mijn lesgeefster komt namelijk uit Nederland. En officieel mogen we de grenzen niet over natuurlijk.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:42

Ik heb net een paar maanden stilgelegen met mijn paard, dus de motivatie om weer aan de slag te gaan is torenhoog. Mijn tip voor volgend jaar: geef je paard vakantie vanaf eind oktober. Tegen dat het Kerstmis is, kan je jezelf niet meer inhouden om terug dingen te gaan ondernemen. :D

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:56

Hier ook voor het eerst in tijden een paardendip. Iedere dag 5 kruiwagens vol zooi uit de royale inloopstal en de paddock buiten 1 modder zooi met ook nog eens een kruiwagen kak. Na 3 kwartier zooi scheppen (wat wel goed door telt op mijn sporthorloge) heb ik de keuze:
Een vierjarige die fris is van de kou of een 20 jarige die heet en baldadig is van de kou.
Als ik alleen ben dan toch maar de 20 jarige voorwaartse hete merrie die o zo bomproof is even een uurtje laagvliegen en dan weer gauw naar huis.
M'n stappenteller blij en ik ook. Gauw douchen en Netflix aan.
Leuke hobby: modder, kak, zweet en kou.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Winterdipje, equestrians, unite!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:59

Ja ik meld me stiekem ook.

Vandaag heel braaf naar stal gegaan. Heb daar praatje staan maken wortels gevoerd en dacht daaaag!! Ik ga weer lekker naar huis. :evaw:

Heb echt een hekel aan regen en koud. En helaas is dat juist wat nu het geval is.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:09

maj0 schreef:
Heb echt een hekel aan regen en koud. En helaas is dat juist wat nu het geval is.


En het word er nog niet beter op vrees ik.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:13

Oh dat herken ik zeker. Ik ben zelf niet op m'n best in de winter en mijn paard is dat ook niet. De bak is nat, de paddock is nat, de roundpen is nat. Buiten is het nat en te winderig.
Het is waardeloos :+ maar ik ga trouw. Alleen als ik laat uit m'n werk kom krijgt hij vrij. Hij staat in een groep en kan 24/7 met z'n vriendjes spelen, hij kan in de winter best af en toe zichzelf een dagje vermaken :=
Deze week heb ik alleen gister wat kunnen doen, een halfuurtje door de longeerbak plonsen. Worden we beide niet veel vrolijker van :+

Ik verzin nu hersenspelletjes om hem mentaal te vermaken en dat vindt hij ook leuk.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:38

kitobeer schreef:
maj0 schreef:
Heb echt een hekel aan regen en koud. En helaas is dat juist wat nu het geval is.


En het word er nog niet beter op vrees ik.


Nope helaas niet. Heb ook elk jaar weer last van die zogeheten winter depressie. Maar goed we moeten het er maar mee doen. De lente komt vanzelf weer.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:41

Gewoon de sfeer. Alles bij elkaar. Nat, koud en donker. Ik houd van droog, warm en licht. :+
Ik verlang naar warme avondzonnetjes, rijden in de zonsondergang om negen uur ‘s avonds en je paard heerlijk afsponsen.

Om vier uur naar je paard en voordat er een zadel op ligt is het alweer donker. Overal diepe plassen, nergens mijn spullen droog neer kunnen zetten, natte paddocks... en: geen weidegang ;(

Geef mij maar zomer met dazen en zweetoksels!

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:50

Ik meld mij ook.
Vind het helemaal niks die winter en herfst. ,nat koud,en veel wind had ik al gezegd nat ! Verschrikkelijk ik heb het altijd koud rond deze tijd (goed s zomer kan ik het ook koud hebben heb alleen een korte broek aan als het 25+ en geen wind is anders vind ik het koud). 3 lagen kleding heb ik nu al minimaal aan en dan heb ik het nog koud!

Rijden doe ik niet met regen, we kunnen hier alleen op buitenrit. Ik pak er mooi de drogen dagen tussen uit ;)

Paard heeft gelukkig ook een hekel aan regen en wind die weet vaak niet hoe snel mogelijk hij weer op stal moet komen. Ik probeer hem altijd s winters toch minimaal 1 tot 2 uur buiten te zetten wel in de bak, want het weiland is niet te doen en we zitten op zand grond. Maar meestal is meneer er met 20 min wel klaar mee en dan kan meneer serieus boos worden als hij niet naar binnen mag _O- .
Meestal geef ik hem dan nog maar een uitgebreide poetsbeurt en heel veel aandacht. Je moet toch wat met dat slechte weer.